مقاله و مبانی نظری تجارت الکترونیک و بلوغ تجارت الکترونیک ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

مبانی نظری و پیشینه پژوهشی تجارت الکترونیک و بلوغ تجارت الکترونیک (فصل دوم)

در قالب word و در 47 صفحه و قابل ویرایش

 

فهرست مطالب

- مقدمه.20
2-2- تجارت الکترونیک20
2-2-1- تعریف تجارت الکترونیک 20
2-2-2-مدل های تجارت الکترونیک.22
2-2-3-نفوذ تجارت الکترونیک در ایران و جهان23
2-3-بلوغ الکترونیک.25     
2-3-1- تعریف بلوغ الکترونیک25
2-3-2-روش شناسی آمادگی الکترونیکی26
2- 4-مدل های پذیرش تجارت الکترونیک در مطالعات پیشین29
2-4-1-مدل های نظری 29
2-4-1-1- مدل کا پی ام جی29
2-4-1- 2-مدل شرکت مشاوره امیساری30
2-4-1- 3-مدل لوی و پاول.30
2-4-1- 4-مدل شورای بهره وری هنک کنگ31
2-4-1- 5-مدل مارتین و ماتلای.31
2-4-1-6- مدل کوپر و برگس.32
  2 -4-1-7-مدل کاندال32
2-4-1-8-مدل گروه گارتنر.33
2-4-1-9-مدل میسرا و دینگرا.34
2-4-1- 10-مدل دلویت و تاچ.35
2-4-1-11مدل دموکراسی الکترونیک.36
2-4-1-12مدل سازمان ملل.36
2-4-2-مدل های عملی41
2-4-2-1-تجارب خارجی.41
2-4-2- 1-1-پیاده سازی تجارت الکترونیک در سنگاپور41
2-4-2-1-2-پیاده سازی تجارت الکترونیک در استرالیا42
2-4-2-1-3-پیاده سازی تجارت ادلکترونیکی در اتحادیه اروپا و آمریکا42
2-4-2-2  تجربه داخلی43
2-4-2-2-1- پیاده سازی تجارت الکترونیک در شرکت هواپیمایی هما43
2-5- شرکت های کوچک و متوسط.44
    2 -5-1- تعریف شرکت های کوچک و متوسط.44
    2 -5 -2- مزایای شرکت های کوچک و متوسط در اقتصاد جهانی.49
    2-5-3- بهره گیری از تجارت الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط.50
    2-5-4- مزایا و معایب تجارت الکترونیکی در شرکت های کوچک و متوسط.51
    2 -5-6 - تجارت الکترونیک و چالش های فرا روی شرکت های کوچک و متوسط.54

منابع

 


2-2- تجارت الکترونیک
2-2-1-تعریف تجارت الکترونیک
  استفاده از فناوري‌هاي الکترونيکي در انجام امور تجارت پيشينه‏اي نسبتا طولاني دارد. در حقيقت، نياز به تجارت الکترونيکي از تقاضاهاي بخش‌هاي خصوصي و عمومي براي استفاده از تکنولوژي اطلاعات به منظور کسب رضايت مشتري و هماهنگي موثر درون سازماني نشات گرفته است. مي‏توان گفت اين نوع تجارت، از حدود سال 1965 آغاز شد که مصرف‌کنندگان توانستند پول خود را از طريق ماشين‌هاي خود پرداز ،دريافت کرده و خريدهاي خود را با کارت‌هاي اعتباري انجام دهند. پيش از توسعه فناوري‌هاي مبتني بر اينترنت در سال‌هاي آغازين دهه 90، شرکت‌هاي بزرگ دست به ايجاد شبکه‏هاي کامپيوتري با ارتباطات مشخص، محدود و استاندارد شده براي مبادله اطلاعات تجاري ميان يکديگر زدند. اين روش، مبادله الکترونيکي داده‌ها ناميده ‏شد (مولاو لیکر، 2001).
از تجارت الکترونيک، تعاريف متعددی ارائه شده است. درحقيقت مجموعه متنوع وسيعی از تعاريف و مفاهيم برای تجارت الکترونيک وجود دارد که موضوعات، کاربردها و مدل‌های گوناگونی را در بر می‌گيرد. درگونه‌ای از اين موارد، کوشيده شده است که تعاريف عامی ارائه شود و در گونه‌های ديگر تعاريف به نوع فعاليت، امکانات ارتباطی و تجهيزات مورد استفاده، محدوده سازمانی فعاليت‌ها و زير ساختارها توجه شده است :
•    در يک تعريف مي‌توان به هر تجارت يا فعاليت اقتصادي در وب، که امکان خريداري و فروش محصولات و سرويس‌ها را فراهم مي‌آورد و تراکنش‌هاي تجارت و فعاليت‌هاي بين افراد و سازمان‌ها را تسهيل مي‌بخشد، تجارت الکترونيک گفت (اشنایدر ،2002).
•    تجارت الکترونيک، تجارت کردن از طريق ابزارهای فناوری ارتباطی جديد است که تمام جنبه‌های تجارت را شامل ايجاد بازار تجاری، سفارش دهی، مديريت زنجيره‌ي عرضه و معاملات پولی را در بر می‌گيرد. (گاناسکاران ،2002)
•    چافي به تجارت الکترونيک به ديده خريد و فروش کالا از طريق اينترنت مي‌نگرد. (چافی ،2002)
•    کالاکوتا تجارت الکترونيک را از چهار ديدگاه تعريف مي‌کند:
1-    ديدگاه ارتباطات: تجارت الکترونيکي از اين منظر بر انتقال اطلاعات، کالا، سرويس‌ها و يا پرداخت پول از طريق ابزارهاي الکترونيکي دلالت دارد.
2-    ديدگاه آنلاين: از اين منظر تجارت الکترونيک خريد و فروش آنلاين اطلاعات و کالاها مي‌باشد.
3-    ديدگاه سرويس: از اين منظر تجارت الکترونيک ابزاري ا‌ست که همزمان هزينه‌ها را کاهش و سرعت و کيفيت را افزايش مي‌دهد.
4-    ديدگاه جريان بازرگاني: از اين منظر تجارت الکترونيک به عنوان ابزاري براي بهبود و تسريع جريان‌ها و فرآيندهاي کاري تعريف مي‌شود (کالاکوتا و وینستون ،1997).
با توجه به موضوعات ارائه شده در تعريف‌ها، مي‌توان اين گونه بيان کرد که تجارت الکترونيک بر به کارگيري فناوري اينترنت به منظور معاوضه ارزش‌ها (کالا و خدمات) دلالت دارد.

2-2-2- مدل‌هاي تجارت الکترونيک
  استفاده از اينترنت به عنوان مهمترين بستر ارتباطی در تجارت الکترونيکی همزمان با رشد روزافزون شبکه جهانی ارتباطات، باعث پيدايش مدل‌های گوناگونی در اين تجارت گرديده است. اين مدل‌ها حاصل تعامل سه گروه اصلی از افراد يک جامعه، از ديدگاه اقتصادی هستند که عبارتند از دولت يا سازمان‌های وابسته، سازمان‌های تجاری و اقتصادی، توليدکنندگان کالا و ارائه‌کنندگان خدمات و در نهايت مردم عادی که خريداران نهايی کالا يا خدمات هستند. مدل‌های مختلف تجارت الکترونيکی از تعامل دوبه‌دوی اين سه گروه اصلی حاصل می‌شوند.
•    تجارت الکترونيک بنگاه با بنگاه
  در اين مدل ارتباط بين دو يا چند سازمان، مؤسسه اقتصادی، توليد کنندگان مواد اوليه، توليدکنندگان انواع مختلف کالای مصرفی، ارائه‌کنندگان انواع گوناگون خدمات موردنظر است، در واقع اين مدل را به نوعی می‌توان توسعه يافته مدل قديمی‌تر مبادله الکترونيکي داده‌ها دانست. مدل بنگاه با بنگاه دربرگيرنده عمليات تبادل اطلاعات، داده ها، ثبت سفارش، خريد و فروش و. مي‌باشد. در اين مدل فرآيند ارتباطی بسيار باز و قابل‌انعطاف طراحی شده طوری که توليد‌کنندگان مواد اوليه، توليد‌کنندگان کالاهای مختلف و فروشندگان و توزيع کنندگان بتوانند به راحتی با يکديگر ارتباط مستقيم داشته باشند. اين به معنی کاهش واسطه‌ها نيز هست. موضوعی که به نوبه خود باعث کاهش قيمت‌ها می‌شود.
  عوامل ذکر شده باعث گرديده است که اين مدل به‌عنوان اصلی‌ترين مدل تجارت‌الکترونيکی به حساب می‌آید و طی مدت کوتاهی که از زمان پيدايش آن می‌گذرد درآمد قابل توجهی را نصيب صاحبان سرمايه می‌سازد.
•    تجارت الکترونيکی بين بنگاه و مصرف کننده(خرده فروشی)
  اين دو مدل بيان‌کننده ارتباط متقابل بين توليدکننده اصلی کالاهای گوناگون با استفاده‌کننده و خريداران نهايی اين محصولات و خدمات است. اين روزها می‌توان کالاهای مختلفی از مواد اوليه صنعتی گرفته تا اتومبيل، ماشين‌آلات صنعتی و کالاهای عمومی مانند مواد غذايی، محصولات فرهنگی، گل و گياه و اقلام کادويی را به همراه طيف وسيعی از خدمات مثل رزرو هتل، بليط هواپيما، قطار، اتوبوس، اجاره ماشين و. به صورت آن‌لاين خريداری کرد. در اين دو مدل توليدکنندگان می‌توانند مصرف‌کنندگان نهايی محصولات خود را شناسايی کنند و محصولات خود را به صورت مستقيم به آنها عرضه کنند. مصرف‌کنندگان نيز به نوبه خود می‌توانند از بين توليد‌کنندگان، آنکه شرايط مطلوبتر را دارا است و از هر جهت مناسب‌تر است را انتخاب نمايند.
•    تجارت الکترونيکی بين مصرف کننده و مصرف کننده
  اين شيوه در تجارت الکترونيک عمدتاً براساس مدلی به‌وجود آمده است که پير اميديار طراح و صاحب سايت اي‌بي و افراد مبتکری مثل او خلق کرده‌اند. در اين مدل فروشندگان اجناس اين امکان را می‌يابند که در يک محيط گسترده اجناس خود را به خريداران نهايی ارائه کنند. اميديار کوشيد با توجه به طيف گسترده بازديدکنندگان در اينترنت، بستری را فراهم کند که فروشندگان بتوانند کالای خود را به شيوه حراج اجناس با شيوه‌ای مشابه دنيای واقعی به فروش برسانند. اما تفاوت اصلی اين نوع از حراج تعداد بی‌شمار شرکت‌کنندگان و مخاطبان حراج است.
هر گونه امور کسب و کار بين دولت و بنگاه
    در اين مدل سازمان‌ها، نهادها و مراکز دولتی و وابسته به دولت در ارتباط با مراکز اقتصادی، بنگاه‌های تجاری و شرکت‌های توليدکننده و ارائه‌کننده کالا و خدمات هستند. در اين ساختار طرفين با مراجعه به يکديگر و تعامل با هم از طريق شبکه‌های کامپيوتری امور بازرگانی ميان خود را انجام می‌دهد. اين امور شامل مواردی چون گرفتن انواع مجوزها از دولت و سازمان‌های مربوطه، پرداخت وجه مورد درخواست دولت، گرفتن اطلاعات از نهاد دولتی و موارد ديگری است که همگی در اين مدل خلاصه می‌شوند. مزيت اصلی اين ساختار صرفه‌جويی در انجام عمليات‌ گوناگون برای دولت و سازمان‌های مربوطه و کاهش زمان انجام اين امور و کاهش نيروهايی است که بيهوده صرف انجام کم بازده و يا بدون بازده در سازمان‌ها می‌شود(موسوی،فرهادی،1389).

2-2-3- نفوذ تجارت الکترونيک در کسب و کارهاي ايران و جهان     
  اينترنت در دهه نود به صحنه ارتباطات جهاني پاي گذاشت و رشد آن نسبت به ساير رسانه‌هاي ما قبل خود حيرت آور بوده است، به گونه‌اي که تعداد کاربران اين رسانه در تاريخ سي جون 2010 به جمعيتي بالغ بر دو ميليارد رسيده است. بنا بر رشد 444 درصدي کاربران اينترنت، اين فضاي مملو از مشتريان بالقوه از ديد سياست گذاران و بازاريابان بنگاه‌هاي تجاري دور نمانده و براي بدست آوردن آن سعي در ارتباط با اين دنياي مجازي کرده‌اند.
به نقل از سايت آمارهای جهانی اينترنت (مطابق جدول شماره2-1)، ايران نيز با داشتن 33ميليون کاربر اينترنتي، از غافله جهاني عقب نمانده است.
روند رو به گسترش استفاده از اينترنت در ميان کشورهای خاورميانه از سال 2003 ميلادی با شتابی فزاينده همراه شده و ضمن تسهيل دسترسی به اطلاعات، کالاها و خدمات مورد نياز، زمينه بهبود فضای کسب و کار در منطقه را نيز فراهم ساخته است. در اين ميان، روند رشد و بسط دامنه دسترسی به اينترنت در ايران، با شيبی فزاينده ادامه يافته است. در حال حاضر ايران حائز رتبه اول در ميان کشورهای منطقه از نظر ميزان دسترسی به اينترنت بوده و در طی يک دوره رشد خيره کننده، تعداد کاربران اينترنتی در ايران از رقم 250 هزار نفر در پايان سال 2000 ميلادی به رقم 33 ميليون و دويست هزار نفر در سال 2010 افزايش يافته که به اين ترتيب، کشورمان در اين دوره حدوداً ده ساله، شاهد رشدی 130برابری در ميزان دسترسی به اينترنت بوده است.

 

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643