پاورپوینت فصل هشتم 8 (سنجش شخصیت) کتاب روانشناسی بالینی ای. جری فیرس - تیموتی جی. ترال ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل هشتم 8 (سنجش شخصیت) کتاب روانشناسی بالینی ای. جری فیرس - تیموتی جی. ترال

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل هشتم 8 (سنجش شخصیت) کتاب روانشناسی بالینی ای. جری فیرس - تیموتی جی. ترال
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
29,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل هشتم 8 (سنجش شخصیت) کتاب روانشناسی بالینی ای. جری فیرس - تیموتی جی. ترال

در قالب ppt و در 34 اسلاید و قابل ویرایش

 

 

توضیحات تکمیلی::

 

شخصیت را میتوانیم آن دسته از خصوصیات رفتاری و روانی تعریف کنیم که وجه تمایز شخص از دیگران هستند و میتوانیم شخص را بر اساس آنها با دیگران مقایسه کنیم برخی از روانشناسان می‌گویند شخصیت مجموعه سازمان یافتهای از صفات است و عده ای آن را مجموعه روابط پویای نیروهای روانی یا رفتارهای آموخته شده تکرار شونده و یا ادراکات شخص از دنیا میدانند این تنوع نظری در مورد شخصیت، در تنوع روشهای شخصیت سنجی هم منعکس می.شود در واقع بیشتر آزمونهای روانی دنبال شخصیت سنجی هستند تا هر موضوع بالینی دیگری.
آزمون های شخصیت به طور کلی دو نوع هستند عینی و فرافکن.
آزمونهای عینی شخصیت شامل مجموعه استانداردی از سؤالات یا جملات میباشند که آزمون دهنده بر اساس یک رشته گزینه ها به آنها پاسخ میدهد این آزمونها مراجع را در برابر یک رشته محرک های خاص و نسبتاً روشن مثل سؤالات آیا تا حالا خواسته ای از خانه فرار کنی؟ یا جملات («من اصلاً افسرده نیستم») قرار میدهند تا به آنها پاسخ بدهد یکی را انتخاب یا آن محرک ها را درجه بندی کند. اکثر آزمونهای عینی شخصیت، کاغذ و قلمی هستند. بسیاری از آزمونهای عینی به صورت درست غلط یا بله خیر انجام می‌شوند؛ در برخی دیگر از یک مقیاس ابعادی استفاده میشود (برای مثال به شدت مخالفم = • مخالفم = ١؛ نظری ندارم = ۲؛ موافقم = ۳ به شدت موافقم = ۴) برخی آزمونهای عینی روی یک جنبه شخصیت (برای مثال روی اضطراب، وابستگی یا نیرومندی (ایگو) تمرکز میکنند و برخی بسیاری از ابعاد شخصیت را به طور جامع مرور می‌کنند.
آزمونهای فرافکن از مراجعان میخواهند به محرک های مبهم یا بدون ساختار (مثل لکه های جوهر، تصاویر یا جملات ناقص پاسخ بدهند پاسخهای آنها نیز معمولاً اظهارات کلامی یا تولیدات ترسیمی و تصویری پیچیده اند (مثل) ،توصیف داستان سازی و کشیدن روانشناسان بالینی سپس این پاسخها را بر مبنای جنبه های هشیارانه و ناهشیارانه شخصیت و پویایی آن نمره گذاری و تفسیر می‌کنند.
به آزمونهای ،عینی آزمونهای تحلیلی و به آزمونهای فرافکن آزمونهای ترکیبی نیز می‌گویند. آزمونهای تحلیلی یا عینی بر این فرضیه متکی هستند که شخصیت از عناصر کم و بیش مستقل تشکیل میشود. بنابراین،

شخصیت عبارت خواهد بود از مجموع نتایجی که از دخالت تعداد زیادی عوامل حاصل می‌شود. اما آزمونهای ترکیبی به اصل وحدت فرد توجه دارند. این آزمونها فرد را، بر حسب شیوه ای که در مقابل موقعیتهای مختلف به کار میبرد تعریف میکنند.
برخی نقاط قوت آزمونهای عینی
1.نقش مهمی در تحول و رشد روان شناسی بالینی داشته اند 2.این پرسشنامه ها مقرون به صرفه اند 3.پس از یک رشته راهنماییهای کوتاه میتوانیم گروه کثیری را به طور هم زمان بیازماییم. همچنین یک بیمار میتواند به تنهایی آنها را پر کند 4.می توان آنها را به صورت رایانه ای نمره گذاری و تفسیر کرد. ۵. نمره گذاری و اجرای نسبتاً ساده و دقیقی دارند. این قضیه نیز متقابلاً تفسیر آنها را آسانتر می‌سازد 6-عینیت و پایایی ظاهری این پرسشنامه ها بالاست.
برخی نقاط ضعف آزمونهای عینی
1. ماده های بسیاری از پرسشنامه ها ماهیتی رفتاری .دارند یعنی سئوالات یا جملات آنها در مورد رفتارهایی هستند که یا معرف پاسخ گو هستند یا نیستند اما علاقه مندان به انگیزه ها یا پویایی های روانی نتیجه چندانی از مواد این پرسش نامه ها نمی‌گیرند. برای مثال اگر چه ممکن است دو نفر به یک ماده رفتاری معین اشاره و آن را تأیید کنند (مثلاً در خوابیدن مشکل دارم) ولی دلایل مشکل آنها ممکن است کاملاً متفاوت باشد.
۲. پرسش نامه ها غالباً یک نمره کلی میدهند که ترکیبهای مختلف رفتارها شناختها و نیازها را نشان می‌دهد. پس دونفر که نمره واحدی می‌گیرند ممکن است کاملاً با هم فرق داشته باشند حتی در رابطه با صفت شخصیتی یا سازه مورد نظر.
3. مشکل دیگر صریح بودن معنای سئوالات برخی پرسشنامه ها است که می‌تواند برخی بیماران را به دروغ گویی و سرهم بندی وادارند. 4. بعضی از آزمونها به شدت بر خودآگاهی و خود شناسی بیماران متکی هستند (ممکن است فرد برداشت و شناخت درست و کافی از خود نداشته باشد.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643