پاورپوینت فصل هشتم 8 کتاب ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن( انواع ادبیات کودکان داستانهای شگفت انگیز و نو) ثریا قزل ایاغ
در قالب ppt و در 28 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
مقدمه
تعریف داستان و تفاوت آن با قصه
قصه های جن و پری جدید
فانتزی
داستانهای تخیلی علمی
جایگاه داستانهای شگفت انگیز و نو در زندگی کودکان و نوجوانان
ضوابط ارزیابی داستانهای شگفت انگیز و نو
خلاصه فصل
رسیدن به عصر صنعت چاپ سبب شد که قصه ها و افسانه هایی که قرنها دهان به دهان نقل شده بود در لابه لای صفحات کتابها جای بگیرند و ثبت شوند. محبوبیت این قصه ها در میان کودکان که تازه و به برکت تغییر در نگرشهای تربیتی میتوانستند از مواهب دوران کودکی لذت ببرند سبب. ب شد نویسندگانی قدم به میدان بگذارند و با الهام از کهن الگوهای این قصه ها، قصه های جدیدی را خلق کنند که مثل موجوداتی اساطیری نیمی قصه کهن بودند و نیمه دیگر آنها به مسائل زندگی کودکان در همان عصر و زمانه بر میگشت که هانس کریستین اندرسن سلسله جنبان این حرکت تاریخی بود. در این فصل به داستانهای شگفت انگیز جدید که شامل قصه های جن و پری ،جدید فانتزیها و داستانهای تخیلی علمی است میپردازیم و جایگاه این آثار را در زندگی کودکان و نوجوانان مورد سنجش قرار میدهیم و اشاره مختصری به ضوابط ارزیابی آنها داریم.
آنچه امروز کودکان و نوجوانان به عنوان داستان مطالعه میکنند از قواعد داستان نویسی امروز تبعیت میکند؛ لذا ابتدا لازم است به تعریف داستان بپردازیم
داستان یک سلسله وقایع حقیقی یا غیر حقیقی است که به طور زنده و آمیخته با جزئیات بیان شده باشد به نحوی که متخیله خواننده یا مستمع بتواند آنها را آناً مجسم کند» از این تعریف چنین بر میآید که داستان ساخته و پرداخته ذهن خلاق فردی به نام نویسنده .است گرچه از واقعیتهای بیرونی برداشتهایی شده است ولی همه این واقعیتها از صافی ،ذهن عواطف و احساسات و پیش داشته های نویسنده گذشته و از پایگاه و موقعیت اجتماعی او نشأت گرفته است و با کمک ذهن خلاق خواننده و مشارکت اوست که کامل میشود. داستانهای کودکان و نوجوانان نیز قائل به این تعریف ،هستند خواه داستانها کاملاً تخیلی و فانتزی گونه باشند یا واقعی
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643