پاورپوینت فصل دوازدهم 12 (چیستی عوامل و موانع تربیت ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل دوازدهم 12 (چیستی عوامل و موانع تربیت ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل دوازدهم 12 (چیستی عوامل و موانع تربیت ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
25,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل دوازدهم 12 (چیستی عوامل و موانع تربیت ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد

در قالب ppt و در 13 اسلاید و قابل ویرایش

 


فهرست مطالب
اهداف یادگیری فصل
مقدمه
تعریف عوامل و موانع
ارتباط عوامل و موانع با اهداف و دیگر مؤلفه های تعلیم و تربیت
طبقه بندی عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی
خلاصه مطالب

 


اهداف یادگیری فصل
از فراگیر انتظار میرود که پس از مطالعه و یادگیری این فصل بتواند عوامل و موانع را تعریف کند؛
ارتباط عوامل و موانع با اهداف تعلیم و تربیت را تبیین نماید؛
ارتباط عوامل و موانع با مؤلفه های مختلف تعلیم و تربیت را توضیح دهد؛
طبقه بندی های گوناگون عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی را مورد مقایسه قرار دهد؛
یک نوع طبقه بندی از عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی ارائه دهد.


مقدمه
عوامل و موانع مؤثر بر تربیت یکی دیگر از مسائل و موضوعاتی است که نقش مهمی را در تعلیم و تربیت به عهده دارد اهمیت و توجه به این موضوع اگر بیشتر از مسائل اصلی تعلیم و تربیت چون ،مبانی اهداف و اصول ،نباشد کمتر از آنها .نیست عوامل مؤثر در تربیت عواملی هستند که در شکل گیری شخصیت و حالت انسان و ساختار تربیتی او تأثیر مستقیم و غیر مستقیم دارند و در تحقق اهداف تربیتی مؤثرند در برابر موانع تعلیم و تربیت مانع تحقق هدفهای تعلیم و تربیت هستند برای اینکه راهها و روشهای درست تربیت را دریابیم و بیابیم چه چیزی یا چیزهایی شاکله انسان را میسازد و او را به هدفهای تعلیم و تربیت سوق میهد و یا از آن باز میدارد پیش از آن باید عوامل و موانع مؤثر بر تعلیم و تربیت و میزان تأثیرگذاری آنها را بررسی کرد.
همان گونه که در بحث از مبانی انسان شناختی گفته شد و در اصل تربیتی اصلاحگری نیز اشاره شد، در اینجا نیز باید این نکته خاطر نشان گردد که انسان هم از درون و هم از بیرون تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد ولی در نهایت خود اوست که میتواند تصمیماتی را اتخاذ کند و خویشتن را بر عملی ملزم نماید هیچ یک از این عوامل و موانع نمی‌تواند اختیار و آزادی انتخاب را به کلی از انسان سلب نماید و او را به موجودی بی اراده تبدیل کند. تأثیر عوامل و موانع از این جهت است که انتخاب برخی از راهها را برای انسان دشوار و یا آسان میسازد، ولی سرانجام اراده و اختیار انسان است که سبب میشود تا وی یک راه را از میان راه های گوناگون برگزیند. اینکه این عوامل و موانع به چه معناست چه ارتباطی با اهداف و دیگر مؤلفه های تعلیم و تربیت اسلامی دارد و انواع آن کدام است پرسشهای مهمی هستند که باید بررسی شوند.


در این فصل پس از تعریف عوامل و موانع نخست ارتباط آن با اهداف و دیگر مؤلفه های تعلیم و تربیت اسلامی توضیح داده میشود و سپس از انواع مختلف طبقه بندی های عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی سخن به میان میآید و پس از آن یکی از مناسب ترین آنها انتخاب می‌شود. در فصل آینده براساس معیار انتخابی در طبقه بندی عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی انواع گوناگون آن به تفصیل تبیین خواهد شد.


تعریف عوامل و موانع
تعلیم و تربیت در اثر علتها و در شرایط خاص و گوناگونی رخ میدهد. در صورتی میتوان به هدف های تعیین شده تعلیم و تربیت نایل آمد که تمامی امور مؤثر بر این فرایند چه مثبت و چه منفی، مورد توجه قرار گیرند. در واقع برای دستیابی به هدف یا هدفهای مشخص در عرصه تعلیم و تربیت باید تمامی زمینه ها و عللی که در تحقق هدفهای آن مؤثرند شناسایی شوند تا متناسب با شرایط مختلف مناسب ترین آنها انتخاب و به کار گرفته شوند. افزون بر این اموری که مزاحم اثرگذاری علل تعلیم و تربیت هستند و از تحقق هدفهای آن جلوگیری میکنند نیز باید مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان آنها را از سر راه برداشت و یا دست کم تأثیرگذاری آنها را کاهش داد.
آدمی با شرایط و زمینه های پیشین خود و نیز در مواجهه با وضعیتهای مختلف محیطی در معرض حالات و افکار معینی قرار میگیرد و این امور به گونه ای در تعلیم و تربیت وی تأثیر میگذارند علاوه بر اینکه فرد برخی از صفات و ویژگیهای جسمی و روانی را از پدر و مادر یا گذشتگان دور و نزدیک خود به ارث میبرد تحت تأثیر محیط های طبیعی و اجتماعی و حتی وضعیتهای متفاوت زمانی قرار میگیرد چه بسا فرازهای مختلف زمانی و موقعیت های گوناگون طبیعی و اجتماعی میتوانند سرچشمه آثار متفاوتی بر انسان باشند. برای نمونه سپیده صبح طنین شور و حرکت دارد و غروب از نفس افتاده زمان مناسبی برای فهم خسران است.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643