مقاله و مبانی نظری معنا درمانی ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری معنا درمانی

(0)
(0)

مقاله و تحقیق

مقاله و مبانی نظری معنا درمانی
رنگ و مدل کالا
مقاله و تحقیق
تعداد
+
_
عدد
19,000 تومان
موجود

توضیحات

مقاله و مبانی نظری معنا درمانی

در قالب word و در 26 صفحه و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب::

معنادرمانی
کسب معنا                                                                     
معنا درمانی
ویژگی های معنا درمانی
توجه به ناهشیار معنوی:
اهمیت دادن به مطالعات همبستگی نگر:
اهمیت فنون:
اهمیت سطح و نما:
- جهت گزینی به سوی معنا:
- خاستگاه معنا درمانی گستره ی زندگی است:
پایه های نظری و فلسفی معنا درمانی
مجموعه اول    
آزادی اراده
معناجویی
معنای زندگی
مجموعه دوم
ارزش های خلاق:
1-    ارزش های تجربی
2-    ارزش¬های نگرشی
مجموعه سوم (مجموعه غم¬انگیز زندگی)
1- معنای رنج    
2- گناه وجودی
3- آگاهی از گذرا بودن زندگی
ناکامی وجودی
منابع

 

 


ویژگی های معنا درمانی
  می‌توان شش ویژگی را برای معنا درمانی برشمرد که آن را از سایر مکاتب روان درمانی متمایز می¬کند:
1- توجه به ناهشیار معنوی: فرانکل مفهوم ناهشیاری را پذیرفت ولی معنا جویی را اصلی اساسی¬تر از لذت جویی و قدرت جویی قرار داد. وظیفه معنا درمانی این است که انسان را در یافتن معنا در زندگی، اندیشه های پنهانی وجود و معنای نهفته آن یاری دهد. معنا درمانی یک روش تحلیلی است و از این رو همانند روانکاوی عمل می¬کند. گرچه معنا درمانی در تلاش خود برای آشکارسازی محتوای ناهشیار، تمرکز خود را به حقایق غریزی محدود نمی¬کند، بلکه به حقایق معنوی از جمله معنای بالقوه وجود انسان که بایستی متحقق شود و همچنین به معنا جویی انسان توجه کامل دارد.
2- اهمیت دادن به مطالعات همبستگی نگر: تقریباً فرانکل در تمامی آثار اصلی خود از پژوهش¬های همبستگی نگر برای اعتبار نظریه اش استفاده کرده است.
3- اهمیت فنون: معنا درمانی تنها مکتب روان درمانی در حوزه وجودی است که به ابداع فنون مخصوص به خود همت گمارده است. معنا درمانگر می¬کوشد تا با به کار بستن فنون مختلف درمانجو را به سوی قبول مسئولیت، تصمیم گیری و رفتن به آینده و وانهادن گذشته سوق دهد.
4- اهمیت سطح و نما: از نگاه فرانکل فروید کارآگاه زبردستی بود که با دقت باور نکردنی تمام زوایا را مورد توجه قرار می¬دهد، اما آن چیزی که او به دنبال آن می¬گشت درست جلوی در ورودی بوده است. بنابراین، انگیزه¬های هشیار به اندازه انگیزه¬های ناهشیار ارزشمند هستند. انسان به این معنا کشیده می¬شود تا اینکه رانده شود. ارزش سطح می¬تواند انگیزاننده انسان باشد.
5- جهت گزینی به سوی معنا: فرانکل بر این باور است که انسان بایستی پاسخگو باشد، انسان بایستی به پرسشی که زندگی از او می¬کند، پاسخ دهد. او بایستی معنایی برای زندگی پیدا کند.
6- خاستگاه معنا درمانی گستره ی زندگی است: معنا درمانی در نگاه نخست تنها به صورت یک نظریه دیده می-شود، اما هنگامی که ژرف تر در آن اندیشه می¬شود فلسفه زندگی یک انسان است. معنا درمانی آنقدر با فلسفه زندگی فرانکل در هم آمیخته است که می‌توان گفت معنا درمانی، فرانکل و فرانکل، معنا درمانی است (محمدپور، 1385).

پایه های نظری و فلسفی معنا درمانی
  معنا درمانی بر مبنای سه مجموعه مثلثی شکل قرار دارد (شکل شماره1-2). اولین مجموعه شامل سه جزء آزادی اراده، معنا جویی و معنای زندگی است. مجموعه دوم بر پایه معنای زندگی قرار دارد و از ارزش¬های خلاق، ارزش-های تجربی و ارزش¬های نگرشی تشکیل می¬شود و در نهایت مجموعه سوم از سه جزء گناه، رنج و گذرا بودن زندگی تشکیل می¬شود. ارزش¬های نگرشی به انسان کمک می¬نماید که بر احساس گناه، رنج و گذرا بودن زندگی غلبه نماید (برگر، 2007).    

مجموعه اول    
آزادی اراده
  مفهوم آزادی اراده نقطه¬ی مقابل جبر می¬باشد، جبرگرایان معتقدند که فرد تأثیری در انتخاب سرنوشت خود ندارد (فرانکل، 1978، 1988). اگر چه فرانکل با تأثیرات محدودی که شرایط خاص، مانند فشارهای محیطی و اخلاقی بر فرد دارند موافق هست، اما این ایده را که انسان حیوانی پیشرفته است که توسط نیروهای محیطی و ارثی شکل داده می‌شود، قبول ندارد. هر چند شخص در انتخاب برخی موقعیت¬ها هیچ نقشی ندارد (مانند، ژنتیک، عوامل نژادی) اما در حقیقت این موقعیت¬ها محدوده ای را تعیین می¬کنند که فرد در آن آزادی کامل دارد و می¬تواند هر انتخابی داشته باشد (شانتال، 1989).
  فرانکل معتقد است، انسان علی رغم تمام محدودیت¬هایی که دارد دارای آزادی اراده است. آزادی اراده نهایی و غایی، آزادی فرد در انتخاب شیوه نگرش خود نسبت به شرایط است. چنین آزادی انسان را قادر می‌سازد که به توانایی خودجدامانی دست یابد (وانگ، 2000). توانایی خودجدامانی عبارت از توانایی فرد برای دیدن خود از بیرون، مخالف کردن و حتی خندیدن به خود است، این ویژگی فرد را قادر می¬سازد که در کنار خود قدم بزند و شرایط خود را از دیدی تازه بررسی نماید (فابری، 1987).

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643