مقاله و مبانی نظری سود و بازده غیرمنتظره و ریسک عدم پرداخت ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

مبانی نظری مفاهیم سود غیرمنتظره ، بازده غیرمنتظره و ریسک عدم پرداخت (فصل دوم)

در قالب WORD و در 61 صفحه وقابل ویرایش

 

فهرست مطالب

1-2 مقدمه    15
2-2 مبانی نظری تحقیق- بخش اول:    16
1-2-2 سودمندی محتوای اطلاعاتی سود و واکنش بازار سرمایه:    16
2-2-2 آگاه شدن از واکنش بازار    18
3-2-2-پژوهش بال و براون    19
4-2-2 نتیجه تحقیق بال و براون    20
5-2-2 ضریب واکنش سود    22
3-2 بخش دوم- مفاهیم سود و سود غیرمنتظره:    25
1-3-2 مفاهیم سود در حسابداری:    25
2-3-2 روش‌‌‌‌های پیش بینی سود:    27
3-3-2 مدل باکس- جنکینز:    28
4-3-2 مراحل عملی روش باکس- جنکینز:    28
5-3-2 مدل گام زدن تصادفی:    29
4-2 بخش سوم بازده و بازده غیر منتظره    30
1-4-2 بازده    30
2-4-2 روش‌‌‌‌های محاسبه بازده سهامداران    30
3-4-2 بازده مورد انتظار    34
4-4-2 بازده مورد انتظار پرتفولیو    34
5-4-2 بازده غیرعادی سهام    36
5-4-2 تئوری بازار کارآ    40
6-4-2 تأثیر کارایی: عدم قابلیت پیش بینی    40
7-4-2 نقاط ضعف نظریه بازار کارآ    41
8-4-2 پاسخ نظریه بازار کارآ    41
9-4-2 بازار چطور کارآ می‌شود؟    42
10-4-2 درجات کارایی    42
5-2-بخش چهارم ریسک عدم پرداخت:    43
1-5-2 ماهیت ریسک:    43
2-5-2 ریسک چیست؟    43
3-5-2 انواع ریسک    44
4-5-2 ریسک عدم پرداخت( نکول)    45
5-5-2 روش‌‌‌‌های اندازه گیری ریسک عدم پرداخت:    45
6-2بخش پنجم پیشینه تحقیق    50
1-6-2 تحقیقات خارجی    50
2-6-2 تحقیقات داخلی    60

منابع

 

1-2 مقدمه :
حسابداری به عنوان مکانیزمی جهت ایجاد توان ارائه اطلاعات مربوط، علاوه بر ایجاد امکان تصمیم گیری بهتر سرمایه گذاران، دارای منافع اجتماعی از طریق بهبود کارکرد بازار‌‌‌‌های اوراق بهادار است. تحقیقات حسابداری تاکید دارد که قیمت ها در بازار اوراق بهادار به اطلاعات حسابداری واکنش نشان می‌دهد که این واکنش نشان از محتوا و، بار اطلاعاتی و اطلاعات مفید حسابداری است که باعث تغییر عقاید و رفتار‌‌‌‌های سرمایه گذاران می‌شود و میزان درجه مفید بودن، به وسیله وسعت و اندازه تغییرات حجم و با به دنبال انتشار اطلاعات اندازه گیری می‌شود.
شواهد اولیه واکنش بازار اوراق بهادار به اعلام سود حسابداری، توسط آقایان بال و براون در سال 1968 ارائه شد، آنها نشان دادند که شرکتهایی با اخبار خوب دارای بازده غیر منتظره مثبت و شرکتهایی با اخبار بد دارای بازده غیر منتظره منفی هستند. موقعیت خاص هر فرد یا گروه برای دستیابی به سود و زیان در عرصه بازار، عامل اصلی در خوب و بد بودن خبرها به شمار می‌رود، با این حال از دیدگاه بازار، خبر‌‌‌‌های خوب عامل افزایش بازده و خبر‌‌‌‌های بد عامل کاهش بازده در بازار است.
اگرچه افراد و گروه‌‌‌‌های مختلف، انگیزه‌‌‌‌های متفاوتی برای تهیه و ارائه اطلاعات دارند، با این حال، چنانچه اطلاعات خبر‌‌‌‌های بد باشد، توجیه لازم برای پنهان کردن و عدم افشای آن وجود خواهد داشت، البته پنهان نگاه داشتن خبر‌‌‌‌های بدی که آگاهی نسبی قبلی در مورد آن وجود دارد، تا حد زیادی بعید به نظر می‌رسد. در واقع، از آنجا که افراد و گروه ها کاملا مخاطره گریز فرض می‌شوند، آنها حاضرند تا زمان دستیابی به اطلاعات مطمئن و مصونیت مناسب در برابر آثار ناشی از اطلاعات بد، مبالغی را برای پنهان کردن این نوع اطلاعات صرف کنند. بدون ایجاد مصونیت اثربخش، زیان‌‌‌‌های درخور توجهی در بازار تحمل می‌شود و بازار صحنه جا به جایی ثروت از بازندگان بی شمار به برندگان اندک خواهد بود.
استفاده از خبر‌‌‌‌های بد برای تخصیص مجدد کل منابع اقتصادی در فرصت‌‌‌‌های سرمایه گذاری مطلوبتر جدای از تحمل زیان‌‌‌‌های ناشی از جابجایی ثروت می‌تواند منجر به کسب بازده مناسب شود تا حدی که زیان‌‌‌‌های وارده را نیز جبران کند. پنهان کردن و اختفای اطلاعات سبب می‌شود تا ارزش خاص اطلاعات افزایش یابد. با تاکید بر ادعای وجود بازندگان بسیار و برندگان اندک در بازار، می‌توان علت اصلی اقدامات بازیگران عرصه بازار برای کاهش پنهان کاری و اختفای اطلاعات را درک کرد، اقداماتی که از طریق ایجاد تقاضا برای انتشار عمومی اطلاعات، معنی دار می‌شود و ابزاری موثر برای کاهش توزیع مخاطرات سرمایه گذاران در بازار است. الزامات مربوط به منع داد و ستد اوراق بهادار برپایه اطلاعات داخلی به وسیله مدیران واحد اقتصادی، نمونه ای از قوانینی است که در ارتباط با توجه به توزیع مخاطرات در بازار وجود دارد. ازجمله اخبار خوب و بد در بازار می‌توان به اخبار مربوط به وضعیت مالی، نقدینگی، ریسک و پیش بینی‌‌‌‌های سود اشاره کرد. از این رو برای شناخت و توضیح علل واکنش‌‌‌‌های مختلف بازار به اطلاعات سود، مفهومی تحت عنوان ضریب واکنش سودد ERC مطرح گردید(کوتاری، 1992،ص 175) .
طی تحقیقات مختلف رابطه بین ضریب واکنش سود و متغیر‌‌‌‌های مالی شرکتها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. رویکرد اصلی در این پژوهش آزمون تجربی سودمندی محتوای اطلاعاتی سود از طریق آزمون تاثیر گذاری سود غیر منتظره بر بازده غیر منتظره با تاثیر پذیری از ریسک عدم پرداخت است.
در این فصل ابتدا ادبیات موضوعی در خصوص سودمندی محتوای اطلاعاتی سود و واکنش بازار سرمایه، ریسک عدم پرداخت، مفاهیم سود، سود غیرمنتظره و بازده غیر منتظره پرداخته شده سپس در انت‌‌‌‌های فصل به تحقیق‌‌‌‌های گذشته داخلی و خارجی و نتایج آن نیز اشاره گردیده است.

2-2- مبانی نظری تحقیق- بخش اول:
1-2-2 سودمندی محتوای اطلاعاتی سود و واکنش بازار سرمایه:
بر اساس تحقیقات تجربی صورت گرفته به نظر می‌رسد اطلاعات حسابداری برای سرمایه گذاران جهت برآورد ارزش مورد انتظار و ریسک بازده اوراق مفید و سودمند است. فقط کافی است در نظر داشته باشیم اگر اطلاعات حسابداری محتوا و بار اطلاعاتی نداشت هیچگونه بازنگری در پیش بینی ها در اثر دریافت آنها وجود نخواهد داشت و بنابراین باعث تصمیمات خرید و فروش نخواهد شد و بدون تصمیمات خرید یا فروش هیچگونه تغییری در حجم معاملات و قیمت وجود نخواهد داشت. اطلاعات در حد خودشان مفیدند اگر باعث تغییر عقاید و رفتار‌‌‌‌های سرمایه گذاران شوند، بعلاوه میزان و درجه مفید بودن می‌تواند به وسیله وسعت و اندازه تغییرات حجم و قیمت به دنبال انتشار اطلاعات اندازه گیری شوند. رویکردی که بر تئوری حسابداری مالی و تحقیقات از سال 1968 حاکم بوده است و تنها اخبرا شروع به نتیجه دادن از طریق اندازه گیری دیدگاه ها نموده است. منظر اطلاعاتی از طریق اصلی ترین هیئت تدوین استاندارد‌‌‌‌های حسابداری پذیرفته شده است. دیدگاه این منظر این است که سرمایه گذاران می‌خواهند که خودشان بازدهی آینده سهام را بیش بینی کنند به جای اینکه حسابداران این کار را برای آنها بر اساس شرایط ایده آل انجام دهند و از این منظر حریصانه همه اطلاعات سود مند را می‌بلعند. تحقیقات تجربی نشان داده اند که حداقل برخی از اطلاعات حسابداری مفید ملاحظه شده اند. علاوه بر این رویکرد اطلاعاتی بیان می‌کند که تحقیقات تجربی می‌تواند به حسابداران کمک کند که سودمندی را از طریق اینکه به واکنش بازار اجازه دهند که آنها را به سمتی راهنمایی کند که چه اطلاعاتی سودمند هستند و چه اطلاعاتی برای سرمایه گذاران ارزش ندارند، افزایش دهند. منظر اطلاعاتی سودمندی تصمیم یک رویکرد گزارشگری مالی است که مسئولیت فردی برای پیش بینی آینده عملیات شرکت و تمرکز بر تامین اطلاعات سودمند برای این هدف را مورد توجه قرار می‌دهد. این رویکرد فرض می‌کند بازار اوراق بهادار کارا به هر نوع اطلاعات سودمند از هر منبع اطلاعاتی که شامل اطلاعات صورت‌‌‌‌های مالی نیز هست واکنش نشان می‌دهد. در این بخش دلایل اینکه چرا ما باید واکنش قیمت بازار شرکتها را به اطلاعات صورت‌‌‌‌های مالی پیش بینی کنیم بررسی خواهیم کرد. در بررسی این موضوع معمولا اطلاعات صورت‌‌‌‌های مالی به بصورت خالص به پیش بینی‌‌‌‌های زیر در مورد رفتار سرمایه گذاران به خصوص واکنش به اطلاعات صورت‌‌‌‌های مالی محدود می‌شود (نوروز بیگی، 1386،ص 175)1.
1.    سرمایه گذاران درباره بازده مورد انتظار و ریسک دارای باور‌‌‌‌های پیشین هستند. این باور‌‌‌‌های پیشین بر پایه اطلاعاتی قرار دارد که در دسترس همگان است تا اینکه سود جاری شرکت اعلام شود (که سرمایه گذاران در باور‌‌‌‌های خود تجدید نظر خواهند کرد). حتی اگر این باورها بر پایه اطلاعاتی قرار داشته باشد که در دسترس همگان است، هیچ الزامی وجود ندارد که باور‌‌‌‌های پیشین همانند باشند، زیرا سرمایه گذاران در برابر اطلاعاتی که کسب می‌کنند و نیز از نظر توانایی تفسیر آنها متفاوتند. همچنین امکان دارد این باور‌‌‌‌های پیشین شامل انتظاراتی باشد که در باره قدرت سودآوری آینده و کنونی شرکت نظیر بازده آینده اوراق بهادار، دست کم، تا حدودی به سودآوری آن بستگی دارد.
2.    پس از اعلام سود خالص سال جاری، برخی از سرمایه گذاران درصدد بر می‌آیند اطلاعات بیشتری به دست آورند و این از طریق تجزیه و تحلیل عدد متعلق به سود میسر خواهد شد. برای مثال اگر سود خالص بالا برود یا از مقدار مورد انتظار بیشتر باشد این می‌تواند به عنوان خبر خوبی به حساب آید. اگر وضع بدین گونه باشد سرمایه گذاران با استفاده از نظر بیز در باورهایی که در باره بازده و قدرت سودآوری آینده شرکت دارند تجدید نظر خواهند کرد. برخی از سرمایه گذاران( کسانی که در مورد سود خالص جاری انتظارات بالاتری داشتند) احتمالا همین عدد سود خالص را به عنوان یک خبر بد تفسیر خواهند نمود.
3.    سرمایه گذارانی که در باور‌‌‌‌های خود نسبت به سودآوری آینده و بالا رفتن بازده شرکت تجدید نظر کرده اند تمایل بیشتری نشان می‌دهند تا تعداد بیشتری سهم شرکت را به قیمت کنونی بازار خریداری کنند و کسانی که در بازار در باور‌‌‌‌های خود در جهت عکس تجدید نظر کرده اند عمل عکس گروه دوم را انجام خواهند داد. ارزیابی سرمایه گذاران در مورد ریسک این سهام مورد تجدید نظر آنان قرار خواهند گرفت.
4.    ما انتظار داریم پس از اعلام سود خالص شاهد این موضوع باشیم که معامله بر روی سهام شرکت افزایش یابد. گذشته از این، هر قدر تفاوت در باور‌‌‌‌های پیشین سرمایه گذاران و تفسیرهایی را که بر اساس اطلاعات مالی کنونی انجام می‌دهند، بیشتر باشند، حجم این معاملات بیشتر خواهد شد. اگر سرمایه گذاران سود خالص گزارش شده را به عنوان خبر خوب تفسیر کنند ( و در نتیجه بر انتظاراتی که در باره بازده و سود دهی آینده شرکت دارند بیفزایند) کسانی را تحت الشعاع قرار خواهند داد که اعلام سود خالص را به عنوان خبر بد تفسیر می‌کنند. در چنین شرایطی ما انتظار داریم شاهد افزایش قیمت سهام شرکت باشیم.
بیور در تحقیق بسیار مشهور خود واکنش ناشی از حجم معامله را مورد بررسی قرار داد. او به این نتیجه رسید که طی هفته اعلام سود خالص حجم معاملات بسیار افزایش می‌یابد. امکان دارد واکنش قیمت بازار بیانگر آزمون قوی تری در مقایسه با واکنش ناشی از حجم معامله در باره سودمندی اطلاعات از نظر تصمیم گیری باشد(بیور، 1972، ص410).

 

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

دفتر مرکزی: استان کردستان شهرستان سقز میدان حاجی آباد خیابان سهروردی کوچه پرتوی 3
شماره تماس:: 09189763156