اقدام پژوهی چگونه اضطراب دانش آموزپایه سوم راهنمایی را در ساعت ریاضی کاهش دادم؟
در قالب word و در 23 صفحه و قابل ویرایش
فهرست مطالب
چکيده:
کلید واژه :
مقدمه:
توصیف وضیعت و بیان مساله:
تعریف کلید واژه ها:
اضطراب چیست؟
نگرانی چیست؟
جمع آوری اطلاعات شواهد 1 :
مشاهده ی رفتار دانش آموز در کلاس درس:
مصاحبه با دوستان:
مصاحبه با دیگر معلمان فاطمه:
مصاحبه با والدین فاطمه:
مصاحبه با خود فاطمه:
مطالعات تحقيقات گذشته :
اضطراب رياضي چيست ؟
چگونه اضطراب رياضي دانش آموزان افزايش مي يابد ؟
تجزيه تحليل و تفسير داده ها :
الف) عوامل محيطي
1- فشارهاي والدين :
2- شيوه آموزش دبير :
3- محتوي کتاب هاي رياضي :
4- تجارب منفي :
ب) شيوه هاي اشتباه آموزش رياضي
پ) عوامل فردي
انتخاب راه جديد موقتي :
اجراي راه حل و نظارت بر آن :
گردآوري اطلاعات ( شواهد2 )
ارزشيابي تأثير اقدام جديد و تعيين اعتبار آن :
پیشنهادات
منابع :
چکيده:
پژوهش نشان داده است که عامل بسياري از موارد اضطراب در دانش آموزان در جو عمومي مدرسه و کلاس درس است که با اصلاح روش تدريس، در ارزيابي و ارزشيابي قابل تضعيف مي باشد.
و اما پژوهش حاضر در مورد فاطمه دانش آموز پايه سوم راهنمايي است که دچار اضطراب در کلاس و به خصوص در درس رياضي است که پس ازبرخورد با اين مسئله به جمع آوري اطلاعات از منابع گوناگون و استفاده از تجربيات افراد متخصص پرداخته و بعد آنها را مورد تجزيه و تحليل قرار داده و سپس با ارائه راه حل هايي به بهبود و کاهش اضطراب او پرداختم.
کلید واژه :
اضطراب – نگرانی – دانش آموز - پایه سوم راهنمایی
مقدمه:
اختلالات رفتاري و عاطفي دانش آموزان از مواردي است که در سال هاي اخير، مورد توجه خاص معلمين و اولياء تعليم و تربيت قرار گرفته است، توجه ويژه به اين مشکلات رفتاري و عاطفي از اين جهت مهم است که توجه نکردن به آن و گسترش يافتن اين مشکلات در کلاس هاي درسي مانعي در جهت رسيدن به اهداف آموزشي و تربيتي در مدرسه و کلاس است.
ضمن اين که موجب مي شود معلمين در کلاس درسي دچار مشکل شوند و باعث افت در عملکرد تحصيلي دانش آموزان نيز شود. اضطراب به عنوان يک مسأله شايع، حداقل به طور خفيف در اغلب کودکان و نوجوانان به چشم مي خورد.
بروز آن در مرحله حاد و شديد همراه با علايم و نشانه هايي چون دلهره، بي قراري، بي خوابي، عصبانيت، تشويش و نگراني و گوش به زنگ بودن، اشکال در تمرکز حواس، احساس خستگي، تپش قلب و تنگي نفس، تغيير رنگ چهره و اندام ها، استرس، اختلال در فشار خون، تعريق سرد و گرم اندام، خيال پردازي، کابوس در خواب و بيداري و ... است.
علل بروز آن نيز معمولاً کاهش مناسبات و ارتباطات عاطفي و عدم احساس امنيت، شرايط ناگوار زندگي ماشيني و عدم ايجاد ارتباط همگن با آن، بروز مسائل، اختلافات و مشکلات خانوادگي، نگراني از آينده شغلي و تحصيلي، فقدان اعضاي خانواده، کم توجهي به مسائل ديني و معنوي. عدم آمادگي در مواجه با خطر احتمالي از قبيل بيماري، فوت ، حادثه ناگوار جنگ و سيل و زلزله، براي خويش و نزديکان، نحوة کسب آموزش هاي تربيتي غلط در چگونگي برخورد با اضطراب است.
توصیف وضیعت و بیان مساله:
اینجانب …………، دارای مدرک ……….، مدت ….. سابقه خدمت در نظام مقدس آموزش و پرورش را دارم. پژوهش حاضر مربوط به دانش آموزان آموزشگاه ……… است که مدرسه تثبیتی من در سال ………. بود.
فاطمه دانش آموز پایه ی سوم راهنمایی آموزشگاه مهدیه است .فاطمه دارای قدی متوسط و اندامی ظریف است، مذهب او شیعه و در خانواده ی چهار نفری زندگی میکند.فاطمه فرزند اول خانواده است. فاطمه در کلاس تقریبا کم حرف و آرام است و هیچ ذوقی در کلاس برای یادگیری مراحل تمرینات نشان نمیدهد و گاهی آنقدر با اضطراب با شرایط مواجه میشود که باعث اختلال و عدم توجه دیگران و حتی اضطراب دیگران هم میشود. معمولاً حرفهایش و ظاهرش هم نوعی با نا خوشنودی و استرس همراه است. با مشاهده ی رفتار او و با توجه به تاثیر رفتارش در کلاس و اهمیت درس ریاضی در جامعه ی کنونی بر آن شدم تا علل بروز این رفتار ها را بیابم و برای بهتر شدن وضعیت او راه کارهایی طراحی کنم
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643