مقاله و مبانی نظری مدیریت کلاس ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری مدیریت کلاس

(0)
(0)

مقاله

مقاله و مبانی نظری مدیریت کلاس
رنگ و مدل کالا
مقاله
تعداد
+
_
عدد
19,000 تومان
موجود

توضیحات

مقاله و مبانی نظری مدیریت کلاس

در قالب word و در 66 صفحه و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب

2-1مقدمه :
2- مديريت کلاس
2-2 مباني نظري تحقيق
2-2-1تعاريف مديريت کلاس    
2-2-2  اهداف مديريت کلاس
2-2-3  سازمان دهي و مديريت کلاس
2-2-4  ابعاد مديريت کلاس
2-2-5  فنون مديريت کلاس
2-2-6 موانع مديريت کلاس درس
   2-2-7    خلاصه‌اي از اصول سه سبک ايجاد نظم و انضباط در کلاس
2-2-8  تئوريهاي مديريت کلاس
2-2-8-1  نظريه تدريس اثربخش (TET)
2-2-8- 2  نظريه آدلر
2-2-8-3  نظريه ويليام گلسر
2-2-8-4 نظريه انضباط مثبت
2-2-8-5  نظريه انضباط قاطعانه
2-2-8-6 انضباط قضاوتي
2-2-8-7 انضباط مشارکتي
2-2-8-8 مدل عدالت اجتماعي
2-2-9 سبکهاي مديريت کلاس
2-2-10 اصول کلي مديريت کلاس
2-3 پيشينه تحقيقات انجام يافته
2-3-1 تحقيقات داخلي
2-3-2 تحقيقات خارجي
2-4 نتيجه گيري
فهرست منابع

 

 

 

2-2-6 موانع مديريت کلاس درس
دانشجو معلمان و معلمان مبتدي مديريت کلاس و مشکلات انضباطي را به عنوان منفي ترين عوامل طبقه بندي مي‌کنند که در طول دوره تجربيات تدريس با آن مواجه مي‌شوند. اکثر مسائل مديريتي که معلمان تازه کار با آن روبرو ميشوند به احتمال زياد از عدم تجربه تدريس در کلاس ناشي ميشود.
مديريت موفق کلاس به عنوان موقعيتي داراي مشکل شناخته شده است که درآن لازم است معلم به صورت همزمان اطلاعات را درباره عوامل مرتبط متعددي پردازش کند. تحقيقات نشان ميدهد که فرق بين مديران اثربخش و غيراثربخش اين است که آنها به جاي اينکه منتظر بمانند رويداد‌ها اتفاق بيفتد و سپس وارد عمل شوند، سعي مي‌کنند نظم و همکاري در کلاس را حفظ کرده و از بروز مشکلات پيشگيري نمايند (دويل 1986، بروفي 1988، اورستون 1989).
موانع مديريت به تعبيري همان عوامل موثر در آسيب پذيري کلاس هستند که درايجاد موقعيت مناسب ياددهي – يادگيري اخلال نموده و باعث توقف يا کندي فعاليتهاي يادگيري دانش‌آموزان ميشود.
لوين ونولان (1991) شاخص‌هاي آسيب پذيري کلاس را در چهار قلمرو وسيع طبقه بندي کردند : ويژگيهاي دانش‌آموز، ويژگيهاي معلم، فعاليت ياددهي – يادگيري، و عوامل محيطي.
1- ويژگيهاي دانش‌آموز : در اداره کلاس درس، معلم چهار عامل را به عنوان عوامل بالقوه مشکل ساز در نظر ميگيرد. اولين عامل در رابطه باتوانايي و اشتياق دانش‌آموز براي کنترل روي رفتار خودشان است. عامل دوم در رابطه با علاقه و انگيزه دانش‌آموزان به موضوع درسي است. در اين عامل علاقه ذاتي به مطالب، ارتباط مطالب با اهداف کوتاه مدت دانش‌آموز، و تاريخچه شکست يا موفقيت دانش‌آموز در موضوع در نظر گرفته ميشود. عامل سوم دربردارنده قلمروه وسيعي از ويژگيهاي دانش‌آموز در رابطه با توانايي او درحوزه موضوع است. در اين عامل در نظر گرفتن سهم معلم در سطح دشواري مطالب، داشتن دانش پيش نياز در موضوع درسي توسط دانش‌آموز و هماهنگي و جور بودن فعاليت با سبک يادگيري ترجيحي دانش‌آموز ضرورت مي يابد. عامل نهايي درگير در ارزيابي ويژگيهاي دانش‌آموزان ميزان ظرفيت توجه دانش‌آموزان است. طبيعتاً، هر چه توانايي آنان بيشتر، و حيطه توجه آنان طولاني تر باشد، درس نسبت به مشکلات مديريتي بالقوه کمتر آسيب پذيراست.
2- ويژگيهاي معلم : دومين قلمرو وسيع که معلم بايد در رتبه بندي آسيب پذيري درس در رابطه با مشکلات مديريتي کلاس در نظر بگيرد، قلمرو ويژگيهاي معلم است. تحت اين قلمرو وسيع چهار عامل را بايد به حساب آورد : سطح آمادگي براي کلاس، سطح انرژي معلم، رابطه با دانش‌آموزن، و شايستگي معلم. سطح آمادگي براي کلاس عبارتست از دانش معلم درباره محتوا، سطح سازماندهي و برنامه ريزي براي استمرار و جريان فعاليت‌هاي يادگيري، و توانايي معلم براي پيش بيني مشکلات احتمالي براي دانش‌آموزان در تلاش در يادگيري محتوا. سطح انرژي معلم به سطحي از انرژي معلم اشاره دارد که تضمين ميکند فعاليتهاي برنامه ريزي شده به طور موفقيت آميزانجام مي پذيرد. رابطه معلم با دانش‌آموزان به توانايي معلم در برقراري تعامل مثبت با يکايک دانش‌آموزان و درجه دوستي يا دشمني ارتباط دارد که بين معلم و دانش‌آموز وجود دارد. نهايتاً شايستگي معلم به اين باور معلم اشاره دارد که مي‌تواند به طورموثر هرمساله انضباطي را که رخ ميدهد اداره نمايد. هرچه آمادگي معلم براي کلاس بيشتر، سطح انرژي معلم افزون تر، ارتباط معلم با دانش‌آموز بهتر، وشايستگي وي بيشتر باشد، احتمال کمتري هست که مشکلات مديريتي در کلاس رخ دهد.
3- فعاليتهاي ياددهي – يادگيري : سومين قلمرو گسترده‌اي که معلم بايد در برآورد آسيب پذيري درس ارائه شده با وقفه با آن سروکار داشته باشد فعاليت‌هاي برنامه ريزي شده ياددهي _ يادگيري است. اين قلمرو شامل سه مقوله است : توانايي نظارت همزمان بر رفتار يکايک دانش‌آموزان، پاسخ گويي دانش‌آموز براي انجام تکليفي مشخص، و دوره، توالي و تنوع فعاليتها. توانايي نظارت هم زمان بر رفتار دانش‌آموزان مستلزم به حساب آوردن نقطه کانوني توجه دانش‌آموز در طول هرفعاليت و موقعيت معلم در کلاس ضمن هرفعاليت است. برآورد درجه پاسخگويي هر يک از دانش‌آموزان مستلزم اين است که معلم در نظر بگيرد آيا به هر دانش‌آموز تکليف معيني داده شده است؟

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643