پاورپوینت فصل دوم بخش چهارم 4 (روش موعظه و نصیحت ) کتاب تعلیم و تربیت اسلامی مبانی و روشها) مولف محسن شکوهی یکتا ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل دوم بخش چهارم 4 (روش موعظه و نصیحت ) کتاب تعلیم و تربیت اسلامی مبانی و روشها) مولف محسن شکوهی یکتا

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل دوم بخش چهارم 4 (روش موعظه و نصیحت ) کتاب تعلیم و تربیت اسلامی مبانی و روشها) مولف محسن شکوهی یکتا
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
25,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل دوم بخش چهارم 4 (روش موعظه و نصیحت ) کتاب تعلیم و تربیت اسلامی مبانی و روشها) مولف محسن شکوهی یکتا

در قالب ppt و در 15 اسلاید و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب
مقدمه
موعظه و نصیحت در قرآن کریم
رعایت توانایی فهم کودکان
نقش تعریض و کنایه
شرایط موعظه و نصیحت

 


مقدمه
موعظه در جایی گفته میشود که کلمات و جملاتی به منظور باز داشتن و یا تسکین شهوت و غضب و.... ضروری است راغب اصفهانی میگوید الوعظ زَجْرُ مُقْتَرِنُ بِالتَّحو. موعظه منعی است که مقرون به بیم دادن از عواقب کار باشد و از خلیل بن احمد، لغوی معروف نقل می‌کند که: هو التذکيرُ بِالخَيْرِ فيما يَرِقُ لَهُ الْقَلْبُ. یعنی موعظه یادآوری قلب است نسبت به خوبیها در اموری که موجب رقت قلب گردد
موعظه کلامی است که به دل نرمی و رفت میدهد قساوت را از دل می‌برد خشم و شهوت را فرو می‌نشاند هواهای نفسانی را تسکین و به دل صفا و جلا می‌دهد هیچ کس از موعظه بی نیاز نیست ممکن است فردی از تعلیم شخص دیگری بی نیاز باشد اما از موعظه او بی نیاز نخواهد بود زیرا دانستن یک مطلب است و تـ تأثیر تلقين يکنفر واعظ مؤمن مستقی قرار گرفتن مطلبی دیگر می‌گویند حضرت علی به یکی از اصحابش میفرمود ظنی» مرا موعظه کن. و می‌فرمود در شنیدن اثری هست که در دانستن نیست باید همیشه افرادی صالح مردم را با موعظه به خدا متوجه سازند و از غفلتی که از مرگ و قیامت دارند بیرون آورند موعظه و نصیحت موجب ارشاد و تهذیب و احیای فطرت شده مسئولیتهای خطیر انسان را یادآور میشود.
اصولاً آدمی بگونه ای ساخته شده که ارشاد را بهتر از امرونهی می‌پذیرد. از سوی دیگر بسیاری از ناسازگاریها بدان خاطر است که آدمی از ماهیت عمل خود آگاه نیست و بی باکانه بدان اقدام میکند در صورتیکه اگر او را به عواقب سوء امور آگاه کنند غالباً پذیرای نصیحت خواهد شد و خود را به کارهای زشت آلوده نخواهد کرد.
حکمت بزرگ تربیت در اندرزها نهفته است و نصیحت و پند از تدابیر مثبت و ارزنده تربیتی و از طرق دعوت اسلامی است اولیا و مربیان مصلحان و مسئولان جامعه می‌باید از این روش در تربیت کودکان سود جویند.

موعظه و نصیحت در قرآن کریم
قرآن کریم سرشار از پند و اندرز .است چه از جانب خدای تبارک و تعالی و چه از ناحیه پیامبران و یا شخصیتهای بزرگی چون لقمان و.... به عنوان مثال: إِنَّ الله يَأْمُرُکُمْ أَنْ تَوَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ سميعاً بصيراً (سوره نساء آية (۵۸)
«خداوند به شما دستور میدهد که امانتهای مردم را به صاحبانشان باز گردانید و زمانی که بین مردم به قضاوت میپردازید به عدالت داوری کنید خداوند به بهترین وجهی شما را «موعظه» میکند که خداوند شنونده بیناست».
و در جای دیگر پند و اندرز لقمان را در قرآن کریم چنین بازگو می‌نماید ای رسول ما یاد کن وقتی را که لقمان در مقام بند و موعظه بفرزندش گفت ای پسر عزیزم نخست پند من بتو اینست (که هرگز شرک بخدا نیاور که شرک ظلم بسیار بزرگی است و ما به هر انسانی سفارش کردیم که در حق پدر و مادر نیکی کند به خصوص مادر که چون بار حمل فرزند برداشته تا مدت دو سال که طفل را از شیر باز گرفته هر روز بر رنج و ناتوانیش بیفزوده بسیار نیکی و سپاسگزاری کن و نخست شکر من که خالق و منعمم و آنگاه شکر پدر و مادر بجای آور که بازگشت خلق بسوی من و پاداش و نیک و بد خلق با من خواهد بود. و اگر پدر و مادر تو را بر شرک بخدا که آنرا بحق نمیدانی و ادار کنند در اینصورت دیگر امر آنها را اطاعت مکن ولیک در دنیا با آنها بحسن خلق مصاحبت کن و از راه آنکس که بدرگاه ما رجوع و انسابه اش بسیار است پیروی کن که پس از مرگ رجوع شما بسوی منست و من شما را بپاداش اعمالتان آگاه خواهم ساخت.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643