مقاله و مبانی نظری رویکردهای آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات فایل

مقاله و مبانی نظری وپیشینه آموزش مجازی در دانشگاه ازاد اسلامی

در قالی word ود 59 صفحه وقابل ویرایش


قسمتی از متن فایل::


2-28- چشم انداز و اهداف دانشگاه آزاد اسلامي واحد الکترونيکي


همانطور که پيش تر گفته شد واحد الکترونيکي مدلي است از دانشگاه حضوري در فضاي مجازي، براي تحقق يادگيري الکترونيکي، که همه خدمات را به طور یکپارچه و از طریق رسانه وب ارایه می‌کند.این موارد شامل خدمات آموزشی همزمان(Online)، نظام مدیریتی، کتابخانه، آزمایشگاه محیط تعاملی برای ارتباط همزمان یا ناهمزمان است و دانشجویان قادرند ازهرمکان و درهر زمانی از خدمات ارائه شده دانشگاه استفاده نمایند. در واقع آموزش در دانشگاه الکترونیکی شیوه ای نوین است که به ارائه فرصت های یادگیری،آموزش و ارزشیابی از طریق اینترنت و فناوری های نوین رایانه ای می‌پردازد. این نوع سیستم آموزشی مفاهیم سنتی معلم و کلاس درس را متحول ساخته و ماهیت تحصیل را از آموزش به یادگیری تبدیل نموده است. بدین معنی که در این سیستم محور اصلی یادگیری دانشجو است (دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، 1387).
ارتباط و تعامل با موسسات آموزش عالی و دانشگاهها در سطح بین المللی در زمینه طراحی، تولید و تبادل آخرین دستاوردهای آموزشی، ایجاد مراکز رشد مجازی در کشور و نیز کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) در عرصه های مختلف علمی اجتماعی و اقتصادی از اهداف واحد الکترونیکی است.واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه های توسعه خود اهداف ذیل را دنبال می‌نماید:
1- ارتقاء توان علمی و تخصصی کشور با تربیت نیروهای متخصص و کارآمد و نیز ایجاد بستری مناسب جهت دستیابی به جامعه ای دانایی محور
2- تحول در نظام آموزشی سنتی با بهره گیری از جدیدترین فناوری های نوین آموزشی
3- تدوین برنامه های مدون آموزشی بر پایه استانداردهای بین المللی آموزش الکترونیکی
4- تحقیق و پژوهش درزمینه یافته ها و دستاوردهای نوین علمی و آموزشی موسسات توانمند با محوریت آموزش الکترونیکی در عرصه جهانی و بومی نمودن آنها مطابق با فرهنگ و زیرساختهای کشور
5- تامین نیازهای حرفه ای کشور با نظر به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر آن بر جنبه های گوناگون علمی، اجتماعی و اقتصادی
6- همکاری با دانشگاه ها و موسسات داخلی و خارج از کشور با هدف جذب دانشجو و برگزاری دوره های مشترک علمی و آموزشی.

2-29- مروري بر سابقه تحقيق
مطالعۀ منابع، عبارت از مطالعۀ کليۀ منابعي که بطور مستقيم يا غير مستقيم با موضوع پژوهشي در رابطه است. اين مطالعه به پژوهشگر کمک مي کند تا به نظرهايي دسترسي پيدا کند که ممکن است در برنامه ريزي تحقيق، او را ياري دهد. به عبارت ديگر مطالعه منابع امکان دسترسي به عقايد و مفاهيم اصيل و جديد را براي پژوهشگر فراهم مي سازد و بدين وسيله است که پژوهشگر با دنيايي از اطلاعات رابطه برقرار مي کند (دلاور،1384،ص76و87).
براي اينکه کارپژوهشگر،تکرارکارديگران نباشد،مطالعه آنچه درگذشته انجام شده،لازم و ضروري است. نکتۀ مهم تر اينکه آثار گذشته مي تواند و بايد به عنوان نقطۀ شروع کارهاي آتي تلقي شود. کارهاي آينده براساس آنچه در گذشته انجام شده است بنا مي شود و کار گذشته موجب توسعه و گسترش کارهاي آينده مي شود. آگاهي از تحقيقات گذشته مي تواند در پيشبرد اهداف هر تحقيقي مؤثر واقع گردد. در ارتباط با موضوع تحقيق حاضر، پژوهش هايي در داخل و خارج کشور صورت گرفته است که در اين بخش نمونه هایی از آن ارائه مي شود.
2-29-1- مروری بر تحقیقات انجام شده در داخل کشور
درکشورما علاوه بر سرمايه گذاريها و اقدامات عملي قابل توجه؛کارهاي بنيادي زيادي نيز در اين زمينه صورت گرفته است. در اين قسمت به تعدادي از اين تجارب و پژوهش هاي انجام شده درداخل کشور، که در حاشيه‌ و لابه‌لاي‌ موضوعات‌ اصلي‌ به‌ دانشگاه‌ مجازي‌ و يا کلاً آموزش‌ مجازي در بخش آموزش عالی‌ اشاره‌ داشته‌اند، به دليل قرابت بيشتر با موضوع اشاره مي شود:
قائدی،عسگری،عطاران(1386)،تحقیقی باعنوان«ارزشیابی برنامه درسی آموزش مجازی رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات از دیدگاه اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت ایران» انجام دادند دراين تحقيق براي انتخاب حجم نمونه آماري دانشجويان از روش نمونه گيري تصادفي ساده استفاده شد و تعداد 95 نفراز مجموع 235نفردانشجوي رشته مهندس کامپیوتر گرایش فن آوری اطلاعات انتخاب گرديد و براي انتخاب اساتيد،کل جامعه آماري يعني 19 نفر بصورت تمام شماري اجرا شده است و اطلاعات گردآوري شده با استفاده ازروش آماري کاي دو ) ( X2 تحليل شده است و به این نتیجه رسید که: از نظر هر دو گروه در مورد دسترسی به اهداف برنامه درسی، شیوه ارزشیابی از دانشجویان وهمچنین محتوای برنامه درسی درحد متوسط وبالاترارزیابی شده است ولی شیوه تعامل درآموزش مجازی ضعیف است.

قسمتی از پیشینه تحقیق::

عبدالهي(1386)،تحقيقي با عنوان«بررسي نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات(ICT) در ارائه برنامه درسي از منظر دانش، نگرش و مهارت استادان و دانشجويان مقطع کارشناسي ارشد و دکتراي دانشکده مديريت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات در نيمسال دوم 86-85 » انجام داده است. هدف کلي اين تحقيق «شناسايي دانش، نگرش و مهارتهاي استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) در استادان و دانشجويان و نقش آن در ارائه برنامه درسي دانشگاهي»، بوده است. دراين تحقيق براي انتخاب حجم نمونه آماري دانشجويان از روش نمونه گيري تصادفي ساده استفاده شد و تعداد 205 نفراز مجموع 644 نفردانشجوي کارشناسي ارشد و دکتري انتخاب گرديد و براي انتخاب اساتيد،کل جامعه آماري يعني 43 نفر بصورت تمام شماري اجرا شده است و اطلاعات گردآوري شده با استفاده ازروش آماري کاي دو ) ( X2 تحليل شده است و به این نتیجه رسید که: از نظر اساتيد تاثير ICT در تغييرات دانش، نگرش و مهارت آنان در ارائه برنامه درسي بسيار زياد است.

 

فهرست مطالب::

 

دانشگاه آزاد اسلامی

نگاهی گذرا به تاریخچه دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی و واحد علوم و تحقیقات

چشم انداز و اهداف دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی
2-29-1- مروری بر تحقیقات انجام شده در داخل کشور
2-29-2- مروری بر تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
منابع
فارسی
لاتین
پرسشنامه

 

نمونه های مبانی نظری در باره آموزش مجازی

 

مقاله و مبانی نظری آموزش عالی مجازی

 

مقاله و مبانی نظری پیاده سازی آموزش مجازی

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643