پاورپوینت فصل اول بخش سوم 3 (اهداف تعلیم و تربیت اسلامی ) کتاب تعلیم و تربیت اسلامی مبانی و روشها) مولف محسن شکوهی یکتا ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل اول بخش سوم 3 (اهداف تعلیم و تربیت اسلامی ) کتاب تعلیم و تربیت اسلامی مبانی و روشها) مولف محسن شکوهی یکتا

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل اول بخش سوم 3 (اهداف تعلیم و تربیت اسلامی  ) کتاب تعلیم و تربیت اسلامی مبانی و روشها) مولف محسن شکوهی یکتا
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
25,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل اول بخش سوم 3 (اهداف تعلیم و تربیت اسلامی ) کتاب تعلیم و تربیت اسلامی مبانی و روشها) مولف محسن شکوهی یکتا

در قالب ppt و در 15 اسلاید و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب
ضرورت و نقش هدفها
مزایا و محدودیتهای اهداف دور و نزدیک
راه سوم در انتخاب هدف
هدف غائي
اهداف کلی
اهداف تفصیلی

 


ضرورت و نقش هدفها
برای شروع هر کاری قبل از هر چیز باید اهداف آن کار مشخص باشد و دقیقاً بدانیم که هدف ما از انجام آن کار چیست تا از وسائل و راهها و روشهایی در انجام آن کار استفاده کنیم که در جهت تحقق اهداف مورد نظر باشد اگر بخواهیم قسمتی از بدن یک انسان را جراحی کنیم ابتدا باید هدف از جراحی را مشخص کنیم تا برای نیل به آن با ایجاد شرایط لازم از وسائل و ابزار جراحی به طریقی استفاده نمائیم که هدف مورد نظر تأمین گردد. در تعلیم و تربیت نیز چنین است برای آنکه تربیت متربی خویش را آغاز کنیم ابتدا باید هدف از تربیت او را مشخص نمائیم بدانیم چگونه انسانی میخواهیم بپروریم و بر فرض که هماهنگی تربیت مؤثر واقع شد در او چه تغییری حاصل میشود؟ تا با توجه به این هدفها، برنامه همه جانبه و طرح ریزی کرده و با روش مطلوبی به اجرای آن بپردازیم.
اگر تعلیم و تربیت را به کانالی تشبیه کنیم متربیان با داشتن خصائص ارثی و استعدادها و نیازهای خاصی که بعد از تولد به همراه دارند وارد کانال زندگی میشوند که در طول عبور از آن بوسيله اولیا و مربیان و عوامل مؤثر دیگر ،تربیتی تربیت یافته و از طرف دیگر این کانال خارج میشوند. اینجاست که رفتارهای مورد نظری را که ما کوشش داشتیم در متربی پیاده نمائیم باید به همراه داشته باشد و هنگامی که ارزشیابی اش میکنیم تبدیل به انسانی شده باشد که از نظر ما ایده آل بوده است و از آغاز تعلیم و تربیت او سعی داشته ایم که او را اینچنین بیروریم. این آرمانها و ایده آلها همان اهداف تعلیم و تربیت هستند.


مزایا و محدودیتهای اهداف دور و نزدیک
هدف نقطه ای است که آدمی برای وصول به آن در حرکت و تلاش است، محرک و مشوق آدمی به کار و فعالیت و راهنمای او در حرکت است. این نقطه گاهی با ما فاصله کمی دارد و به عبارت دیگر، هدف قریب و سریع الوصول است و زمانی فاصله آن از ما بسی دور و همچون ستاره ای دور از دسترس است.
هر کدام از این هدفها دارای مزیتها و محدودیتهایی هستند. فی المثل هدفهای قريب الوصول روح نشاط و امید را در آدمی زنده نگاه می‌دارند و مشوق انسان در تلاش و فعالیتند چون دسترسی به آنها به سهولت امکان پذیر است ولی عیب آنها این است که اولاً پس از وصول به آنها حالت یکنواختی و سکون در آدمی ایجاد میشود و انسان دیگر محرکی برای حرکت و فعالیت ندارد ثانیاً متربیان چون دائم در پی اهداف زودرس بوده اند لذا افرادی دون همت شده و از اهداف بعید الوصول متعالی گریزانند و از مواجهه با مسائل و دشواریهای بزرگ و پردامنه که در مسیر زندگی خواسته و ناخواسته پیش میآیند گریزان می‌شوند. هدفهای بعید الوصول در عین اینکه این نقص را ندارند ولی عیب آنها خصوصاً برای کودکان و نوجوانان این است که چون دسترسی به آنها بسیار مشکل و طاقت فرساست لذا تحرک لازم را در آنها برای تلاش ایجاد نمیکند و بسیاری از افراد خود را در وصول به آن اهداف ناتوان می‌بینند و در نتیجه سرخورده و دلسرد میشوند.


راه سوم در انتخاب هدف
بر این اساس که تصویر شد انتخاب هر یک از دو راه در زمینه هدف مشکلات و دشواریهایی را برای عامه در بر دارد گو اینکه برای خواص هدفهای بعيد الوصول بسی عقلانی و قابل قبول .است در جمع بین این دو ،راه طریقه سومی را هم میتوان پیدا کرد که نه جنبه ملال از بعيد الوصول بودن هدف در میان باشد و نه رکود و در جا زدن بخاطر قریب الوصول بودن آن و آن اینکه هدف در نقطه ای دور از دسترس و در بینهایت باشد ولی برای وصول به آن مراحل و مدارج و یا منزلهائی وجود داشته باشد و هر منزلی هدف جزئی و چون پله ای برای صعود به پله دیگر باشد و این همان است که در اسلام پیش بینی شده است در اسلام ،هدف قرب به خدا است که هدفی در بی نهایت است و آدمی در سایه مراعات اموری بنام عبادت گام به گام این مراحل را طی می‌کند.
هدف غاني
هدف غانی تربیت و تعلیم اسلامی آن است که مقدمات حرکت و هدایت آدمی را در صراط مستقیم پرستش پروردگار فراهم آورد و معراج او را به مرحله کمال انسانی آسان سازد و راه بازگشت به احسن تقویمی را که بنیاد آفرینش وی بر آن استوار است، هموار کند و به یاری عمل صالح از مراحل و مدارج علم و ایمان بگذراند و هر لحظه بیشتر به خدا که مقصد نهایی این سیر و - مفهوم عبادت شامل تمام اعمال انسان که جهت قرب به خداوند متعال انجام شود می‌گردد. در درس اخلاق اسلامی در این زمینه بحث کافی صورت گرفته است.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643