پکیج (پروتکل) درمان شناختی-رفتاری (CBT) در 77 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
ویژگی های این فایل
آماده سازی در 9 جلسه درمانی
طراحی شده به صورت آموزش گروهی
آماده شده در بیش از 77صفحه (فونت B lotus)
فرمت فایل : ورد (word) با فرمت doc
نوع تایپ متن : کاملا استاندارد و قابل ویرایش
دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA
توجه : متن جلسات داخل فایل دقیقا به همین شکلی است که در توضیحات پایین آمده است. چنانچه اینجا شرح خاصی برای جلسه نمیبینید، داخل فایل نیز به همین صورت است. چنانچه شرح جلسه اینجا آورده شده باشد، یعنی فایل دریافتی نیز حاوی شرح جلسات است.
فهرست مطالب
جلسه های مداخله
جلسه اول: آشنایی
معرفی: شرکت کنندگان خود را معرفی کرده و میگویند چرا تصمیم به شرکت در جلسات گروهی شناختی-رفتاری گرفته اند.
2- ارائه اطلاعات پایه ای در مورد روان درمانی شناختی-رفتاری
3- بیان علت برگزاری این جلسات و هدف گروه درمانی شناختی-رفتاری
4- بیان و شرح اصول رازداری و دادن اطمینان خاطر به مراجعان که اطلاعاتشان کاملا محرمانه است
5- بیان قوانین و اصول جلسات درمان
6- انجام تکلیف به صورت تمرینی برای آشنایی بیشتر اعضای گروه برای انجام تکالیف
7- گرفتن پیش آزمون
جلسه دوم: افکار، احساسات، رفتار
توضیح و شرح تکنیک های جلسه
چگونه افکار، احساس ها را به وجود مي آورند؟
نمونه کاربرگ درمانگر براي اجراي تکنيک (ارتباط افکار، احساس و رفتار و بازسازی افکار)
تفاوت افکار، احساسات و رفتار
خطاهای شناختی
انواع خطاهای شناختی (اشتباهات تفکر)
روش هاي تشخيص افکار منفي خودآيند در جلسه درمان
تکلیف روزانه
جلسه سوم: بازسازی افکار
شرح و توضیح تکنیک بازسازی افکار (شناخت)
جلسه چهارم: نشانه ها و زنجیره ها
شرح و توضیح تکنیک جلسه درمان
روش هاي ايجاد رفتارهاي تازه
روش زنجيره سازي رفتار
جلسه پنجم: جرات ورزی
شرح و توضیح جرات مندی
تعريف جرأت ورزي
انواع رفتار جرأت مندانه
هدف هاي جرأت ورزي
مزاياي رفتار جرأتمندانه
پيامدهاي منفي نداشتن جرأت
عوامل دوري از رفتار جرأتمندانه
راهکارهايي براي ابراز جرأت مندي
جلسه ششم : تکانشگری، خودکنترلی و بالا بردن خلق
راهکار برای خودکنترلی
راهبردهای شناختی مثبت تنظیم خلق
کاربرگ فعالیت های خوشایند
جلسه هفتم : مدیریت استرس و حل مسئله
انواع رفتارهای مقابلهای
رفتارهاي مسئله مدار
رفتارهاي هيجان مدار
آرامش آموزی به روش جاکوبسن
جلسه هشتم : عزت نفس
راهکارهای افزایش عزت نفس
جلسه نهم : پیشگیری از عود
مبانی نظری و پیشینه پژوهش درمان شناختی رفتاری
درمان شناختی رفتاری
هدف درمان شناختی- رفتاری
ویژگی های اصلی درمان شناختی-رفتاری
اصول درمان شناختی رفتاری
انواع درمان شناختی رفتاری
مولفههای درمان شناختی رفتاری
کاربردهای درمان شناختی رفتاری
مفاهیم اصلی رویکرد شناختی رفتاری
قانون بندی ها
رابطه شناخت با هیجانات
نظریه ساختار شخصیتی
آسیب شناسی روانی
اجزاء مداخله شناختی رفتاری
تکنیکهای درمان در نظریه شناختی
سنجش در مداخله شناختی رفتاری
سوابق پژوهش
منابع
نمونه جلسات که در این پروتکل وجود دارد:
جلسه اول: آشنایی
1- معرفی: شرکت کنندگان خود را معرفی کرده و میگویند چرا تصمیم به شرکت در جلسات گروهی شناختی-رفتاری گرفته اند.
2- ارائه اطلاعات پایه ای در مورد روان درمانی شناختی-رفتاری
3- بیان علت برگزاری این جلسات و هدف گروه درمانی شناختی-رفتاری
4- بیان و شرح اصول رازداری و دادن اطمینان خاطر به مراجعان که اطلاعاتشان کاملا محرمانه است
5- بیان قوانین و اصول جلسات درمان
6- انجام تکلیف به صورت تمرینی برای آشنایی بیشتر اعضای گروه برای انجام تکالیف
7- گرفتن پیش آزمون
جلسه دوم: افکار، احساسات، رفتار
1- توضیح درباره ی ارتباط افکار، احساس و رفتار
2- بیان تفاوت افکار، احساسات و رفتار
3- توضیح در مورد سبک های ناکارامد تفکر
4- بیان خطاهای شناختی معمول
5- توزیع کاربرگ بازسازی افکار
توضیح و شرح تکنیک های جلسه::
چگونه افکار، احساس ها را به وجود میآورند؟
فرض اساسی بنیادین در درمان شناختی رفتاری این است که تفسیر فرد از یک رو یداد، شیوه رفتار و نوع احساس وی را تعیین میکند. نکته اساسی: (۱) افکار و احساس ها پدیده های متمایزی هستند. (۲) افکار هر فرد احساس ها و رفتارهای وی را به جود میآورند.
نمونه کاربرگ درمانگر برای اجرای تکنیک (ارتباط افکار، احساس و رفتار و بازسازی افکار)
توجه:::: نمونه کاربرگ در فایل رسم شده است!
من فکر میکنم………… بنابراین احساس میکنم………..
چقدر احساس غمگینی میکنید تا چه اندازه به این فکر معتقدید؟ شدت احساس هایتان را از ۰ % تا ۱۰۰ % درجه بندی کنید، به این صورت که ۰ % یعنی به هیچ وجه این احساس ها را نداشتن، ۱۰۰ % یعنی این احساس ها را به شدیدترین حالت ممکن داشتن”. درجه بندی باور و افکارتان هم همینطور است: ۰ % یعنی به آن فکر به هیچ وجه معتقد نیستید، ۱۰۰ % یعنی به طور کامل به آن فکر معتقدید.
تفاوت افکار، احساسات و رفتار
هـمواره افـکار ما بروی احساسات ما تاثیرگذار میباشـد. اگر تصور کنید که کارهایتان سر و سامان نـخواهند گرفت، در شـمـا احـساس اندوه و انفعال ایجاد شده و از تـلاش و کوشش دست خواهید کشید. اگر چنین میپـنـداریـد که برای انجام کارهایتان محتاج کمک دیگران هستید، ممکـن اسـت احـساس بی کفایتی و وابستگی کنید. اگـر تـصـور میکنـیـد که نـالایق و بـی کفایت میبـاشـید، احساس بـی ارزشـی و تـردیـد کـرده و دائـمـا خـودتـان را سـرزنـش خواهید نمود. همانطور که ملاحظه کردید بی تردید ارتباط تنگاتنگی میان افکار و احساسات ما برقرار است.
خطاهای شناختی
در بسیاری از مواقع افکار منفی سالم و به جا هستند. تشخیص افکار منفی سالم از ناسالم و اینکه چگونه با موقعیت های براستی منفی برخورد واقع بینانه داشته باشیم به همان اندازه ی رهایی از افکار و احساسات مخدوش اهمیت دارد.
انواع خطاهای شناختی (اشتباهات تفکر)
۱ـ تفکر همه یا هیچ : (این نوع تفکر را تفکر سیاه و سفید، قطبی یا تفکر دوگانه نیز مینامند): در این نوع طرز تفکر شما موقعیت ها را تنها در دو مقوله میبینید نه در یک طیف. مثلاً «اگر من کاملاً موفق نباشم، شکست خورده ام» .
۲ـ فاجعه سازی (این نوع تفکر طالع بینی نیز نامیده میشود): در این نوع طرز تفکر شما آینده را بدون در نظر گرفتن سایر احتمالات، بطور منفی پیش بینی میکنید. مثلاً : اگر در آینده کارایی نداشته باشم بشدت ناراحت خواهم شد.
۳ـ بی توجهی به امر مثبت: یعنی وقتی در مورد خود قضاوت میکنید، تجربیات، اعمال یا کیفیات مثبت خود را نادیده میگیرید. مثلاً: آن طرح را به خوبی به انجام رساندم، ولی این بدان معنا نیست که فرد باکفایتی هستم، چرا که در این مورد شانس آوردم.
۴ـ استدلال هیجانی: یعنی برخی اوقات فکر میکنید چیزی صحیح است چرا که اینگونه احساس میکنید، یعنی آنقدر جدی به آن اعتقاد دارید که مدارک و شواهد مقابل این فکر را در نظر نمیگیرید. مثلاً: «می دانم که بسیاری از امور را به خوبی انجام میدهم. ولی هنوز احساس میکنم که شکست خورده ام».
۵ـ برچسب زدن: یعنی شما به خودتان یا دیگران برچسبی کلی و ثابت میزنید، بدون توجه به اینکه مدرک مورد استفاده شما بطور منطقی به نتیجه نامطلوبی که در ذهن شماست منجر نمیشود.
۶ـ درشت بینی و ریزبینی: یعنی وقتی شما خودتان، دیگری یا یک موقعیت را مورد ارزیابی قرار میدهید وجوه منفی را بزرگ و وجوه مثبت را کوچک میکنید. به عنوان مثال، نمرۀ بالا گرفتن به معنی باهوش بودن نیست.
۷ـ صافی یا فیلتر ذهنی: (این تفکر، انتزاع انتخابی نیز نامیده میشود): یعنی یکی از اجزاء منفی یک موضوع را میبینید بجای اینکه تصویری کلی از موضوع در ذهن خود ایجاد کنید. مثلاً، کسب رتبۀ پایین در ارزیابی بدان معناست که شغل پستی دارم.
۸ـ نتیجه گیری شتابزده: بی آنکه زمینه محکمی وجود داشته باشد، نتیجه گیری شتابزده میکنید.
- ذهن خوانی: یعنی شما بدون در نظر گرفتن دیگر وجوه محتمل تر، میدانید که دیگران چه افکاری دارند، مثلاً : «او فکر میکند که من حتی چیزهای ابتدایی این طرح را نمیدانم».
- پیش گویی: پیش بینی میکنید که موضوع بر خلاف میل شماست.
۹ـ تعمیم مبالغه آمیز: یعنی شما استنتاج منفی را آنچنان وسعت میدهید که بسیار فراتر از موقعیت کنونی است.
مثلاً : (بخاطر اینکه من در این مجلس احساس ناراحتی دارم) نمیتوانم دوست یابی کنم.
۱۰ـ شخصی سازی و سرزنش: یعنی شما بدون توجه به تبیین های قابل قبول تر برای رفتار افراد، معتقدید که دیگران بخاطر شما رفتار منفی داشتند. مثلاً، (متصدی تعمیرات با من گستاخانه رفتار کرد، بخاطر اینکه خودم اشتباه کردم).
۱۱ـ استفاده از کلمات باید و حتماً (این نوع تفکر، تفکر آمرانه نیز نامیده میشود) یعنی شما در این مورد که خودتان و دیگران چگونه رفتار میکنند دید ثابت و دقیقی دارید و در اینکه این توقعات برآورده نشود برآورد افراطی انجام میدهید. مثلاً «وحشتناک است اگر من اشتباه کنم، من باید همیشه بهترین باشم».
۱۲ـ نگرش تک بعدی: یعنی شما شخصاً جنبه های منفی یک موقعیت را میبینید. مثلاً، معلم من نمیتواند همه چیز را بخوبی انجام دهد، پس معلمم وضعیت مناسبی ندارد و پست است.
به حساب نیاوردن جنبه های مثبت: مدعی هستید که دستاوردهای مثبت شما یا دیگران ناچیز و جزئی هستند. به طور مثال: “این موقعیت ها که مهم نیستند، خیلی آسان به دست آمدند”.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز، بخش : مرکزی، روستا: سرا، روستا: مرخز، محله: مرخز، خیابان (ورودی اصلی)، کوچه ((حسین محمدی))، پلاک: 0.0، طبقه: همکف،
تلفن: 08736337275
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643