رساله و پایان نامه طراحی موزه خط، تذهیب، مینیاتور، معرق، خاتم با رویکرد هنر‌‌‌‌های اصیل ایران ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

رساله و پایان نامه طراحی موزه خط، تذهیب، مینیاتور، معرق، خاتم با رویکرد هنر‌‌‌‌های اصیل ایران

(0)
(0)

رساله معماری

رساله و پایان نامه طراحی موزه خط، تذهیب، مینیاتور، معرق، خاتم با رویکرد هنر‌‌‌‌های اصیل ایران
رنگ و مدل کالا
رساله معماری
تعداد
+
_
عدد
17,900 تومان
موجود

توضیحات

 

رساله معماري طراحی موزه خط، تذهیب، مینیاتور، معرق، خاتم با رویکرد هنر‌‌‌‌های اصیل ایران
در قالب Word و 233 صفحه و قابل ويرايش

 


قسمتهايي کوتاه از متن:

چکیده
صنایع دستی از دیرباز پیوند عمیقی با سنت و معماری داشتند. برای احیای صنایع دستی لازم بود که یک مرکزی به وجود آورده شود، که در آن به آموزش و شناساندن صنایع دستی به مردم پرداخته شود. بنابراین مجموعه آموزشی صنایع دستی را در زنجان و در کنار بافت قدیم و تاریخی زنجان در سرلوحه کار خود قرار دادم. در مجموعه ای که پیش رو دارید در ابتدا سعی بر آن شده است تا یک آشنایی نسبی را با صنایع دستی پیدا نماییم، صنایعی که ریشه در تاریخ و فرهنگ و سنت این مردم دارند. در بخش دوم به مطالعات اقلیمی و جغرافیایی پرداخته شده است. و در انتها نیز درباره ایده‌‌‌‌های طراحی و نیز نحوه ی طراحی مجموعه و فضا‌‌‌‌های پیش بینی شده برای مجموعه مطالبی نیزعنوان شده است.

هنر‌‌‌‌های دستی ( هنر‌‌‌‌های سنتی)
مبحث پیرامون صنایع دستی کهن ایران همیشه آمیخته با سنت بوده است و از دیرباز هنر‌‌‌‌های دستی را هنر‌‌‌‌های سنتی نیز می‌نامیدند.
سخن گفتن از سنت ها سخن از اصول لایتغیری است که ریشه در آسمان دارد، سخن از تحقیق این اصول در مقاطع مختلفی اززمان و مکان است و بالاخره سخن از تداوم و استمرار اعتقاداتی خاص است که صوری قدسی که محمل این اعتقاداتند و تعالیم نسبت به واسط آنها در وجود انسان به فعلیت می‌رسد.
سنت، به گونه ای که در اینجا تعریف شده، ر سم یا عادت نیست، شیوه متداول و مقطعی یک دوره گذرا هم نیست، سنت که مذهب به معنای اعم مهمترین جزء آن است، همراه و همگام با تمدنی که از آن نشات گرفته و قومی که آن را چون چراغ هدایت خویش برگزیده اند، باقی و پایدار است و حتی آنگاه که ظاهراً پرتویی نمی‌افکند، هرگز کاملاً به خاموشی نگرائیده است. بر عکس تنها سایه زمینی آن ناپدید شده و هستی ذاتی و روحانی اش به سرچشمه آسمانی خود پیوسته است.


فهرست مطالب به صورت زیر است :
فصل اول:
هنر‌‌‌‌های دستی
نقاشی
تاریخ نقاشی
درباره رنگ
تکنیک‌‌‌‌های نقاشی
حلال‌‌‌‌های رنگ
سبک‌‌‌‌های معروف نقاشی
اصطلاحات معمول نقاشی
خط و خوشنويسي، انواع آن و ارزشهاي بصري هر يک
کوفي بنايي معقلي
خط ديواني
خط تعليق
خط رقعه
خط نستعليق
ارزشهاي بصري خط کوفي
ارزشهاي بصري خط ثلث و نسخ
فصل دوم:
تذهیب
« تذهیب »
تعریف تذهیب
مکتب‌‌‌‌های تذهیب
پیشیه تذهیب
چگونگی انجام یک اثر تذهیب
ابزار‌‌‌‌های تذهیب
قلم مو
طلا و نقره
مهره
کاغذ
رنگ
پرگار، ترلینگ، خط کش
واژگان تذهیب
ابرک
اسلیمی اسلامی
بند اسلیمی
تاج
ترصیع
ترنج
جدول
ختایی
داغ
دهن اژدر
سرلوحه
سنجاق نشان
شرفه
شمسه
فرنگی
فصّالی
کتیبه
کتیبه ی سرلوحه
کمند زرین
گره
لچک ترنج
لچکی
واگیره
مینیاتور
مینیاتور و طراحی مینیاتور
روش‌‌‌‌های مختلف طراحی مینیاتور:
سيری در مينياتور ايران
صنایع دستی
فرش ایران
نقوش لچک و ترنج
فرش
فرش ايران و چگونگي طبقه بندي آن
گروه – طرح‌‌‌‌های آثار باستانی و ابنیه اسلامی
گروه – طرح‌‌‌‌های شاه عباسی
گروه - طرح‌‌‌‌های اسلیمی
گروه - طرح‌‌‌‌های اقتباسی
گروه – طرح‌‌‌‌های واگیره ای بندی
گروه – طرح‌‌‌‌های بته ایبته جقه
گروه – طرح‌‌‌‌های درختی
گروه – طرح‌‌‌‌های ترکمن
گروه – طرح‌‌‌‌های شکار گاهی
نقوش گلستان
نقوش لچک و ترنج
فصل سوم:
سفالگری
سفال با نقش کنده به چند دسته تقسيم مي شود که عبارتند از:
سفال کنده با نقش هندسي
سفال کنده با نقش گياهي
سفال کنده با نقش حيوان
سفال کنده نوشته دار
سفال کنده با نقش انسان
نقوش سفال در ادوار اسلامي از چند منظر مورد بررسي قرار مي گيرد:
فن و هنر سفالگري:
ظروف نخودي رنگ
از مهمترين تکنيک هاي تزيين ظروف در نيشابور:
سفال با پوشش گلي:
سفالينه با نقوش رنگارنگ:
سفالينه با تزيين زرين فام:
سفاليه با نقش کنده:
سفالينه با لعاب يکرنگ:
کلياتي درباره سفال اسلامي
سفال گبري :
سفال سلجوقي :
سفال مينائي ايران:
سفال دوره عثماني:
سفال دوره صفويه ايران :
هنر سفالگري و بررسي نقوش آن در ادوار اسلامي:
بررسي نقوش انساني با توجه به جهان بيني عرفاني :
بررسي نقوش انساني مرتبط با مراسم ماه محرم :
بررسي نقوش انساني و ارتباط آن با ادبيات:
بررسي نقوش انساني و ارتباط آن با مفاهيم نجومي :
شکل : کاسه سفالين با لعاب شفاف و نوشته ي کوفي نيشابور قرن چهارم
جام با گلابه ي سفالگري :
کوزه :
فصل چهارم:
تذهيب :
تشعير:
ابزار ومواد اوليه :
قلم مو :
رنگها:
رنگ گذاري:
رنگهاي جسمي:
رنگهاي روحي :
بست :
مراحل کار
کارگاه نگارگري سازمان ميراث فرهنگي کشور :
معرق
الف - معرق زمينه رنگ
ب - معرق زمينه پازلي :
مواد اوليه :
مراحل اجراي يک طرح معرق :
مختصري از کارگاه منبت و معرق
تاریخچهٔ خاتم‌کاری
آثار ونمونه‌‌‌‌‌های تاریخی دراین هنر :
خاتم‌کاری در ادبیات
آشنایی با هنر خاتم‌سازی
تعریف خاتم
قدیمی‌ترین آثار هنری خاتم‌کاری شده باقی مانده :
مواد اولیه در ساخت خاتم
وسایل وابزار کار در هنر خاتم‌سازی
مراحل تولید خاتم
خصوصیات یک خاتم و محصول مرغوب وهنری
قلم زنی
وسايل و ابزار قلم زني :
روش کار :
شيوه عکسي :
شيوه زمينه پر:
شيوه منبت:
شيوه برجسته :
شيوه مشبک:
فصل پنجم:
شناخت موضوع:
• موزه:
• تعریف موزه:
• معنای لغوی و اصطلاحی موزه:
• تاریخچه موزه در جهان:
• تاریخچه موزه ایران:
• اهداف موزه:
• عمده فعالیت‌‌‌‌های موزه:
• انواع موزه ها:
٫ موزه تاریخ و باستان شناسی:
٫ موزه فضای باز:
٫ موزه‌‌‌‌های مردم شناسی:
٫ کاخ موزه ها:
٫ موزه‌‌‌‌های هنری:
٫ موزه علوم و تاریخ طبیعی :
٫ موزه‌‌‌‌های محلی یا منطقه ای :
۸٫ موزه‌‌‌‌های سیار:
٫ پارک موزه ها:
٫موزه‌‌‌‌های نظامی :
٫موزه‌‌‌‌های اندیشمندان خانه هنرمندان
٫موزه صنایع دستی: موضوع پروژه
• بررسی نمونه مشابه موزه هنر:
• بررسی نمونه مشابه موزه ملی:
عناصر فضایی موزه:
بخش‌‌‌‌های مختلف موزه:
• تالار ورودی
• لابی و عناصر وابسته به آن:
٫ گیشه ی فروش بلیط
٫ فضای انتظار و نشمین
٫ گالری ها یا تالار‌‌‌‌های نمایش آثار
• ویترین
رعایت نکاتی در طراحی موزه:
• قانون سه ثلث در موزه:
• استفاده از فضا و تقسیمات داخلی آن:
• استاندارد‌‌‌‌های طراحی نمایشگاه:
• دید و نظاره:
• محفظه ویترین نمایشی:
• سیر کولاکسیون فضا‌‌‌‌های نمایش در موزه:
• سلسله مراتب صحنه آرایی در موزه:
• نور در موزه:
٫ استفاده از نور طبیعی:
٫ نورگیری از بالا:
٫ نورگیری جانبی:
• انتخاب رنگ و مصالح در موزه:
• محافظت:
دسته بندی فضا‌‌‌‌های مورد نیاز موزه: ۸
• فضا‌‌‌‌های نمایشگاهی:
• فضا‌‌‌‌های خدماتی – رفاهی:
٫ سالن اجتماعات و آمفی تئاتر:
٫ سالن کنفرانس:
٫ کتابخانه:
٫ چایخانه:
٫ فروشگاه فرهنگی:
• فضا‌‌‌‌های خدمات پشتوانه ای:
٫ تاسیسات برقی و مکانیکی:
٫ واحد مرمت و آزمایشگاهی:
٫ انبارها و گنجینه ها:
٫ سیستم‌‌‌‌های ایمنی:
• فضا‌‌‌‌های اداری:
• فضا‌‌‌‌های ارتباطی و سرویسها
• فضا‌‌‌‌های آموزشی
• فضا‌‌‌‌های خارجی
عوامل موثر در برنامه ریزی فیزیکی
دیاگرام
• تصویر دیاگرام فضا‌‌‌‌های یک موزه با عملکرد محدود
• دیا گرام عمومی مجموعه
• دایاگرام واحد‌‌‌‌های خدماتی –رفاهی
معرفی پروژه
جداول برنامه فیزیکی موزه
• جدول برنامه فیزیک فضا‌‌‌‌های نمایشگاهی
• جدول برنامه فیزیک فضا‌‌‌‌های آموزشی و مرمتی
• جدول برنامه فیزیک فضا‌‌‌‌های خدماتی – رفاهی
• جدول برنامه فیزیک فضا‌‌‌‌های پشتبانی
• جدول برنامه فیزیک فضا‌‌‌‌های اداری
دانشکده هنر نيشابور
فضاهاي آموزشي دانشکده
دوره‌هاي آزاد
فصل ششم
عناصر موزه
عناصر بحث کالبدی
مکان یابی
موقعیت شهری
موقعیت انسانی
عناصر بحث کارکردی
ویژگی‌‌‌‌های کارکردی فضا‌‌‌‌های اصلی موزه
ورودی
گالری
فرم گالری
تقسیمات گالری
مشخصات فیزیکی موزه
نحوه استقرار
تالار‌‌‌‌های نمایش
تالار‌‌‌‌های ورودی
تقسیم فضایی موزه
مراکز جنبی موزه
تالار‌‌‌‌های نمایشگاه موقت وسخنرانی
کتابخانه ومرکز اسناد
انبار و مخزن
کارگاه
آزمایشگاه
چایخانه وکافه تریا
بخش امور اداری
فصل هفتم
برنامه فیزیکی
فضا‌‌‌‌های اصلی و نمایشگاهی
فضا‌‌‌‌های جنبی و تکمیلی
فضا‌‌‌‌های اداری و مدیریتی
فضا‌‌‌‌های فنی و خدماتی
فصل هشتم
تحلیل سایت
دسترسی ها
شرایط اقلیمی
دید و منظر
جهت شیب زمین
آلودگی ها
جایگزینی پلان در سایت
فصل نهم
دلایل توجیهی در ارتباط با انتخاب موضوع
اهداف اصلی در ارتباط با انتخاب موضوع
اهمیت و ضرورت انجام پروژه
نتيجه گيري
منابع

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز، بخش : مرکزی، روستا: سرا، روستا: مرخز، محله: مرخز، خیابان (ورودی اصلی)، کوچه ((حسین محمدی))، پلاک: 0.0، طبقه: همکف،
شماره تماس:: 09189763156