پروتکل آموزش خود متمایز سازی در قالب فایل word قابل ویرایش 16 صفحه ای
جلسات آموزشی خود متمایزسازی:
تعداد جلسات ۸ جلسه
طول جلسات ۹۰دقیقه
به منظور آشنایی شما با محتوی فایل خلاصه ای از شرح جلسات آموزشی در ادامه آمده است.
تعریف خود متمایزسازی:
خودمتمايزسازي يا تمايز خود، مهمترين مفهوم نظريه ي بوئن است (پيرساقي، حاجي حسني، فرح بخش و سليماني، ۱۳۹۱). از نظر بوئن، درجهي ظهور و تفکيک خويشتن در هر فرد، بيانگر ميزان توانايي فرد براي تفکيک فرآيند عقلي از فرآيند احساسي است که وي تجربه ميکند. پس در واقع، ميتوان گفت ميزان توانايي فرد جهت اجتناب از تبعيت خودکار رفتار از احساسات، بيانگر ميزان تفکيک خويشتن در آن فرد است(گلدنبرگ و گلدنبرگ،۲۰۰۰؛ ترجمه برواتي وهمکاران، ۱۳۹۰). خود متمايز سازي، توانايي ابراز موضع من است. لذا افرادي که از سطح مناسب تمايزيافتگي برخوردارند، خودرهبرند؛ يعني به افکار و احساسات خاص خودشان واقف هستند و آنها را ابراز مينمايند و اجباري جهت وفق دادن خود با انتظارات نامعقول ديگران احساس نمي کنند. در مقابل، افراد تمايزنايافته، معمولاً از نظر عاطفي به ديگران وابسته مي شوند و به سختي براي خود، فکر، احساس و عمل ميکنند (پيرساقي و همکاران،۱۳۹۱).
شرح جلسات آموزشی
محتوای این جلسات بر گرفته از منابع مرتبط و با پشتوانه پژوهش بر اساس تئوري سيستمي بوئن تحت عنوان خـانواده درمـاني بوده و ساختار جلسات نیز بر اساس مبانی نظری در زمينه خانواده درماني سيستمي بوئن طراحی شده بود.
جلسات محتوا
اهداف تکالیف
جلسه اول
معرفی پژوهشگر مشخص کردن اهداف دوره و قوانین گروه
اجرای پیش آزمون
آشنایی اولیه
آمادگی برای اجرای جلسات مشخص کردن خط مشی های دوره
پس از زمانی کوتاه هر عضوی بتواند قرد گشاری خود را برای گروه معرفی کند
جلسه دوم
ارتباط صمیمانه، مرزهای ارتباطی خود متمایز سازی، پیشنهاداتی به منظور بهبود روابط با همسر
آشنایی با مفهوم کلی خود متمایز سازی و مفاهیم واکنش عاطفی، آمیختگی هیجانی و گسلش عاطفی
اجرای پیشنهادات ارائه شده در ارتباط با همسر – مشخص کردن مفاهیم آموزش داده شده در زندگی اطرافیان و بازگو کردن در جلسه آینده
جلسه سوم
افراد تمایزیافته و افراد تمایز نیافته
هدفمندی در زندگی
بازنگری در خود و اهداف شخصی و بررسی ویژگی های خود با توجه به مفهوم تمایزیافتگی
مشخص کردن لیستی از اهداف خود و راه های رسیدن به آنها
بررسی خود با توجه به ویژگی مطرح شده در جلسه
جلسه چهارم
فکر، احساس، رفتار – رشد شخصی
آشنایی با ارتباط مفاهیم فکر،
احساس و رفتار -آگاهی از باورهای منطقی و غیر منطقی
آگاهی از منابع باورها و ارزش ها
آمادگی پذیرش تجربیات جديد
تکميل جدول فکر احساس و رفتار
بساز بیتی عقاید خود با توجه به الگو آموزش داده شده
جلسه پنجم
آموزش انتقال چند نسلی، مثلث در سازی، رابطه شخص با شخص
آگاهی از پدیده هایی که میتواند رابطه با همسر و ارتباطات خانوادگی را مخدوش سازد
مشخص کردن مثلث ها در روابط
جلسه ششم
موضع من و پذیرش خود- خود مختاری و استقلال مسئولیت پذیری
بررسی ضعف ها و قسوت های خود- افزایش استقلال و خودمختاری اعضا
بررسی خودگویی هایی که مانع از عملکرد مستقل میشود تلاش در جهت استقلال
جلسه هفتم
کنترل شرایط و مديريت استرس
افزایش توانایی مقابله با مشکلات و درگیری با آنان
بررسی راهکار های کارآمد و ناکارامد مقابله با استرس
جلسه هشتم جمع بندی و نتیجه گیری
اجرای پس آزمون
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643