پاورپوینت فصل یازدهم 11 (مداخلات روان‌شناختی) کتاب روانشناسی بالینی ای. جری فیرس - تیموتی جی. ترال ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل یازدهم 11 (مداخلات روان‌شناختی) کتاب روانشناسی بالینی ای. جری فیرس - تیموتی جی. ترال

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل یازدهم 11 (مداخلات روان‌شناختی) کتاب روانشناسی بالینی ای. جری فیرس - تیموتی جی. ترال
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
28,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل یازدهم 11 (مداخلات روان‌شناختی) کتاب روانشناسی بالینی ای. جری فیرس - تیموتی جی. ترال

در قالب pptx و در 22 اسلاید و قابل ویرایش

 

 

توضیحات::

 

تعریف مداخله روانشناختی(psychological intervention): مداخله روانشناختی روشی است برای ایجاد تغییر رفتار افکار و احساسات انسانها ولی روان درمانی مداخله ای است که در چهارچوب یک رابطه حرفه ای انجام میشود معمولاً دو اصطلاح مداخله و روان درمانی به جای یکدیگر مورد استفاده قرار میگیرند مداخله میتواند به صورت روان درمانی انفرادی و و گروهی، توانبخشی روانی - اجتماعی و پیشگیری انجام شود ولی مشکهورترین کار روانشناسان بالینی، روان درمانی است.
تعریف نظریه (theory ): نظریه یا نظام دیدگاه هماهنگ و باثباتی در مورد رفتار انسان آسیب شناسی روانی و سازوکارهای تغییر درمانی است. نظریه سازمان دهنده اطلاعات و هدایت کننده مصاحبه و درمان است.
تعاریف مختلف ارائه شده از روان درمانی
تعریف نورکراس
روان درمانی کاربرد آگاهانه و عمدی روشهای بالینی و مواضع میان فردی است که از اصول روانشناختی رایج بدست آمده و هدف آن کمک به افراد است تا رفتارها شناختها هیجانها و یا سایر ویژگیهای شخصی خود را در جهتی که شرکت کنندگان در درمان آن را مطلوب میدانند تغییر دهند به نوعی گفته میشود که روان درمانی نوعی یادگیری است.
تعریف ولبرگ
روان درمانی نوعی درمان برای مشکلات هیجانی است که در آن شخصی آموزش دیده با بیمار آگاهانه رابطه ای حرفه ای برقرار میکند تا نشانههای موجود در بیمار و الگوهای رفتاری مخرب او برطرف شوند یا کاهش یابند و زمینه رشد و کمال شخصیتی وی فراهم آید.
تعریف راتر
«روان درمانی.... فعالیتی برنامه ریزی شده از سوی یک روان شناس است که هدفش ایجاد تغییراتی در فرد است تا زندگی اش را شادتر و سازنده تر نماید و یا هر دو»


جی. دی فرانک موضوع روان درمانی را به صورت زیر بیان میکند
روان درمانی یک تعامل برنامه ریزی شده دارای بار هیجانی و توأم با خوش باوری بین یک شفا دهنده آموزش دیده و دارای مجوز اجتماعی و فردی است که از مشکلی رنج می‌برد. روان درمانی در یک کلمه عبارت است از درمانی که متخصص بهداشت روانی در قالب یک رابطه حرفه ای آن را اجرا و به مراجعان در غلبه بر مشکلات روانی کمک می‌کنند.
انواع درمانها و افراد سرشناس در این درمانها
1-روانکاوی / روان پویشی (زیگموند فروید)

۲-رفتاری (بی. اف. اسکینر، ژوزف ولپی)

3- شناختی - رفتاری (آلبرت الیس آرون تی بک دونالد میچن بام)

۴- انسانگرایی وجودی (لودویگ بینز وانگر مدارد ،باس رولو ،می جیمز بوگنتال ایروینگ یالوم، ارنست کین)

۵- التقاطی یکپارچه نگر پل واکتل، آرنولد لازاروس)

۶-گشتالتی (فریتز پرلز)

7-میان فردی (اریک برن هاری استک سالیوان و آدولف مایر)

۸- آدلری (آلفرد آدلر)

9-مراجع محوری (فردمدار) (کارل راجرز)

۱۰-خانواده درمانی و درمانهای سیستمی (ويرجينيا ستیر جی هیلی گریگوری بینسون، سالوادور مینوچین، موری بوئن، کارل ويتاکر، کلو مادانس)

۱۱-درمانهای پست مدرن درمان راه حل مدار و داستان درمانی درمانهای استنباط گرا (اینسو کیم برگ، استیو د شازر، مایکل وایت، دیوید اپستون)

۱۲-درمانهای حساس نسبت به فرهنگ و جنسیت درمان بر اساس دیدگاه فمینیستی (جین بیکر میلر، کارولین زرب انس اولیوا ام ايسين، لورا اس براون)

۱۳-واقعیت درمانی (ویلیام گلاسر)

۱۴-معنادرمانی (ویکتور فرانکل)
نکته: یکپارچه نگری التقاط گرایی رایج ترین گرایش در بین متخصصان بهداشت روانی است.
آیا روان درمانی مفید است؟ طرفداران و منتقدان روان درمانی موافقند که شواهد تجربی مؤید کارایی روان درمانی .هستند. اما این به معنای آن نیست که همه از روان درمانی سود خواهند برد به طور کلی کسانی که دنبال روان درمانی میروند و روان درمانی میشوند تا حدودی تسکین می‌یابند.

چه مشکلاتی قابل تغییرند؟ باید توجه داشت که تمام مشکلات و نگرانیها دلهره ها، رفتارهای مشکل آفرین و نشانه های آسیبهای روانی به مداخلات روانشناختی به یک اندازه جواب نمی‌دهند.
سلیگمن (۱۹۹۴) برای تشریح تغییر پذیری شرایط یا رفتارها مفهوم عمق مسئله (depth of problem) را پیش میکشد عمق مسئله به این بستگی دارد که مشکل مورد نظر چقدر فطری زیست شناختی باشد رد کردن اعتقاد نهفته در پس آن چقدر دشوار باشد و آیا اعتقاد نهفته در پس آن ،مشکل، قدرتمند هست یا خير؛ یعنی چقدر عمومیت دارد و آیا میتواند بسیاری از حقایق دنیا را توضیح بدهد یا خیر. برای مثال، نارضایی جنسی یک مشکل احتمالاً غیر قابل تغییر (عمیق) است چون از لحاظ زیست شناختی، ریشه در دوران جنینی دارد. تقریباً غیر قابل رد کردن است و بر کل زندگی فرد سایه می‌افکند یک ترس شدید [یا فوبی] خاص مشکل عمیقی نیست چون ترس از عنکبوت ارثی نیست میتوان آن را رد کرد و اعتقاد نهفته در پس آن عنکبوتها خطرناکند خیلی نیرومند نیست چون فقط شامل عنکبوت ها می.شود. سلیگمن فهرستی از مشکلات قابل تغییر و غیر قابل تغییر تهیه کرده است.
مشکلات مراجع و بهره گیری از درمان اختلالات روانی با کمی تفاوت در همه اقشار جامعه دیده میشود اما کدام اختلالات شایع ترند؟ بر مبنای تشخیص DSM، اختلالات اضطرابی از همه شایع ترند سپس اختلالات خلق اختلالات کنترل تکانه و اختلالات سوء مصرف مواد اختلالات روانی در هر مقطعی از زندگی ممکن است پیش بیایند ولی هر چه اختلال جدی تر باشد، زودتر شروع میشود - یعنی نشانه هایش تا ۱۴ سالگی ظاهر میشود. اگر اختلالات درمان نشوند، احتمالاً تکرار خواهند شد.
همه افراد دچار اختلال روانی سراغ درمان نمیروند بسیاری از کسانی که اختلالات روانی دارند، درمان نشده باقی میمانند. درمان نشدن در بین اقلیتها و گروههای اقتصادی - اجتماعی پایین تر شایع است، همان طور که نیمه کاره رها کردن درمان در میان آنها چنین وضعیتی دارد. در ضمن بسیاری از کسانی که مشکلات روانی دارند درمان خود را چند سال عقب میاندازند. مطالعه ای نشان داد میانگین تأخیر در درمان برای اختلال دوقطبی افسردگی و اختلال وحشتزدگی به ترتیب ۶، ۸ و ۱۰ سال است. بر اساس تحقیقات میانسالان تحصیل کرده ها سفید پوستان ،زنان طلاق گرفته ها یا متارکه کرده ها بیشتر دنبال روان درمانی سرپایی هستند.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643