مقاله و مبانی نظری ارزیابی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده
در قالب word ودر 130صفحه و قابل ویرایش
فهرست مطالب::
1- سنت گرایان
2-تجربه گرایان مفهومی
3-بازنگران مفهومی
2-3- فلسفه ي آموزش علوم تجربي از ديدگاه برنامه قصد شده
2-4 – منابع برنامه آموزش علوم تجربي در کشور ايران
2-5-اهداف کلي در برنامه قصد شده
2-5-1- دانسته هاي ضروري برنامه قصد شده
2-5-2- مهارتهای ضروری برنامه قصد شده
2-5-2- 1 مشاهده
2-5-2- 2 جمع آوری اطلاعات
2-5-2- 3 برقراری ارتباط
2-5-2-4 اندازه گیری
2-5-2-5 کاربرد ابزار
2-5-2-6 پیش بینی و فرضیه سازی
2-5-2-7 مفهوم تفسیر یافته ها و نتیجه گیری در برنامه قصد شده
2-5-2-8- طراحی تحقیق
2-5-2-9 - مهارت هاي ذهني برنامه قصد شده
2-5-3 – هدفهای دانشی برنامه قصد شده
2-5-4 نگرش هاي ضروري در برنامه قصد شده
2-5-4-1 هدف هاي نگرشي در برنامه قصد شده
2-6 - اهداف کلي و اهداف جزيي به تفکيک دروس
اتم ها و ترکيب هاي شيميايي
زمين ساخت ورقه اي
فراتر از زمين
کار، انرژي و توان
فشار
بار الکتريکي
جريان الکتريکي
انسان و حرکت
هماهنگي و ارتباط
نوجواني و بلوغ
توليد مثل
2-6-1 چک لیست جمع بندی اهداف کلی وجزیی برنامه قصد شده و حیطه ها
2-7 - ارزشيابي از ديدگاه برنامه قصد شده
2-8 فعاليتهاي ياددهي -يادگيري از ديدگاه برنامه قصد شده
تهيه طرح درس که در آن به نکات مهم توجه شده باشد:
2-9 معلم از ديدگاه برنامه قصد شده
2-10 مباني نظري برنامه درسی اجرا شده
2-11 از تمرکز تا عدم تمرکز در اجراي برنامه درسي
1- تجربه قابل توجه در تدریس
2- استمرار ارتباط با کلاس درس
3- معلم فکور، خلاق و نو آور
2-12 هدف های آموزشی در برنامه درسي اجرايي
2-12-1 ریشه های تعیین طبقه بندی هدف های آموزشی
2-12-2 شناخت و تدوین هدفهای آموزشی
2-12-3 طبقه بندی و تحلیل هدفهای آموزشی در حیطه یادگیری
2-12-3 -1 سطوح یاد گیری در حیطه شناختی
2-12-3 -2 سطوح یاد گیری در حیطه عاطفی
2-12-3 -3 سطوح یادگیری در حیطه روانی- حرکتی
2-13 محتوای آموزشی برنامه درسي اجرايي
2-14 روش های یاد دهی – یادگیری در برنامه درسي اجرايي
2-15- ارزشیابی برنامه درسي اجراشده:
2-15-1 ارزشیابی برنامه درسی اجرا شده تابع چه عواملی است؟
2-15-2 جنبه های اساسی در ارزشیابی از برنامه درسی
2-15-3 مشارکت افراد در ارزشیابی از برنامه درسی
2-15-4 انواع الگوهای ارزشیابی
2-16 پژوهش هاي مرتبط با متغيرها و عناصر برنامه درسی
2-16-1 پژوهش هاي مرتبط فعاليتهاي ياددهي يادگيري
2-17- آزمون تیمز ملاک بين المللي در ارزيابي برنامه درسي
2- 19- پژوهش هاي مرتبط با روشهاي ياددهي- يادگيري
2-20- پژوهش هاي مرتبط با ارزشیابی اجرایی برنامهدرسی
2-21- جمع بندی
فهرست منابع
5-6-1 منابع فارسی
2-5-3 – هدفهای دانشی برنامه قصد شده
1- قوانين اصلي و ضروري علوم در زمينه هاي چهارگانه ي علوم تجربي را بداند.
2- با بعضي از کاربردهاي مهم علم در زندگي آشنا شود.
3- چشم اندازي از آينده و گذشته علم داشته باشد.
4- از مفاهيم اصلي علوم هم چون ماده، انرژي، موجودات زنده، زمين و پديد هاي طبيعي و0000 درک صحيحي داشته باشد.
2-5-4 نگرش هاي ضروري در برنامه قصد شده
ارزش ها در آموزش و پرورش اهميت بسيار زيادي دارند. در واقع آموزش را بايد وسيله ايي براي نيل به ارزشها دانست. اگر ما بتوانيم تمامي سواد علمي مورد نياز هر فرد را در اختيار او بگذاريم اما شخصيت و نگرش هايش را در مسير درست قرار ندهيم، هيچ مشکلي از مشکلات جهان امروز حل نخواهد شد. بنا براين بايد در کنار دانش پايه و مهارتها، به هدف هاي نگرشي نيز توجه کامل داشته باشيم. البته بيشتر هدفهاي نگرشي جنبه عمومي دارند و خاص درس علوم تجربي نيستند.
بسياري ازهدفهاي نگرشي در زمره هدفهاي مشترک آموزش علوم تجربي در همه کشورها قرار مي گيرند. شايد بتوان گفت (( شعار جهاني فکر کنيد و منطقه ايي عمل کنيد)) حتي در عرصه تدوين هدفهاي آموزشي نيز معنا يافته است. به هر حال، هدف هايي هم چون توجه به قانونمندي و نظم موجود در پديده هاي طبيعت و پي بردن به وجود خالق آن ها، قدرداني از مواهب طبيعي به عنوان نعمت هاي الهي، تمايل به همکاري گروهي، صبر و حوصله، مسئوليت پذيري، درستکاري و راستگويي، تصميم گيري مسئولانه و احترام گذاشتن به عقايد ديگران، اعتماد به نفس، انعطاف پذيري در انديشيدن، دوري از تعصب نابجا، تمايل به يادگيري، کنجکاوي، علاقه مندي به کار و تلاش، حساسيت به حفظ بهداشت جسم وحفظ محيط زيست،ميل به صرفه جويي در مصرف ماده و انرژي و دارا بودن تفکر نقادانه و خلاق، هدف هاي مهم نگرشي هستند.
2-5-4-1 هدف هاي نگرشي در برنامه قصد شده
1- در مورد پديده هايي که در محيط اطراف او وجود دارد و علت بروز آنها، از خود کنجکاوي نشان دهد و با جستجو و تفکر، زمينه هاي کسب اطلاعات علمي را فراهم آورد.
2- از مشاهده ي نظام مندي موجود در پديد هاي طبيعت به وجود ناظم آن پي ببرد.
3- سعي کند براي آنچه خوانده است، کاربردهاي علمي بيابد.
4-به مطالعه نشريه علمي واستفاده از رسانه هاي گوناگون درزمينه هاي علمي علاقه نشان بدهد.
5- به مسائلي از قبيل صرفه جويي، استفاده بهينه از ماده و انرژي و وقت توجه داشته باشد.
6- به ضرورت تلاش براي کسب علم و فناوري به منظور فراهم آوري زمينه هاي زندگي بهتر براي خود و جامعه ايي که در آن زندگي مي کند اعتقاد داشته باشد.
7-به انجام دادن بعضي فعاليتهاي ذوقي، هنري و مهارتي، مانند ساخت ابزار و وسايل مورد نياز براي زندگي ياآزمايش هاي علمي وپرورش گل وسبزي (درباغچه ياگلدان) و... علاقه نشان دهد.
8- به بهداشت فردي وعمومي ومسائل زيست محيطي توجه داشته باشدودرحفظ محيط زيست بکوشد.
2-7 - ارزشيابي از ديدگاه برنامه قصد شده
امانی و همکاران(1386) در کتاب راهنمای معلم، سال سوم راهنمایی روشهای ارزشیابی برنامه را به شرح زیرتوصیف میکند.
ارزشيابي از پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را متخصصان اين امر، فرآيند جمع آوري اطلاعات از آموخته هاي آنان و قضاوت در مورد حدودآن آموخته ها تعريف مي کنند به عبارت ديگر، معلم در فرآيندارزشيابي، اطلاعاتي جمع آوري مي کندتابا تفسيرآنها تعيين کندکه دانش آموزچه دانشي فرا گرفته و چه توانايي هايي کسب کرده است. برعکس تصور بسياري از معلمان، بسيارپيچيده است. درفرآيند ارزشيابي هردرس، اطلاعاتي که جمع آوري مي شود. ابزار جمع آوري آن بايد درجهت هدفهاي آموزش آن درس باشد، اصل نهايي درفرآيند ارزشيابي اين است که معلم بايد آنچه را که به دانش آموز ياد داده است، ارزشيابي کند. بنابراين ارزشيابي معتبر، ارزشيابي است که باهدفهاي برنامه آموزشي هم خواني داشته باشد.
ارزشيابي يک فرآيند است و نه فرآورده. مي دانيم هر فرآيندي زمان بر است ولي امتحانهاي مرسوم و سنتي چنين نيستند. چون درروش سنتي ارزشيابي، معمولاً در مورد آنچه دانش آموز از باب محتوي فرا گرفته موفق است، ولي آموزش مهارتها مورد ارزيابي قرار نمي گيرد.در بسياري از کشورها ارزشيابي هاي مرسوم وسنتي کتبي منسوخ شده و جاي خود را به ارزشيابي هاي بسيار معتبر ي مانند:ارزشیابی براساس مشاهده عملکرد دانش آموز، گفتگو با او و تنظيم پرونده هايي براي جمع آوري اطلاعات وقضاوتهاي فردي اواشاره کرد. براين اساس، ارزشيابي درزمان خاص يا درپايان يک دوره، تعيين کننده وضعيت دانش آموزنيست، بلکه فرآيندارزشيابي با فرآيند آموزش پيوسته ودرهم تنيده تلقي مي شود.اين رويکرد جديد، به معلم فرصت کافي ميدهد تادرحدامکان در مورد پيشرفت تحصيلي هردانش آموز اطلاعاتي جمع آوري کند به اين دليل،ارزشيابي يک فرآيند مستمر مي شودو ارزشيابي مستمرهمراه با ارزشيابي تدريجي، جايگاه با ارزش خود را پيدا مي کند. ازآنجا که آموخته ها در سه حيطه دانشي، مهارت و نگرش است و لزوماً معلم در ارزشيابي بايد آنچه را دانش آموز در اين سه حيطه فرا گرفته ارزشيابي کند، در عمل، فرآيند جمع آوري اين اطلاعات از طريق ارزشيابي هاي مستمر و ارزشيابي پاياني امکان پذيراست. ارزش يابي مستمر در فرايند آموزش نقش مهمي ايفا ميکند.در هر مرحله،معلم بايد آموزش را از جايي شروع کند که دانش آموز از نظر مهارت،نگرش و دانش در آنجا قرار دارد. اگرمعلم اين نکته ي مهم در آموزش را قبول داشته باشد،بايد فرصت هايي ايجاد کند که ازطريق ان،بتواند وضعيت فعلي دانش آموز را ازنظر مهارت،نگرش و دانش به درستي شناسايي کند. يکي از هدف هاي اصلي ارزش يابي مستمر اين است که معلم دريابد، نقاط ضعف و قوت دانش آموز چيست؟ به چه کمکي احتياج دارد؟ البته ارزش يابي مستمر، نبايد به هيچ وجه، به رتبه بندي و دسته بندي دانش آموزان بيانجامد.ارزش يابي مستمر،ارزش يابي عملکرد دانش آموزطي فعاليت هاي گوناگون داخل کلاس و آزمايشگاه(آزمايش پرسش،پاسخ و گفتگوحين تدريس) و نيز فعاليت هاي خارج از کلاس است. تهيه فهرست ارزشيابي براساس فعاليتهاي دانش آموزان در طرح درس معلم، کاري متفاوت باروالي است که تا کنون انجام داده اند. لازم است معلم ازلزوم تدوين آن در بهره دهي آموزشي خود آگاه شود. بديهي است معلم اگر به لزوم تدوين فهرست ها و استفاده از آنها عقيده پيدا کند، خود بهترين فردي خواهد بود که مي داند: اولاً چگونه آنهارا تنظيم کند و ثانياً ازچه روش هايي براي بالا بردن بهره دهي فهرست ها استفاده کند؟ تهيه فهرست ارزشيابي به معلم کمک مي کند تا به خوبي در يابد، کدام دانش آموز در گروهها، در طراحي تحقيق و در مراحل انجام آن موفق است؟ کدام يک ازدانش آموز در ميان نتايج وبرقراري ارتباط مهارت لازم را کسب کرده است؟ چند نفردر استفاده از ابزار علاقمند و دقيق اند؟ نقاط قوت و ضعف هر يک ازدانش آموزان چيست و هريک به چه کمکي احتياج دارند؟
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643