پاورپوینت فصل ششم 6 (مبانی دین شناختی ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل ششم 6 (مبانی دین شناختی ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل ششم 6 (مبانی دین شناختی ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
35,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل ششم 6 (مبانی دین شناختی ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد

در قالب ppt و در 22 اسلاید و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب
اهداف یادگیری فصل
مقدمه
مینای اول خاتمیت دین اسلام
مینای دوم پاسخگویی به نیازهای بشر در همه زمانها و مکانها و ارائه دهنده نظام معیار
مبنای سوم اجتهاد ساز و کار فهم دین و پاسخگویی به نیازها
مبنای چهارم فهم و تفسیر روشمند قرآن و سنت لازمه اجتهاد صحیح
مبنای پنجم بهره گیری از عقل و علم بشری برای فهم و اجرای دین
مبنای ششم توسعه و پیشرفت لازمه تحقق حيات طيبه
مبنای هفتم کوشش در جهت تأسیس تمدن اسلامی و حکومت اسلامی
مبنای هشتم ولایت ،پذیری تأسی و تبری
مبنای نهم دین داری پویش عقلانی و مداوم برای دستیابی به حیات طیبه نگاهی کلی به مبانی تعلیم و تربیت اسلامی
خلاصه مطالب

 



اهداف یادگیری فصل
از فراگیر انتظار میرود که پس از مطالعه و یادگیری این فصل بتواند
هر یک از مبانی دین شناختی را همراه با مستندات آن درک کند و بفهمد کاربردهای هر یک از مبانی دین شناختی را در تعلیم و تربیت با ذکر یک مثال توضیح دهد.
به کار برد روش استنتاج در استنتاج دلالتهای تربیتی مبانی تسلط پیدا کند.


مقدمه
این فصل به بررسی مبانی دین شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلامی اختصاص پیدا کرده است. منظور از مبانی دین شناختی گزاره های ناظر به چیستی دین است که از فلسفه دین و کلام جدید اخذ میشوند و در تعلیم و تربیت تأثیر میگذارند مهمترین مبانی دین شناختی به شرح زیر است:


مبنای اول خاتمیت دین اسلام
دین مجموعه آموزههایی است که برای هدایت بشر از جانب خداوند به پیامبران الهی وحی شده و شامل عقاید اخلاق و احکام عملی است شیروانی و همکاران، ۱۳۹۱، ص ۴۱۵. از نظر قرآن دین یکی بیشتر نیست و آن اسلام است. إِنَّ الدِّينَ عِندَ الله الْإِسْلَامُ... (آل عمران، ۱۸)؛ همانا دین نزد خداوند اسلام است و چنان که شهید مطهری ،گفته همه ادیان آسمانی جلوه ای از «اسلام» هستند؛ البته جلوه ای متناسب با زمان و مکان خود اسلام همان تسلیم است و دین اسلام همان دین تسلیم است ولی حقیقت تسلیم در هر زمانی شکلی داشته و در این زمان شکل آن همان دین گرانمایه ای است که به دست حضرت خاتم الانبيا له ظهور یافته است» (مطهری، بی تا، ص۲۵۳)


اسلام از آن جهت که آخرین دین الهی است کاملترین دین است و به همین جهت، با وجود اسلام دیگر ادیان اعتباری ندارند. «وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِيناً فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْنَّاخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ (آل عمران (۸۵)؛ کسی که در جستجوی دینی غیر از اسلام ،باشد هرگز از او پذیرفته نخواهد شد و او در آخرت از زیانکاران است مقصود از اسلام در این آیه چنان که در تفسیر نمونه آمده، خصوص دین اسلام است که بیانگر کاملترین شکل توحید و عبودیت خداوند متعال است (مکارم شیرازی و دیگران ،۱۳۷۴، ج ۲، ص ۶۴۶) به همین جهت، قرآن در آیات مختلف اهل کتاب را به اسلام دعوت میکند و در صورت ،نپذیرفتن آنها را به عذاب تهدید می‌کند. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُوا الْکِتَابَ عَامِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقاً لا مَعَکُم مِّن قَبْلِ أَن نَّطْمِسَ وُجُوهَا فَنَرُدَّهَا عَلَى أَدْبَارِهَا أَوْ نَلْعَنَهُمْ کَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ وَکَانَ أَمْرُ الله مَفْعُولًا (نساء)، (۴۷)؛ ای کسانی که به شما کتاب داده شده است به آنچه فرو فرستادیم و تصدیق کننده همان کتابی است که با شماست ایمان بیاورید پیش از آنکه چهره هایی را محو کنیم و در نتیجه آنها را به قهقرا بازگردانیم؛ یا چنان که «اصحاب سبت را لعنت کردیم آنان را [نیز] لعنت کنیم و فرمان خدا همواره تحقق یافته است.


بنابراین، دین اسلام دین خاتم و پیامبر اسلام پیامبر خاتم است؛ بعد از او نه پیامبری خواهد آمد، نه دینی نازل خواهد شد. «مَا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِکُمْ وَلَکِن رَّسُولَ اللهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ .. (احزاب، ۴۰)؛ محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست ولی فرستاده خدا و خاتم پیامبران است.
مطابق این مبنا، تربیت اسلامی دانش آموزان ضرورت پیدا میکند؛ زیرا بهترین و تنها راه برای رسیدن به سعادت پذیرش اسلام و التزام به آموزه ها و دستورهای آن است و تربیت اسلامی عهده دار فراهم آوردن زمینه برای شکل گیری آگاهانه و آزادانه ایمان به توحید و التزام به آموزه ها و دستورهای اسلامی است.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643