رساله و پایان نامه طرحی باغ موزه فرهنگ ایرانی ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

رساله طرحی باغ موزه فرهنگ ایرانی

در قالب word ودر 349 صفحه وقابل ویرایش

 

فهرست مطالب

چکیده

فصل اول: مبانی نظری هنر(تعاریف و مفاهیم)2

1.تعریف هنر3
2.واژه شناسی هنر.4
3.هنر‌‌‌‌های زیبا و انواع آن.5
4.تعامل هنر و جامعه در تاریخ ایران.8
5.اهمیت توجه به هنر در جامعه12
6.طراحی موزه19
7.سخنی از ماریوبوتا در ایران20
8.تعریف موزه21
9.تعریف لغوی موزه.21
10.مفهوم موزه.23
11.تعریف اصطلاحی موزه24
12.هدف نمایش25
13.پیدایش موزه28
14.تاریخچه پیدایش موزه در جهان28
15.تاریخچه پیدایش موزه در ایران.33
16.موزه در بینش اسلامی.36
17.موزه مکان فرصت‌‌‌‌های استثنایی.37
18.تغییر امری حیاتی.37
19.برنامه ریزی به معنای مهار و هدایت تغییرات37
20.ثبات و تغییر.38
21.ارزش و سنت.38
22.شواهد تغییرات فرهنگی.39
23.سرعت تغییرات39
24.موزه خزینه اطلاعات از تغییرات فرهنگی.40
25.نقش آموزشی موزه ها41
26.راز موفقیت موزه ها42

فصل دوم : استانداردها و ضوابط طراحی43

1.انواع موزه ها44
2.موزه فضای باز44
3.موزه مردم شناسی45
4.کاخ موزه ها45
5.موزه‌‌‌‌های هنری45
6.موزه‌‌‌‌های هنر مدرن46
7.موزه‌‌‌‌های تخصصی.46
8.موزه‌‌‌‌های علوم و تاریخ طبیعی47
9.موزه‌‌‌‌های محلی یا منطقه ای47
10.موزه‌‌‌‌های سیار.47
11.پارک موزه ها47
12.موزه‌‌‌‌های نظامی48
13.موزه‌‌‌‌های اندیشمندان.48
14.موزه‌‌‌‌های تاریخی.49
15.مکان یابی موزه50
16.مقیاس عملکردی.51
17.مخاطبین موزه ها.51
18.مکان یابی موزه ها در داخل شهر.51
19.آشنایی با موزه ها و گالری‌‌‌‌های آثار هنری54
20.فضا‌‌‌‌های موزه.58
21.تالار ورودی یا لابی59
22.گالریها یا تالار‌‌‌‌های نمایش آثار.61
23.نورپردازی گالریها64
24.تنظیم شرایط محیطی68
25.تهویه مطبوع68
26. آکوستیک.69
27.حریق.69
28.استاندارد‌‌‌‌های طراحی آمفی تئاتر70
29.کارگاه‌‌‌‌های طراحی و نقشه کشی.81
30.کلاس‌‌‌‌های نقاشی و مدلسازی.82
31.کارگاه‌‌‌‌های مجسمه سازی.82
32.کتابخانه.85
33.تاریخچه کتابخانه در جهان.86
34.تاریخچه کتابخانه در ایران90
35.انواع کتابخانه ها91
36.مباحث کیفی طراحی کتابخانه96
37.مباحث کمی طراحی کتابخانه.96
38.فضا‌‌‌‌های کتابخانه و عملکرد آنه در طراحی107
39.دفاتر اداری117
40.نکاتی در باب معماری موزه.120

فصل سوم : نمونه‌‌‌‌های مشابه122
1.موزه هنر میلواکی (سانتیاگو کالاتروا)123
2.موزه هنر کیاسماهلیسنکی (استون هال).129
3.موزه هنر‌‌‌‌های معاصر (کامران دیبا)136
4.موزه سولومن گوگنهایم (فرانک لوید رایت).154
5.موزه عالی هنر (ریچارد مایر)168
6.موزه کمبیل (لوئی کان)189
7.موزه هنر ELI and EDYTHE (زاها حدید)205
8.موزه هنر فورث ورث (تادائو آندو)212
9.بخش جدیدموزه هنر ORDRUPGAARD .218
10.موزه هنر‌‌‌‌های معاصر نیتروی(نیمایر)225

فصل چهارم : مطالعات بستر طرح.229

1.ویژگی‌‌‌‌های جغرافیایی شهر تهران.230
2.موقعیت طبیعی شهر تهران.230
3.ویژگی‌‌‌‌های اقلیمی شهر تهران232
4.دما و رطوبت232
5.بارندگی234
6.وزش باد235
7.شرایط حرارتی در فضا‌‌‌‌های آزاد239
8.شرایط حرارتی در فضا‌‌‌‌های داخلی.241
9.توپوگرافی243
10.آب‌‌‌‌های سطحی244
11.آب‌‌‌‌های زیر زمینی.254
12.مطالعات زمین شناسی247
13.خطر زمین لرزه گسترده تهران250
14.جهت گیری ساختمان در رابطه با اقلیم252
15.فرم ساختمان در رابطه با اقلیم.252
16.جهت در سایبان.253
 

فصل پنجم : روند طراحی254

1.بخش‌‌‌‌های طراحی و برنامه فیزیکی.255
2.واحد مالی و اداری255
3.واحد خدماتی و پشتیبانی.257
4.واحد معرفی و آموزش.258
5.واحد موزه داری.260
6.عکس‌‌‌‌های هوایی زمین.261
7.دلایل انتخاب سایت.263
8.تحلیل سایت.264
9.دسترسی ها265
10.سایت پلان266
11.تفکیک بندی فضاها براساس عملکرد275
12.پلان‌‌‌‌های اندازه گزاری.281
13.پلان‌‌‌‌های مبلمان.287
14.برش A_A.293
15.برشB_B294
16.نماها.295
17. عکس از فضا‌‌‌‌های داخلی و خارجی موزه.298

پیوست : طراحی براساس اصول طراحی باغ ایرانی

1.مقدمه309
2.تعاریف مربوط به باغ309
3.باغ‌‌‌‌های ایرانی313
4.باغ‌‌‌‌های صفوی یا شاه عباسی.313

5.باغ‌‌‌‌های ایرانی و ویژگی‌‌‌‌های آن316
6.هندسه باغ‌‌‌‌های ایرانی316
7.آب در باغ ایرانی.319
8.گیاهان باغ.322
9.اشکال باغ323
10.باغ‌‌‌‌های منظم.323
11.باغ‌‌‌‌های نامنظم.324
12.اصول بنیادی طراحی باغ.325
13.خط یا محور325
14.فرم.326
15.بافت326
16.رنگ.327
17.مقیاس.327
18.تنوع328
19.توالی.328
20.تعادل.329
21.آب در طراحی پارک329
22.آب در باغ ایرانی330
23.آب و روانشناسی331
24.آب و انعکاس.332
25.استخر.334
26.آب نما335
27.چشمه335
28.برکه یا باغچه‌‌‌‌های ابی.335
29.آبشار و جویبار336

30.فواره337
31.آب و مجسمه.338
32.آب و حیاط وحش338

منابع.

 

 

چکيده
هنر، علاوه بر جنبه هاي زيبايي شناسانه و فردي، مي تواند نشاندهنده ي آرمانها،انديشه ها و حتي ويژگي هاي اجتماعي وروحيه حاکم بريک جامعه در زمان خاص خود باشد. از اين رو به نظر مي رسد هنر معاصر هر کشور بازتاب انديشه هاي انسان معاصر و بيان کننده ي ويژگي هاي اجتماعي و فرهنگي روز است. از طرفي در ايران با توجه به تاريخ و هنر غني در گذشته به هنر معاصر کمتر توجه شده و وجود فضايي به عنوان موزه هنر معاصر ايران ضروري به نظر مي رسد. علاوه بر اين فضايي به عنوان موزه ي هنر معاصر که در آن به صورت خاص آثار هنرمندان ايراني به نمايش گذاشته شود به طور ملموس تر و نزديک تري با بستر فرهنگي جامعه ارتباط برقرار مي کند. که اين مطلب مي تواند در جذب مخاطبان مؤثرباشد. نوع نگاه به اين پروژه بر اساس شکل زندگي در موزه اي به عنوان موزه ي فرهنگ و هنر ایرانی ( نگرشی نوین به آیین و فرهنگ ایرانی )مي باشد که عبور و مکث براي توجه و نگريستن است. بر اين اساس موزه ي طراحي شده ازيک مسير ممتد که به تالارهاي نمايش تفکيک شده ميرسند، تشکيل شده است. همچنين جلب مخاطب از اقشار مختلف، ارتباط بيشتر با شهر، پويايي و زنده بودن ساختمان موزه از جنبه هاي مهم در طراحي بوده است. از اين رو سايت پروژه در نزدیکی بزرگراه حکیم و بلوار الهام انتخاب شده که این محدوده فاقد امکانات فرهنگی و هنری مي باشد. همچنين سعي شده از ظرفيت هاي سايت در طراحي و جذب مخاطبان استفاده شود، توجه به نوع همسايگي ها، استفاده از ظرفيت هاي بام براي فضاهاي عمومي اقداماتي بوده که در اين جهت صورت گرفته است.


 
تعريف هنر
هنر مجموعه‌اي از آثار يا فرآيندهاي ساخت انسان است که در جهت اثرگذاري بر عواطف، احساسات و هوش انساني و يا به منظور انتقال يک معنا يا مفهوم خلق مي‌شوند.
از مهم‌ترين رشته‌هاي هنري مي‌توان به هنرهاي تجسمي (نقاشي، طراحي، تنديس‌گري، عکاسي و چاپ)، هنرهاي نمايشي (تئاتر و رقص)، موسيقي، ادبيات (شعر و داستان)، سينما و معماري اشاره کرد.

 
 
از بالا چپ جهت عقربه ساعت:يک پرتره از خود توسط ونسان ونگوگ، يک مجسمه آفريقايي، نقاشي زاده شدن ونوس از ساندرو بوتيچلي، شير ژاپني (شيشا)
واژه شناسي هنر
واژهٔ هنر در زبان سانسکريت، ترکيبي از دو کلمه سو به معني نيک و نر يا نره به معناي زن و مرد است. در زبان اوستايي سين به‌ها تبديل شده و واژه هونر ايجاد گشته است که در زبان پهلوي يا فارسي ميانه به شکل امروزي (هنر) درآمده است که به معناي انسان کامل و فرزانه است.
در ادبيات ايران در دورهٔ اسلامي اين معنا دوباره دگرگون شد، و هنر به معناي کمال، فضيلت، هوشياري، فضل، تقوي، دانش و کياست و. به کار رفت، که داراي بار معنايي عام بود:
  به دشمن نمايم هنر هرچه هست/ز مردي و پيروزي و زور دست (فردوسي)
  چون غرض آمد هنر پوشيده شد/صد حجاب از دل به سوي ديده شد (مولانا جلاالدين محمد بلخي)

هنرهاي زيبا و انواع آن
تقسيم‌بندي‌هاي هنر متنوع است؛ يکي از آن‌ها در حالت کلي آثار هنري را به دو دستهٔ هنرهاي زيبا و هنرهاي کاربردي تقسيم مي‌کند:
هنرهاي کاربردي: منظور از هنرهاي مفيد هنرهايي است که نخست کارکرد و سودمندي آن‌ها اهميت دارد و هدف از خلقشان کاربردشان بوده‌است. مانند: طراحي خودرو، معماري، طراحي صنعتي.
هنرهاي زيبا: منظور از هنرهاي زيبا هنرهايي است که تنها به دليل زيبا بودنشان خلق شده‌اند. به عبارتي «نه به خاطر چيزي ديگر، بلکه به خاطر خودشان به وجود آمده‌اند». مانند: نقاشي، مجسمه‌سازي، موسيقي، رقص.
واژه هنر امروزه در در زبان فارسي در معنايي متفاوت از گذشته به کار مي‌رود و بيشتر منظور از آن اشاره به نتيجه خلق انسان‌ها در زمينه هنرهاي زيبا است. معناي اين واژه امروز معادلي براي واژه fine arts در زبان انگليسي است. به طور سنتي مجموعه هنرهاي زيبا به ۷ دسته تقسيم مي‌شوند:
- موسيقي
- هنرهاي دستي مانند مجسمه سازي، شيشه گري، و .
- هنرهاي ترسيمي شامل نقاشي، خطاطي، عکاسي و .
- ادبيات شامل شعر، داستان، نمايشنامه، فيلمنامه و نثر
- معماري
- رقص و حرکات نمايشي
- هنرهاي نمايشي شامل سينما، تئاتر و .
وجوه مشترک آثار هنري عبارت‌اند از:
تخيل به عنوان مهم‌ترين عامل در شکل‌گيري اثر هنري است
همه آثار هنري از عاطفه و احساس هنرمند سرچشمه مي‌گيرند نه از تفکر منطقي و عقلاني او
چندمعنايي بودن و منشور ‌مانندي، وجه اشتراک سوم تمام آثار هنري است.
اين جنبه از خصايص آثار هنري، در واقع از دو ويژگي قبلي که برشمرديم، نتيجه مي‌شود. بدين معني که هر پديده‌اي که عنصر اصلي سازنده آن تخيل و عاطفه باشد، بي شک نمي‌تواند معنايي منجمد و تک بعدي داشته باشد. از اين روست که هر کس در برابر آثار هنري مي‌ايستد، دريافت و استنباط خاصي دارد.
تغييري که هنر بر روح انسان مي‌گذارد تغييري عميق و ماندگار و طولاني‌تر است. در نتيجه هر گاه خواهان اثرگذاري ماندگار باشيم مي‌توانيم از هر يک از رشته‌هاي هنري به فرا خور نيازمان استفاده کنيم. همانطور که در روانشناسي اين مسئله به اثبات رسيده‌است، جهان از مجموعه‌اي از افراد تشکيل شده‌است پس اگر بخواهيم در سريعترين حالت بر تعداد زيادي از افراد تاثيرگذاري داشته باشيم مي‌توانيم از اسباب هنر استفاده کنيم که هنر موسيقي و هنر نمايشي چون از طريق احساس شنوايي و احساس بينايي به سرعت درک مي‌شوند مي‌توانند مخصوصا توام با يکديگر به سرعت و در بعد جهاني تاثيري ژرف و عميق و ماندگار و طولاني در جوامع به وجود مي‌آورند.

 


هنرهاي صناعي
هنرهاي صناعي يا سنتي، هنرها و صنايع ظريفه‌اي هستند که در طول سده‌هاي متمادي با حفظ ريشه‌ها و سنت‌هاي خود رشد کرده مراحل شکل‌گيري خود را گذرانده يا مي‌گذرانند.
هنرهاي سنتي ايران را مي‌توان به گروه‌هاي زير تقسيم کرد:
۱. شعر و ادبيات
۲. موسيقي
۳. معماري و هنرهاي وابسته
۴. نمايش‌هاي سنتي و آييني
۵. صنايع مستظرفه ( که بجز موارد بالا همه آثار هنري را شامل مي‌شود)
معمولاً از عبارت هنرهاي صناعي براي بيان آن بخش از صنايع دستي که بيش از فن به هنر وابسته‌اند استفاده مي‌شود.
تعامل هنر و جامعه در تاريخ ايران
تحول و تغيير، از ويژگي‌هاي هر هنر اصيل و پويايي است. کمتر هنر و فرهنگ قدرتمند و تاثيرگذاري را مي‌توان نام برد که خود تحت‌تاثير ديگر فرهنگ‌ها نباشد.


تعامل هنر و جامعه در تاریخ ایران
 
در طول تاريخ، ايران همواره شاهراهي براي اتصال مشرق زمين و مغرب زمين بوده است و جاده ابريشم، وسيله‌اي بوده است براي اتصال جغرافيايي، فرهنگي، سياسي و هنري ملل گستره زمين. امپراتوري چين که خود سابقه‌اي چندين هزار ساله دارد و يکي از کانون‌هاي بزرگ تمدن بشري به‌حساب مي‌آيد، در منتهي‌اليه شرقي اين مسير قرار داشته، مصنوعات و محصولات خود به‌ويژه ابريشم را که مزين به نقوش اسرار‌آميز شرقي بود، از طريق هندوستان، ايران و بين‌النهرين به اروپا صادر مي‌کرد. طبيعي است که ممالک ديگر نيز که بر روي اين خط قرار داشتند، از اين فرصت بهره جسته، به صدور کالاهاي خود مي‌پرداختند (در روزگاران باستان -حتي تا سده‌هاي اخير- کالاهاي مورد نياز مردم مانند ظروف سفالين، زرين و ‌سيمين، زيراندازها،‌ پارچه‌ها و البسه، مزين به نقوش زيبايي بود که ثمره همکاري هنرمندان و صنعتگران و يا تلاش صنعتگر هنرمنداني بوده‌ است که زندگي روزمره را در لباس هنر زيباتر مي‌يافتند)و ايرانيان نيز که از جمله کهن‌ترين اقوام کره خاکي بوده‌اند، به همين طريق با تمدن‌هاي مجاور خود به داد و ستد مشغول بودند. پرداختن به وجوه سياسي،‌ جغرافيايي و حتي اجتماعي اين ارتباطات بين‌المللي در حوصله بحث حاضر نيست ولي همان‌گونه که اشاره رفت، هنر ايرانيان که بر مصنوعات آنان نقش بسته بود، به همراه کاروان‌هاي بازرگانان و سفيران به غرب و شرق ره يافت. بديهي است که متقابلا اين اتفاق در مورد محصولات ديگر ممالک نيز تکرار شد و هنرمندان بلاد گوناگون به تجزيه و تحليل آثار رسيده پرداخته، گاه چنان تحت‌تاثير قرار مي‌گرفتند که به الگوبرداري محض از آن آثار مي‌پرداختند. ولي معمولا اين اتفاق در اوايل حضور هنري نو در سرزمين جديد روي مي‌داد، چنانکه مرور زمان سبب مي‌شد که صاحبان هنر، فنون نوين را با فرهنگ و سنن خود ممزوج کرده، ناخالصي‌هاي آن را بگيرند و به آن رنگ و بوي فرهنگ خود را بدهند و بدينسان آن مصنوعات را براي مردمان خود جذاب‌تر و دلنشين‌تر مي‌کرده‌اند، به‌طوري که بتوانند ارتباط بهتري با آن برقرار کنند.

اين‌گونه، آميختگي هنري و فرهنگي ملت‌ها شکل گرفت. با تصرف ايران توسط اسکندر، هنر يونان نيز که نماينده هنر غرب آن زمان بود، به ايران راه يافت و به همين طريق، مصنوعات و به‌خصوص منسوجات ايراني نيز در غرب مورد استفاده واقع شد. جالب توجه آنکه آثار زيادي از سلوکيان (جانشينان اسکندر) در فلات ايران بر جاي نمانده است؛ جز چند مورد نقاشي ديواري و کاشي‌هاي موزاييک‌شکل که در سواحل فرات (شهر دورا-اورپوس که هم‌اکنون خارج از مرزهاي ايران است) باقي مانده است. نقاشي‌هاي ديواري کاخ اشکاني در کوه خواجه درياچه هامون سيستان نمونه‌هاي ديگري از بازتاب هنري يونانيان است که تا دوره اشکانيان امتداد يافته است.
نقوش انسان‌ها و حيوانات که مي‌توانست در آن زمان به‌خصوص براي اعراب تداعي‌کننده بت‌هاي عصر جاهليت باشد و بيشتر به‌صورت حجاري کاربرد داشتند، جاي خود را به گل‌ها و گياهان تجريدي دادند که اطراف کلام خداوند را مي‌آراستند.

 

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز، بخش : مرکزی، روستا: سرا، روستا: مرخز، محله: مرخز، خیابان (ورودی اصلی)، کوچه ((حسین محمدی))، پلاک: 0.0، طبقه: همکف،
شماره تماس:: 09189763156