رساله مسجد جامع و مجتمع فرهنگی تبلیغی و آموزشی حضرت بقیه الله الاعظم ارومیه ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

رساله مسجد جامع و مجتمع فرهنگی تبلیغی و آموزشی حضرت بقیه الله الاعظم ارومیه

(0)
(0)

رساله معماری

رساله مسجد جامع و مجتمع فرهنگی تبلیغی و آموزشی حضرت بقیه الله الاعظم ارومیه
رنگ و مدل کالا
رساله معماری
تعداد
+
_
عدد
19,900 تومان
موجود
گارانتی کالا:

ضمانت بازگشت وجه

توضیحات فایل

رساله مسجد جامع و مجتمع فرهنگی تبلیغی و آموزشی حضرت بقیه الله الاعظم ارومیه

در قالب word و در 115 صفحه و قابل ویرایش

 

 

فصل اول : کليات
پیشگفتار. 3
چکیده. 4
مقدمه. 8
1-1 اهداف و ضرورت‌‌‌‌‌های طرح. 10
1-2 پشینه و سابقه موضوع .11

فصل دوم: مبانی نظری و شناخت موضوع
2-1 مسجد و معناى لغوى آن. 14
2-2 معماري مساجد 15
2-3 تزیینات هنری در معماری مساجد 16
2-4 تلاقي ‏«دين‏» و«هنر» در بناي مساجد. 19
2-5 تحولات تجمل‌گرايانه در بناي مساجد 23
2-6 ترکيب زيباي «خط‏»، «رنگ‏» و «کلام‏» 34
2-7 معماری عملکردی مساجد. 36
2-8 اجرای گنبد. 43
2-9 آشنايی پایه ای با معماری مساجد و عناصر آن. 46
2-10 محرمیت در معماری مساجد ایرانی 64


فصل سوم : استانداردها و نمونه‌‌‌‌‌های موجود
3-1 استاندارد ها. 67
3-2 نمونه‌هاي موجود 68
فصل چهارم: مطالعات سایت
4-1 ويژگي‌هاي کلی 72
4-2 جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي ارومیه. 74
4-3 اقليم ارومیه. 80
4-4 موقعيت جغرافيايي 82
4-5 توده‌هاي هواي تاثيرگذار در هواي استان.. 84
4-6 اصول معماري مناطق سردسير کوهستاني.. 85
4-7 معماري و سبک خانه سازي. 86
4-8 بررسي وضعيت موجود سايت. 88
4-9 آنالیز سایت. 89
   
فصل پنجم: جمع‌بندي و نتيجه‌گيري
5-1 معماری مسجد از سنت تا مدرنیته. 96

فصل ششم: روند طراحي
6-1 هفت مقدس 99
پيـوسـت
پ – 1 نما‌‌‌‌های سه بعدی از طرح مسجد. 114
پ-2 نقشه‌هاي مسجد. 119

 

 

 


فصل اول : کليات

    مقدمه
    1-1 اهداف و ضرورت‌‌‌‌‌های طرح
    1-2 پیشینه و سابقه موضوع

 

 

 

 

مقدمه
معماری اسلامی برگرفته از زبان قرآن است و عمق و غنای تمدن اسلام را با بهره‌گیری از روح معنویت نشان مي‌دهد. این امر به گونه‌ای است که اعتقاد به توحید و ایمان به تعالیم اسلام به عنوان اندیشه زیبایی‌شناسی دین اسلام در معماری اسلامی تجلی می‌یابد.
مؤلفه‌‌‌‌‌های به‌جا‌مانده از پیش از ظهور اسلام نشان مي‌دهد از زمانی که انسان هنر را شناخت یعنی از هزاران سال پیش به طراحی رنگی از حیواناتی که منقرض شدند به منظور نشان دادن واقعیتها و مهارت‌‌‌‌های خود بر روی دیوارها پرداخت. در واقع هنر پیش از زبان و ادبیات در زندگی انسان وسیله‌ای برای برقراری ارتباط او به شمار می‌رفت. هنگامی که تمدن پا به عرصه وجود گذاشت، خیزشی جدی در ارائه مهارت‌‌‌‌‌های موجود ایجاد شد که اینک در کشور‌‌‌‌های اسلامی و غیراسلامی بخوبی قابل رؤیت است که برخی از آنها به هزاره هفتم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.
اما آنچه که بیشتر از دیگر هنرها توجه انسان را به خود معطوف داشت، معماری و هنر‌‌‌‌های تجسمی بود که انسان بر روی اشیاء یا ساختمان‌هایی که می‌ساخت از هنر خود بهره‌مند می‌شد و آن را به نمایش می‌گذاشت. معماری هنری بود که به غیر از تنوعات رنگی، هویت و فرهنگ را نشان می‌داد؛ به گونه‌ای که تجلی معماری در تصاویر یا کنده‌کاری‌ها بخوبی نمایان است. در قصر‌‌‌‌های ساخته شده در زمان امویان کنده‌کاری‌‌‌‌‌های رنگی و غیررنگی با عکس‌‌‌‌‌های قدیمی بسیاری داشت. دست‌نوشته‌ها، ظروف و یا اثاثیه‌هایی که به علت تنوعات رنگی و نوع کار بر روی آنها از اهمیت به سزایی برخوردارند، نشانگر ارتباط و علاقه انسان با هنر است.
بنابراین باید میان معماری و هنر معماری تفاوت قائل شد که دو مفهوم کاملا مجزا هستند. در معماری منظور ساخت‌و‌ساز در راستای انجام وظیفه اجتماعی و خدمت رسانی است. مانند ساختن اماکن مسکونی، عبادتی و یا تحصیلی. اما در هنر معماری تأکید بر استفاده از شاهکار‌‌‌‌های هنری و دستاورد‌‌‌‌های تزئنیی بر روی دیوارها، سقف، ستونها، پنجره‌ها و درهاست و حتی باغها و حوض‌ها نیز به گونه‌ای با هنر معماری ترکیب می‌شوند تا تأثیرگذاری بنا بر بیننده بیشتر شود.
هنر معماری اسلامی به واسطه وجود معماران زبردست که فعالیت‌‌‌‌‌های ابداعی انجام می‌دادند با رعایت یکسری اصول خاص بسط و گسترش یافت که این هنر بر درایت و نوع نگاه دینی شخص صحه می‌گذاشت؛ در واقع این نوع معماری بر نظرات، تجارب و ابتکاراتی متکی بود که معمار از آن بهره می‌گرفت. این مسئله منجر به تنوع در معماری اسلامی‌شد و با توجه به اینکه این معماری از زبان قرآن نشأت می‌گرفت، عمق و غنای تمدن اسلام را با بهره گیری از روح معنویت نشان می‌داد.
با وجود تفاوت میان معماری و هنر معماری، معماری اسلامی دارای شاخصه‌‌‌‌‌های متفاوتی مي‌شود که آن را از سبک و سیاق‌‌‌‌‌های دیگر بناها جدا می‌سازد. این مؤلفه‌ها شامل هندسه علمی و هنر‌‌‌‌های ابداعی برگرفته از اندیشه‌‌‌‌‌های معنوی شخص مي‌شود. ابداعی که معمار از آن بهره مند می‌شد، شیوه‌ای است که در هنر معماری پیش از این سابقه نداشته است و این به علت ویژگي‌‌‌‌‌های دینی در اندیشه زیبایی شناسی اسلام است که در هنر معماری اسلامی متجلی شده است.
ارتباط معماری با دین اسلام نشانه اعتقاد به توحید، ایمان و عمل به آموزه‌ها و تعالیم دین اسلام است. اندیشه توحیدی مبنی بر اعتقاد به خدای واحد سبکی بود که در اکثر هنر‌‌‌‌های اسلامی به عنوان موضوعی بکر به کار می‌رفت. معماری اسلامی هنری بود که نه تنها در اماکن دینی چون مساجد مورد استفاده قرار می‌گرفت، بلکه از آن در مدارس، ضریح‌ها و قصرها و حتی خانه‌ها و حمام‌ها نیز بهره گرفته می‌شد.
مقیاس‌‌‌‌‌های ریاضیات و هندسه در معماری اسلامی بسیار مورد توجه بود. دورانی که معماری اسلامی در اوج رشد و شکوفایی خود بود، ارتباط معنوی شایسته‌ای با نیاز‌‌‌‌های انسان، شرایط زندگی و اجتماعی زمان خود برقرار می‌کرد. بنابراین می‌توان گفت که معماری اسلامی با روح تمدن اسلام تطبیق داشت. هویت معماری اسلامی در همه جهان با وجود تنوعات زبانی و تمدنی یکسان است و این تنوعات از چین تا اقیانوس اطلس با وجود تعدد فرهنگ‌ها دیده مي‌شود. اگر چه رومی‌ها و دیگر اقوام نیز دارای معماری بودند، اما معماری اسلامی ویژگی خاص خود را داشت.
از دیگر ویژگي‌‌‌‌‌های هنر معماری اسلامی تزئینات است که مسجد‌النبی به عنوان اولین بنای اسلامی دارای معماری اسلامی دارای این ویژگی بوده است. اگر چه در زمان نبی اکرم (ص) سقف آن از شاخه‌‌‌‌‌های نخل بود و با اتکا به عناصر تزئینی ساخته نشد، اما در زمان ولید بن عبدالملک معماری اسلام با استفاده از موزاییک‌هایی با رنگ‌‌‌‌‌های بسیار زیبا و متنوع معنوی در آن به کار رفت. در هنر معماری اسلامی بیشتر از آیات قرآن به عنوان برجسته‌ترین ابداعات هنر اسلامی مورد استفاده قرار می‌گرفت که نوشته‌هایی از آیات قرآن بر روی سقف‌ها، دیوارها و یا ستون‌ها استفاده و به شکل خاص تزئین می‌شد.
از برجسته ترین و قدیمی‌ترین خطوط زیبایی که با هنر معماری اسلامی تزئین شده داخل قبه‌الصخره است که آیات قرآن با خط کوفی نوشته و با موزاییک تزئین شده است. وحدت و تنوع در معماری اسلامی شاید از برجسته‌ترین ویژگي‌‌‌‌‌های آن باشد. این وحدت عامل اساسی توسعه و تکوین هویت معماری اسلامی و تأسیسات دینی به شمار می‌رود. به طوری که شیوه‌‌‌‌‌های معماری اسلامی در هر یک از کشور‌‌‌‌های اسلامی متفاوت بوده است، اما وحدت در آنها به خوبی مشاهده مي‌شود. حتی در ساختمان‌‌‌‌‌های دینی که در پاریس، لندن، مونیخ و دیگر شهر‌‌‌‌های اروپایی به شیوه معماری اسلامی ساخته می‌شد، هویت اسلامی کاملا مشخص است و نشان مي‌دهد که اسلام در اروپا اشاعه یافته و مسلمانان به ویژه معماران اسلامی بیشترین نقش را در ارائه تمدن و هویت اسلامی داشتند. اما نکته مهم و قابل توجه این است که دیگر تمدن‌ها هنر و معماری اسلامی را به عاریت گرفته‌اند، اما اگر چه تلاش‌هایی مي‌کنند تا هنر معماری اسلامی را در نظام خود درآورند، اما هنر‌‌‌‌های اسلامی اعم از معماری، خط و تزئینات اسلامی بر اقتدار و ابداع مسلمانان تکیه دارد که ما نمونه‌ای از این تزئینات و هنر‌‌‌‌های معماری را در اصفهان، بغداد، دمشق، قاهره، قیروان می‌بینیم که به 15 قرن پیش به زمان تاریخ تمدن اسلام باز می‌گردد و انتساب آن به هیچ حاکم و دولتی امکان‌پذیر نیست.

1-1 اهداف و ضرورت‌‌‌‌‌های طرح
شرح موضوع
با وجود تعدد مساجد قدیمی و توریستی در ارومیه مسجدی با مشخصه هایی که در این عصر جوابگوی نیاز‌‌‌‌های مذهبی و فرهنگی شهر ارومیه باشد وجود ندارد به همين منظور و از اين رويکرد و با توجه به بهره‌برداري از طرح‌هاي با هدف بسط و گسترش دین حقه اسلام در شهری با تعدد اقلیت‌‌‌‌های دینی و مذهبی در منطقة شمال‌غرب کشور، ايجاد فضايي معنوی ،مذهبی و فرهنگی مناسب براي فراهم آوردن فضايي مناسب براي این فعاليت‌هاي جمعي طراحي مسجد به‌عنوان پروژه درس طراحي نهايي اينجانب انتخاب شد که طراحي آن البته داراي زمينه‌هاي خاص نيز مي‌باشد که آن را از ساير مسجدها متمايز مي‌گرداند. از اين زمينه‌ها و وجه تمايز اين پروژه، بلند بودن مناره‌‌‌‌های مسجد برای شاخص شدن بنای مسجد در معماری اشفته ی امروزی شهر‌‌‌‌های ایران مخصوصا ارومیه مي‌باشد که چشم انداز‌هاي زيبايي را براي سايت خلق مي‌کند.
در دليل انتخاب شهر ارومیه، ذکر اين نکته ضروري است که به علت سکونت در اين شهر، آشنايي با مسايل و مشکلات آن، اطلاع از وضعيت جغرافيايي و آب و هوايي و اقليم آن، فعاليت در زمينة طراحي در اردبيل ملموس‌تر خواهد بود.

روش تحقيق
با توجه به اينکه نتايج اين تحقيق منتج به ارائه يک طرح عملي و کاملا منطبق با شرايط واقعي خواهد بود لذا روش تحقيق در پروژه طرح نهايي اينجانب براساس روش مطالعه يا کتابخانه‌اي است.
در اين تحقيق از روش‌هاي میداني نيز بهره‌برداري خواهد شد. لذا فضاي طراحي پروژه در روش تحقيق کاملا فضاي واقعي است. نتيجه هر مطالعه‌اي اعم از معماري و غيره به يک پروژه و روش عملي ختم مي‌شود که بسياري از آنها بلند پرواز و دور از واقعيت اقتصادي ايران است ولي در اين طرح سعي خواهد شد تا حتي‌الامکان ضمن رعايت اصول طراحي و استانداردهاي شرايط ساخت‌و‌ساز، مطابق با بودجه‌هاي موجود کشور باشد.

 


1-2 پشینه و سابقه موضوع
اولين مسجدي که در اسلام ساخته شد مسجد «قبا» بود که پس از هجرت پيامبر از مکه به مدينه، احداث گرديد. زير بناي اساسي اين مسجد، «تقوا» بود. (لمسجد اسس علي التقوي من اول يوم.)
در قرآن کريم، نسبت ‏به آباد کردن مساجد و ساختن آنها، آيه‏اي است که مي‌‏فرمايد:
«مساجد خدا را، تنها کساني آباد مي‌‏کنند که به خدا و قيامت ايمان داشته و نماز را برپا مي‌‏دارند، زکات مي‌‏پردازند و جز از خدا، از احدي نمي‌‏ترسند.» (انما يعمر مساجد الله من آمن بالله و اليوم الآخر و اقام الصلوة و آتي الزکاه و لم يخش الا الله.)
امام صادق _ عليه السلام _ هم در حديثي بيان فرموده است که از جمله سه چيزي که روز قيامت‏به خداوند شکايت مي‌‏کنند، يکي هم مسجد خراب و ويراني است که اهل آن، در آنجا نماز نمي‌‏خوانند.
نماز نخواندن در مسجد، خرابي مسجد است، در مقابل، عمران و آبادي آن، به حضور فعال مردم براي عبادت و سياست در مسجد است.
پس، عمارت مسجد مورد توجه اسلام است و «مسجد معمور» و آباد، مطلوب دين. ولي چه مسجدي آباد است و کدام مسجد، ويران؟ آبادي مسجد، به نقشه مهندسي و مصالح ساختماني خوب و خرج زياد و شکوه ظاهري نيست. بلکه به اثر بخشي آنست، به استفاده صحيح از مسجد است. مهم، شکوه معنوي و جلالت و عظمت عرفاني و الهي آنست، نه کاشي‌هاي معرق و درها و رواق‌هاي بلند و سنگ‌فرش‏هاي ظريف و قيمتي و در و پيکرهاي منبت کاري شده!.
آبادي مسجد، به آنست که مرکز معنويت و عبادت براي خدا و ايجاد رابطه با خالق باشد، آموزشگاه دين و حکمت و کانون برپايي‏ شعائر دين باشد. مسجد، به پايگاه بودن براي امور مسلمين و معبد و مصلا بودن آباد است، به علم و عبادت، به تواضع و عبوديت، به مرکزيت ‏حضور دينداران، به تدريس‌ها و تعليم‏ها، به حلقه‌هاي آموزشي و درسي، به محافل ادبي و بلاغت و نقد و به مجمع‏هاي علمي‌ و اخلاقي بودن، معمور است .آبادي مسجد، به نماز و به دعاست عمران وي از همت و اخلاص شماست آباد کن از نماز، تو خانه حق شکرانه نعمت که خدا داده تو راست آبادي مسجد، به بيان فقه و علوم اهلبيت در آنها، به ارشاد و امر به‌معروف و نهي از منکر و دعوت به خير است، نه به کاشي و گنبد و تزئينات.
امام علي _ عليه السلام _ مي‌فرمايد: «زماني بر مردم مي‌‏آيد که در ميان مردم، باقي نمي‌‏ماند از قرآن مگر نشانه‏اش، از اسلام، مگر نامش، در آن روزگار، مساجدشان از جهت ‏ساختماني آباد است ولي از جهت هدايت، خراب است‏.»
پس، آبادي از نظر معماري، در حال خراب بودن محتوايي‏ از جهت هدايت، سود و ارزشي ندارد. آن روز که مسلمين به مساجد روي مي‌‏آوردند تا خدا را عبادت کنند و آداب اسلام را بياموزند و دين را فرا گيرند، مساجد، کوچک و ساده بود با ديواري به ارتفاع امت ‏يک انسان.
مساجد امروزي در جهان اسلام، گر چه هم از جنبه تعداد، افزايش يافته و هم آبادتر است و خرج‏هاي زياد و هزينه‌هاي بيشتر دارد،ولي«مسجد رو» کم است و مساجد، کمتر در خدمت اهداف عظيم اسلامي‌مي‌‏باشد. يکي از محققان مي‌‏نويسد:
«مساجد، کاخ‌هايي‏ براي افتخار نيستند، بلکه براي خضوع و خشوع و عبادت و بيان آداب اسلامي‌و مناجات و نيايشند. عظمت مساجد، به زنده نگهداشتن آنها، با ياد خدا و امر بمعروف و نهي از منکر و ارشاد مردم به راه مستقيم است، نه به ديوارهاي بلند و قبه‌هاي رفيع و ستون‏هاي برافراشته و گلدسته‌هاي سر بفلک کشيده.»
از همين‌جاست که گرچه شکوه ظاهري و هنري و معماري مساجد افزايش يافته ولي در جان بيننده، آن هيبت و زيبايي‏ و جلال را بر نميان گيزد. مسجد پيامبر در صدر اسلام، با آن وضع ساده‏اي که داشت، آن هيبت و عظمت معروف را دارا بود، بدون اينکه سادگي، از قدر و جلال آن بکاهد. در عين حال، هنر و زيبايي‏ و تزئينات و شکوه معماري و عظمت ‏بناي مساجد ديگر هم باعث ‏بالا رفتن ارزش مساجد ديگر نشده است .
البته، نبايد فراموش کرد، تقدس و محتواي مسجد بوده که باعث مي‌‏شده است تا مسلمين به شکل ظاهري آن هم اهميت داده و در بناي مساجد با شکوه جهت استفاده‌هاي خوب، همت گمارند و اگر خراب و فرسوده، يا تنگ و کم ظرفيت مي‌‏شد، تجديد بنا و تعمير کنند يا بر وسعتش بيفزايند. خود عقيده ديني، بخصوص در زمينه ساختن و آباد کردن و بناي مساجد، نقش مهمي‌ ايفا کرده است.

 

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز، بخش : مرکزی، روستا: سرا، روستا: مرخز، محله: مرخز، خیابان (ورودی اصلی)، کوچه ((حسین محمدی))، پلاک: 0.0، طبقه: همکف،
شماره تماس:: 09189763156