مقاله و مبانی نظری رویکرد و دیدگاه های روانشناختی سلامت روانی ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری رویکرد و دیدگاه های روانشناختی سلامت روانی

(0)
(0)

پاورپوینت

مقاله و مبانی نظری رویکرد و دیدگاه های روانشناختی سلامت روانی
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
19,000 تومان
موجود

توضیحات

مقاله و مبانی نظری رویکرد و دیدگاه های روانشناختی سلامت روانی

در قالب word, ودر 39 صفحه وقابل ویرایش

 

فهرست مطالب::

2-سلامت روان
1-3-2-تعریف سلامت روان :
2-3-2-جایگاه سلامت روان در جامعه
3-3-2-ويژگي هاي سلامت روان
4-3-2-دیدگاههای مربوط به سلامت روان
1-دیدگاه مزلو
2-دیدگاه روانی – اجتماعی و زیستی –روانی
3-دیدگاه اریک اریکسون
4-دیدگاه کارن هورنای
5-دیدگاه اریک برن
6-دیدگاه هری استاک سالیوان
7-دیدگاه اریک فروم
8-رویکرد روان شناختی
دیدگاه لورنز
9-دیدگاه مک دوگال
10-دیدگاه اسکینر
11-رویکرد روانکاوی
12-دیدگاه یونگ
13- دیدگاه موری
14-دیدگاه انسانگرایانه
12-دیدگاه یونگ
13- دیدگاه موری
14-دیدگاه انسانگرایانه
5-2-پیشینه پژوهش
12-دیدگاه یونگ
13- دیدگاه موری
14-دیدگاه انسانگرایانه
5-2-پیشینه پژوهش
منابع

 

 

ويژگي هاي سلامت روان
فرد دارای سلامت روان دارای ویژگی های زیر است :
•    نسبت به خود، خانواده و ديگران بي تفاوت نيست و با ديگران سازگاري دارد؛
•    به خود و ديگران احترام مي گذارد و رابطه اش با ديگران سازنده است؛
•    به نقاط ضعف و قوت خود آگاه بوده، نسبت به خود نگرش مثبت دارد و ناکامي ها را آسانتر تحمل مي کند؛
•    انعطاف پذير بوده و در مواجهه با مشکلات اجتماعي کنترل خود را از دست نمي دهد؛
•    شناخت او از واقعيت نسبتا دقيق است و براي رسيدن به هدفهاي خود بر اساس عقل و احساس عمل مي کند؛
•    توانايي حل مشکلات خود را دارد و نيازهايش را به طريقي برآورده مي کند که منافاتي با ارزشهاي اجتماعي نداشته باشد؛
•    از اوقات فراغت خود به نحو مطلوب استفاده مي کند تا استعدادهايش به خوبي رشد يابد؛
•    دنيا را گذرگاهي براي رسيدن به آخرت مي داند؛
•    به ديگران بدبين نبوده، صابر، صادق، درستکار، بخشنده است و در نظر ديگران فرد موجهي محسوب مي شود. ( باقری یزدی، 1385 )
4-3-2-دیدگاههای مربوط به سلامت روان
1-دیدگاه مزلو
امروزه گونه ای نظریه پردازی مردم پسند وجود دارد که با نامهایی از قبیل نظریه خود شکوفایی، روانشناسی انسان گرا یا روانشناسی جهان سوم شهرت دارد. این نظریه در میان روانشناسانی که به مسائلی از قبیل رشد شخصی و اجتماعی تحول و توسعه سازمانی و نهادی و زمینه های مشابه علاقه مندند جنبشی مهم است. در واقع محکمترین تایید آن ظاهراً از سوی کسانی است که بر اساس فرض معتبر بودن نظریه های خود شکوفایی مربوط به انگیزه برنامه های توسعه مدیریت و سازمانی پیشنهاد می‌کنند. نظریه خود شکوفایی ناشی از کار فلاسفه وجودی است که استدلال کرده اند مردم برای یک وجود با معنا، ماندنی و از قوه به فعل قابلیت دارند، در نتیجه شرایط و محیطهایی که در آن به سر می‌برند از عمل به رفتار، به گونه ای با معنا و خود شکوفایانه باز مانده اند. ( ناصری، 1389 )
نظریه خود شکوفایی در توجیه استدلال خود مبنی بر این که شخص واجد توانایی بالقوه و آرزو برای خود شکوفایی، رشد، و توسعه است، چه نظریه ای در رابطه با فرایند های انگیزشی به کار می‌برد ؟ نظریه مازلو که امروزه اشتهار بسیار دارد پیشنهاد می‌کند که رفتار شخص پیرامون سلسله مراتبی از انگیزه های سازمان می‌یابد، به طوری که پایین ترین آنها نیازهای فیزیولوژیکی از قبیل گرسنگی و تشنگی هستند. هنگامی این نیازها کامروا شوند، نیازهای ایمنی به عنوان موثر در رفتار برجستگی می‌یابد. به دنبال اینها در سلسه مراتب نیاز های اجتماعی، عزت نفس و خود شکوفایی به عنوان انگیزه های رفتار ظاهر می‌شوند. در تمام این نیازها مازلو استدلال می‌کند که اولویت نیاز بالاتر به عنوان تابعی از کامروایی نیازی که در سلسه مراتب نیازها بلافاصله در زیر آن قرار دارد افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از نویسندگان با پیشنهاد این که امروز اکثر مردم نیازهای پائینتر خود را ارضاء کرده و در محیط کار در پی کامروایی نیازهای بالاتر خود هستند، مازلو را تایید و حمایت کرده اند. بدین جهت، اگر می‌خواهیم رفتار کار بر انگیخته و باور داشته باشیم باشد محیط های کار را طوری تغییر دهیم که به نیازهای سطح بالا فرصتی برای ارضاء و کامروایی بدهند. بهبود محیط های کاری هم برای سازمان سودمند است و هم برای فرد، چه کامروایی فرد برای خودشکوفایی، او را خلاقتر، بارور تر، کمتر تدافعی و تواناتر در تعامل با دیگران می‌سازد .(همان منبع)
2-دیدگاه روانی – اجتماعی و زیستی –روانی
زندگی به عقیده آدلر « بودن » نیست بلکه « شدن » است. بنا بر نظر آدلر فرد برخوردار از سلامت روان شناختی توان و شهامت یا جرات عمل کردن را برای نیل به اهدافش دارد. چنین فردی جذاب و شاداب است و روابط اجتماعی سازنده و مثبتی با دیگران دارد. فرد دارای سلامت روان مطمئن و خوشبین است و ضمن پذیرفتن اشکالات خود در حد توان اقدام به رفع آنها می‌کند. سلامت روان به عقیده آدلر یعنی داشتن اهداف مشخصی در زندگی، داشتن فلسفه ای استوار و مستحکم برای زیستن، روانبط خانوادگی و اجتماعی مطلوب و پایدار، مفید بودن برای همنوعان، جرات و شهامت و قاطعیت، کنترل داشتن بر روی عواطف و احساسات، داشتن هدف نهایی کمال و تحقق نفس، پذیرفتن اشکالات و کوشیدن در حد توان برای حل اشتباهات .(خدا رحیمی، 1389 )
3-دیدگاه اریک اریکسون
به عقیده اریکسون سلامت روان شناختی اصولاً منیجه عملکرد قوی و قدرتمندی «من» است. سلامت روان شناختی را می‌توان در قالب این توانائیها و در هر مرحله از رشد روانی – اجتماعی تعریف کرد. توانایی مرتبط با اولین مرحله رشد روانی – اجتماعی در طفولیت «امید» است. مرحله دوم رشد روانی – اجتماعی «اراده» است. سومین مرحله رشد روانی – اجتماعی منجر به بروز توانایی احساس «هدف» می‌شود. چهارمین توانایی بشر « شایستگی » است که در نهایت مشخص کننده مهارت و خبرگی فرد است. توانایی و قدرتی که در نوجوانی بروز می‌کند « وفاداری » است. عشق توانایی متمایز کننده ششمین مرحله رشد روانی – اجتماعی است که اریکسون آن را بزرگترین قدرت بشر می‌داند. توانایی و قدرت مرتبط با مرحله مولد بودن زندگی «مراقبت» است. توانایی متناسب برای اخرین مرحله رشد روانی – اجتماعی «خردمندی» است. به عقیده اریکسون سلامت روان شناختی هر فرد به همان اندازه ای است که توانسته است توانایی متناسب با هر کدام از مراحل زندگی را کسب کرده باشد. سلامت روان شناختی ارائه کرده است : « فردی که در جامعه زندگی می‌کند بایستی از تعارض عاری باشد، بایستی از استعداد و توانایی بارزی استفاده کند، در کارش ماهر و استاد باشد، ابتکار نا محدود داشته باشد، از انجام لحظه به لحظه حرفه اش پسخوراند بگیرد و در نهایت در مورد فرایند زندگی نظریه معنوی روشن و قابل درکی داشته باشد .(ساتر ،2011)

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643