پاورپوینت فصل پنجم 5 (حل تناقضات تربیتی ) کتاب مبانی و اصول آموزش و پرورش غلامحسین شکوهی ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل پنجم 5 (حل تناقضات تربیتی ) کتاب مبانی و اصول آموزش و پرورش غلامحسین شکوهی

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل پنجم 5 (حل تناقضات تربیتی  ) کتاب مبانی و اصول آموزش و پرورش غلامحسین شکوهی
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
38,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل پنجم 5 (حل تناقضات تربیتی ) کتاب مبانی و اصول آموزش و پرورش غلامحسین شکوهی

در قالب ppt و در 51 اسلاید و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب

راه حل تناقض اول
راه حل تناقض دوم
راه حل تناقض سوم
فهرست اعلام

 


دکتر هوشیار وقتی از استقراء اصول فارغ شد، می‌نویسد:
بکار بستن این اصول مستلزم سه نکته است
نکته اول تناسب
وجود انسان با وجود وحدت صوری مشحون به انواع تضاد و تناقض است. هیچ آنی از آنات حیات او با دیگر «آن» برابر نیست اگر وقتی داروئی برای وی تریاق است وقتی دیگر همان برای او در حکم تریاک است در وجود نفسانی او نیروهای مختلف و استعدادات گونه گون نهفته هرگاه آموزش و پرورش از عهدۀ بیدار ساختن کلیه قوا و بثمر رسانیدن همه استعدادات برنیاید لااقل باید به تربیت حداکثر قابلیات وی بپردازد. لیکن برحذر باید بود تا هیچیک از قوایش بزیان قوای دیگر وی توسعه و ترقی نیابد و تکامل جامع الاطراف وی دستخوش وقفه نگردد ورنه پیشرفت متناسب و عمومی او برکود مبدل شود. انسان باید در هر حال با خود هم آهنگ باشد آنچه در این باره در امکان تربیت است باید از قوه بفعل آید یعنی در موقعی مقتضی آنچه لازم است با دقت تمام تسریع و در موقعی دیگر با جزم کامل از آنچه بیمورد است جلوگیری شود. بدین لحاظ نیز نباید هرگز اصلی واحد مصدر اعمال پرورشی قرار گیرد و هر کدام نیز که مبنای کار قرار گرفت باید با شرایط، و هم آهنگ باشد.
نکته دوم وحدت
«هرگاه اصلی بکار بسته شد و انتظار کامیابی از آن رفت دیگر بهیچ روی نباید به امور استثنائی مجال داد. علت بسی پیش آمدهای غیر مترقب در جریان آموزش و پرورش ما و موجب بسیاری از ناکامیهای تربیتی ... ملحوظ نداشتن همین نکته است هر جا که پرورشکار در عمل تربیتی خود قرین کامیابی است بی هیچ تردید نتیجه مطلوب مدیون وحدت عمل وی در اجرای اصول مقتضی و متناسب است. وحدت عمل از لحاظ اطمینان خاطر متربی نیز مهم است چه هرگاه اصول یعنی مصادر اعمال پرورشی بسرعت و بی مقدمه تغییر کند متربی ظنین حتی گیج خواهد شد و نخواهد دانست که تکلیفش چیست و چه سرنوشتی در انتظار وی است و حتی حالت منتظره وی که باید بسهم خود در ایجاد عادات کمک کند منتفی گردد.

راه حل تناقض اوّل
پیش از هر چیز بار دیگر موقعیتی را که ممکن است مربی در آن با چنین تناقضی مواجه شود تجزیه و تحلیل کنیم. از یکسو، مقتضیات حیات سائقی است که کودک را به غرقه شدن در فعالیتهای جاری کودکانه اش سوق میدهد و سبب میشود که خود بخود و به صرافت طبع تجربه و آزمایش کند و واقعیت را از طریق تجلیات کنونی و بی پرده آن بشناسد. از سوی دیگر ملاحظات مربوط به لزوم رشد همه جانبه دانش آموز در جهت رفع نیازهای آینده اوست که مربی وظیفه شناس را به دیکته کردن و اداره فعالیتهای آموزنده طبق برنامه های از پیش تدوین شده دعوت میکند. مطلوب اصل فعالیت به قید «آن» این است که دایره فعالیت طفل را محدود نکنند تا او خود مقدمات آنچه را که لازمه زندگی است فراهم کند و اساس محکمی بنهد. مطلوب اصل کمال این که از زندگی کششی یا حیات سائقی جلوگیری به عمل آید تا این که طفل و بالمآل جوان نسبت مطلوب و لازمی به ارزشها و اعتبارات تمدنی و آنچه پسندیده است پیدا کند.
چنانچه به کودک اجازه داده شود هر «آن» بطور تصادفی نسبت به یکی از محرکات موجود در محیط عکس العمل نشان دهد و فقط به فعالیتی که در همان لحظه با توجه به اوضاع و احوال مناسب تشخیص داده است بپردازد بیم آن می‌رود که چنان به لذات آنی مشغول شود که مبانی محکم حیات آتی وی بکلی متزلزل شود. از طرف دیگر اگر همواره توجه او به آنچه زندگی آیندۀ وی اقتضا میکند جلب شود و به تمرین در مورد نوع سلوک متناسب با آینده اش وادار شود ممکن است وقتی فرا برسد که جوان در نتیجه چشمپوشی مستمر از منافع خود و در اثر سکون و وقار بی مورد و بسبب فداکاریهای پیاپی که ثمرة تحقق اصل کمال است در قبال فوران آنیات نادم شود و دنیا را محل عقوبت و شدت یابد و وجدان وی را معذب .دارد.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643