مقاله و مبانی نظری خوشه‌‌‌‌های صنعتی ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری خوشه‌‌‌‌های صنعتی

(0)
(0)

مبانی نظری

مقاله و مبانی نظری خوشه‌‌‌‌های صنعتی
رنگ و مدل کالا
مبانی نظری
تعداد
+
_
عدد
19,900 تومان
19,900 تومان
موجود

توضیحات

مبانی نظری و سوابق پژوهشی مفاهیم و عناصر خوشه‌‌‌‌های صنعتی (فصل دوم)

در قالب word , در 93 صفحه و قابل ویرایش


فهرست مطالب
1-2 مقدمه    32
2-2 خوشه‌‌‌‌های صنعتی    32
1-2-2 تعاریف و مفاهیم خوشه    33
2-2-2 خوشه هاي صنعتی و عناصر تشکیل دهنده آن    38
1-2-2-2 عوامل فضایی و مکانی    41
2-2-2-2 عوامل فرهنگی و اجتماعی    42
3-2-2-2 عوامل سازمانی و اقتصادی    44
4-2-2-2 عوامل سیاستگذاری و نهادی    44
3-2-2 ویژگی مشترک خوشه ها    45
3-2 رهیافت‌‌‌‌های نظری و تحلیلی توسعه منطقه ای خوشه گرا    46
4-2 ویژگی‌‌‌‌های خوشه‌‌‌‌های صنعتی اثرگذار بر فرایندیادگیری، نوآوری و توسعه منطقه ای    48
1-4-2روابط عمودی وافقی بین بنگاهی    49
2-4-2 همکاری و رقابت بین بنگاهی    50
3-4-2 محیط‌‌‌‌های نهادی    52
4-4-2 بازار نیروی کار محلی    54
5-2 خوشه‌‌‌‌های صنعتی در کشور‌‌‌‌های کمتر توسعه یافته    55
1-5-2 محیط اجتماعی کشور‌‌‌‌های کمتر توسعه یافته    56
6-2 چرخه حیات خوشه    58
7-2 خوشه ها و نوآوری    60
8-2 انواع خوشه‌‌‌‌های صنعتی    61
1-8-2- خوشه اولیه یا نوپا    63
2-8-2 خوشه‌‌‌‌های یکپارچه و برقرار    64
3-8-2 خوشه‌‌‌‌های بالغ    64
9-2 شاخص‌‌‌‌های توسعه خوشه‌‌‌‌های صنعتی:    65
1-9-2 مرور مدل ها و شاخص‌‌‌‌های مطرح شده    65
2-9-2 معرفی مولفه‌‌‌‌های مطرح شده در پژوهش    76

منابع

 

 

13-1 پیشینه تحقیق
بر اساس تعریف پورتر (2001) خوشه ها در واقع، همان تراکم جغرافیایی شرکتهاي به هم مرتبط، عرضه کنندگان تخصصی، ارائه کنندگان خدمات، بنگاه هاي صنایع مرتبط و نهادهاي همکار (از قبیل دانشگاهها، مؤسسات استاندارد وانجمن هاي تجاري) در حوزه هاي خاصی است که علاوه بر رقابت، با یکدیگر همکاری نیز می‌کنند. مفهوم خوشه در تعریفی که آلتنبرگ و اشتامر ارائه می‌کنند به این معناست که خوشه مجموعه ای نسبتاً بزرگ از بنگاه هاست که در محدوده مکانی خاصی قرار دارند، پیشینه تخصصی مشخصی دارند و در آن خوشه، تجارب بین بنگاهی و تخصص بنگاه ها چشم گیر است. در واقع خوشه‌‌‌‌های صنعتی شبکه ای محلی از بنگاه‌‌‌‌های کوچک و متوسط است که در مجموع یک بنگاه بزرگ نوآور را پدید می‌آورد اما تفاوت این بنگاه بزرگ نوآور با سایر بنگاه‌‌‌‌های بزرگ در این است که این بنگاه بزرگ، فاقد ساختار سلسله مراتبی است .Bell & Albu,1999))
الگوى الماس پورتر ( 1990 ) بعنوان يک الگو پايه در تحليل رقابت پذيرى يک صنعت بومى، يکي از چند الگوى محدود در تحقيقات تجارت بين الملل است که نشان مي دهد رقابت ملي در سطح صنعتي معين، شامل چه مواردي است. پورتر در اين الگو، رقابت پذيري را حاصل تعامل و برهم کنش چهار عامل اصلي مي داند:
1.عوامل دروني،2. شرايط تقاضاي داخلي، 3.صنايع مرتبط و حمايت کننده، 4.راهبردي و ساختار و رقابت شرکت
مهمترین ویژگی خوشه ها که همانا کارایی جمعی است مشروط به ایجاد شرایط زیر است:
    شکل گیری پیوند‌‌‌‌های پیشین و پسین در بین شرکت‌‌‌‌های درون خوشه.
    تبادل قوی اطلاعات بین شرکتها، نهادها و افراد در درون خوشه ها، که محیطی خلاق پدید می‌آورد.
    وجود شبکه‌‌‌‌های تجاری و پیوند تجاری کارامد با بازار‌‌‌‌های بزرگ و دوردست.
    وجود زیرساخت‌‌‌‌های متنوع نهادی که پشتیبان فعالیت‌‌‌‌های خاص در خوشه ها هستند.
    شکل گیری هویت اجتماعی – فرهنگی که در بردارنده ارزش‌‌‌‌های مشترک است و قرار گرفتن نقش آفرینان محلی در محیط محلی که اعتماد متقابل را تسهیل می‌کند.
    وجود تحریم‌‌‌‌های موثر علیه واحدهایی که برای توافقات جمعی ارزشی قایل نیستند( اشتیمز 1381).
رابلوتی ناحیه صنعتی را با در نظر گرفتن چهار عنصر کلیدی تعریف کرده است:
1.    خوشه ای از بنگاه ها که عمدتاً متوسط و کوچک هستند و از حیث مکانی تمرکز یافته و از نظر بخشی تخصص یافته اند.(عوامل فضایی مکانی)
2.    پیشینه قوی اجتماعی و فرهنگی که نسبتاً همگون است و عاملان اقتصادی را به هم پیوند می‌دهد. این پیشینه باعث ایجاد کد رفتاری می‌گردد که مقبولیتی عمومی و گسترده دارد و اغلب صنفی بوده و در برخی موارد آشکار است.(عوامل فرهنگی اجتماعی)
3.    مجموعه ای از پیوند‌‌‌‌های رو به عقب، افقی و روابط بازار کار که مبتنی بر مبادلات بازاری و غیر بازاری کالا، خدمات، اطلاعات و افراد هستند.(عوامل اقتصادی و سازمانی)
4.    شبکه ای از نهاد‌‌‌‌های محلی خصوصی و دولتی که عاملان اقتصادی خوشه ها را پشتیبانی مس کنند.( عوامل سیاستگذاری و نهادی)
بانیاسکو 1988 و تریجیلا 1948 طی مطالعات خود تاثیرات مثبت موقعیت فضایی(مکانی) شامل قیمت پایین زمینو نیروی کار،هماهنگی مطلوب بین بانک‌‌‌‌های محلی و صنعت، انسجام اجتماعی و پیشینه فرهنگی مشترک را از عوامل مهم در ایجاد خوشه صنعتی عنوان نموده اند. مطالعات آنها در ادبیات تحقیق ایتالیای سوم مورد تایید و تاکید قرار گرفت (پایک، 1996).
اسفووزی طی تحقیقی به این نتیجه رسید که خوشه‌‌‌‌های صنعتی به عنوان ماهیت مکانی اجتماعی مطرح هستند.بنابراین مکان در این سیستم مطرح است و به عنوان عاملی که شبکه روابط محلی شکل گرفته بین عاملان اقتصادی را پیچیده تر می‌کند، مطرح می‌شود. علاوه بر این، مجاورت جغرافیایی در خوشه‌‌‌‌های صنعتی همواره با تخصص یافتگی بخشی در ارتباط است. به گونه ای که خوشه شرکت‌‌‌‌های مربوط به یک صنعت خاص و مجموعه صنایع و خدمات وابسته آنها در منطقه ای که از نظر مکانی محدود است واقع شود.(Sforz,1990)
در تحقیقات جداگانه ای که توسط کارییو و همکاران انجام گرفت اثیات گردید که حس اعتماد اغلب به عنوان عامل اصلی در روابط تجاری و تبیین و توضیح رفتار همکاری در ناحیه‌‌‌‌های صنعتی مطرح می‌شود. با این تحقیق بحث خوشه‌‌‌‌های صنعتی وارد دنیای جدیدی که اجتماع حرف اول را در آن می‌زند، می‌شود.(Karaev et all,2007)
سون و همکاران (2009) نیرو‌‌‌‌های پیش برنده برای رشد و توسعه خوشه‌‌‌‌های صنعتی را مورد مطالعه قرار داده و جهت انتخاب بهترین سیاست برای توسعه خوشه‌‌‌‌های صنعتی، روش رتبه بندی سیاست‌‌‌‌های توسعه اس با استفاده از AHP فازی را به کار بردند. بنابراین درمطالعات این محققین، نیرو‌‌‌‌های پیشران توسعه خوشه، به عنوان شاخص‌‌‌‌های تصمیم و سیاست‌‌‌‌های توسعه خوشه به نیرو‌‌‌‌های پیشران توسعه خوشه در این مطالعات عبارت بودند از :
1) شرایط عوامل، 2) شرایط تقاضای محلی، 3) صنایع مرتبط و پشتیبان، 4) ساختار، استراتژی و هم چشمی شرکت ها، 5)پشتیبانی دولت، 6)فرهنگ
سیاست‌‌‌‌های توسعه خوشه نیز به 5 نوع تقسیم می‌گردند : 1) سیاست واسطه گری، 2)سیاست جانب تقاضا، 3) سیاست آموزش ؛ 4) سیاست ارتقای پیوند‌‌‌‌های بین المللی، 5) سیاست چارچوب گسترش دهنده.
مالایوسکات و اویکاس (2010) ارتباط بین سطح یا درجه توسعه یافتگی خوشه و رقابت پذیری را مورد مطالعه قرار دادند. این محققین بیان می‌دارند که مرحله رشد و توسعه خوشه ها، تاثیر افزونگی بر سازمان ها و در نتیجه بر توانایی رقابتی آنها دارند. به عبارت دیگر، سطح بالاتر توسعه خوشه، منجر به افزایش مزیت‌‌‌‌های رقابتی آن می‌شود. آنها نتایج مطالعات خود را بدین صورت طبقه بندی نموده اند:
    الف) اثر خوشه بر رقابت پذیری بخش‌‌‌‌های کسب و کار و شرکت ها حداقل سه بعد دارد: کارآفرینی، بهره    وری و  نوآوری.
ب‌)    درجه رقابت پذیری به پویای‌‌‌‌های چرخه حیات وابسته است. رقابت پذیری با توسعه خوشه، افزایش و یا افول خوشه کاهش می‌یابد.
ج‌)    رقابت پذیری دارای دو بعد است: عوامل و مشخص کننده ها
گاگنه و همکاران (2010) توسعه و تکامل خوشه ها را مورد توجه قرار داده و در مطالعات خود عوامل توسعه را بررسی نموده اند.شایان ذکر است که موضوع پژوهش نویسندگان، به طور مشخص خوشه‌‌‌‌های تکنولوژی است. آنان نتیجه گیری نموده اند که سرعت توسعه و شکل گیری خوشه تحت تاثیر عوامل درون زا و برون زا است. محققین، عوامل توسعه خوشه را زیر چهار گروه با عناوین سرمایه انسانی، سرمایه مالی، سرمایه اجتماعی و سرمایه فیزیکی دسته بندی نموده اند.et all, 2010) Gagné)
الف) سرمایه انسانی: نیروی کار ماهر، تکنولوزی نوآورانه و انتقال تکنولوژی
ب) سرمایه مالی: حمایت دولتی، هزینه‌‌‌‌های تحقیق و توسعه و خدمات پشتیبان کسب و کار
ج) سرمایه اجتماعی: شبکه سازی، منبع دانش بیرونی، رهبری، تسهیل کننده ارتباطات و نام تجاری خوشه
د) سرمایه فیزیکی: مهارت آموزی تخصصی و زیرساخت‌‌‌‌های آموزشی
عزیز و نورهاشیم (2008) با مطالعه ادبیات موضوع، مدل هرم عملکرد خوشه را ارائه کردند که شامل عوامل زیر است:
1.    عملکرد خوشه: این مفهوم شامل نوآوری ایجاد شده به وسیله نقش آفرینان خوشه، میزان موفقیت در تجاری سازی کالای تولیدی و شرکت‌‌‌‌های جدید شکل گرفته در خوشه است؛
2.    خلق و ذخیره دانش: یکی از دو عامل تعیین کننده سطح نوآوری در خوشه است. ذخیره دانشی در محصولات، فرآیندها، تکنولوژی ها و کارگران دانشی مستتر است؛
3.    حرکت دانش: دومین عامل تعیین کننده میزان نوآوری خوشه است. تعامل، گردهم آیی، همکاری و اقدامات دیگر نقش آفرینان خوشه، سازنده حرکت دانش در یک خوشه است. انتقال دانش باعث خلق دانش جدید می‌شود؛
4.    نقش آفرینان خوشه: در درون خوشه سازمان‌‌‌‌های گوناگونی وجود دارند. مهم ترین اثرات روی سیستم خوشه از ناحیه پنج نوع سازمان صنایع، مجامع تحقیقاتی، نهاد‌‌‌‌های مالی، دولت، و تسهیلگران خوشه است؛
5.    پویایی‌‌‌‌های خوشه: خوشه ها ایستا نیستند، بلکه پویا و همیشه در حال تغییر هستند؛ مجموعه کلیدی از پویایی‌‌‌‌های خوشه )شامل مکان، تمرکز و مجاورت(، پیوندها و روابط متقابل میان نقش آفرینان، سرمایه اجتماعی، صرفه جویی‌‌‌‌های ناشی از تجمع، انبوه سازی حیاتی و نوآوری
جواد سیاهکالی مرادی(1391) در مقاله با عنوان" شناسایی و اولویت بندب خوشه‌‌‌‌های صنعتی و فناوری قابل توسعه در استان بوشهر" به شناسایی و اولویت بندی آنها پرداخته است. معیار‌‌‌‌های بدست آمده سهولت دسترسی به مواد اولیه، تمرکز جغرافیایی، همگن بودن مواد اولیه،دسترسی به نیروی انسانی، ذینفعان گرووه تولیدی یا خدماتی، تقاضای محصولات گروه تولیدی یا خدماتی و.. است. در این تحقیق جهت اولویت بندی خوشه ها از ترکیبی از روش‌‌‌‌های AHP، تحلیل عاملی و تاکسومی استفاده شده است که تنایج بدست آمده نشان می‌دهد خوشه شیمیایی و پتروشیمی در مقایسه با دیگر خوشه ها دارای اولویت بیشتری است.
کامبیز طابی( 1391) در مقاله با عنوان " شناسایی و اولویت بندی راهبرد‌‌‌‌های رشد کسب و کار‌‌‌‌های کوچک و متوسط ( sme) فعال در خوشه صنعتی گز بلداجی " به شناسایی و اولویت بندی راهبرد‌‌‌‌های رشد استفاده شده توسط SME‌‌‌‌های خوشه صنعتی گز بلداجی که 74 کسب و کار فعال دارد پرداخته است. یافته ها نشان داد که راهبرد‌‌‌‌های افزایش فروشندگان، توسعه روابط عمومی و اطلاع رسانی درباره محصولات، فروش محصولات در مناطق جدید و بهبود و اصلاح محصولات کنونی بیشترین استفاده را داشته اند و راهبرد متمرکز به عنوان اولین اولویت در میان راهبرد‌‌‌‌های رشد کسب و کار‌‌‌‌های این خوشه معرفی شد.
حبیب الله سالارزهی (1391) در مقاله با عنوان "شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رقابت پذیری کسب و کار‌‌‌‌های خوشه صنعتی شیلات استان سیستان و بلوچستان با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه ای " ،خوشه صنعتی شیلات چابهار در چارچوب مدل GEM و عوامل آن که برای ارازیابی رقابت پذیری در خوشه‌‌‌‌های صنعتی به کار می‌رود، معرفی کرده است. عوامل موثر شامل زیرساخت،پایه و اساس ،منابع، بازار خارجی، بازارها، تامین کنندگان و صنایع مرتبط،موسسات، بازار محلی، ساختار شرکت و استراتژی رقابتی است. در نتیجه گیری بر اساس ارزیابی مدل GEM بعد پایه و اساس از نظر اهمیت رتبه 0.4582 گرفته است که به معنای اهمیت بسیار زیاد آن ،خصوصاً در زمینه زیرساخت ها است. همچنین محیط کسب و کار نیز رتبه بالای 0.2022 را کسب کرده است، که نشان دهنده اهمیت استراتژیک محیط کسب و کار در خوشه است.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز، بخش : مرکزی، روستا: سرا، روستا: مرخز، محله: مرخز، خیابان (ورودی اصلی)، کوچه ((حسین محمدی))، پلاک: 0.0، طبقه: همکف،
شماره تماس:: 09189763156