پاورپوینت فصل سوم 3 (بررسی خارجی تجزیه و تحلیل محیطی و صنعت) کتاب مدیریت استراتژیک پیشرفته مولف رضا رسولی و علی صالحی
در قالب ppt و در 33 اسلاید و قابل ویرایش
توضیحات داخل متن::
بررسی محیطی عبارت از نظارت، ارزیابی و نشر اطلاعات به دست آمده از محیطهای خارجی و داخلی سازمان، میان افراد کلیدی و مؤثر آن سازمان است. بررسی محیطی همچنین ابزاری است که سازمان از آن برای جلوگیری از شوکهای استراتژیک و تضمین سلامتی بلندمدت آن بهره میبرد.
حال این سؤال مطرح میشود که مدیران چگونه میتوانند محیط خود خارجی و داخلی را پیش بینی کنند و از آن کسب اطلاع نمایند ؟
داده های پیش بینی و شناخت محیط سازمان:
کنکاش محیطی
مراقبت و کنترل محیطی
هوش رقابتی
کنکاش محیطی عبارت است از فرایند نظارت ارزیابی و ارائه اطلاعات محیطی به افراد کلیدی داخل سازمان.
با کنترل و مراقبت محیطی روندهای محیطی نتایج رویدادها و جریان فعالیتها. ارزیابی میشوند به این منظور میتوان با گردآوری داده ها و تحلیل روند. وضعیت موجود را بررسی و تحت کنترل داشت.
هوشمندی رقابتی عبارت است از جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در خصوص قابلیتها، نقاط شعف و نبات رقبای تجاری که با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی و منابع آزاد و از طرق قانونی و اخلاقی کسب میشود.
آنچه که هوش رقابتی است.
از این رو محیط سازمان را به این صورت تعریف میکنند تمام عواملی که در خارج از مرز سازمان وجود دارند و بر تمام یا بخشی از سازمان اثرات بالقوه میگذارند.
به طور کلی میتوان سه نوع محیط را شناسایی نمود:
1- محیط کلان یا عمومی (یا محیط دور)
2-محیط وظیفه ای (یا محیط نزدیک)
3-محیط داخلی
محیط کلان عبارت است از مجموع عواملی که به طور غیر مستقیم بر سازمان تأثیر میگذارند ولی از حیطه کنترل سازمان خارج میباشند.
عوامل اقتصادی، عوامل اقتصادی اثر مهمی بر روی کلیه صنایع، اعم از تأمین کنندگان منابع سازمان های تولیدی و خدماتی، دولتی و غیر انتفاعی - عمده فروشان و خرده فروشان و نظایر آن دارد این عوامل بیشتر به تشریح مشخصه های اقتصادی میپردازند و بیشتر به این مسائل پرداخته میشود که جامعه چگونه کالاها و خدمات مختلف را تولید، توزیع و استفاده میکند.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643