پاورپوینت فصل هفتم 7 (چیستی تعلیم و تربیت اسلامی مفهوم اساسی تعریف و ویژگیها ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

پاورپوینت فصل هفتم 7 (چیستی تعلیم و تربیت اسلامی مفهوم اساسی تعریف و ویژگیها ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد

در قالب ppt و در 14 اسلاید و قابل ویرایش

 

فهرست مطالب
اهداف یادگیری فصل
مقدمه
اهمیت و ضرورت بررسی مفهوم اساسی و تعریف تعلیم و تربیت اسلامی
میانی ناظر به مفهوم اساسی و تعریف تعلیم و تربیت اسلامی
حيات طيبه
نظام معیار اسلامی
جامعه صالح
فطرت الهي
هویت یکپارچه توحیدی
تعریف و مفهوم اساسی تعلیم و تربیت
مهمترین ویژگیهای تعلیم و تربیت اسلامی
خلاصه مطالب

 

 

 

اهداف یادگیری فصل
از فراگیر انتظار میرود که پس از مطالعه و یادگیری این فصل بتواند
اهمیت و ضرورت مفهوم اساسی و تعریف تعلیم و تربیت اسلامی را درک کند.
مبانی ناظر به مفهوم اساسی و تعریف تعلیم و تربیت اسلامی را درک کرده نقش هر یک از آنها را در تعیین تعریف و مفهوم اساسی تعلیم و تربیت اسلامی توضیح دهد.
عناصر مهم تعریف تعلیم و تربیت اسلامی مشخص کرده شرح و توضیح دهد.
ویژگیهای تعریف تعلیم و تربیت اسلامی را به صورت مختصر تبیین کند.


مقدمه
پس از تبیین مبانی تعلیم و تربیت نوبت به بررسی مفهوم اساسی تعریف و ویژگیهای تعلیم و تربیت اسلامی میرسد اما از آنجا که بررسی مفهوم اساسی و تعریف وابستگی بسیاری به مبانی تعلیم و تربیت دارند بررسی مبانی مرتبط هم لازم است؛ به همین جهت این فصل به بررسی مفهوم اساسی تعریف مبانی مرتبط و ویژگیهای تعلیم و تربیت اسلامی اختصاص پیدا کرده است.
اهمیت و ضرورت بررسی مفهوم اساسی و تعریف تعلیم و تربیت اسلامی یکی از مسائل مهم فلسفه تعلیم و تربیت تعیین ماهیت و چیستی تعلیم و تربیت است که پاسخ آن در قالب تعریف تعلیم و تربیت عرضه میشود هر دیدگاه مکتب فلسفه یا نظریه تربیتی تصوری از تعلیم و تربیت ارائه میدهد متفاوت از تصوری که دیگران از آن به دست میدهند. برخی مکاتب، تعلیم و تربیت را رشد و پرورش استعدادهای انسان میدانند مطابق این دیدگاه، پرورش استعداد مفهوم اساسی تعلیم و تربیت را تشکیل میدهد و به همین جهت شناسایی استعدادهای انسان رتبه بندی ،استعدادها، شناسایی افراد با استعداد برتر و کشف راه های رشد و پرورش استعدادها از مهمترین فعالیتهای تربیتی است. برخی دیگر، تعلیم و تربیت را زمینه سازی برای جستجو و دستیابی به حقیقت و خودشکوفایی میدانند اوز من و کراور، ۱۳۷۹، ص ۴۹ و ۵۲ براساس این تصور از تربیت جستجوی حقیقت مفهوم اساسی تعلیم و تربیت است و شناخت پدیده های محسوس و گذرا چندان ارزشی ندارد.


حرفه آموزی و کسب سود مادی گرچه لازم است اهمیت زیادی ندارد. آنچه مهم است فراتر رفتن از طبیعت و درک حقایق ثابتی است که در ورای طبیعت قرار دارند به همین جهت مطالعه کتابهای مختلف آشنایی با اندیشههای بزرگ و اثرگذار و تأمل و تفکر از اهمیت زیادی برخوردار هستند چنان که آشنایی با ارزشها و رشد فضایل انسانی بخش مهمی از تعلیم و تربیت را تشکیل میدهد افزون بر این مفهوم اساسی و تعریف تا حدودی جهت گیری کلی تعلیم و تربیت را نیز روشن میکند؛ بنابراین تعیین مفهوم اساسی و تعریف تعلیم و تربیت اسلامی که در واقع چیستی و ماهیت آن را تشکیل میدهد امری ضروری است.
در تبیین مفهوم اساسی و تعریف تعلیم و تربیت ،اسلامی چنان که پیش از این گفته شد، برخی مبانی و مفاهیم مستخرج از مبانی تأثیر دارند که در ادامه به اختصار آنها را توضیح میدهیم


حيات طيبه
یکی از مبانی تعلیم و تربیت که در تبیین چیستی تعلیم و تربیت نقش اساسی دارد حیات طیبه است. از دیدگاه اسلام حیات طیبه وضع مطلوب زندگی انسان است که با ایمان آوردن به خدای یگانه و پایبندی به دستورهای او که همان انجام اعمال صالح است حاصل میشود. به عبارت دیگر حیات طیبه نتیجه پذیرش نظام معیار اسلامی است که هسته اصلی آن ایمان و عمل صالح است. حیات طیبه دارای مراتبی است که پایینترین مراتب آن با پایین ترین مرتبه ایمان و حداقل اعمال صالح به دست میآید و هر چه ایمان عمیقتر و پایدارتر شده، بر میزان اعمال صالح افزوده شود، نیل به مراتب بالاتری از حیات طیبه هم ممکن میشود. با تحقق حیات طیبه قرب نیز حاصل میشود میزان تقرب به خدا نیز تابع مرتبه حيات طيبه محقق شده است. هر چه مرتبه حیات طیبه بالاتر باشد میران تقرب به خداوند نیز بیشتر خواهد بود. تحقق حیات طیبه در بعد فردی به معنای صالح شدن افراد و در بعد اجتماعی به معنای صالح شدن جامعه است؛ پس با تحقق حیات طیبه هم افراد جامعه به صلاح می‌رسند، هم خود جامعه صالح میشود.

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643