پاورپوینت فصل دوازدهم 12 کتاب ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن(انواع ادبیات کودکان کتاب‏های مستند، کتاب‏های فلسفی، دینی و روان‏شناختی، زندگینامه و سفرنامه، بازی و سرگرمی، و هنر) ثریا قزل ایاغ ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

پاورپوینت فصل دوازدهم 12 کتاب ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن(انواع ادبیات کودکان کتاب‏های مستند، کتاب‏های فلسفی، دینی و روان‏شناختی، زندگینامه و سفرنامه، بازی و سرگرمی، و هنر) ثریا قزل ایاغ در قالب pptx و در 37 اسلاید و قابل ویرایش

 

 

 

فهرست مطالب
علوم انسانی: مطالب فلسفی، دینی، اخلاقی و روان‏شناختی
رشد اخلاق در کودکان مراحل گوناگونی دارد:
زندگینامه و سفرنامه
جمع‏بندی کلی
بازی و سرگرمی و هنر
انواع کتاب‏های بازی و سرگرمی‏
کتاب‎های مرجع

 

 

پاره‏ای از متخصصان ادبیات کودکان بر این عقیده‏اند که این حوزه ارتباط چندانی به دنیای کودکی ندارد و کودک فاقد توانایی درک مفاهیم تجریدی از این دست است.
در ادبیات عامیانه هم فراوان‏اند قصه‏ها و اسطوره‏ها و افسانه‏هایی که به طور غیر مستقیم به انتقال مفاهیم فلسفی و اخلاقی و پاسخ دادن به همین سوال‏های ساده ازلی و ابدی انسان می‏پردازند.
ماتیو لیپ‏من در مقاله خود پیشنهاد می‏کند که نویسندگان ادبیات کودکان با اعتماد به نفس به این حوزه پا بگذارند و داستان‏های بحث‏انگیز برای بچه‏ها بنویسند و فضای بحث و گفتگو را فراهم سازند زیرا ایجاد بحث و گفتگو یعنی ایجاد فضای مناسب برای تفکر.

وقتی کودک به عرصه تفکر منفی گام می‏گذارد از مرحله چیستی ساده به مرحله چرایی وارد می‏شود و در جستجوی دلیل رویدادها و پدیده‏هاست که این‏ها فقط به مباحث علمی و اجتماعی ختم نمی‏شود به اندیشه‏های فلسفی و اخلاقی و دینی و همین‏طور روانشناختی نیز تسری می‏یابد.

در مورد طرح مباحث دینی واخلاقی هم نظریه‏های گوناگونی وجود دارد. عده‏ای بر این عقیده‏اند که وارد شدن به این مباحث منشئی است برای دامن زدن به اختلاف‏ها و وارد شدن ادبیات کودکان را به حریم آموزش‏های دینی که حریمی شخصی است و عمدتاً خانواده و تا حدی نظام آموزش و پرورش آن را به عهده دارد مجاز نمی‏دانند.
گروهی دیگر بر این عقیده‏اند که پرداختن به فلسفه ادیان که همگی به منظور هدایت بشر طرح شده‏اند ضروری است، خصوصاً تکیه بر اندیشه‏های انسان‏ساز ادیان که نوع بشر را به هم نزدیک می‏کند و به او می‏فهماند که خداپرستان همه یکتاپرست‏اند و او را ستایش می‏کنند، ولی هر یک حق دارند او را به هر نامی که می‏خواهند بخوانند.
مهم آن است که ارزش‏های اخلاقی و انسانی نهفته در ادیان در معرض شناخت کودک قرار بگیرد تا آن‏گاه که به گزینش و درونی کردن ارزش‏ها می‏پردازد از آن‏ها نیز آگاه شده باشد.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643