مقاله و مبانی نظری مدیریت دانش و فناوری اطلاعات ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

چارچوب نظری و سوابق پژوهش مدیریت دانش و فناوری اطلاعات

در قالب WORD ودر 85 صفحه وقابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب

2ﻣﻘﺪﻣﻪ 11.    

-2-2ﺑﺨﺶ اول: ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ 13    

-1-2-2ﻣﻔﻬﻮم داده، اﻃﻼﻋﺎت، داﻧﺶ    13

-1-1-2-2ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﮐﺎرﮐﺮدي داﻧﺶ 15    

-2-1-2-2ﺷﮑﻞ ﻫﺎي ﺻﺮﯾﺢ و ﺿﻤﻨﯽ داﻧﺶ 15    

-3-1-2-2داﻧﺶ ﺷﺨﺼﯽ در ﻣﻘﺎﺑﻞ داﻧﺶ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ    16

-4-1-2-2ﻣﺎﻫﯿﺖ وﻇﺎﯾﻒ و ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺗﻌﺎﻣﻼت    17

-5-1-2-2ﻣﺮاﺣﻞ ﺗﺒﺪﯾﻞ داﻧﺶ    19

-6-1-2-2ﺟﺮﯾﺎن داﻧﺶ 21    

-7-1-2-2ﻋﻨﺎﺻﺮ اﺻﻠﯽ داﻧﺶ از دﯾﺪﮔﺎه ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈﺮان ﻋﻠﻢ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ 22    

-8-1-2-2ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت داﻧﺶ    25

-9-1-2-2ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ 26    

-10-1-2-2ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ    27

-11-1-2-2اﺻﻮل ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ 28    

-12-1-2-2ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ 31    

-13-1-2-2ﻣﺰاﯾﺎي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ 33    

-14-1-2-2ﻣﺪﻟﻬﺎي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ 34 

-15-1-2-2روﯾﮑﺮدﻫﺎي ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ 39    

-16-1-2-2ﻣﻮاﻧﻊ اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ 40    

-3-2ﺑﺨﺶ دوم: ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت 44    

-1-3-2اﻃﻼﻋﺎت    45

-1-1-3-2ارزش اﻃﻼﻋﺎت 45    

-2-3-2ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژي    46

-3-3-2ﻓﻨﺂوري اﻃﻼﻋﺎت    47

-1-3-3-2ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ ﺗﮑﺎﻣﻞ ﻓﻨﺂوري 49    

-2-3-3-2ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎي اﺻﻠﯽ ﻓﻨﺂوري اﻃﻼﻋﺎت    50

-3-3-3-2وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي ﻓﻨﺂوري اﻃﻼﻋﺎت واﻧﻘﻼب اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ    50

-4-3-3-2ﺳﯿﺴﺘﻤﻬﺎي اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﭼﯿﺴﺖ؟    51

-5-3-3-2ﺳﯿﺴﺘﻤﻬﺎي اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ    .52

-6-3-3-2ﺗﻔﺎوﺗﻬﺎي ﺑﯿﻦ ﻓﻨﺂوري اﻃﻼﻋﺎت وﺳﯿﺴﺘﻤﻬﺎي اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ واﻃﻼﻋﺎت 53    

-7-3-3-2اﻧﻮاع ﺳﯿﺴﺘﻤﻬﺎي اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ    54

-8-3-3-2ﺗﺎﺛﯿﺮات ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻓﻨﺂوري اﻃﻼﻋﺎت و ﺳﯿﺴﺘﻤﻬﺎي اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ    61

-9-3-3-2ﺗﻌﺎﻣﻞ دو ﺟﺎﻧﺒﻪ ﺳﺎزﻣﺎن و ﻓﻨﺂوري اﻃﻼﻋﺎت 63    

-10-3-3-2ﭼﺎرﭼﻮﺑﻬﺎي ﺑﺮاي اﺳﺘﻔﺎده ازﻓﻨﺂوري اﻃﻼﻋﺎت    65

-4-3-2ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮﻧﻈﺎﻣﻬﺎي اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺑﺮﺳﺎزﻣﺎن    66

-1-4-3-2ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي 67    

-2-4-3-2ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎي رﻓﺘﺎري    68

-3-4-3-2ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﭘﺎﯾﺪاري ﺷﯿﻮه ﻫﺎ 68    

-4-4-3-2ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻓﺮاﺻﻨﻌﺘﯽ ﺳﺎﺧﺘﺎر داﻧﺸﮕﺮا    69

-5-4-3-2ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻓﻨﺂوري اﻃﻼﻋﺎت و ﻓﺮﺿﻬﺎي ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ    69

-6-4-3-2ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﻓﻨﺂوري اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻨﺒﻌﯽ ﺳﯿﺎﺳﯽ    69

-5-3-2ﮐﺎرﺑﺮد ﻓﻨﺂوري اﻃﻼﻋﺎت درﺳﺎزﻣﺎن 70    

-6-3-2ﻣﺰاﯾﺎي ﻓﻨﺂوري اﻃﻼﻋﺎت    72

-7-3-2ﻣﺤﺪودﯾﺘﻬﺎي ﻓﻨﺂوري اﻃﻼﻋﺎت    73
-8-3-2ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در داﺧﻞ وﺧﺎرج ﮐﺸﻮر 74    

-1-8-3-2ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎي اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در داﺧﻞ ﮐﺸﻮر 75    

-2-8-3-2ﺑﺮرﺳﯽ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎي اﻧﺠﺎم ﺷﺪه درﺧﺎرج از ﮐﺸﻮر 77    :

-9-3-2ﻣﺪل ﺗﺤﻘﯿﻖ 86    

-10-3-2ﺟﻤﻊ ﺑﻨﺪي و ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮي 86    

منابع

 

 


در اﯾﻦ ﻓﺼﻞ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ و ﻣﺎﺧﺬ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻮرد ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎي اﺳﺎﺳﯽ و ﺿﺮوري ﻫﺮ ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ داﻧﺶ و ﺑﯿﻨﺶ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮي درﺑﺎره ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻮرد ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﻮد، ﻟﺬا ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﺤﺘﻮاي اﯾﻦ ﻓﺼﻞ در دو ﺑﺨﺶ اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺨﺶ اول ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮي ﺗﺤﻘﯿﻖ اﺳﺖ ﮐﻪ در دو ﻗﺴﻤﺖ ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﻣﻄﺮح ﮔﺮدﯾﺪ و ﺑﺨﺶ دوم آن ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﮐﻪ در داﺧﻞ و ﺧﺎرج ﮐﺸﻮر در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻮرد ﭘﮋوﻫﺶ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ، اﺷﺎره ﺷﺪه اﺳﺖ.

 

 
-1-2ﻣﻘﺪﻣﻪ:

در ﺳﺎﻟﻬﺎي اﺧﯿﺮ ﻧﻘﺶ داﻧﺶ در ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﯿﺶ از ﭘﯿﺶ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه و اﻏﻠﺐ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﭘﯽ ﺑﺮدن ﺑﻪ اﯾﻦ اﻣﺮ ﻣﻬﻢ ﮔﺮاﯾﺶ ﺟﺪي ﺑﻪ ﺳﻮي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮ داﻧﺶ را ﭘﯿﺪا ﻧﻤﻮده اﻧﺪ.

ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺷﺎﺧﻪ اي ﺟﺪﯾﺪ از ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﯾﺠﺎد ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯿﻬﺎي ﻻزم و ﺻﺤﯿﺢ ﺑﯿﻦ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ آﮔﻬﯽ ﻫﺎي ﻋﻠﻤﯽ و ﻓﻨﺎوري و ارﺗﺒﺎط اﻧﺴﺎﻧﯽ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن را ﻣﺤﻘﻖ ﻣﯽ ﺳﺎزد و ﺑﺮﺗﺮﯾﻬﺎي رﻗﺎﺑﺘﯽ آن را ﺣﻔﻆ و ارﺗﻘﺎ ﻣﯿﺒﺨﺸﺪ.ﺗﺼﻮر اﯾﻦ ﻓﻨﺎوري ﻫﺎ و ﺗﺼﻮر ذﻫﻨﯽ اﻓﺮاد و ﺗﮑﻨﯿﮑﻬﺎ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ و ﻣﻨﻔﺮداًﻣﯿﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺴﻂ و ﮔﺴﺘﺮش داﻧﺶ در ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺼﻮري ﻧﺎدرﺳﺖ اﺳﺖ و ﺑﺎﯾﺪ از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮ داﻧﺶ ﻓﺮاﯾﻨﺪي ﻣﺮﮐﺐ از ﺳﻪ ﻋﻨﺼﺮ ﻓﻮق را اﯾﺠﺎد ﮐﺮدﺗﺎ داﻧﺶ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻗﻮي و ﺑﻪ روز در ﺳﻄﺢ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﯾﺠﺎد و ﺑﻪ ﺳﻬﻮﻟﺖ در اﺧﺘﯿﺎر ﻫﻤﻪ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.(ﺻﺮاﻓﯽ زاده،ﻋﻠﯽ ﭘﻨﺎﻫﯽ،(1381

در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ ﻣﻄﺮح اﺳﺖ ﮐﻪ دﯾﮕﺮ ﺑﺎ راﻫﮑﺎر ﻫﺎي ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺣﻞ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ. وﯾﮋﮔﯽ ﻋﻤﺪه ﻣﺴﺎﺋﻞ اﻣﺮوزي در ﺑﺰرﮔﯽ و وﺳﻌﺖ ﻣﯿﺰان داده ﻫﺎ و اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺟﻤﻊ آوري، ﻧﮕﻬﺪاري، ﺗﻮﻟﯿﺪ، ﭘﺮدازش، ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﻮﻧﺪ. اﯾﻦ وﯾﮋﮔﯽ ﮐﻪ ﻣﻮﻟﺪ ﺑﺨﺶ اﻋﻈﻢ ﭘﯿﭽﯿﺪﮔﯽ ﻫﺎ ي ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﺳﺖ، ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻮي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﻦ آوري ﻧﻮﯾﻨﯽ ﺑﻪ ﻧﺎم ﻓﻨﺂوري اﻃﻼﻋﺎت را ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ آن، ﮐﺎر ﺑﺎ داده ﻫﺎ و اﻃﻼﻋﺎت ﻓﺮاوان ﺗﺴﻬﯿﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
ﺷﺎﯾﺪ دو دﻫﻪ ﻗﺒﻞ ﺑﺴﯿﺎري از ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن اﻋﺘﻘﺎد ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻋﺼﺮ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺑﺎ اﯾﻦ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﻪ ﻋﺼﺮ اﻃﻼﻋﺎت ﺗﻐﯿﯿﺮ ﯾﺎﺑﺪ و اﻣﺮوزه ﺑﺸﺮ آﯾﻨﺪه اي را رﻗﻢ ﺑﺰﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ زﻣﺎن، ﻣﻌﻠﻮﻟﯿﺖ ﺟﺴﻤﯽ، ﻣﺸﮑﻼت اﻗﺘﺼﺎدي و ﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎي ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻌﯽ ﺑﺮاي ﺣﺮﮐﺖ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻧﺒﺎﺷﺪ. اﻣﺮوز دوران ﮔﺬر از ﻋﺼﺮ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺑﻪ ﻓﺮا ﺻﻨﻌﺘﯽ (اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ) اﺳﺖ، ﮔﺬاري ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ در ﺣﺎل ﻃﯽ ﺷﺪن و ﭘﺪﯾﺪ آوردن ﻋﺼﺮ ﭘﺮﭼﺎﻟﺶ اﺳﺖ، ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ اي ﮐﻪ ﻻزﻣﻪ ﺑﻘﺎ و ﺗﺪاوم ﺣﯿﺎت در آن ﻋﺼﺮ ﺗﺠﻬﯿﺰ ﺑﻪ ﻓﻦ آﻣﻮزي ﻧﻮﯾﻦ ﺑﻮﯾﮋه ﻓﻦ آوري اﻃﻼﻋﺎت ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.(ﺻﺮاﻓﯽ زاده، ﻋﻠﯽ ﭘﻨﺎﻫﯽ، (1381


 
ﻓﻦ آوري اﻃﻼﻋﺎت ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﮔﺮدآوري، ذﺧﯿﺮه ﺳﺎزي، ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ، ﭘﺮدازش و ﻧﺸﺮ اﻃﻼﻋﺎت، اﻋﻢ از ﺻﻮت، ﺗﺼﻮﯾﺮ، ﻣﺘﻦ ﯾﺎ ﻋﺪد ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰار راﯾﺎﻧﻪ اي و ﻣﺨﺎﺑﺮاﺗﯽ ﺻﻮرت ﻣﯽ ﭘﺬﯾﺮد.

اﯾﻦ ﻓﻨﺂوري ﺣﺪود دو دﻫﻪ ﻗﺒﻞ ﭘﺎ ﺑﻪ ﻋﺮﺻﻪ ﻣﯿﺪان ﻫﺎي ﻋﻠﻤﯽ و ﺻﻨﻌﺘﯽ ﮔﺬاﺷﺘﻪ و اﻣﺮوزه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﺨﺼﺺ ﺑﯿﻦ رﺷﺘﻪ اي ﺑﺎ ﺗﻠﻔﯿﻖ ﻋﻠﻮم راﯾﺎﻧﻪ اي، رﯾﺎﺿﯿﺎت، اﻃﻼع رﺳﺎﻧﯽ، ﻣﺨﺎﺑﺮات و داﻧﺶ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻓﻦ آوري ﻫﺎي ﻧﻮﯾﻦ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ ﺑﺮرﺳﯽ ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﻧﻈﺮي و آراء ﺻﺎﺣﺒﻨﻈﺮان ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺿﺮورت ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن اﻧﮑﺎرﻧﺎﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ. ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺪن، ﮐﻮﭼﮏ ﺳﺎزي دوﻟﺖ ﻫﺎ، ﺷﻬﺮوﻧﺪ ﻣﺤﻮري و ﺿﺮورت ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﺷﻬﺮوﻧﺪان ﻣﯽ ﻃﻠﺒﺪ ﮐﻪ ﺗﻮﺟﻪ وﯾﮋه اي ﺑﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﯾﺪ. ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ اي ﻣﻮﺛﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻫﺎي داﻧﺶ ﺧﻮد را ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪ (اﺑﻄﺤﯽ، ﺻﻠﻮاﺗﯽ،(1385

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ اﻃﻼﻋﺎت و داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ و ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﮔﺮا ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﻟﺬا در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي اﻣﺮوزي داﻧﺶ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاري ﻫﺎي داﻧﺶ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎي ﺳﻨﺠﺶ رﺷﺪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻻﯾﻞ ﻣﻌﻤﺎري اﻃﻼﻋﺎت و ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﮐﻪ ﺑﺎ اﻃﻼﻋﺎت و ﻣﺤﺘﻮاي داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻋﺠﯿﻦ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ آن را در رﺳﯿﺪن ﺑﻪ اﻫﺪاﻓﺶ (اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ)ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ ﺳﺎزد.

 

 

 

-2-2ﺑﺨﺶ اول: ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ


-1-2-2ﻣﻔﻬﻮم داده، اﻃﻼﻋﺎت، داﻧﺶ

ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺗﻔﮑﺮ ﻋﻤﯿﻖ در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ، ﺗﻌﺮﯾﻒ داﻧﺶ، اﻃﻼﻋﺎت و داده ﻫﺎ از ﺿﺮورﯾﺎت ﺑﺸﻤﺎر ﻣﯽ رود. ﺑﺪون ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻌﺮﯾﻔﯽ ﻣﺪﯾﺮان دﻗﯿﻘﺎً ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﭼﻪ ﭼﯿﺰي ﻫﺴﺘﻨﺪ و آﯾﺎ اﺻﻮﻻً ﭼﻨﯿﻦ داﻧﺸﯽ ﺑﺮاي اﻋﻤﺎل ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ
دارﻧﺪ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ؟


داده: اوﻟﯿﻦ ﺳﻄﺢ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ دﻫﺪ و ﺷﺎﻣﻞ ارﻗﺎم و اﻋﺪاد، ﻧﻤﻮدار ﻫﺎ و ﺳﺎﯾﺮ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮدي ﺧﻮد ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ (ﺑﺎرﻟﻨﯽ ،2002 ،ص .(100

اﻃﻼﻋﺎت :داده ﻫﺎي ﺧﺎﺻﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﮔﺮوه ﺑﻨﺪي، ذﺧﯿﺮه، ﭘﺎﻻﯾﺶ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺷﺪه اﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻌﻨﯽ دار و ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﯾﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ادارﮐﺎت ﻓﺮدي و ﯾﺎ ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺷﻮﻧﺪ. داده ﻫﺎ در ﺻﻮرﺗﯽ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ اﻓﺮاد ﺑﺨﻮاﻫﻨﺪ ﺑﺮاي درک ﺑﯿﺸﺘﺮ از آﻧﻬﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ (ﺟﻌﻔﺮي ﻣﻘﺪم ،. (50: 1383

وﯾﮋﮔﯽ اﻃﻼﻋﺎت آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان آن را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺴﺘﻨﺪات ﻣﮑﺘﻮب ﯾﺎ ﻓﺎﯾﻞ ﻫﺎي ﻣﻮﺟﻮد در ﭘﺎﯾﮕﺎه داده ﻫﺎ ﻧﮕﻬﺪاري ﮐﺮد. اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺮ ﺧﻼف داده ﻫﺎ، ﻣﻌﻨﯽ دار ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻪ ﻗﻮل ﭘﯿﺘﺮ دراﮐﺮ :" داﺷﺘﻦ ارﺗﺒﺎط و ﻫﺪف وﯾﮋﮔﯽ اﻃﻼﻋﺎت اﺳﺖ ." ﭘﯿﺘﺮ دراﮐﺮ ﯾﺎدرآور ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﯾﻌﻨﯽ داده ﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط، ﺑﻪ ﺑﯿﺎﻧﯽ دﯾﮕﺮ از ﻧﻈﺮ او داده ﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻣﺮﺑﻮط و ﻫﺪف دار ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ. داده ﻫﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ اﻃﺎﻋﺎت ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ اراﺋﻪ دﻫﻨﺪه ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﻣﻌﻨﯽ و ﻣﻔﻬﻮم ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺨﺸﺪ. ﺑﺎ اﻓﺰودن ارزش ﺑﻪ داده ﻫﺎ در واﻗﻊ آﻧﻬﺎ را ﺑﺎ اﻃﻼﻋﺎت ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ (داﻧﭙﻮرت ،(2008

داﻧﺶ: ﻣﺨﻠﻮﻃﯽ ﺳﯿﺎﻟﯽ از ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت، ارزش ﻫﺎ، اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮﺟﻮد و ﻧﮕﺮش ﻫﺎي ﻧﻈﺎم ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﺎرﭼﻮﺑﯽ ﺑﺮاي ارزﺷﯿﺎﺑﯽ و ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮي ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت و اﻃﻼﻋﺎت ﺟﺪﯾﺪ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽ دﻫﺪ. داﻧﺶ در ذﻫﻦ داﻧﺸﻮر ﺑﻮﺟﻮد ﻣﯽ آﯾﺪ و ﺑﮑﺎر


 
ﻣﯽ رود. داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ در ﻣﺪارک و ذﺧﺎﯾﺮ داﻧﺶ ﺑﻠﮑﻪ در روﯾﻪ ﻫﺎي ﮐﺎري، ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻫﺎي ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﻋﻤﺎل و ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﻣﻨﺴﺠﻢ ﻣﯽ ﺷﻮد. در دوران اﻓﺮاد وﺟﻮد دارد و ﺑﺨﺸﯽ از ﭘﯿﭽﯿﺪﮔﯽ ﻧﺪاﻧﺴﺘﻪ ﻫﺎي اﻧﺴﺎﻧﯽ اﺳﺖ. ﺗﺒﺪﯾﻞ داده ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت و ﺳﭙﺲ ﺑﻪ داﻧﺶ ﻣﺤﻮر اﺻﻠﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ اﺳﺖ (ﺟﻌﻔﺮي ﻣﻘﺪم ،.( 1383

ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ داﻧﺶ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺳﺎزﻣﺎن ﯾﺎﻓﺘﻪ اي از داده ﻫﺎ اﺳﺖ ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﻗﻮاﻧﯿﻦ، ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎ و ﻋﻤﻠﮑﺮدﻫﺎ و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﺎ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ داﻧﺶ ﻣﻌﻨﺎ و ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺣﯿﺎت ﯾﺎﻓﺘﻪ و ﺑﻪ داﻧﺶ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ .
ﺑﺮ ﺣﺴﺐ آﻧﭽﻪ ﮐﺎرل اﺳﻮﯾﺒﯽ ﯾﮑﯽ از ﻣﺸﺎوران ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﻣﻄﺮح ﮐﺮده اﺳﺖ، داﻧﺶ ﭘﮋوﻫﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﻼش ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ داﻧﺶ را ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻪ دو دﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ :

.1ﯾﮏ دﺳﺘﻪ داﻧﺶ ﭘﮋوﻫﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ وي آﻧﻬﺎ را ﺟﻤﻌﯿﺖ داﻧﺶ ﻣﯽ ﻧﺎﻣﺪ، اﯾﻨﻬﺎ داﻧﺶ را ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻧﻈﺮﯾﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. اﯾﻦ ﮔﺮوه ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎورﻧﺪ ﮐﻪ داﻧﺶ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺪار اﺳﺖ و از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﻃﻼﻋﺎت ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﺷﻮد .2ﮔﺮوه دوم ﮐﻪ آﻧﻬﺎ را ﮔﺮوه داﻧﺶ – ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﯽ ﻧﺎﻣﻨﺪ، داﻧﺶ را ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻓﻠﺴﻔﻪ، رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. اﯾﻦ دو ﮔﺮوه ﺑﺎ ﻫﻢ ﻫﻤﭙﻮﺷﯽ ﻧﺪارﻧﺪ. آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم داﻧﺶ از ﻧﻘﺎط ﺷﺮوع ﻣﺘﻔﺎوت ﻧﺰدﯾﮏ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و اﺻﻄﻼﺣﺎت ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ را در ﺧﺼﻮص داﻧﺶ ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ ﺑﺮﻧ

 

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

دفتر مرکزی: استان کردستان شهرستان سقز میدان حاجی آباد خیابان سهروردی کوچه پرتوی 3
شماره تماس:: 09189763156