مقاله و مبانی نظری دیابت نوع 2 ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری دیابت نوع 2

(0)
(0)

مبانی نظری

مقاله و مبانی نظری دیابت نوع 2
رنگ و مدل کالا
مبانی نظری
تعداد
+
_
عدد
19,000 تومان
موجود

توضیحات

مقاله و مبانی نظری دیابت نوع 2

در قالب word و در 6 صفحه و قابل ویرایش و دارای منابع 1402 و 2023

 

 

فهرست مطالب
دیابت
دیابت نوع 2 چیست؟
نشانه های دیابت نوع 2
دلایل ابتلا به دیابت نوع 2
عوارض ابتلا به دیابت نوع 2
پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2
منابع

 

 

 

دیابت
بیماری دیابت (قند خون) : ابتلا به دیابت، فرد را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. درحدود دوسوم افراد مبتلا به دیابت به علت ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌میرند. پیشگیری ازابتلا به دیابت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را نیز کاهش می‌دهد. کنترل دیابت بعد ابتلا نیز تا حدی ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را نیز کاهش دهد(البته بطور جزیی) (امیری نیکو، 1402).
طبق بررسي هاي به عمل آمده، ايران از جمله کشورهايي است که به ميزان زياد در معرض افزايش خطر ابتلا به ديابت قرار دارد. عوارض مزمن بيماري ديابت با مقادير بالاي گلوکز خون ارتباط مستقيم دارد. افزايش قند خون موجب اتصال غيرآنزيمي گلوکز به پروتئين ها در داخل و خارج سلول مي شود. افرادي که به مدت طولاني بيماري ديابت دارند، دچار نارسائي کليوي، آسيب چشمي، نارسايي دستگاه قلب و عروق و نارسايي سيستم عصبي مرکزي مي شوند. همچنين ديابت، مخصوصاً ديابت نوع 2 اغلب با اختلالات متابوليسم ليپيد همراه است و افزايش سطوح اسيدهاي چرب پلاسما نقش اساسي را در افزايش مقاومت به انسولين ايفا مي کنند. به علاوه اسيدهاي چرب پلاسما باعث ايجاد ديس ليپيدمي در ديابت به وسيله افزايش سنتز لیپوپروتئین با چگالی خیلی کم در کبد و پروتئين انتقال دهنده کلسترول و افزايش لیپوپروتئین با چگالی کم و کاهش لیپوپروتئین با چگالی بالا مي شود. اين عملکرد آتروژنيک ليپوپروتئين ها با چگالي کم و افزايش تري گليسريد افزايش ليپوپروتئين با چگالی کم و کاهش لیپوپروتئین با چگالی زیاد باعث ايجاد آترو اسکلروز و افزايش خطر حوادث قلبي- عروقي مي شود، که شايع ترين علت مرگ و مير در ديابت نوع 2 است (حیدری، 1402).
دیابت نوع 2 چیست؟
دیابت نوع 2 (دیابت بزرگسالان یا دیابت غیروابسته به انسولین)، یکی از شایع‌ترین انواع دیابت بوده و حدود 90 درصد بیماران دیابتی را تشکیل می‌دهد. برخلاف دیابت نوع 1، بدن در زمان ابتلا به دیابت نوع 2 انسولین تولید می‌کند؛ اما یا میزان انسولین تولید شده توسط پانکراس کافی نبوده و یا بدن نمی‌تواند از انسولین تولید شده، استفاده کند. زمانیکه انسولین کافی وجودنداشته باشد و یا بدن از انسولین استفاده نکند، گلوکز (قند) موجود در بدن، نمی‌تواند وارد سلولهای بدن شده و باعث جمع شدن گلوکز در بدن بشود و بدن را دچار مشکل و نارسایی نماید. متاسفانه هنوز درمان کاملی برای این بیماری وجودندارد، اما با رژیم غذایی سالم، ورزش و حفظ تناسب اندام، می‌شود آنرا بهبود بخشید. درصورتیکه رژیم غذایی و ورزش کافی نباشد، شما می‌بایست درمان دارویی و یا درمان انسولینی را شروع نمود (د بلاک و همکاران، 2023).

زمانی دیابت نوع 2 رخ می‌دهد که بدن در برابر دیابت نوع 2 مقاوم شده و یا غده پانکراس انسولین کافی تولید نمی‌کند. هرچند دلیل این اتفاق هنوز مشخص نیست، اما عوامل زیر بر این بیماری تاثیر داشته و خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهد:
وزن زیاد و یا چاقی
سن بالای 45 سال
ابتلا به دیابت حاملگی
ابتلای سایر افراد خانواده به دیابت نوع 2
ابتلا به مرحله پیش از دیابت
عدم تحرک
داشتن HDL خون پایین و یا تری گلیسیرید بالا
فشارخون بالا
نژاد و ژنتیک (مک دانیل، 2023).

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643