مقاله و مبانی نظری ابعاد و نظریه های عزت نفس ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

مقاله و مبانی نظری ابعاد و نظریه های عزت نفس

در قالب word و در 29 صفحه و قابل ویرایش

 

 

 

فهرست مطالب

7-1-2 عزت نفس
8-1-2 ابعاد و زمينه هاي عزت نفس
مولفه هاي اساسي عزت نفس
اهميت عزت نفس
9-1-2 نظريه هاي عزت نفس
2-2 پيشينه پژوهش
1-2-2 پژوهش هاي داخل کشور
2-2-2 پژوهش هاي خارج کشور
منابع

 

 

 

8-1-2 ابعاد و زمينه هاي عزت نفس
تا چندی پیش، محققین و نظریه پردازان، عزت نفس را قضاوت کلی فرد در مورد خود می‌دانستند اما در سالهای اخیر مشخص شده است که کودکان و بزرگسالان، خودشان را از زوایا و جنبه های مختلف مورد ارزیابی و قضاوت قرار میدهند که در این رابطه می‌توان جنبه های اجتماعی، بدنی، تحصیلی، خانوادگی و کلی را نام برد ( بياباني، 1387) .
عزت نفس اجتماعي : زمينه اجتماعي، احساسات فرد به عنوان يک دوست براي ديگران را شامل مي¬شود. به طور کلي مي توان گفت عزت نفس اجتماعي عبارت است از احساسي که يک شخص در مورد خودش به عنوان يک دوست براي ديگران دارد.افراد مي دانند که در صورت دستيابي به موفقيت، اجتماع امتيازاتي براي آنها قائل مي شود که به طور معناداري بر زندگي آنها اثر مي گذارد. اين مسأله به خوبي ارتباط ميان موقعيت هاي اجتماعي و عزت نفس افراد را آشکار مي کند (اسلامي نسب، 1373، ص 189).
عزت نفس تحصيلي: زمينه تحصيلي عزت نفس با ارزشيابي فرد از خودش به عوان يک دانشجو يا دانش آموز سروکار دارد. از جنبه تحصيلي جوان خود را به عنوان يک دانشجو يا دانش آموز ارزيابي مي¬کند. البته اين امر صرفاً يک ارزيابي از توانايي تحصيلي و پيشرفت تحصيلي نيست و به راحتي نمي¬توان جايگاه تحصيلي يک فرد را مشخص کرد مگر اينکه فاصله او با ديگران را محاسبه نمود. اگر فرد خود را با معيارهاي مطلوب تحصيلي منطبق بداند و استانداردهاي پيشرفت تحصيلي خود را برآورده سازد (طبيعتاً استانداردها به وسيله خانواده، معلمان و دوستان شکل گرفته است) داراي عزت نفس تحصيلي مثبت خواهد بود. يعني اگر ملاک يا معيار پيشرفت تحصيلي براي او قبول شدن در يک ترم تحصيلي باشد و وي بتواند به چنين معيار تحصيلي دست يابد، داراي عزت نفس تحصيلي مثبت است (بیابانگرد، 1380، ص 328).
  عزت نفس جسماني: عزت نفس جسماني يا بدني ترکيبي از ويژگي هاي جسماني و توانايي هاي بدني است. عزت نفس جسماني بر رضايت فرد از وضعيت فيزيکي و قابليت هاي جسماني خود آن گونه که به نظر مي رسد مبتني است. بر اين اساس داشتن نواقص جسماني و يا عدم توانايي بر انجام فعاليت¬ها، مهارت ها و عملکردها تأثير منفي بر عزت نفس خواهد گذاشت. معمولاً در دختران رضايت بيشتر مربوط به وضعيت ظاهر است و در پسران مربوط به وضعيت عضلاني و توانايي بدني است (بیابانگرد، 1380، ص 328).
عزت نفس خانوادگي: خانواده مهم ترين و اساسي ترين محيط در شکل گيري و بناي شخصيت فرد تلقي مي‌گردد. عزت نفس فرد در خانواده، در حقيقت پژواکي از احساس ها و نگرش هاي وي به عنوان اينکه عضو خانواده است، مي باشد. اين که فرد تا چه اندازه در محيط خانواده پذيرفته مي شود، احساس ها وي تا چه حد مورد احترام است و روابط متقابل او با والدين،خواهران و برادرانش چگونه است، همه و همه در ايجاد عزت نفس فرد سهيم بوده و نقش اساسي خواهد داشت. زمينه خانوادگي عزت نفس، احساس ها ي فرد درباره خود به عنوان عضوي ازخانواده منعکس مي کند. اگر فرد در خانواده مورد علاقه و محبت افراد ديگر باشد، احساس امنيت مي کند و مي توان گفت عزت نفس او مثبت است. فردي که احساس مي کند عضو ارزشمند خانواده است وبه احترامي که از اعضاء خانواده مي¬گيرد مطمئن است، عزت نفس بالايي خواهد داشت. در همين رابطه يک پژوهش نشان داده که بين نوع همبستگي اعضا خانواده و ميزان عزت نفس فرد رابطه معناداري وجود دارد (اسلامی نسب، 1373، ص 188).


مولفه هاي اساسي عزت نفس
5 مولفه عزت نفس عبارتند از :
امنیت: احساسی از اطمینان قوی است که شامل این نکات می‌شود، احساس راحتی، وقوف در آنجا که از وی انتظار می‌رود، توانایی وابستگی به افراد و موقعیت ها و درک قواعد و محدودیت ها، دارا بودن احساس قوی امنیت( می‌توانم از پشتیبانی دیگران بر خودار شوم) پایه ای است که ساختار مولفه های دیگران برآن اساس پایه ریزی می‌گردد از این رو کودکان باید قبل از انجام هر عملی نسبت به آن اطمینان خاطر حاصل نمایند، چنانچه کودک احساس ناراحتی نماید( نسبت به آنچه که از من انتظار می‌رود مطمئن نیستم) در جذب مولفه های دیگر عزت نفس با مشکل مواجه خواهد شد ( عزيزي، 1387) .
2-خود پذیری: احساس فردیتی است که اطلاعاتی درباره خود و توصیف دقیق و واقع بینانه را بر حسب نقش ها، اسنادها و ویژگیهای جسمانی را در بر می‌گیرد. کودکانی که واجد خود پذیری قوی باشند( من خود را دوست دارم و می‌پذیرم) احساس فرد گرایی، شایستگی، کفایت و تحسین از خود دارند وکودکانی که احساس خود پذیری ضعیفی دارند( من خودم را دوست ندارم) در پذیرش خود فاقد اراده اند.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643