پاورپوینت فصل اول ( چشم اندازی به یادگیری رویکرد شناختی ) کتاب روانشناسی تربیتی نوشته سوزان بنتهام با ترجمه اسماعیل بیابانگرد، علی نعمتی
در قالب pptx و در 21 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
مقایسه نظریه های یادگیری ویگوتسکی و برونر
چشم اندازی به یادگیری : رویکرد شناختی
مقدمه
تاریخچه ی رویکرد شناختی
اهمیت رویکرد شناختی
پیاژه
اصول مهم در نظریه ی پیاژه
مراحل توسعه شناختی پیاژه
مرحله ی حسی - حرکتی (تولد تا ۲ سالگی)
ویژگیهای مهم این مرحله
نمونه های رفتاری کودکان در این مرحله
مرحله ی پیش عملیاتی (۲ تا ۷ سالگی)
ویژگیهای مهم این مرحله
مثال از تفکر خود محور
خود محوری
عوامل مهم در خود محوری
مثال از خود محوری
ارزیابی خود محوری
آزمون های روانشناختی
مشاهدات رفتاری
نگهداری ذهنی عدد
محدودیت های حافظه
عدم توانایی در استفاده از استراتژی ها
توسعه حافظه
ارزیابی نگهداری ذهنی
مرحلهی عملیات عینی (۷ تا ۱۱ سالگی)و مرحله ی عملیات صوری (۱۱ سالگی و بیشتر)
ویگوتسکی: منطقه تقریبی رشد (ZPD) و سکوسازی
برونر: یادگیری اکتشافی (Discovery Learning)
کاربرد نظریه های ویگوتسکی و برونر در آموزش
آمادگی زیستی و یادگیری
پیاژه: یادگیری اکتشافی
1. مرحله حس حرکت (۰ تا ۲ سال)
2. مرحله پیش عملیاتی (۲ تا ۷ سال)
3. مرحله عملیات عینی (۷ تا ۱۱ سال)
4. مرحله عملیات انتزاعی (۱۱ سال به بالا)
برونر: یادگیری اکتشافی
کشف با پرسش
کشف با آزمایش
کشف با حل مسئله
کاربرد نظریه ویگوتسکی در آموزش
نتیجه گیری
در این ارائه، دو نظریه برجسته در زمینه یادگیری، یعنی نظریه ویگوتسکی و نظریه برونر، مورد بررسی قرار میگیرند. ما به بررسی مفاهیم کلیدی هر نظریه، مانند منطقه تقریبی رشد و سکوسازی در نظریه ویگوتسکی و یادگیری اکتشافی در نظریه برونر، و همچنین کاربردهای عملی آنها در آموزش میپردازیم. هدف این ارائه ارائه تصویری جامع و کاربردی از این دو نظریه مهم در زمینه یادگیری است.
در اینجا به بررسی رویکرد شناختی در یادگیری میپردازیم و توسعه ی شناختی در طول دوران کودکی را با توجه به نظریه ی پیاژه مورد بررسی قرار میدهیم.
با نگاهی به مراحل رشد شناختی و مفاهیم مربوط به آن، درک بهتری از چگونگی یادگیری در کودکان و نوجوانان به دست خواهیم آورد.
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643