مقاله با موضوع چالش های روابط ترکیه و آمریکا در دوره ترامپ و ارائه رویکردهای رسانه ای ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

مقاله با موضوع چالش های روابط ترکیه و آمریکا در دوره ترامپ و ارائه رویکردهای رسانه ای

در قالب ppt و در 24 صفحه و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب

چکیده
1.مقدمه
2. چارچوب نظری: نظریه نوواقع گرایی
3. پیشینه روابط آمریکا و ترکیه
4. چالش ها و موانع روابط ترکیه و آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ
4-1. چالش ها و موانع موجود در روابط ترکیه و آمریکا در حوزه های داخلی (ملی)
4-1-1-ویژگی های روانی و شخصیتی ترامپ و اردوغان
4-1-2. بانک خلق و دادخواهی هاکان آتیالا
4-1-3. پافشاری ترکیه برای متهم کردن بن سلمان در پرونده قتل جمال خاشقچی
4-1-4. نقش آمریکا در کودتای 15 جولای 2016
4-1-5. خرید موشک اس-400 و احتمال تحریم جنگنده های اف- 35 از سوی آمریکا
4-1-6. گسترش احساسات ضد آمریکایی در ترکیه
4-1-7. محاکمه کشیش برانسون و تحریم های آمریکا علیه اقتصاد ترکیه
4-2. چالش ها و موانع موجود در روابط ترکیه و آمریکا در سطح منطقه ای
4-2-1. موضوع فلسطین و انتقال سفارت آمریکا به قدس
4-2-2 اختلافات ترکیه با آمریکا در بحران سوریه    
4-2-3. ادعای نسل کشی ارامنه توسط عثمانی ها در کنگره امریکا
4-3. چالش ها و موانع موجود در روابط ترکیه و آمریکا در سطح بین المللی
4-3-1. همگرایی ترکیه با ایران و روسیه
4-3-2- مبارزه با داعش
5. نتیجه گیری
6. پیشنهادهای رسانه ای
منابع و مأخذ

 

 


4-2-2 اختلافات ترکیه با آمریکا در بحران سوریه    
جدی ترین اختلافات در مورد سیاست خارجی آنکارا و واشنگتن ناشی از بحران سوریه و نگرش آنها درباره دولت سوریه است. ایالات متحده به بهانه نابودی داعش از نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) که ضدترکیه هستند، پشتیبانی می‌کرد. واشنگتن همچنین در مورد گسترش تأثیر روسیه و ایران بر نظام بشار اسد و ایجاد پایگاه هایی در سوریه که می‌تواند تهدیدهای نظامی متحدان ایالات متحده در منطقه، یعنی عربستان سعودی و سایر سلطنت ها در شورای همکاری خلیج فارس و همچنین اردن، مصر، اسرائیل و شبه نظامیان کرد سوریه معروف به یگان های حفاظت از مردم (YPG) نیروهای دموکراتیک سوریه ((SDF را در پی داشته باشد ،نگران است (26 :2019 ,Martin).
تسلیح کردها به سلاح های پیشرفته آمریکایی خشم مقامات آنکارا را در پی داشته است. رجب طیب اردوغان بارها از سیاست های ایالات متحده در قبال سوریه انتقاد کرده و آن را مایه بی ثباتی و ناامنی دولت ترکیه خوانده است .تا جایی که در سفر اردوغان در 6 مه 2017 به واشنگتن از ترامپ خواست به همکاری آمریکا و YPG که از زمان اوباما آغاز شده، پایان دهد. اردوغان افزود: «اگر این امر ادامه یابد باعث ایجاد زحمت برای ما در منطقه خواهد شد و این نیز به نوبه خود، ناتو و شرکای استراتژیک ما را به زحمت خواهد انداخت. YPG برای شکست داعش ضروری است، اما نباید از این واقعیت اجتناب کرد که آمریکا از نیرویی که توسط کادرپ.ک.ک آموزش دیده، حمایت می‌کند. در حالی که پ.ک.ک علیه یکی از اعضای ناتو شورشکرده است» (Ensor, 2017).


. محاکمه کشیش برانسون و تحریم های آمریکا علیه اقتصاد ترکیه
سطح تنش بین آنکارا و واشنگتن بعد از دستگیری و محاکمه آندرو برونسون1 کشیش آمریکایی به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافت .برانسون در سال 2016 توسط مقامات ترکیه بازداشت و به جرم جاسوسی و فعالیت از طرف گولن و پ.ک.ک محاکمه شد (TOL, 2018: 2). ترامپ به دنبال این مسئله در 26 جولای 2018 در توئیتی خواستار آزادسازی آندرو برونسون شد (sputniknews, 2018).
این درخواست توسط آنکارا رد شد. آنکارا این توئیت را به عنوان توهین به رابطه 70 ساله خود با ایالات متحده از طریق پیمان ناتو تفسیر کرد (Ünal, 2018: 40). عدم پذیرش آزادی برانسون باعث شد که واشنگتن، وزیر دادگستری و وزیر کشور ترکیه را در فهرست افراد تحریم شده قرار دهد. مقامات آنکارا نیز به دنبال آن واکنش های شدید خود را آغاز کردند. این تنش هاپی درپی پیش رفت تا اینکه رئیس جمهور آمریکا در دهم آگوست 2018 در توئیتی دو برابر شدنتعرفه های گمرکی بر فولاد و آلومینیوم ترکیه را مطرح کرد. ترامپ همچنین از تداوم تحریم ها علیه آنکارا خبر داد. افزون بر این موارد، وی تأکید کرد: «روابط با ترکیه در سطح خوبی قرار ندارد و به صورت غیر مستقیم اظهار داشت: تصمیمات اتخاذ شده به منزله مجازات است». بحران ارزی در ترکیه به دنبال این اتفاقات تشدید شد و ارزش لیره در برابر دلار افت چشمگیری تجربه کرد. ارتباط این کشیش آمریکایی با گروه فتو (فتح الله گولن) به عنوان جریانی که عامل اصلی کودتا معرفی شده است، دست داشتن واشنگتن در این کودتا را بیش از پیش مشخص می‌سازد.

.
4-1-5. خرید موشک اس-400 و احتمال تحریم جنگنده های اف- 35 از سوی آمریکا
خرید سامانه پدافند موشکی اس-400 روسیه توسط ترکیه به یک چالش جدی میان ترکیه و آمریکا تبدیل شده است (Ünal, 2018: 43). ترکیه با توجه به ناامنی در مرزهای خود (عراق و سوریه( و عدم حمایت از سوی متحدانش در ناتو، پیشنهاد روسیه در زمینه خرید اس-400 را مورد توجه قرار داد که این امر تنش با امریکا را افزایش داد. در پاسخ به آغاز تحویل اس-400 به ترکیه، دولت ترامپ در ژوئیه 2019 اعلام کرد که ترکیه را از برنامه جنگنده های اف-35 حذف می‌نماید (Zanotti & Thomas, 2020: 6). این سامانه روسی می‌تواند یک خطر امنیتی درباره جمع آوری و انتقال اطلاعات پیرامون جنگنده های پیشرفته اف-35 باشد .لذا ناتو اعلام کرد که نگرانی های عمیقی در رابطه با تحویل موشک های اس-400 به ترکیه دارد (تقی پور ،1398).
مقامات آمریکایی نیز هشدار دادند که استفاده ترکیه از سیستم دفاعی روسیه، ارتباطات ناتو را به خطر می‌اندازد و منجر به مشکلات همکاری پذیری می‌شود (2018 The Region,).

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643