پایان نامه و رساله اقامتگاه تفريحي ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پایان نامه و رساله اقامتگاه تفريحي

(0)
(0)

رساله معماری

پایان نامه و رساله اقامتگاه تفريحي
رنگ و مدل کالا
رساله معماری
تعداد
+
_
عدد
26,900 تومان
موجود

توضیحات

رساله طراحي اقامتگاه تفريحي

در قالب word و در 148 صفحه و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب

فصل اول : شناخت موضوع

•    1-1- مقدمه                                   2
•    1-2- اهداف                                2
•    1-3- جهانگرد و جهانگردي                    3
•    1-3-1- جهانگرد                            4
•    1-3-2- جهانگردي                            5
•    1-3-3- تاريخچه جهانگردي                    6
•    1-3-4- انواع جهانگردي                        7
•    1-3-4-1- جهانگرد داخلي                    7
•    1-3-4-2- جهانگرد بين المللي                    8
•    1-3-4-3- انواع جهانگرد از نقطه نظر تاثير در موازنه ارزي                                10
•    1-3-4-4- انواع جهانگرد از نقطه نظر طول مدت اقامت                                     10
•    1-3-4-5- انواع جهانگرد از نقطه نظر فردي يا دسته جمعي                                     11
•    1-3-4-6- ساير انواع جهانگردي                11
•    1-3-4-7- انگيزه هاي جهانگردي                12
•    1-3-5- مهمترين عوامل در توسعه جهانگردي        13
•    1-3-5-1- عوامل اقتصادي                    13
•    1-3-5-2- صنعت توريسم، فرآيندي غالب در اقتصاد جهان                                       15
•    1-3-5-3- نقش اقتصادي در درآمد زايي
•    جهانگردي                                  17
•    1-3-5-4- قطع نامه سازمان ملل متحد در مورد جهانگردي                                    18
•    1-3-5-5- جهانگردي در سالهاي اخير در خاورميانه
•                                              19                                                                               
•    1-3-5-6- جهانگردي و جهانگردي در ايران        19
•    1-3-5-6-1- سير تحول و تکامل تشکيلات جهانگردي در ايران                                    19
•    1-3-5-6-2- اقدامات انجام شده در مرد جهانگردي پس از پيروزي انقلاب اسلامي                    21
•    1-3-5-6-3- بررسي آماري خدمات هتل ها بر بخش خصوصي                                     22
•    1-3-5-6-4- بررسي آماري خدمات مهمان پذيري بخش خصوصي                                     23
•    1-3-5-6-5- برنامه هاي توسعه با جهانگردي در ايران                                     23
•    نتيجه گيري                                25

فصل دوم : بررسي اقامتگاهها از گذشته تا به امروز
•    2-1- مقدمه                                27
•    2-1-1- پيدايش اوليه هسته هاي اقامت            27
•    2-2- اقامتگاهها در دوران اسلامي            28
•    2-2-1- بناهاي اقامت                        29
•    2-3- بررسي وويژگيهاي مهم در معماري در ساخت و ساز کاروانسراهاي ايران                    30
•    2-4- معماري انواع اقامتگاه                31
•    2-4-1- اقامتگاههاي کاملاً پوشيده منطقه کوهستاني                                         31
•    2-4-2- اقامتگاههاي کرانه پست جلگه خزر        32
•    2-4-3- کاروانسراهاي حياط مرکزي            32
•    2-5- اقامتگاههاي دوره صفوي                33
•    2-6- روند دگرگوني اقامتگاه در ايران        34
•    2-7- تعريف تاسيسات اقامت و پذيرايي            35
•    2-8- تاریخچه هتلداری در ایران            37
•    2-9- وضعیت فعلی هتلداری در ایران            38
•    نتيجه گيري                                39

فصل سوم: معرفي و بررسي نمونه ها موردی
•    3-1- هتل هفت ستاره ی کيش                    42
•    3-2- هتل سندرسون لندن                        44
•    3-3- برج العرب                            46
•    3-4- هتل یخی سوئد                            52
•    3-5- هتل غار گاميراسو در ترکيه                56
•    فصل چهارم : استان فارس    
•    4-1- موقعیت جغرافیایی و تقسیمات سیاسی استان فارس                                    59
•    4-1-1- جمعیت استان فارس                    59
•    4-2- مکان‌‌‌‌های دیدنی و تاریخی استان فارس  61
•    4-3- صنایع و معادن                       63
•    4-4- کشاورزی و دامداری                    64
•    4-5- وجه تسمیه و پیشینه تاریخی            64
•        شهرستان ممسنی                            
•    4-6- مشخصات جغرافیایی شهرستان ممسنی        69
•    4-7- گردشگری‌‌‌‌های ممسنی                        71
•    4-8- مردم شناسی                              72
•    4-9- جاذبه‌‌‌‌های طبیعی شهرستان ممسنی            73
•    4-10- تاریخچه و جاذبه‌‌‌‌های گردشگری            73
•    4-10-1- آثار تاریخی شهرستان ممسنی            76
•    4-11- قومیتها                               81
•    4-11- سلحشوری و ایثارگری مردم ممسنی            82
•        
•    فصل پنجم : معرفي و تجزيه و تحليل سايت
•    5-1- تحليل سايت پروژه                        82
•    5-1-1- دسترسي به مجموعه اقامتي                84
•    5-1-2- ديد مجموعه نسبت به محیط اطراف            85
•    5-1-3- جهت وزش باد غالب                    86
•    5-1-4- عملکردهاي جانبي سايت                87
•    5-2- سايت پيشنهادي مورد مطالعه                88
•    فصل ششم: اقامتگاه ها و خدمات پذیرایی   
•    مقدمه                                
•    6-1-تاریخچه اقامتگاه ها و خدمات پذیرایی  91
•    6-2- طبقه بندی میهمانخانه ها                 93
•    6-3- فعالیت‌‌‌‌های هتل                      93
•    6-3-1- دپارتمان اتاق ها                       93
•    6-3-2- دپارتمان غذا و نوشیدنی              93
•    6-3-3- دپارتمان مهندسی                    95
•    6-3-4- دپارتمان پرسنل                      96                        
•    6-3-5- دپارتمان حسابداری                  96
•    6-3-6- دپارتمان بازاریابی                  97
•    6-4- طراحی اتاق خواب ها                  98
•    6-4-1- رابطه بلوک اتاق خواب ها با محوطه‌‌‌‌های عمومی                                     98
•    6-4-2- انواع اتاق‌‌‌‌های موجود در هتل ها    99   
•    6-4-3- فرم وشکل اتاق خواب ها            101
•    6-4-4- پلان طبقات                        102
•    6-5- طرح اتاق خواب ها                  104
•    6-6- طراحی فضا‌‌‌‌های عمومی                105
•    6-6-1 – درب‌‌‌‌های ورودی و دسترسی از خارج به هتل.                                     105
•    6-7- اهداف در طراحی ستون                111
•    6-8- پارکینگ ها                          117
•    6-8-1- تجزیه و تحلیل پارکینگ ها            117
•    6-9- دفاتر اداری                        121
•    6-9-1- پیشخوان و دفتر لابی                121
•    6-9-2- دفتر حسابداری                      122
•    6-9-3- دفتر مدیر اجرایی                  123
•    6-9-4- دفاتر فروش و تدارکات              124
•    6-10- فضا‌‌‌‌های خدمات پشتیبانی (دور از دید) 124
•    6-11- فضا‌‌‌‌های آماده سازی غذا و انبار آذوقه 125
•    6-12- طراحی فضای انبار آذوقه و نوشیدنی  127
•    6-13- فضای بارانداز دریافت زباله و انبار عمومی                                    128
•    6-14- نواحی و فضا‌‌‌‌های مربوط به کارکنان    129
•    6-15- رختشویخانه و خانه داری            130
•    6-16- بخش مهندسی و تاسیسات مکانیکی        132                         
•    فصل هفتم : برنامه ریزی فیزیکی           
•    مقدمه
•    7-1- دپارتمان اتاق‌‌‌‌های خواب              135
•    7-2- دپارتمان فضا‌‌‌‌های عمومی                136
•    7-3- دپارتمان فضا‌‌‌‌های اداری                138
•    7-4- دپارتمان فضا‌‌‌‌های خدماتی              140             
   فصل نهم
•    8-1 – ایده طراحی                        142
•    8-1-1- حرکت                              142
8-1-2- دید                                142                     

منابع

 

چکیده :
توجه به صنعت پاک ونوپای گردشگری در جهان پیشرفته امروز ما را وا می‌داردکه با نگاهی به وضعیت فعلی صنعت در مملکت ومطالعه جایگاه ایران در بین کشور‌‌‌‌های دنیا،در جهت بهبود این جایگاه بکوشیم وبااستفاده از مناظر بدیع وطبیعی ومیراث فرهنگی گرانبهایی که از گذشتگانمان باقیمانده وهمچنین با در نظرگرفتن بازار‌‌‌‌های بالقوه داخلی و کشور‌‌‌‌های حوزه خلیج فارس اعتبار بین اللمللی ایران را ارتقاء دهیم.
جهت رسیدن به اهداف طرح ابتدا به بررسی گذشته گردشگری واقامتگاه ایران پرداخته شدوسپس صنعت گردشگری وعوامل موثر در آن (اقتصاد و...) وکمبود‌‌‌‌های موجود در این زمینه نگاهی داریم وبا بررسی استانداردها ضوابط-سازه تاسیسات وبازبینی نمونه‌‌‌‌های مشابه به طراحی سایت مورد نظر پرداخته شده است.

 

شناخت موضوع و شناخت مفاهیم:
1-1-مقدمه
استان فارس درمقایسه با مناطق دیگر مناطق کشور ازامتیازات بالقوه زیادی برخوردار است .ازاین رو توسعه ایرانگردی وتوسعه فضایی آن در چهارچوب طرح منطقه ای باید به سان دیگر بخش‌‌‌‌های اقتصادی ،یک بخش سازنده وموثردر ساخت وساز وچشم انداز فضایی تلقی کرد واز پیامد‌‌‌‌های اقتصادی آن برای بهبود سطح زندگی مردم بهره جست.
نبود یک الگوی ایده آل ووجود امتیازاتی احداث مجموعه ای با عملکرد اقامتی وتفریحی در محور ارتباطی فارس به خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد مورد توجه مسولین بوده است.
موقعیت منطقه از نظر دیدگا‌‌‌‌های فوق منحصر به فرد است. بنابراین برای اقامت توریست واحد‌‌‌‌های اقامتی مجهز به استاندارد بالا در این طرح در نظر گرفته شده است
با توجه به مواردی که ذکر شده موضوع پایان نامه ی حاضر طراحی یک مجموعه اقامتی بین راهی در محور ارتباطی فارس به خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد در نظرگرفته شده است.ازاین رو طراحی مجموعه فوق تلاشی است برای رسیدن به اهدافی عالی وفراهم آوردن محیطی امن وآرام برای اعتلای روحی وروانی مسافران جهت بالا بردن بهره وری فکری آنها.

1-2-اهداف
هدف اصلی درطراحی مجموعه اقامتی تفریحی درپروژه حاضر درنظر گرفته شده است.سرویس دهی به آن دسته از مسافرانی که جهت فراغت وتفریح جهت دوری از محیط یکنواخت روزانه به دنبال مامن ومحیط مناسبی برای استراحت می‌آیند.
در راستای این هدف سعی شده است که فضای مطلوب باتوجه به ویژگی‌‌‌‌های منحصر به فرد منطقه وتوجه خاص به اقلیم منطقه جهت آسایش هر چه بیشتر مسافران طراحی گردد.درطراحی این فضای مطلوب سعی شده است با ایجادجاذبه‌‌‌‌های بصری وبابهره گیری از پتانسیل‌‌‌‌های طبیعی ومصنوعی،با توجه به ذات ونظام اندیشیده شده در الگوواسلوب معماری بازمانده ورعایت آن درطرح پیشنهادی ،محیط مناسبی جهت ارتقا سطح مکانات توریستی تعبیه گردد.همچنین یکی ازدیگراز اهداف طرح حفظ میراث فرهنگی واصالت تاریخی منطقه ومعرفی ارزش‌‌‌‌های ناشناخته ی معماری بومی منطقه با توریستی ها بوده وتوجه به ویژگی‌‌‌‌های منحصر به فرد این شهر ازطریق پرهیز ازساختاروساز بی رویه وایجادفضا‌‌‌‌های هرچه وسیعتر،عمومی وباز بوده است.

1-3-جهانگردوجهانگردی
آگاهی در زمینه مسائل مربوط به جهانگردی بامطالعه علمی این پدیده اجتماعی ،امکان پذیر خواهد بود.شناخت نهاد‌‌‌‌های فرهنگ مادی ومعنوی هر جامعه ،راه رسیدن به طرح هایی پایدار راهموار ساخته وبه جذب بیشتر جهانگرد ودر نتیجه بهره وری ازمنابع سرشار آن منتهی می‌گردد.لذانخستین اقدام هر سازمان جهانگردی فراهم نمودن وسائلی است که متخصصین دست اندرکاراین رشته معین ،به خصوصیات جامعه خود آشنا شده ،نیاز ها واحتیاجات جهانگردان را بهتر تشخیص داده ،تاامکان برنامه ریزی‌‌‌‌های موثر ومفید وجود داشته باشد.ازسوی دیگر علاوه بر منابع اقتصادی که در صنعت جهانگردی مستتر است ،تداخل فرهنگ‌‌‌‌های گوناگون وتاثیر وتاثرمتقابل آنها راهی است در جهت شناساندن هر کشور وجاذبه‌‌‌‌های آن بر سایر ملل وبالابردن موقعیت جهانی آن ،وبادریافت چنین اصولی کوشش خواهد شد ،تابه شناخت علمی جهانگردی مبادرت ورزیده وبه چندوچون آن پدیده اجتماعی پرداخته شود ،باشد که چشم اندازی وسیع تر درزمینه راه‌‌‌‌های جذب بیشتر جهانگرد ترسیم شود.
1-3-1جهانگرد                                                                                                   
اصلاح توریست یا جهانگرد بطور کلی شامل کسانی می‌شود که بیش از 24ساعت درکشوری غیر از میهن اصلی خوداقامت نمایند.
کمیته کارشناسان آماری جامعه ملل ضمن ارائه گزارش جامعی در 22ژانویه 1937 کاربرد واژه جهانگردرا برای گروه‌‌‌‌های ذیل مناسب داشته است :
1)افرادی که برای تفریح دیدوبازدید،مسائل خانوادگی وامور پزشکی ،مسافرت می‌کنند.
2)اشخاصی که برای شرکت در جلسات واجتماعات به محلی سفر کنند.
3)افرادی که به قصد تجارت سفرمی کنند.
4)افرادی که از راه‌‌‌‌های دریایی واردکشور شوند،حتی اگر از 24ساعت کمتر باشد.
کمیته مذکور گروه‌‌‌‌های زیر راجزءتوریست نمی‌داند:
1)افرادی که به واسطه عقد قرارداد ویامنزلتی اداری واردکشوری شوند.
2)اشخاصی که هدف سفرشان مغایر اهداف ذکر شده دربخش جهانگردان باشد.
3)دانشجویان ومحصلین
4)مسافران ترانزیتی


1-3-2جهانگردی
جهانگردی نوعی تحرک اجتماعی است•(1) که شخص جهانگردبدون آنکه کشور خودراترک گوید ،بدون قصد تمتع مادی از سوی به سوی دیگر راه می‌برد، اصطلاحا چنین تحرکی راتحرک اجتماعی افقی نامیده اند. تحرک اجتماعی خود به دو گونه است؛
تحرک اجتماعی افقی(2) حرکت از سوی به سوی دیگر تغییر شغل یامحل اقامت ،رابدون آنکه درزندگی اقتصادی شخص تغییری حاصل شود ،شامل می‌گردد مانند اشتغال به شغل جدیدی هم ارز با شغل فعل وغیره.

 

1-3-3-تاریخچه جهانگردی :
بشراز دیر باز به حکم یک سلسله نیاز‌‌‌‌های مادی و معنوی وبراساس فطرت خویش پیوسته پهنه زمین را عرصه رفت وآمد خود قرار می‌داده است .مسلم است که نوع مسافرت افراد ،با نوع زندگی وبااستعدادوسطح فرهنگی آنها مناسب بوده است.
اولین عامل ایجاد جهانگردی به مفهوم امروزی در اواخر قرن هجدهم میلادی ایجاد شد.درآمد هنگفت خانواده‌‌‌‌های اصیل وممتازواشراف زادگان که این گروه را از سایر مردم جدا می‌کرد،می توانست عامل مهمی در این زمینه به شمار آید.درقرن نوزدهم با پیشرفت انقلاب صنعتی عوامل اجتماعی به جوامع پورژوازی  وتقسیم -عمومی ثروت درمیان توده مردم ،توریسم رونق بیشتر گرفت ودر اواخر آن قرن بود که مفاهیم امروزی توریسم به وجود آمد.درنقاط خوش آب و هوا،درکنار دریاها طبیعتا درمناطقی که مردم اوقات فراغت خود را در آنجا می‌گذراندند.
اندک اندک ،مراکزی به وجود آمد که امکانات زندگی جهانگردان را تسهیل می‌کرد،هتل ها ومسافرخانه ها درشهرها رو به ازیادیاد گذراند وبااختراع کشتی‌‌‌‌های بخاروقطار وراه آهن وبعد ازآنها اتومبیل وهواپیما ،هرروز مسافتها نزدیک شده وبا سهولت رفت وآمد به تعداد توریستها افزوده گشت .
تاقبل از جنگ جهانی با وجودآنکه توریسم به مفهوم گسترده خود درآمریکای شمالی واروپا به وجود آمده بود وتوریست‌‌‌‌های معدودی نیز در جنوب قاره آمریکا وآفریقا وآسیادیده می‌شدند ،اما هنوز این امر شکل جهانی به خود نگرفته بود وکمتر کشوری آن رابه صورت یک رشته اقتصادی در درآمد وبودجه سالانه خود منظور می‌کرد .ولی پس از گذشتن بحران‌‌‌‌های اقتصادی بعد ازجنگ جهانی دوم ناگهان توسعه شگفت انگیزی در توریسم بین المللی به وجود آمد وبسیاری از عوامل کششی دیگر به عوامل اولیه آن یعنی مناطق خوش آب و هوا ونقاطی که اوقات فراغت مردم به آسودگی در آن می‌گذشت افزوده شد.
1-3-4 انواع جهانگردی
1-3-4-1جهانگردی داخلی
جهانگرد داخلی همان طور که از نامش استنباط می‌گردد به کلیه مسافرهایی اطلاق می‌شودکه در چارچوب تعریف جهانگردی در داخل کشور مسافرت می‌گیرد.به عبارت دیگر فعالیت هایی مربوط به جهانگردی داخلی دارای حدود جغرافیایی مشخص است.در حالی که جهانگردی بین المللی از نقطه جغرافیایی هیچگونه محدودیتی رانمی شناسند.
جهانگردی داخلی در نتیجه تاثیر عوامل مختلف ،اولا دارای حجمی مطلقی به مراتب بیش از جهانگردی بین المللی بوده وثانیا دارای سرعت ورشدی بیشتر ازجهانگردی بین المللی است ،جهانگردان داخلی افراد را تشویق به مسافرت درداخل مملکت می‌نمایند.زیرا جهانگردی داخلی گرچه برخلاف جهانگردی بین المللی موجب نقل وانتقال ارز‌‌‌‌های خارجی ازیک کشوربه کشور‌‌‌‌های دیگر نگردیده وکوچکترین تاثیری درارقام تراز پرداخت‌‌‌‌های کشور ندارد ،مع هذا نباید تصور کرد که تاثیر آن در توسعه اقتصاد داخلی قابل توجه است. زیرا توسعه مسافرت مردم در داخل کشور به هر نحوی صورت گیرد منجربه افزایش مصرف داخلی است وازآنجائیکه جهانگردی فعالیتی است که مستلزم استفاده از خدمات وکالا‌‌‌‌های متنوع داخل است ،لذا مصارف جهانگردان داخلی در حقیقت به صورت درآمد تولید واحد‌‌‌‌های تولیدی مختلفی که کالاها وخدمات آن هاموردنیاز جهان گردان است بین آنها توزیع می‌گرددوشکی نیست که این امرعلاوه بر اینکهموجب افزایش درامدملی گردد ،زمینه را برای سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی ودولتی درزمینه توسعه واحد‌‌‌‌های عرضه کننده خدمات وکالا‌‌‌‌های جهانگردی فراهم می‌سازد.
طبق آمار منتشر شده از طرف ایوتوبراساس گزارشات آماری سازمان‌‌‌‌های ملی جهانگردی کشور‌‌‌‌های دنیا تهیه گردیده ،میزان کل مصرف جهانگردان کلیه کشور‌‌‌‌های دنیا در سال1963 برابر53دلاربودکه ازاین مبلغ حدود75تا80درصد مربوط به جهانگردی داخلی است.
معیات دیگر مصارف جهانگردی در طی سال مذبور 5درصد از مجموع کل کشورها راتشکیل می‌داده است.این ارقام در ضمن اینکه حکایت ازعظمت ووسعت ففعالیت‌‌‌‌های سیاحت و جهانگردی به عنوان یک بخش فعال اقتصادی می‌نماید. نموداری است از میزان و حجم جهانگردی داخلی در مقایسه با جهانگردی بین المللی البته باید توجه داشت که نسبت به میزان مصارف جهانگردی داخلی وخارجی برای کلیه کشورها یکسان نیست .
پس با توجه به میزان کل مصارف جهانگردی و حجم جهانگردی داخلی بایست به نیاز‌‌‌‌های مختلف جهانگردان داخلی نسبت به جهانگردان بین المللی ،در طرحها و پروژه‌‌‌‌های مربوط به جهانگردی توجه بیشتری مبذول گردد.

 

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز، بخش : مرکزی، روستا: سرا، روستا: مرخز، محله: مرخز، خیابان (ورودی اصلی)، کوچه ((حسین محمدی))، پلاک: 0.0، طبقه: همکف،
شماره تماس:: 09189763156