مقاله و مبانی نظری ابعاد اضطراب و اضطراب کتابخانه ای ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری ابعاد اضطراب و اضطراب کتابخانه ای

(0)
(0)

پاورپوینت

مقاله و مبانی نظری ابعاد اضطراب و اضطراب کتابخانه ای
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
19,000 تومان
موجود

توضیحات

مقاله و مبانی نظری ابعاد اضطراب و اضطراب کتابخانه ای

در قالب word و در 45 صفحه و قابل ویرایش

 

فهرست مطالب
2-1-1-اضطراب
2-1-1-1- ابعاد اضطراب
2-1-2- اضطراب کتابخانهای
2-1-3- اضطراب چند بعدی کتابخانهای
2-1-4- نگرش
2-1-4-1- منشاء ‌اوليه نگرش
2-1-4-2- تعریف های مربوط به نگرش
2-1-4-3-تعریف سه عنصر نگرش
2-1-5- نگرش اینترنتی
2-3- مرور پیشینه
2-3-1- تحقیقات انجام شده در ایران
2-3-2- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
2-4- جمعبندی پیشینه
2-5- سؤالات پژوهش
سؤالات اصلی
2-6- تعاریف مفهومی
2-7- تعاریف عملیاتی

فهرست منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی

 

 

-1-1-1- ابعاد اضطراب
اسپیلبرگر (1972) اضطراب را به دو بعد صفت اضطراب و حالت اضطراب تقسیم کرد و مورد بررسی قرار داد. در حالت اضطراب فرد فقط در موقعیت تهدید کننده واکنش نشان میدهد. حالت اضطراب به عواطف موقتی که با نگرانی و تنش همراه است اطلاق میشود. حالت اضطراب احساسات مبهم و ناخوشایندی است که از ترس و نگرانی برمیخیزد. افراد با حالت اضطراب در زمینهی برخورد و واکنش نسبت به اتفاقات اطراف خود و همچنین خطرات ناشناخته دچار اضطراب و تشویش میشوند.
  در مقابل، صفت اضطراب به عنوان نوعی ویژگی شخصیتی است که به خصوصیات باثبات و دیرپای فرد و تفاوتهای فردی بادوام در افراد مستعد ابتلا به اضطراب اشاره دارد. افرادی که دارای سطح بالایی از صفت اضطراب هستند، بیشتر اوقات در حالت اضطراب هستند. این افراد موقعیتهای بیخطر را تهدیدآمیز میدانند و به صورت حالت اضطراب به آن پاسخ میدهند(راس، 1373). صفت اضطراب استعداد و آمادگی بلندمدت فرد برای مضطرب شدن در بسیاری از موقعیتها اطلاق میشود. که شخص تقریباً همه موقعیتها را تهدیدکننده ارزیابی می-کند(اسپیبرگر، 1972). صفت اضطراب به تفاوتهای فردی نسبتاً ثابت آمادگی برای اضطراب اشاره دارد(آیزنک، 2000). سطوح بالای صفت اضطراب، سطح توجه افراد را نسبت به عوامل تهدید کننده خارجی بالا میبرد(کوپر و رو، 2008). افرادی که صفت اضطراب بالایی دارند در مقابل تهدیدی نظیر ارزیابی منفی، که به عزت نفس آنها لطمه میزند، حالت اضطراب شدیدتری از خود نشان میدهند(راس، 1373).
-1-3- اضطراب چند بعدی کتابخانهای
هر چند زمانی که مقیاس اضطراب کتابخانهای پدید آمد به احساس مراجعه کننده در طول فرایند جستوجوی اطلاعات در کتابخانه میپرداخت، اما در آن زمان اینترنت به عنوان یک ابزار تحقیق، به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته بود و دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی فقط در محدوده فیزیکی کتابخانه امکان پذیر بود. لذا، اغلب مطالعات به چگونگی مواجهه کاربر با کتابخانه به عنوان یک نظام و به آزمون رفتار جستوجوی اطلاعات کاربر در کتابخانه میپرداختند. اما اکنون عمده پژوهشها بیشتر به رضایت کاربران از خدمات یا تعامل کابران با پایگاههای اطلاعاتی و وب سایتها میپردازد تا اینکه به احساسات کاربران نسبت به کتابخانه، فن آوری یا فرایند جستوجوی اطلاعات.
به دلیل کهنگی مقیاس قبلی سنجش اضطراب کتابخانهای و توسعههای متعدد در حوزه پژوهش کتابخانهای کاربران، چنین فرض شد که لازم است ابزاری جدید در راستای مقیاس قبلی (مقیاس اضطراب کتابخانهای) طراحی شود که بتواند این ابعاد را اندازه گیری کند .در راستای این امر، ون کمپن در سال 2003 ابزار جدید "مقیاس اضطراب چندبعدی کتابخانه-ای " را که ابعاد جدیدی را وارد کرده است، طراحی نمود. مقیاس اضطراب چندبعدی کتابخانهای ابعادی از جمله اینترنت، در دسترس بودن پایگاههای الکترونیکی، راحتی جست-وجوی منابع کتابخانهای از راه دور و راحتی کار با رایانه را معرفی میکند. ون کمپن در مطالعهی دانشجویان دکتری بود چنین دریافت که دانشجویان در ابتدای فرایند پژوهش، سطوح بالاتری از اضطراب را در ابعاد راحتی استفاده از کتابخانه، درخواست کمک از کتابدار و راحتی در فضای کتابخانه، تجربه میکنند.

 

2-1-4- نگرش
2-1-4-1- منشاء ‌اوليه نگرش
درباره منشاء و مبدأ نگرش‎ها و علل و عوامل مؤثر بر آن بحث‎هاي زيادي صورت گرفته است، برخي منشاء آن را موارد ذيل مي‎دانند:
1-    تجارب اوليه کودک در پنج و شش سال اول زندگي و آموزشهاي غير مستقيم از والدين
2-    معاشرت با گروهها يا افراد (رسمي يا غيررسمي) که در مراحل بعدي زندگي با آنها در تماس هستند
3-    تجارب جمعي يا فردي و تجارب مشابهي که در سراسر زندگي تکرار مي‎شود.
ليکن در يک کلام نگرش از طريق آموزش (مستقيم و غير مستقيم) پديد مي‎آيد و يا تغيير پيدا مي‎کند.

2-1-4-2- تعریف های مربوط به نگرش
نگرش را از سه جنبه مي‌توان تعريف کرد:
الف) تعريف نگرش به عنوان يک «واکنش ارزشي يا عاطفي»،
ب) تعريف نگرش به عنوان يک «آمادگي براي پاسخ دادن»،
ج) تعريف نگرش به عنوان «منظومه‌اي از عناصر شناختي، عاطفي و رفتاري»
  پژوهشگران جامعه شناسی و روان شناسی، واژه " نگرش" را مناسب ترين معادل براي"Attitude" معرفي کرده‌اند. اما از سوي ديگر معادل‌هاي متعددي نيز همچون، «طرز تلقی»، «وجهه نظر»، «بازخورد»، «وضع روانی»، «ایستار»، «گرایش»، «هیأت روانی»،«طرز فکر»، «شیوه رفتار» و ... برای این واژه مورد استفاده قرار گرفته است. ولی اکنون اصطلاح نگرش، قبول عام یافته و به صورتهای مختلف نیز تعریف شده است. نگرش یک سازه فرضی است، زیرا به صورت مستقیم قابل مشاهده نیست، بلکه بیشتر با اظهارات کلامی و رفتاری همراه است (کریمی، 1387).
  نگرش، از مفاهیم کاربردی در علم روان‌شناسی اجتماعی است. این اصطلاح در دهه 1950 به بعد متداول گردید و امروزه یکی از مهمترین مفاهیم مورد استفاده در روان‌شناسی اجتماعی آمریکا است.
  ترکیب شناخت‌ها، احساس‌ها و آمادگی برای عمل نسبت به یک چیز معین را نگرش شخص نسبت به آن چیز گویند(کریمی، 1373).
  یکی از اولین کسانی که از واژه نگرش ذهنی استفاده کرد، هربرت اسپنسر بود. وی در یکی از نخستین آثار خود در سال 1862 نوشت: داوری صحیح درباره پرسش‌های مورد بحث تا اندازه‌ای به نگرش‌ها در هنگام شنیدن ناله یا شرکت در مناقشه بستگی دارد و برای داشتن نگرش صحیح لازم است میانگین درستی یا نادرستی باورهای انسانی را بدانیم(آلپورت، جونز، ادوارد؛ 1371).
  از جمله تعاریفی که شاید جامعتر از بقیه باشد، تعریف کمبرت و همکاران(1964 به نقل از مسعودی، 1390) است: "نگرش عبارت است از یک روش نسبتاً ثابت در فکر، احساس و رفتار نسبت به افراد، گروهها و موضوعهای اجتماعی وسیعتر، هر گونه حادثهای در محیط فرد".

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643