پاورپوینت فصل سوم 3 ( نظریه های شناختی) روانشناسی رشد نظریه ها، پژوهش ها و آزمون ها دکتر مهناز علی اکبری دهکردی
در قالب ppt و در 28 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
فصل سوم: نظریه های شناختی
هدف کلی
اهداف یادگیری
پیاژه و رشد شناختی
زندگینامه پیاژه
مفاهیم پایه در نظریه پیاژه
روش شناسی پیاژه
مراحل رشد شناختی از دیدگاه پیاژه
رویکرد پردازش اطلاعات
رویکرد روان سنجی
ارزیابی نظریه های شناختی
خلاصه فصل
هدف کلی
آشنایی دانشجویان با نظریه های شناختی ارائه شده در روانشناسی رشد
اهداف یادگیری
از دانشجو انتظار میرود با مطالعه این فصل بتواند
- نظریه رشد شناختی پیاژه را توضیح دهد.
رویکرد پردازش اطلاعات را در رشد شناختی تبیین
رویکرد روان سنجی در رشد شناختی را توضیح دهد.
کند.
نظریه های شناختی ارائه شده در روانشناسی رشد را ارزیابی کند.
مقدمه
همان گونه که در آغاز این بخش اشاره شد دیدگاههای سنتی رشد را میتوان به سه گروه عمده نظریه های روانکاوی یادگیری و شناختی تقسیم کرد. به عبارت دیگر، با توجه به اینکه صاحب نظران رشد نمیتوانند تمام پیچیدگیهای رشد انسان را تبیین کنند، معمولاً تلاش خود را بر مطالعه یکی از ابعاد رشد متمرکز کنند. نظریه پردازان شناختی علاقه مند به بررسی ماهیت شناخت و جنبه های مختلف آن شناخت عمل یا فرایند دانستن است برای فهمیدن سه رویکرد مختلف وجود دارد که عبارتند از رویکرد پیاژه ای که بر تغییرات کیفی نحوه تفکر افراد در فرایند رشد تأکید دارد؛ نگرش پردازش اطلاعات که به بررسی اقدامات فعالیتها و عملیاتی کـه حین دریافت ،ادراک یادآوری و تفکر درباره اطلاعات و کاربرد آن رخ میدهد، میپردازد و رویکرد روان سنجی که تغییرات کمی هوش را در فرایند رشد افراد اندازه گیری میکند ،رایس) ترجمه فروغان، ۱۳۸۷).
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643