اقدام پژوهی چگونگی علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی را افزایش دادم ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

اقدام پژوهی چگونگی علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی را افزایش دادم

(0)
(0)

اقدام پژوهی

اقدام پژوهی چگونگی علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی  را افزایش دادم
رنگ و مدل کالا
اقدام پژوهی
تعداد
+
_
عدد
15,000 تومان
موجود

توضیحات

اقدام پژوهی چگونگی علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی را افزایش دادم

در قالب word و در 19 صفحه و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب
چکیده : 
بیان مسئله 
توصیف وضع موجود ( شواهد 1 ) 
الف- شاخص های کیفی وضع موجود : 
با بررسی نتایج حاصل از آزمون ادبیّات فارسی دی ماه دریافتم : 
ب - شاخص های کمی وضع موجود : 
جدول شماره 1:جدول درصد فراوانی نتایج آزمون ادبیّات فارسی آذر ماه در سال تحصیلی 92-91 
تجزیه و تحلیل اطّلاعات 
انتخاب راه حل های جدید موقتی و اجرای‌ آنها
1- پرسش و پاسخ گروهی 
2- استفاده از رایانه 
3- استفاده از تصاویر 
4- خواندن مطالبی جذاب برای افزایش آگاهی 
5- روش نمایشی 
6- دست سازه های دانش آموزان 
توصیف وضع مطلوب (شواهد 2 ) 
الف – شاخص های کیفی وضع مطلوب 
ب- شاخص های کمی وضع مطلوب 
جدول شماره 2 : جدول درصد فراوانی نتایج آزمون ادبیّات فارسی دی ماه در سال تحصیلی 92-91 
گزارش نهایی و نتیجه گیری 
پیشنهادات 
منابع و مآخذ 

 

 

چکیده :
درس ادبیات فارسی یکی از مهم ترین دروس دانش آموزان در طی دوران تدریس‌ آنها است. این درس برای بعضی از دانش آموزان به دلیل داشتن لغاتی فراتر از دانش‌ آنها و معانی پیچیده و اشعاری که درک‌ آنها در بعضی موارد سخت و دست نیافتنی برای آن هاست، از محبوبیت کمی برخوردار است.
من در این کار پژوهشی روش هایی را برای علاقه مند ساری دانش آموزان به این درس شیرین و پر محتوا بررسی می‌کنم و راهبرد‌ آنها را مورد بحث قرار می‌دهم.
از آنجا که می‌دانید در رویکردهای جدید تعلیم و تربیت عرضه ی اطّلاعات کافی نیست. بلکه روش تدریس دوسویه از اهمّیّت ویژه برخوردار است. نقش اصلی بر عهده ی دانش آموزان گذاشته می¬شود که با مشارکت مستقیم خود به فرآیند یادگیری شکل می¬دهند و شیوه های تفکّر کردن را تمرین می¬کنند. که این عمل به صورت های مختلفی که در این پژوهش شرح داده شده است میسر می‌گردد.
در نتیجه ی این عمل اقدام پژوهی، بسیاری از مشکلات و موانع پیشرفتی و علل بی انگیزگی دانش آموزان در درس ادبیّات فارسی را شناسایی و به بهبود‌ آنها می‌پردازم.
مقدمه :
زبان توسعه یافته ترین ابزار فکری است که برای برقراری ارتباط بین انسان ها و جوامع انسانی به کار گرفته می‌شود. گرچه با ابزارهای دیگری مانند علائم، هنرهای بصری همچون نقاشی و مجسمه سازی نیز می‌توان ارتباط برقرار نمود، امّا انتقال مفاهیم پیچیده ذهنی به ساده ترین و کامل ترین شکل ممکن فقط از طریق زبان نوشتاری و گفتاری ممکن است.
با توجّه به مطالب یاد شده، آشکار می‌گردد که نقش و جایگاه درس ادبیّات فارسی در زندگی انسان به چه میزان دارای اهمّیّت است.امّا سؤال مهمی که مطرح است آن است که، چرا بعضی از دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی علاقه مند نمی‌باشند ؟ چرا در بررسی نتایج ارزش یابی درس ادبیّات فارسی اغلب فراگیران از بخش واژگان و درک مفاهیم، نمره ی بیشتری از دست می‌دهند ؟ چرا بعضی از دانش آموزان در پاسخ گویی به طور شفاهی دچار اضطراب می‌شوند ؟چرا بعضی از دبیران در تدریس این درس موفّقیّت چندانی ندارند ؟به راستی دلیل این ناکامی ها چیست و عوامل آن کدامند؟
در مباحث روانشناسی تربیتی، انگیزش و تعلیم و تربیت رابطه ای مانند آب و ماهی دارند. برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان باید تلاش نمود تا فرد احساس نیاز کند. برای کسب مهارت در یک زمینه یا کسب دانش در موضوعی خاص اگر انگیزه، شوق و یا علاقه در میان نباشد، هیچ گاه به هدف خود نخواهیم رسید. برای این که بتوانیم میزان علاقه و میزان انگیزه را افزایش دهیم، از تقویت کننده های مؤثر استفاده می‌کنیم.
در میان دروس دوره ی راهنمایی، ادبیّات فارسی زیاد مورد علاقه ی اکثر دانش آموزان نیست ویا این که در یادگیری آن مخصوصاً در واژگان و درک مفاهیم مشکلاتی دارند. پژوهنده در این پژوهش از هر دو روش تقویت کننده ها هم بیرونی و هم درونی استفاده کرده تا به نتایج مطلوب خود برای حل این مشکل دست یابد.
بر این اساس، عنوان اقدام پژوهی حاضر این است :" چگونگی افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی." و هدف اصلی آن ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در دانش آموزان نسبت به مفاهیم و واژگان درس ادبیّات فارسی است.

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643