پاورپوینت فصل یکم 1 ( امام علی از تولد تا خلافت21-56 ) کتاب تاریخ امامت ( ویراست دوم ) نویسنده:اصغر منتظرالقائم ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل یکم 1 ( امام علی از تولد تا خلافت21-56 ) کتاب تاریخ امامت ( ویراست دوم ) نویسنده:اصغر منتظرالقائم

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل یکم 1 ( امام علی از تولد تا خلافت21-56 ) کتاب تاریخ امامت ( ویراست دوم ) نویسنده:اصغر منتظرالقائم
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
35,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل یکم 1 ( امام علی از تولد تا خلافت21-56 ) کتاب تاریخ امامت ( ویراست دوم ) نویسنده:اصغر منتظرالقائم

در قالب ppt و در 28 اسلاید و قابل ویرایش

 


فهرست مطالب
امام علی در دوران رسول خدا
حیات امام علیه پس از رحلت رسول خدا.
حادثه سقیفه
معنای اصطلاحی شیعه
زمینه پیدایش تشیع
معنای امامت
وصایت و جانشینی انبیا در قرآن
نظام امامت از دیدگاه شیعه
امامت منصوصی
امامت در قرآن
جانشینی امام علیه از دیدگاه پیامبر اسلام
چرا نام امامان در قرآن نیامده است؟
موضع امام علی در خلافت ابوبکر .
امام علی در روزگار خلافت عمر
نقش مشورتی علیه در فتح ایران
نقش امام علی در امور دیوانی و قضایی
۱ تعیین خراج برای زمینهای بین النهرین
۲ تاسیس دیوان
تاریخ امامت
تعیین مبدا تاریخ اسلام
امام علی در روزگار خلافت عثمان
تلاش امام علی برای جلوگیری از انحراف خلافت

 

 

 

امام علی در دوران رسول خدا
علی بن ابی طالب در روز ۱۳ رجب سال سی عام الفیل در خانه کعبه از فاطمه دختر أسد بن هاشم زاده شد. کنیه آن حضرت ابوالحسن بود اما بعدها رسول الله وی را ابوتراب کنیه داد. از القاب وی ،مرتضی ،هادی ،فاروق صدیق اسدالله و حیدر است. رسول خدا وی را به امیرمؤمنان نیز ملقب کرد او از کودکی در خانه پیامبر پرورش یافت و و نخستین مردی بود که اسلام آورد و با رسول خدا اور نماز خواند و پیامبر در هنگام دعوت خویشان خود درباره وی فرمود:


إنَّ هَذا أخى و وحتى و خَليفتي فيکم فاسمعواله و اطیعوا این برادر و وصی و خلیفه من در میان شماست. پس از وی بشنوید و فرمانش را اطاعت کنید
امام علی در تمامی ساعات هولناک شبانه روز و حملات ناگهانی قریش در دره ابوطالب از رسول الله له مراقبت می.کرد وی در شب هجرت رسول خدا ده به دستور آن حضرت در بستر ایشان خوابید و به این مناسبت شب اول ربیع الاول سال چهاردهم بعثت را به پاس فداکاری و از جان گذشتگی علی «لیلة المبیت می.خوانند برخی از مفسران شان نزول این آیه از قرآن را فداکاری علی دانسته اند:
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبَادِ؛ از مردم کسانی هستند که از جان خود در راه رضای حق درگذرند و خدا دوستدار چنین بندگانی است.
علی پس از سه روز به همراه مادرش و فاطمه زهرا عازم مدینه شد و رسول خدا نیز چهار روز در قبا در انتظار علی ماندند در جریان عقد اخوت میان مسلمانان رسول خدا علی را برادر خود خواند و فرمود: «أنتَ أخى فى الدُّنيا والاخرة.» " فداکاری و از جان گذشتگی وی در راه اسلام چنان بود که ۱۸ یا ۲۲ نفر از مشرکان در پیکار بدر به دست وی کشته شدند در غزوه احد پس از دفاع علی از رسول الله جبرائیل به پیامبر گفت: این است جانبازی آن حضرت نیز پاسخ داد: علی از من است و من از او هستم. جبرائیل گفت: «من از هر دو هستم بر اساس برخی از روایات در این زمان صدایی در احد شنیده می‌شد که «لا سَيْفَ إِلَّا ذُو الفقار، و لا فتى إلا على» در نبرد خندق هنگامی که پهلوان قریش عمرو بن عبدود به دست علی کشته شد رسول الله ﷺ فرمود: ضَرْبَةُ علي يوم الخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثَّقَلَيْن.

 

وی در سال دهم هجری برای دعوت قبیله همدان و سپس مذحج به سرزمین یمن اعزام شد و به شایستگی آنان را به اسلام خواند؛ به گونه ای که بزرگان همدان همگی در یک روز ایمان آوردند. هنگامی که رسول خدا لاله با نامه علیه از اسلام آوردن قبیله همدان آگاه شد به سجده افتاد و فرمود: درود بر همدان درود بر «همدان امام علی پس از جمع آوری صدقات مسلمانان و جزیه مسیحیان نجران به دستور رسول الله له از یمن بازگشت و در مراسم حجة الوداع شرکت کرد و آن حضرت او را در قربانی خود شریک ساخت رسول خدا در روز هجدهم ذی حجه سال دهم هجری در غدیرخم حدیث غدیر را درباره امام علی بیان فرمود و او را به جانشینی خود منصوب کرد پیامبر پس از بازگشت به مدینه بیمار شد و در لحظات پایانی عمر خود بر سینه علی تکیه زد و با او سخن گفت و در آغوش وی از دنیا رحلت نمود افزون بر آنچه گفته شد فضایل امام علی در منابع شیعه و اهل سنت بسیار است که در اینجا تنها به بیان دو نمونه بسنده میکنیم رسول الله ﷺ فرمود:
علی همراه با قرآن و قرآن با علی است و میان این دو جدایی نیست تا هنگامی که بر سر حوض کوثر بر من وارد شوید همچنین رسول خدا فرمود:
هر که خوش دارد مانند من زندگی کند و همانند من بمیرد و در بهشت برینی که پروردگارم آماده کرده ساکن شود پس ولایت علی را پس از من بپذیرد و دوستداران او را دوست بدارد و به اهل بیتم پس از من بپیوندد و از آنها پیروی کند؛ زیرا که آنان عترت من هستند و از خاک و گل من آفریده شدهاند و فهم و علم من به آنان تزریق شده است. پس وای بر کسانی از امت من که فضیلت آنان را نادیده بگیرند و رحم مرا به جای وصل قطع کنند. خداوند از شفاعت من آنان را بهره مند نسازد.

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643