پکیج و پروتکل درمانی زوج درمانی رفتاری - ارتباطی برنشتاین ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

پکیج و پروتکل درمانی زوج درمانی رفتاری - ارتباطی برنشتاین

در قالب word و در 14 صفحه و قابل ویرایش

 

 

توضیحات:


جلسه یک:

بیان اهداف و مقررات گروه،کلیات درمان رفتاری-ارتباطی برنشتاین و مفهوم تعارضات زناشویی


جلسه دوم :

بررسی سطح ارتباط،مهارت های زندگی،موانع گوش دادن وآموزش مهارتهای صحیح گوش دادن


جلسه سوم :

بررسی و اصلاح بنیاد های ارتباطی زوج ها و بیان اصول مهم برای برقراری ارتباط سالم چون قضاوت کردن ،برچسب زدن و ....

 

جلسه چهارم:

بررسی و اصلاح رفتارهای کلامی و غیر کلامی زوجها و بیان تفاوت های زن و مرد


جلسه پنجم:

آموزش اصول اساسی میزان تقویت وتنبیه و رابطه های متقابل


جلسه ششم:

تجزیه و تحلیل نقش عوامل شناختی و خطاهای شناختی زوج ها از جمله فاجعه امیز تلقی کردن، استدلال دلبخواهی و منطق شکسته


جلسه هفتم :

بررسی اصلاح و اموزش مهارت های حل مسئله به زوجها


 جلسه هشتم :

جمع بندی و پاسخ گویی به سوالات و ابهامات زوجین و اجرای پس آزمون

 

 

 

توضیحات کامل جلسه اول::

 

جلسه اول
اهداف: بیان اهداف و مقررات گروه، تشریح کلیات درمان رفتاری-ارتباطی برنشتاین و مفهوم تعارضات زناشویی                                 
شرح جلسه: در شروع جلسات ابتدا ضمن خیر مقدم برای حضور زوجین و تشکر از اینکه به صورت منظم و به موقع در جلسه حضور می‌یابند، اسامی زوجین، آدرس منزل و شماره تلفن آنان گرفته شد. در ادامه هدف از تشکیل جلسات و تعداد جلسات آموزشی-درمانی برای زوجین تشریح شد و سپس به بیان قوانین گروه پرداخته شد. حضور مستمر تا آخر جلسات به صورت زوجی، حفظ نظافت و سلامت محیط محل برگزاری، لزوم حفظ رازداری، مشارکت در انجام تکالیف در منزل، لزوم رعایت خویشتن داری، کنترل رفتار در جلسات و حین انجام تمرین و داشتن ظرفیت بالا در جلسات برای آنان، از جمله قوانین جلسات بود که بیان شد. در ادامه درمانگر با معرفی کامل خود و زندگی متأهلی خویش، خودش را به آنان نزدیک تر کرد تا آنان راحت تر مسائل را بپذیرند و مشارکت بیشتری داشته باشند. سه بخش هر جلسه شامل: 1- بازخورد گرفتن از تکالیف جلسه قبل در منزل 2- بحث و تبادل نظر در مورد موضوع آن جلسه، 3- تمرین و بازخورد مباحث آن جلسه، تشریح شد. سپس برای زوجین توضیح داده شد که تعارضات زناشویی به عنوان نوعی ناهماهنگی در برنامه ها، اهداف و نحوه ی اجرای آنها، اختلاف در خواسته ها و نظرات و بروز رفتارهای نامناسب در بین زوجین، تعریف می‌شود که تقریباً در تمام روابط زناشویی به چشم می‌خورد. تعارض معمولاً به صورت بگو مگو، درگیری لفظی، سرزنش و خشم شروع می‌شود و با احساسات شدید دشمنی و نفرت ادامه می‌یابد و تا مدتها زندگی زناشویی را به کام هر دو طرف تلخ می‌کند. در این ارتباط فرد همسر خود را انسانی بی مسئولیت، ناسازگار، غیرمنطقی و نامطلوب ارزیابی می‌کند و معمولاً هیچ کس در این رابطه نمی‌خواهد که کوتاه بیاید و به اصطلاح "کم بیاورد".
    عوامل بروز تعارض در رابطه زیاد هستند ولی تعارضات عمدتاًً با محوریت مسائل مادی و اقتصادی و نحوه ی اداره مالی خانواده، رفتار با فرزندان، بی نظمی و بی مسئولیتی هر یک از زوجین، مسائل عاطفی و احساسی، مشکلات جنسی، کار زن در بیرون خانه و عدم همکاری مرد در مسائل خانه، دخالت های بی جای اطرافیان اعم از پدر و مادر و برادر و خواهر یکی از زوجین و مسائل روانی و روحی هر یک از افراد، بروز می‌کنند. این تعارضات تاثیرات متفاوتی در زندگی زناشویی به جا می‌گذارند. که معمولاً به صورت اختلال در عملکرد شخصی، عملکرد تحصیلی زوجین و فرزندان، شکل گیری بیماری های روانی مثل اضطراب و افسردگی، شکل گیری روابط خارج از زناشویی، دعواهای مداوم، تلخی زندگی، عدم رضایت از زندگی و نهایتاً طلاق، خود را نشان می‌دهند.
      برای زوجین توضیح داده شده که علت شکل گیری اکثر تعارضات زناشویی ضعف در مهارتهای ارتباطی و رفتاری و شیوه های حل مشکل است که با استفاده از روشها و شیوه هایی که در طی این جلسات بیان و تمرین می‌شوند، قابل حل هستند. زوجین با یادگیری شیوه های حل تعارض و نحوه برخورد با مسائل و مشکلات زندگی و روشهای کنترل خشم می‌توانند در متعادل کردن رفتارهای خود و اصلاح آنها قدم بردارند. با تصحیح خطاهای شناختی و ارتباطی و یادگیری شیوه های ارتباطی مناسب زندگی خود را به نحو بهتری مدیریت کنند و از شدت تعارضات کاسته و آنها به حداقل برسانند. پیشینه و روش کار درمان رفتاری-ارتباطی برنشتاین برای زوجین بیان شد. در ادامه از مباحث این جلسه بازخورد گرفته شد و موضوعات و محورهای جلسه بعد مشخص شد.
ارائه تکلیف: تا جلسه بعد زوجین در کاربرگ شماره 1 تعارضات عمده بروز کرده در زندگی خود را نوشته و انتظار خود از این جلسات را به صورت خلاصه بنویسند و به جلسه بیاورند.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643