رساله و پایان نامه طراحي ساختمان حسينيه ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

رساله و پایان نامه طراحي ساختمان حسينيه

(0)
(0)

رساله معماری

رساله و پایان نامه طراحي ساختمان حسينيه
رنگ و مدل کالا
رساله معماری
تعداد
+
_
عدد
14,500 تومان
موجود

توضیحات

رساله طراحي ساختمان حسينيه

در قالب word ودر 350 صفحه و قابل ویرایش

 

فهرست مطالب

فصل اول:تکیه و حسینیه    1
1-1-ویژگی‌‌‌‌های نمادی و معماری حسینیه ها و تکایا    1
1-2-زمان شکل گیری حسینیه ها در ایران    1
1-3-تفاوت‌‌‌‌های حسینیه و تکیه    2
1-4-مفهوم واژه‌هاي «تکيه» و «حسينيه»    4
1-5- انواع تکایا و حسینیه ها    23
1-6- تاریخچه تکایا و حسینیه ها در ایران    39
1-7-عملکرد حسینیه ها و تکایا    40
منابع:    51
فصل دوم:مراکز مذهبی    52
2-1-مذهب:    52
2-2-معماری و مذهب    52
2-3-معماری مذهبی:    58
2-4-مکان مذهبی :    65
2-5-:مسجد :    65
2-6-فرهنگ :    68
2-7-معماری و فرهنگ    69
2-8-: معماری فرهنگی    69
2-9-اصول معماري مراکز مذهبی    72
2-10-معماري و ساختمان مرکز مذهبی:    74
2-11-بررسی روند تغییر معماری مراکز مذهبی و انواع آن    75
2-12-معماری مذهبی و انواع فضا‌‌‌‌های عملکرد    77
2-13-تاریخچه سیر و تحول معماری مساجد    82
2-14-مساجد ایرانی در سه بازه زمانی متفاوت    84
2-15-نوع در معماری مراکز مذهبی در دنیا    95
2-16-مسجد و کليسا    98
منابع:    101
فصل سوم: مبانی نظری    102
3-1-بررسی مفهوم فضا در معماری    103
3-1-1-کیفیت فضا:    103
3-1-2-ویژگی‌‌‌‌های فضا    107
3-1-3-معماری بر پایه فضا    109
3-1-4-مفهوم فضا از نظر اندیشمندان    110
3-1-5-نظر اندیشمندان در مورد فضا    115
3-2-رابطه درون و بیرون در معماری    117
3-3-رنگ در معماری ایران    123
3-4-ایهام وتداعی    126
3-5-گوناگونی معماری در ایران    127
3-6-حجم در معماری ایران    128
منابع:    129
فصل چهارم :استاندارد ها و برنامه فیزیکی    130
4-1-نور طبیعی    132
4-2-نور فضا‌‌‌‌های داخلی    132
4-3-نور و فضا‌‌‌‌های شهری    132
4-4-اتسانی کردن ساختمان مرکز مذهبی    133
4-5-شاخصه‌‌‌‌های مرکز مذهبی    133
4-6-مقیاس انسانی    134
4-7-اصول کلی در طراحی مراکز مذهبی    135
4-8-معماری عملکردی مراکز مذهبی    135
4-9- جهت قبله    135
4-10-آستانه ورود به شبستان    136
4-11-وضو خانه    137
4-12-آستانه ورود به مسجد و صحن    138
4-13-توصیه‌‌‌‌های طراحی در راستای ظوابط واجب الاجرا    140
4-14-صرفه جویی آب در معماری منظر    141
4-15-استاندارد ها وابعاد انسانی    142
4-16-تعیین جهت قبله    149
4-17-الزامات ساختمان اداری    156
4-18-الزامات کتابخانه    157
4-19-فضا‌‌‌‌های کتابخانه    157
4-20-الزامات چایخانه یا تریا    160
4-21-مطالعات سازه و مصالح    161
4-22-توصیه‌‌‌‌های سازه ای    161
4-23-تاسیسات    164
4-24-تأسیسات حرارتی- برودتی و بهداشتی ساختمان    166
4-25-ارائه برنامه فیزیکی    168
4-26-ارائه برنامه فیزیکی کلی    168
4-27-ارائه برنامه فیزیکی با محاسبات ابعاد و متراژ بر اساس استانداردها    169
منابع:    171
فصل پنجم:طراحی اقلیمی وبررسی پیشینه تاریخی    173
5-1-موقعیت جغرافیایی    173
5-2- موقعیت طبیعی    173
5-3-توپوگرافی و ناهمواری‌‌‌‌های شهر تهران    173
5-4-تاریخچه شهر تهران    174
5-5-ویژگی‌‌‌‌های اقلیمی    199
5-5-1- تأثیر طراحی اقلیمی در صرفه جویی انرژی    199
5-5-2- تجزیه و تحلیل عوامل اقلیمی    199
5-5-3- بررسی نمودار بیوکلماتیک شهر و انسانی تهران    200
5-6-اصول طراحی اقلیمی    201
5-6-1-تعیین جهت و فرم ساختمان با توجه به اقلیم    202
5-6-2-تهويه طبيعی در رابطه بااقليم    203
5-6-3-فرم ساختمان در رابطه با اقليم    205
5-6-4-نتیجه گیری و تعیین تدابیر طراحی اقلیمی    206
5-7-تاریخچه و سابقه پیدایش منطقه ۲۲ شهرداری تهران    207
5-8-مشخصات جغرافیایی و اقلیمی منطقه ۲۲ شهرداری تهران    210
5-9-کيفيت هوا در منطقه 22 شهرداري تهران    213
5-10-شبکه حمل و نقل منطقه 22 شهرداري تهران    215
5-11-ضرايب تعديل زيست محيطي و شهرسازي    221
5-12-ضوابط جلوگيري از افزايش محدوده شهرها ( مصوبه مورخ 10/8/78)    224
منابع    226
فصل ششم:بررسی نمونه‌‌‌‌های موردی    227
6-1-بررسی نمونه‌‌‌‌های موردی داخلی    227
6-1-1-مسجد دانشگاه تهران    230
6-1-2-مسجد حضرت امیر ( ع )    239
6-1-3- مسجد الغدیر    247
6-1-4-مسجد جامع شهرک قدس    249
6-1-5-مجموعۀ نیاوران    251
6-2-بررسی نمونه‌‌‌‌های موردی خارجی    265
6-2-1-مسجد ملک فیصل در پاکستان    265
6-2-2-کلیسای رونشان در فرانسه    268
6-2-3-مسجد شهر رم    273
منابع:    279
فصل هفتم :کانسپت و طراحی    280
7-1-طراحی    280
7-1-1-کانسپت ها:    281
7-1-2- ايده و طرح نهايي    283
7-1-3- طراحي معماري    285
7-2-ايده ها:    287
7-3-سناريوهاي کانسپچوال ( مفهومي )    289
7-4-نظریه کوين روش مي گويد    291
7-5-نظریه :ادوارد لارابي بارنز مي گويد    292
7-6-سلسله مراتب کانسپت    293
7-7-انواع پنجگانه کانسپت:    294
7-7-1-کانسپت قياسي (Avalogies)    294
7-7-2-استعارات و تشبيهات (کانسپت هاي استعاري) (Metaphores and Similes)    297
7-7-3- (کانسپت هاي جوهري) Essences    297
7-7-4-پاسخ مستقيم و حل مساله (کانسپت هاي برنامه اي) Prigrammatic    300
7-7-5-ايده آل ها (کانسپت هاي ايده آل گرا)    301
7-8-کانسپت طرح    302
منابع:    302

 


فصل اول:تکیه و حسینیه
1-1-ویژگی‌‌‌‌های نمادی و معماری حسینیه ها و تکایا
هر چیزی که منسوب به امام حسین(ع) باشد را حسینی می‌گویند، این اسمِ نسبت، اگر بر مکان اطلاق گردد، حسینیه یعنی محلی که منسوب به امام حسین(ع) است، نامیده می‌شود. اگر بخواهیم تعریفی اصطلاحی از حسینیه به دست آوریم، می‌توان آن را به مکانی مشخص که برای برگزاری مراسم سوگواری، نوحه خوانی و مرثیه سرایی برای امام حسین(ع) و یارانش تخصیص داده شده، تعریف کرد. حسینیه در جهان تشیع بعد از مسجد، از رایج ترین فضا‌‌‌‌های مذهبی است که در هر گوشه ای از یک شهر شیعی به چشم می‌خورد.
با نگاه به دوره‌‌‌‌های گذشته و تاریخی می‌بینیم که در ایران غالبا مساجد، اماکنی بوده اند که مردم آزادی عمل برای برگزاری عزاداری در آن را نداشته اند، از این رو به ساخت حسینیه ها روی آورده شده است.
در هر گوشه و کناری از ایران می‌توان به این حسینیه ها وارد شد و در آن عزاداری کرد و این اماکن همه به دلیل عرض ارادت و محبت به امام حسین(ع) و یارانش شکل گرفته است و گاهی نیز به عنوان مکانی برای زائران یا همان زائرسرا، مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در واقع بسیاری از حسینیه ها دارای کاربری دو گانه عام و خاص هستند.
در کاربرد خاص، اختصاص حسینیه ها برای برگزاری مراسم سنتی عزاداری، نوحه سرایی و مرثیه سرایی در سوگ امام حسین(ع) است و کاربرد عام آن نیز مربوط به مراسم عزایی است که مردم برای عزیزان از دست رفته خود در آنجا برگزار می‌کردند و به این واسطه نیز از مظلومیت‌‌‌‌های امام حسین(ع) و یارانش سخن می‌گفتند.
این حسینیه ها در کشور‌‌‌‌های دیگر نیز وجود دارد، هر چند ممکن است اسم آن، مانند آن چیزی که در هند به آن «امامباره» گفته می‌شود، تغییر کند، اما همان هدف و کارکردی را دارد که در ایران دارند.

1-2-زمان شکل گیری حسینیه ها در ایران
حسینیه ها احتمالاً از زمان صفویان شکل گرفته اند و به همین دلیل آن را باید به نسبت تکیه، مکان مذهبی جدیدی دانست، زیرا قدمت تکیه حداقل به دوره آل بویه باز می‌گردد. البته باید اشاره کرد که تثبیت ساختار فضایی حسینیه در زمان قاجاریه انجام شد.
حسینیه ها ساختار معماری ساده ای دارند که با شکل منظم هندسی، فضای سرپوشیده ای را برای تجمع مردم به نیت سوگواری برای سالار شهیدان فراهم می‌کنند. در این خصوص باید به این نکته اشاره کرد که ساختار کلی حسینیه ها غالبا به یک شکل است و برجسته شدن یک حسینیه بر اساس تزئینات داخلی و خارجی آن است که با ماهیت معماری آن ارتباطی ندارد.

1-3-تفاوت‌‌‌‌های حسینیه و تکیه
تکیه کلمه ای عربی است که جمع آن «تکایا» است و معنای لفظی آن «پشت دادن به چیزی» است. «تکیه» در فرهنگ اعراب در اصل جایی بوده که به زائران کعبه خدمات می‌داده است و زائرانی که در میانه راه، قصد استراحت می‌کردند، در این اماکن ساکن می‌شدند.
گویا نخستین تکیه در سال 1164 هجری شمسی در استرآباد به عنوان محلی برای مراسم ماه محرم ساخته شده است. در دوران قاجار به واسطه اینکه حاکمان از ناحیه بنیان‌‌‌‌های شرعی، نمی‌توانستند مشروعیت بگیرند، حاکمان به ساخت تکایا روی آوردند تا بتوانند به این واسطه مشروعیت کسب کنند.
در ایران عزاداری ها و اجرای مراسم سوگواری بیشتر در فضا‌‌‌‌های باز بوده است. از این رو ایرانی ها در ایام محرم در میدان‌‌‌‌های مختلف شهر، سکویی مسقف را ایجاد می‌کردند و در آن تعزیه برپا می‌کردند. با نگاهی به حسینیه‌‌‌‌های تاریخی به این امر پی می‌بریم که بیشتر حسینیه ها و تکایا در فضای باز شهری قرار داشته اند و این در حالی است حسینیه هایی که در عصر حاضر ساخته می‌شوند، دارای فضایی سربسته اند.
نامگذاری این فضا‌‌‌‌های مذهبی به حسینیه یا تکیه بیشتر از اینکه متأثر از نوع کاربری فضایی آن باشد، متأثر از مسایل عرفی و محیطی منطقه ای است که آن بنا در آن قرار دارد.
اگر بخواهیم حسینیه ها را به لحاظ معماری از تکایا بازشناسی کنیم، به این ویژگی می‌توان اشاره کرد که حسینیه ها اشکال هندسی منظم تری نسبت به تکایا دارند و همچنین اختصاص مکان‌‌‌‌های خاص به حسینیه ویژه‌تر بوده است. این در حالی است که تکایا بیشتر در مکانهایی که کاربری تجاری و بازاری دارند، شکل گرفته است. به عبارت دیگر تکایا به این دلیل که در مسیر بازار شکل گرفته اند، نسبت به بازار انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهند.
به این واسطه، ممکن است در حاشیه تکایا غرفه هایی وجود داشته باشد که مغازه‌‌‌‌های دایمی یا موقتی باشند. تکایا و حسینیه‌‌‌‌های سنتی که در فضای باز سامان می‌یافته اند، بیش از هر چیز تحت تأثیر اقلیم آن منطقه قرار داشته اند، به عنوان مثال در مناطق خشک و گرم، وجود بخش سرپوشیده در این فضاها برای حفاظت عزاداران از گرما مشهود است و دیده می‌شود ایوانی که در جهت قبله قرار دارد، بزرگترین فضا را به خود اختصاص داده است.

ویژگی‌‌‌‌های نمادین حسینیه ها و تکایا
یکی از نکات جالب توجه در معماری قدیمی حسینیه ها و تکایا این است که این اماکن در فضای باز ساخته می‌شدند و عموماً این مکانها «در» نداشتند و این موضوع را که این فرهنگ و یاد، باید ارتباط دایمی با زندگی روزمره داشته باشد و معطوف به دو ماه نیست را خاطر نشان می‌کند.
پیوند مردم با این مکان به واسطه تعلق خاطری است که به موضوع و بهانه آن دارند و نه به واسطه مکان جغرافیایی و فیزیکی خود مکان. از این رو در ایام محرم و صفر مردم به صورت خود جوش، حسینیه و تکایا را آماده برگزاری مراسم عزاداری می‌کنند و به تزیین آن می‌پردازند.
تکایا دارای بخش‌‌‌‌های مختلفی هستند که هر بخش کارکرد مخصوص به خود را دارد و در مجموع تکیه با مجموع اجزای خود، نمادی از صحرای کربلاست تا در آن مراسم تعزیه و عزاداری سیدالشهدا(ع) و یارانش برپا شود. اینجا باید به این نکته اشاره شود که تکایا در طول سال محل ثابت برپایی مراسم تعزیه بوده اند، از این روی در وسط محوطه تکیه، سکویی با ارتفاع نیم متر یا سه ربع ذرع وجود دارد به نام «مصطبه» که نمادی است از میدان کارزار دشت کربلا.
در دو سمت این مصطبه پله قرار دارد تا عزاداران و تعزیه خوانان از یک سمت وارد و از سمت دیگر خارج شوند که این دو دسته نمادی هستند از دو جبهه مقابل هم متشکل از حسینیان و یزیدیان. هر دو گروه نیز علم، بیرق مخصوص به خود را داشته اند.
از دیگر نمادهایی که در تکایا برقرار می‌شده است، خیمه هایی بوده که در ظهر عاشورا به آتش کشیده می‌شوند و آن نیز نمادی از خیمه‌‌‌‌های اهل بیت(ع) است که در روز عاشورا به آتش کشیده شدند.
«نخل» از دیگر نمادهایی است که در برخی تکایا قرار دارد، این حجم هندسی که از چوب ساخته می‌شود، نمادی است از آزادگی امام حسین(ع) و یارانشان و همچنین تابوتی است برای آن بزرگان بی تابوت و کفن.
حسینیه ها و تکایا، کارکرد یادآوری کننده دارند، از این رو بیشتر آنها در بهترین نقطه دسترسی قرار دارند و در سر گذر‌‌‌‌های اصلی هستند تا پیوند مردم از نقاط مختلف با آن محفوظ بماند. دسترس پذیری ملاکی در معماری سنتی حسینیه ها و تکایا بوده و رفته رفته در دوران معاصر این موضوع به فراموشی سپرده شده است.
با رسالت تذکاری که برای حسینیه ها و تکایا گفته شد، باید یادآور شد کارکرد این فضا‌‌‌‌های مذهبی در ایران تنها به ایام محرم و صفر محدود نمی‌شود، به همین منظور در بقیه ایام سال مراسم سوگواری مختلفی در آن مکانها برگزار می‌شود.
1-4-مفهوم واژه‌هاي «تکيه» و «حسينيه»
مفهوم واژه‌هاي «تکيه» و «حسينيه» در فرهنگ و زبان فارسي چنان به هم آميخته که استفاده از دو واژه براي آن سوال‌برانگيز است. در فرهنگ عميد پس از آوردن معني تکيه و حسينيه، آن دو يکي به شمار رفته‌اند:
تکيه: « مأخوذ از عربي» پشت دادن بچيزي، پشت خود را به چيزي نهادن، جاي نگاهداري مستمندان، محل وسيع براي روضه‌خواني و عزاداري (صفحة 607).
حسينيه: محلي که در ماه محرم در آنجا به مناسبت شهادت امام حسين روضه‌خواني و عزاداري کنند، تکيه( صفحة 793)
      محمود توسلي نيز در مقاله‌اي با عنوان حسينيه‌ها،‌ تکايا، مصلّي‌ها[1]، اظهارنظر دربارة تفاوت تکيه و حسينيه‌ را به مطالعات موردي واگذاشته است. در اين مقاله چنين آمده است: «در شهرهاي قديمي ايران، تکيه، ميدان و حسينيه فضاهاي محصوري بوده‌اند که در مسير گذرهاي اصلي شهر قرار داشته‌اند. اين فضاها اغلب به صورت فضاي عمومي يعني جزئي مهم از گذر اصلي، يا به صورت فضايي بسته، اما در ارتباط با گذر اصلي وجود داشته‌اند. فضاي تکايا و حسينيه‌ها، به ويژه در اعياد اسلامي و ايام سوگواري، خصوصاً محرم مورد استفاده قرار مي‌گرفته‌اند. …

      در مورد وجه تمايز تکيه و حسينيه و عملکرد خاص هر يک از اين دو عنصر در شهر و محلات، به دقت نمي‌توان اظهارنظر کرد، چرا که در شهرهاي ايران وضع متفاوت بوده است».
      ايرج افشار نيز در کتاب يادگارهاي يزد[2]، در توصيف حسينيه در زيرنويس همان صفحه، حسينيه و تکيه را يکي دانسته است:
      «حسينيه محوطه‌اي است که معمولاً چهار طرف آن ديوارکشي و غرفه‌بندي و طاقنماسازي شده است. در بسياري از حسينيه‌ها، مسجد هم هست و احياناً درِ آب‌انبار هم آنجا باز مي‌شود... حسينيه محلّ تجمع مردم در ايّام عزاداري است و در مواقع سوگواري، بر روي آن «پوش» مي‌کشيده‌اند. هر يک از محلّات شهر يک يا دو حسينيه دارد…در وسط حسينيه کلکي قرار دارد که از آجر ساخته شده است. کلک معمولاً هشت ضلعي و بلندي آن حدود يک ‌مترو نيم است. کلک محل آن بوده است که بر روي آن آتش مي‌افروخته‌اند. هنوز هم در عدّه‌اي از حسينيه‌ها آثار کلک باقي است؛اما در بسيار ]ي از[ جاها، براي عبور و مرور اتومبيل آن را خراب کرده‌اند».

 

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز، بخش : مرکزی، روستا: سرا، روستا: مرخز، محله: مرخز، خیابان (ورودی اصلی)، کوچه ((حسین محمدی))، پلاک: 0.0، طبقه: همکف،
شماره تماس:: 09189763156