مقاله و مبانی نظری عملکرد سازمانی ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری عملکرد سازمانی

(0)
(0)

مبانی نظری

مقاله و مبانی نظری عملکرد سازمانی
رنگ و مدل کالا
مبانی نظری
تعداد
+
_
عدد
19,900 تومان
موجود
گارانتی کالا:

ضمانت بازگشت وجه

توضیحات فایل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی

در قالب WORD ودر 34 صفحه و قابل ویرایش


عملکرد سازمانی
2-2-1) تشريح مفهوم عملکرد    86
2-2-2) تعریف عملکرد سازمانی    87
2-2-3) سنجش عملکرد سازمانی    89
2-2-4) رویکرد‌‌‌‌های سنجش عملکرد    90
2-2-5) معیارهایی برای سنجش عملکرد    90
2-2-6) عملکرد شرکت ها از دیدگاه‌‌‌‌های مختلف    91
2-2-6-1) عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری    91
2-2-6-2) عملکرد شرکت از دیدگاه بازار‌‌‌‌های عوامل    92
2-2-6-3) عملکرد شرکت از دیدگاه بازار‌‌‌‌های مالی    93
2-2-7) مفهوم ارزیابی عملکرد سازمانی    94
2-2-8) ضرورت ارزیابی عملکرد    95
2-2-9) مزایایی ارزیابی عملکرد    96
2-2-10) ویژگی‌‌‌‌های یک سیستم مطلوب اندازه گیری عملکرد    96
2-2-11) اهداف ارزیابی عملکرد سازمانی    97
2-2-12) سطوح ارزیابی عملکرد سازمانی    98
2-2-13) مدل‌‌‌‌های ارزیابی عملکرد    98
2-2-14) دیدگاه‌‌‌‌های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد    109
2-2-15) مدیریت عملکرد    110
2-2-16) مدیریت عملکرد در سطح سازمانی    113
2-3-1) تحقیقات داخلی    115
2-3-2) تحقیقات خارجی    116

منابع

 

عملکرد سازمانی
2-2-1) تشريح مفهوم عملکرد:
در ضرورت وتشريح مفهوم عملکرد هولتون و بیتز (1995) خاطر نشان ساخته اند که مفهوم عملکرد داراي ساختار چند بعدی است که ارزیابی آن، بسته به انواع عوامل، متفاوت است. آنها همچنین به اهمیت این موضوع که هدف ارزیابی، نتایج عملکرد است یا رفتار اشاره می‌نمایند. در مورد این که عملکرد چیست، نگرش‌‌‌‌های متفاوتی وجود دارد. می‌توان عملکرد را فقط سابقه نتایج حاصله تلقی کرد. از نظر فردی، عملکرد، معادل سابقه موفقیت‌‌‌‌های یک فرد است. تعاريف متفاوتي از عملکرد شده است که عبارتند از:
-کین (1996) معتقد است عملکرد، چیزی است که فرد به جا می‌گذارد و جدای از هدف است.
- برنادین و همکارانش(1995) معتقدند که عملکرد باید به عنوان نتایج کار تعریف شود، چون نتایج قوی ترین رابطه را با اهداف استراتژیک سازمان، رضایت مشتری و نقش‌‌‌‌های اقتصادی، دارد.
- فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد عملکرد را معادل انجام، اجرا، تکمیل، انجام کار سفارش یا تعهد شده مي‎داند.
-کمپ بل معتقد است که عملکرد، رفتار است و باید از نتایج متمایز شود، زیرا عوامل سیستمی می‌توانند نتایج را منحرف کنند.
در صورتی که عملکرد به گونه ای تعریف شود که هم رفتار و هم نتایج را در بر گیرد، دیدگاه جامع تری حاصل می‌گردد.
تعریف بروم براچ  (1988) این ویژگی را دارد:
عملکرد هم به معنای رفتارها و هم به معنای نتایج است. رفتارها از فرد اجرا کننده ناشی می‌شوند و عملکرد را از یک مفهوم انتزاعی به عمل تبدیل می‌کنند. رفتارها فقط ابزارهایی برای نتایج نیستند، بلکه به نوبه ی خود نتیجه به حساب می‌آیند.این تعریف از عملکرد، منجر به این نتیجه گیری می‌شود که هنگام مدیریت عملکرد گروه ها و افراد، هم ورودی ها ( رفتار ) و هم خروجی ها ( نتایج ) باید در نظر گرفته شوند. هارتل این مدل را مدل ترکیبی مدیریت عملکرد می‌نامد. این مدل سطوح توانایی یا شایستگی و موفقیت ها را همانند هدف گذاری و بازبینی اهداف، پوشش می‌دهد (آرمسترانگ، 1385).

2-2-2) تعریف عملکرد سازمانی
عملکرد در لغت یعنی حالت یا کیفیت کارکرد. بنابراین، عملکرد سازمانی یک سازه ی کلی است که بر چگونگی انجام عملیات سازمانی اشاره دارد(رهنورد، 1387).سازمانها برای حفظ حیات خود، و پیشرفت در دنیای رقابتی امروز به بهبود مستمر عملکرد نیاز دارند (بزاز جزایری، 1387). عملکرد به چگونگی انجام وظایف، فعالیتها و نتایج حاصله از آنها اطلاق میشود. (عالم تبریز و همکاران، 1388). عملکرد سازمانی از دهه‎‌‌‌‌های گذشته مورد علاقه هم محققین دانشگاهی وهم مدیران بخش‌‌‌‌های اجرایی بوده است چرا که نتیجه نهایی استفاده از منابع ملموس وناملموس درسازمان ها است هر چند که منابع ناملموس برای سازمان ها اهمیت بیشتری دارد ( etal. ,2013 & Al-Dhaafri). به اعتقاد شرمرهورن و همکارانش (2002) عملکرد به کیفیت و مقدار موفقیت‌‌‌‌های کار فردی یا گروهی اشاره دارد Ho,2008)). آرمسترانگ (2006) عملکرد را یک استراتژی می‌داند که مبتنی بر تجزیه و تحلیل عوامل اساسی موفقیت و سطوح عملکرد حاصله بر پایه آن عوامل است (بزاز جزایری، 1387). معروف ترین تعریف عملکرد توسط نیلی و همکاران(2003) ارایه شده است: « فرایند تبیین کیفیت اثربخشی و کارایی اقدامات گذشته» (رهنورد، 1387). مطابق این تعریف، عملکرد به دو جزء تقسیم شود: 1) کارایی که توصیف کننده ی چگونگی استفاده سازمان از منابع در تولید خدمات یا محصولات است، یعنی رابطه بین ترکیب واقعی و مطلوب دروندادها برای تولید برونداد‌‌‌‌های معین؛ و 2) اثربخشی که توصیف کننده ی درجه ی نیل به اهداف سازمانی است. این اهداف معمولاً در قالب مناسبت (درجه ی انطباق بروندادها با نیاز‌‌‌‌های مشتریان )، در دسترس بودن (جنبه هایی نظیر فراوانی، ارائه در میان گروه‌‌‌‌های اولویت دار، و فاصله‎ی فیزیکی)، و کیفیت (درجه ی تحقق استاندارد‌‌‌‌های مورد نیاز ) تبیین می‌شوند. مولین (2002) در تعریف خود از سنجش عملکرد بر چگونگی مدیریت و ارزش آفرینی به شرح زیرتأکید دارد: «ارزشیابی چگونگی مدیریت سازمان ها و ارزش آفرینی‌ آنها برای مشتریان و دیگر ذینفعان» Moullin,2002)). همان طور که پرت (2005) تأکید می‌کند، تعریف مولین از غنای بیشتری برخوردار است. زیرا واژه ی ارزشیابی هم کیفیت وهم کمیت را پوشش می‌دهد. در ضمن همان طور که خود نیلی (2005) نیز اشاره می‌کند، ارزش آفرینی برای ذینفعان درموفقیت سازمانی نقش کلیدی دارد. بی شک، مدیران نیاز دارند بدانند ذینفعان کلیدی سازمان‌ آنها را چگونه ادراک میکنند، و تصریح این امر در تعریف عملکرد، سازمان ها را به سنجش ادارک ذینفعان ترغیب می‎کند (Neely, 2005).
عملکرد سازمانی (OP)را می‌توان شاخصی برای اندازه گیری میزان دستیابی خوب و مــوثر یک اقدام به اهداف تعیین شده تعریف می‌شود، که می‌تواند بوسیله کارایی و اثر بخشی سازمان در دستیابی به اهداف، برآورد شود. عملکرد سازمانی تابع عملکرد منابع انسانی و تعامل آنها با منابع و امکانات و تکنولوژی موجود در سازمان است ((Ho,2008. از سوی دیگر عملکرد منابع انسانی هم تابع انگیزش و توانایی آنهاست. توانایی منابع انسانی خود تابع دانش شغلی و مهارت کاربرد دانش مذکور در انجام وظایف و فعالیت‌‌‌‌های شغلی است. انگیزش منابع هم خود، تابع نگرش آنها و شرایط و موقعیتی است که در آن کار می‌کنند با توجه به این مفاهیم عملکرد سازمانی را می‌توان ببشکل زیر مفهوم سازی کرد .
عملکرد سازمانی = تابع (عملکرد منابع انسانیامکانات و تجهیزاتتکنولوژی)
عملکرد منابع انسانی = تابع (تواناییانگیزش)
توانایی = تابع (دانش و مهارت)
انگیزش = تابع(نگرشموقعیت) (بزاز جزایری، 1387).
همواره در اکثر سازمان‌‌‌‌های جهان مدیران و رهبران سازمانی درپی ارتقا و بهبود عملکرد سازمان‌‌‌‌های خویش می‌باشند. عملکرد سازمان ترکیب گسترده ای هم از دریافتی‌‌‌‌های غیر ملموس، هم چون افزایش دانش سازمانی و هم دریافتی‌‌‌‌های عینی و ملموس، هم چون نتایج اقتصادی و مالی است. مدل‌‌‌‌های گوناگونی تلاش کرده اند عملکرد سازمانی را معرفی و ارزیابی کنند. بررسی این الگوها نشان از آن دارد که اولاً تغییرات عملکرد سازمانی باید اندازه گیری و سنجش شود. ثانیاً تغییرات عملکرد سازمان باید در تمامی سطوح سازمان مورد توجه باشد و اهداف فردی، گروهی درسازمان باید در راستای اهداف سازمانی قرار گیرد .ثالثاً در اندازه گیری سطح عملکرد سازمان باید از ابزارهایی که ابعاد گوناگون عملکرد سازمان را مورد توجه قرار می‌دهند، استفاده کرد. برای سنجش عملکرد سازمانی در عین توجه به نتایج مشهود اقتصادی چون نرخ بازگشت سرمایه و افزایش حاشیه ی سود و از این دست ابزارها باید سطح خلاقیت و نوآوری و نیز افزایش سطح دانش سازمانی را نیز سنجش کرد (علامه، مقدمی، 1389).

2-2-3) سنجش عملکرد سازمانی
سنجش عملکرد سازمانی عنوانی است که بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرد، اما کمتر تعریف می‌شود                      ( Neely & Adams,2001). سیستم‌‌‌‌های سنجش عملکرد به عنوان ابزاری برای پایش و اعمال نظارت طراحی شده اند. سنجش عملکرد عبارت است از فرآیند حصول اطمینان از اینکه یک سازمان راهبردهایی را دنبال کند که به تحقق اهداف منجر شود. سینک (1991) سنجش عملکرد را یک وظیفه پیچیده، مشکل، چالش برانگیز و مهم می‌داند. سطح عملکرد یک سازمان تابعی است از کارایی و اثربخشی عملیات سازمانی، بنابراین سنجش عملکرد عبارت است از فرآیند تعیین کمیت کارایی و اثربخشی یک سازمان.بی شک، سنجش عملکرد یک هدف نیست، اما ابزاری است برای مدیریت اثربخش.نتایج سنجش عملکرد نشان می‌دهد که چه اتفاقی افتاده است، اما چرایی آنرا نشان نمی‌دهد. به منظور استفاده موثر از یافته‌‌‌‌های سنجش عملکرد، یک سازمان نیازمند انتقال از «سنجش» به «مدیریت» است.
این مفهوم بعنوان مدیریت عملکرد در تحقیقات مدیریت عملکرد سازمانی معروف است. به هرحال باید در نظر داشت که سنجش عملکرد عبارت است از عمل اندازه گیری عملکرد در صورتی که مدیریت عملکرد با استفاده از برونداد سنجش عملکرد درپی مدیریت کردن آن است (Neely, 2005).

 

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز، بخش : مرکزی، روستا: سرا، روستا: مرخز، محله: مرخز، خیابان (ورودی اصلی)، کوچه ((حسین محمدی))، پلاک: 0.0، طبقه: همکف،
شماره تماس:: 09189763156