مقاله و مبانی نظری رضایت شغلی و تعهد سازمانی ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت شغلی و تعهد سازمانی (فصل دوم)

در قالب word ودر 57 صفحه وقابل ویرایش

 

فهرست مطالب

مقدمه:            11
الف.ادبيات تحقيق            12    
2-1.تعهد سازماني            12
2-1-1.تعاریف و مفاهیم تعهد سازماني            13
2-1-2.مراحل توسعه تعهد سازماني            16
2-1-3.اجزاء تعهد سازمانی                                                                                .17
3-1-3. جدول مدل برداشت فرد از تعهد            19
2-1-4.اهمیت تعهد سازمانی                                                                              .20           
2-1-5.نتایج مثبت و منفی تعهد سازمانی            22
2-1-5-1.تعهد سطح پایین            23
3-1-5-1. جدول نتایج احتمالی سطوح مختلف تعهد                                              ..24
2-1-5-2.تعهد متوسط            26
2-1-5-3. تعهد سطح بالا            28
2-1-6.شاخص هاي تعهد            31
2-1-7.ابعاد تعهد سازمانی            33
3-1-7. جدول تعهد سازمانی و ابعاد سه گانه تعهد                                                  ..34
4-1-7. نمودار سه شکل تعهد سازمان                                                                ..35
2-1-8.دیدگاه‌های تعهد سازمانی            36
2-1-9.مدل‌ها و الگوهاو نظريات تعهد سازمانی            37
3-1-9. نمودار عوامل مؤثر و نتايج ناشي از تعهد سازماني                                        .. 42
4-1-9. نمودار عوامل ضروري، عوامل همبسته و پيامدهاي تعهد سازماني                          .. 43
2-2.رضايت شغلي                44
2-2-1.تعريف رضايت شغلي            45
2-2-2.تعيين رضايت شغلي            48
2-2-3.عوامل تعيين کنندة رضايت شغلي            49
2-2-4. عوامل مؤثر بر رضايت شغلي            51
3-2-4. جدول عوامل مؤثر در رضايت شغلي                                                        ..52
2-2-5.پيامدهاي رضايت شغلي و عدم رضايت شغلي            54
3-2-5. نمودار پيامدهاي رضايت و عدم رضايت شغلي عوامل مؤثر بر رضايت شغلي        ..54
2-2-6. نظريه هاي رضايت شغلي            54
2-2-6-1.نظرية «بروفي»            55
2-2-6-2. نظرية کورمن            56
2-2-6-3.نظرية پارسون            59    
2-2-7.اندازه گيري رضايت شغلي            59
ب:پيشينه تحقيق                61
2-1.پيشينه داخلي                61
2-2.پيشينه خارجي                64

منابع

 


2-1مقدمه:
در اين فصل سعي بر اين است که با تعريفي دقيق ازتعهد سازماني و رضايت شغلي به تعريف اين متغيرها بپردازيم و در صورت لزوم ابعاد آنها را مورد بررسي قرار دهيم. ). تعهد کارکنان براي موفقيت سازماني معاصر ضروري است(براون، 2003 ). کارکنان داراي تعهد بالا احتمالاً مشتاق هستند به خاطر سازمان تلاش بيشتري انجام دهند. دلبستگي قوي فرد به سازمان توانائي هاي انطباقي بهتر و پاسخدهي بيشتر به تغييرات در تقاضاهاي مشتري را امکا نپذير مي سازد، همچنين باعث انطباق با فشارها و اضطرارهاي محيطي مي شود. در بسياري از سازمان ها، کارکنان عامل عمده اي را تشکيل مي دهند و اثر بخشي، کارآمدي، و عملکرد حرفه اي سازمان را تحت تاثير قرار مي دهند.
ازجمله متغير هايي که با تعهد سازماني رابطه دارد، رضايت شغلي است. رضايت شغلي به عنوان حالت هيجاني لذت بخش تعريف شده است که از ارزيابي، واکنش عاطفي و نگرش فرد نسبت به شغل ناشي مي شود(بلوچ ،2009 ). رضايت شغلي به لذت بردن از کار،انجام بهتر کار،اشتياق و شادماني در خصوص کار ،و پاداش مناسب گرفتن به خاطر تلاش هاي فرد اشاره مي کند.رضايت شغلي چند بعدي است آن شامل چندين بعد مجزا مانند رضايت از دستمزد،فرصت هاي ارتقا،امنيت شغلي و اهميت/چالش شغل است .
علرغم اين تفاوتها، اکنون عموما فهميده شده است که رضايت شغلي کلي يکي از بهترين پيش بيني کننده هاي تعهد سازماني است.رويکرد دوم تاکيد بيشتري بر باورهاي اصل تقابل دو جانبه قرار مي دهد.مفهوم مهم در اين آيين حمايت سازماني است که به کلي کارکنان در رابطه با ميزاني که سازمان به مشارکت هاي آنان ارزش مي گذارد و در باره اشاره مي کند(يون وتاي، 2002) افرادي که راضي هستند عموما تعهد سلامتي آنها نگران است بيشتري به سازمان دارند،در حاليکه نارضايتي کارکنان مي تواند به چندين رفتار مخرب منجر شود مانند جابجايي ،غيبت از کار ،تاخير کردن،و غيره.براي پيشگيري از رفتارهاي مخرب،لازم است سازمانها آنچه را که به رضايت کارکنان منجر مي شود بدانند .
در قسمت پاياني فصل دوم پيشينه تعاریف و مراحل و اجزا تعهد سازمانی تحقيق را بيان کنيم و به نتايج مطلوب دست پيدا کنيم.
الف.ادبيات تحقيق
2-1.تعهد سازماني
  یکی از اصول و مفاهیم اساسی در اداره سازمان‌ها در نظر گرفتن میزان دلبستگی و تعهد افراد شاغل در سازمان است.به عبارتي تعهد را مي توان نوعي وابستگي احساسي و وظيفه اي فرد به محيط کاري اش دانست(اليزور و کوسلواسکي،2001،ص594).
هر اندازه که سازمان‌ها بزرگتر می‌شوند مدیران باید بیشتر به این مهم توجه داشته باشند تا بتوانند مشکلات نیروی انسانی درگیر را به نحو مناسبی حل و فصل نموده و از آنها در راستای دستیابی به اهداف و منافع سازمان‌هایشان استفاده نمایند. تعهد اشاره داردبه اينکه يک شخص بعضي چيزها را براي سازمان فراتر از آن چيزي که مورد نياز سازمان مي باشد اهدا مي کند(ون ما آنن،1972،ص26).
تحقيقگران تعهد سازمانی را به عنوان یک متغیر حائز اهمیت در درک رفتار کارکنان دانسته و معتقدند که تعهد، نوعی نگرش و احساس درونی فرد نسبت به سازمان، شغل یا گروه است که در قضاوت‌ها، عملکرد و وفاداری وی نسبت به سازمان، و بسته به ماهیت یک سازمان، میزان وفاداری اعضای آن در سرنوشت و بقایش تأثیرگذار است. حال اگر این سازمان به اقتضای ماهیت خود با مسائل انسانی،مالی و حساسیت‌هایی از این نوع روبرو باشد. اهمیت تعهد کارکنان نسبت به آن، دوچندان خواهد شد. لازمه اعتماد به کارکنان از یک سو و رقابت بین سازمان‌ها از سوی دیگر، لزوم کارکنانی متعهد را ضروری می‌سازد.
تعهد تمايل بکارگيري تلاش قابل توجهي را براي بهبود سازمان و پذيرش ارزشها و اهداف آن ايجاد کرده(اينگرسول و همکاران،2000). وبراساس نظريات.(انگل و پري1983،ماتاز،1988). تحت تاثير عوامل فردي و سازماني واقع مي شود.( چان،2006،صص252-253).
پورتر و همکارانش (1978). درخصوص تعهد سازمانی گفته‌اند تعهد‌ سازمانی عبارت است از میزانی که فرد هویت خود را از سازمان دانسته و در سازمان مشارکت می‌نماید. که دربرگیرندة سه عنصر و عامل زیر است.
   1 ـ اعتقاد به اهداف سازمان و پذیرش آنها.
   2 ـ میل به کوشش و تلاش قابل توجه برای سازمان.
   3 ـ تمایل و اشتیاق عمیق برای استمرار عضویت در سازمان.. (رنجبریان، 1375،ص42).
  چاتمن و اورایلی (1968). تعهد سازمانی را به معنی حمایت و پیوستگی عاطفی با اهداف و ارزش‌های یک سازمان، به خاطر خود سازمان و دور از ارزش‌های ابزاری آن «وسیله‌ای برای دستیابی به اهداف دیگر» تعریف می‌کنند. (رنجبریان، 1375،ص42).
عوامل بسیاری سبب تعهد سازمانی می‌شود مانند: عوامل فردی، عوامل سازمانی، عوامل شغلی و عوامل فراسازمانی که می‌توانند تعهد سازمانی کارکنان را تحت تأثیر قرار دهند. با آگاهی از مفهوم تعهد سازمانی و شناخت عوامل مرتبط با آن و انجام اقداماتی مثل فراهم کردن امنیت شغلی، پرداخت‌های انتخابی، آموزش، کاهش تفاوت‌های جایگاهی و درمیان گذاشتن اطلاعات، می‌توان تعهد سازمانی کارکنان را افزایش داد.
2-1-1.تعاریف و مفاهیم تعهد سازماني :
  مفهوم تعهد سازماني براي اولين بار توسط وايت مورد بررسي و مطالعه قرار گرفت و سپس بوسيله بسياري از محققان از جمله (پورتر،موداي،استيرز،آلن،مي ير و بيکر ).توسعه داده شد(دميراي و کراباي،2008،ص139).
ادبيات رفتار سازماني بيان واضح تري از تعهد سازماني ارائه مي دهد:
تعهد به افرادقدرت داده و رفتارهايشان را تحت شرايط مختلف تثبيت مي کند در نتيجه مي توان ابراز کرد که تعهد به سطح بالاي وابستگي اجتماعي و رواني افراد به بعضي اشخاص يا اشياء در زندگي اجتماعي اشاره داشته(الکساندر و تيري،1996). و توقعات،فوايد شخصي،عناصر اخلاقي،ايثار و وفاداري را در بر مي گيرد. (ليو ،2008،ص118).
در فرهنگ لغت وبستر کلمة( commit )یا ( commitment )به وفای به عهد به چیزی یا فردی معنی شده است.
بیکر (1960). تعهدسازمانی را به عنوان تمایل به انجام فعالیت‌های مستمر براساس تشخیص و درک فرد از هزینه‌های مربوط به ترک سازمان تعریف کرده است بر این اساس هر قدر که فرد تصور کند در صورت ترک خدمت هزینه‌های زیادی متوجه او خواهد شد. تمایل به ماندن در سازمان و احساس تعهد به آن در وی بیشتر خواهد شد وی معتقد است این تمایل به خاطر ذخیره شدن اندوخته‌ها و سرمایه‌هایی است که احتمالاً با ترک سازمان از بین خواهد رفت. تعریف فوق وقتی برای بیان تعهد به سازمان به کار می‌رود که فعالیت‌های مستمر فقط به عضویت در سازمان اشاره داشته باشد. (حضوری، 1384،ص22).
   بر اساس نظر کليپ تعهد سازماني مبين رفتار افراد در جهت ارزشها و اهداف سازمان براساس انتظارات هنجاري و قانوني سازمانها از اعضايشان مي باشد. (دميراي و کراباي،2008،ص140).

 

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643