پاورپوینت فصل اول 1 (مدل های رقابتی ) کتاب مبانی اقتصاد ی سیستم قدرت تالیف کرشن ترجمه دکترحسن منصف ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل اول 1 (مدل های رقابتی ) کتاب مبانی اقتصاد ی سیستم قدرت تالیف کرشن ترجمه دکترحسن منصف

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل اول 1 (مدل های رقابتی ) کتاب مبانی اقتصاد ی سیستم قدرت تالیف کرشن ترجمه دکترحسن منصف
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
28,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل اول 1 (مدل های رقابتی ) کتاب مبانی اقتصاد ی سیستم قدرت تالیف کرشن ترجمه دکترحسن منصف

در قالب ppt و در 18 اسلاید و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب
۱-۱ چرا رقابت
۲-۱ بازیگران بازار
۳-۱ مدلهای رقابت
۱-۳-۱ مدل : الحصار
۲-۳-۱ مدل : نمایندگی خرید
۳-۳-۱ مدل ۳ رقابت عمده فروشی
4-3-1- مدل ٤ رقابت خرده فروشی
۵-۳-۱ رقابت و خصوصی سازی
۱- پوسترهای باز

 


۱-۱ چرا رقابت؟
در قرن بیستم مصرف کنندگان برای خرید انرژی الکتریکی در انتخاب فروشنده اختیاری نداشتند و باید برق را از بنگاهی انحصاری که ناحیه مصرف آنها را تغذیه میکرد میخریدند برخی از این بنگاه ها وظیفه تولید انتقال از محل تولید تا محل مصرف و توزیع برق به مصرف کنندگان را بر عهده داشتند و لذا به عنوان بنگاههای یکپارچه با ساختار عمودی شناخته میشدند. در حالتهای دیگر مصرف کنندگان برق را از بنگاهی میخریدند که فقط مسؤول فروش و توزیع در منطقه محلی آنها بود در عرض این بنگاه توزیع خود می‌بایست برق را از تولیدکنندگان و شرکتهای انتقالی میخرید که دارای انحصار در سطح منطقه جغرافیایی وسیع تری بودند در بخشهایی از جهان این بنگاهها شرکتهای خصوصی با مقررات تنظیم شده بودند. در حالی که در بخشهایی دیگر شرکتهای عمومی با آژانسهای دولتی بودند صرف نظر از مالکیت و سطح یکپارچگی عمودی انحصار جغرافیایی کماکان امری عادی بود.
بنگاههای الکتریکی که تحت این مدل عمل میکردند سهمی بسزا در فعالیت اقتصادی و کیفیت زندگی مردم داشتند. در جوامع صنعتی بیشتر مردم به شبکه توزیع برق دسترسی دارند. میزان انرژی تحویل شده توسط این شبکه ها طی چندین دهه هر هشت سال دو برابر شده است. در همین زمان پیشرفتهای مهندسی موجب بهبود قابلیت اطمینان تأمین برق شده تا حدی که متوسط زمان قطع مصرف کنندگان در بسیاری از نقاط دنیا به کمتر از دو دقیقه در سال رسیده است. این موفقیتها به برکت پیشرفتهای مستمر در فناوری پدید آمده اند.

 

۲-۱ بازیگران بازار
قبل از تحلیل بازارهای برق بهتر است انواع شرکتها و سازمانهای دخیل در این بازار را معرفی نماییم. البته در فصل های بعدی جزئیات بیشتری از وظیفه و انگیزه هر یک از شرکت کنندگان بازار ارائه می‌دهیم از آنجا که در مناطق و کشورهای مختلف این بازارها با سرعت ها و در جهات گوناگون تکامل یافته اند تمام این نهادها در همه بازارها به چشم نمی‌آیند به گونه ای که در ادامه بیان میشود در برخی موارد یک شرکت با سازمان چندین نقش را بر عهده دارد. بنگاه یکپارچه با ساختار عمودی علاوه بر مالکیت شبکه انتقال و توزیع، صاحب نیروگاهها نیز است. در یک محیط سنتی با مقررات تنظیم شده چنین شرکتی از انحصار تأمین برق در یک منطقه جغرافیایی برخوردار بود در پی آزادسازی بازار برق فعالیتهای تولید و انتقال آن از یکدیگر جدا میشود.
شرکت تولید ' ( genco) انرژی الکتریکی را تولید کرده میفروشد همچنین خدمات دیگری مثل تنظیم فرکانس، کنترل ولتاژ و ذخیره را که بهره بردار سیستم برای حفظ کیفیت و امنیت تأمین برق به آنها نیاز دارد ارائه میکند یک شرکت تولید میتواند مالک یک نیروگاه یا چندین نیروگاه با فناوری های متفاوت باشد. در محیطی که بنگاههای یکپارچه با ساختار عمودی نیز وجود دارند. شرکتهای تولیدی گاه تولیدکنندگان مستقل توان (IPP) نامیده میشوند.
شرکت توزیع (disco) مالک و بهره بردار شبکه توزیع بوده در یک محیط سنتی، انحصار فروش برق به مصرف کنندگان متصل به شبکه خود را در اختیار دارد در محیط کاملاً مقررات زدایی شده فروش انرژی به مصرف کنندگان کاملاً از بهره برداری تعمیرات و توسعه شبکه توزیع جدا شده است و خرده فروشان در فروش انرژی با یکدیگر رقابت میکنند ممکن است یکی از این خرده فروشان وابسته به شرکت توزیع محلی باشد.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643