پاورپوینت فصل دوم بخش پنجم 5 (روش تشویق و تنبیه ) کتاب تعلیم و تربیت اسلامی مبانی و روشها) مولف محسن شکوهی یکتا ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل دوم بخش پنجم 5 (روش تشویق و تنبیه ) کتاب تعلیم و تربیت اسلامی مبانی و روشها) مولف محسن شکوهی یکتا

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل دوم بخش پنجم 5 (روش تشویق و تنبیه ) کتاب تعلیم و تربیت اسلامی مبانی و روشها) مولف محسن شکوهی یکتا
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
35,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل دوم بخش پنجم 5 (روش تشویق و تنبیه ) کتاب تعلیم و تربیت اسلامی مبانی و روشها) مولف محسن شکوهی یکتا

در قالب ppt و در 34 اسلاید و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب
مقدمه
گفتار اول - روش تشویق
نیاز کودکان به تحسین و تشویق
نقش و فایده تشویق
نمونه ای از تشویق در قرآن کریم
صورتهای تشویق
نکاتی در تشویق
گفتار دوم ـ روش تنبیه
مقدمه
مجازات خطا کاران
تنبیه و مجازات طبیعی
تدابیر قبل از تنبیه
اغماض و چشم پوشی
انذار و تهدید در قرآن کریم
تنبیه بدنی
تنبیه غیر بدنی
تنبیه برای عبرت دیگران
نکات مهم در امر تنبیه

 

 

 

مقدمه
اصل تشویق و تنبیه به عنوان امری مسلم در تربیت اسلامی شناخته و پذیرفته شده است. اصولاً وجود بهشت و جهنم انذار و تبشیر ،پیامبران ،آیه های مربوط به پاداش و کیفر، وعده و و عیدهای شوق انگیز و خوفناک و ... همه جلوه هایی از تشویق و تنبیه هستند.
بدیهی است که وجود انذار و تبشیر برای هر تربیت متعادل ضروری است زیرا اگر نیکوکار و بدکار از نظر جزا یکسان باشند زمینه جهت بی رغبتی نیکوکاران به کارهای نیک و جرأت یافتن بدکاران در ادامه تبهکاریها فراهم می.شود لذا توصیه شده است که مربی میان فرد کوشا و تن آسا تفاوت بگذارد و همه را به یک چشم ننگرد
در تربیت اسلامی افراد در شرائط نامساوی با نتایج متفاوت مواجه هستند. حضرت علی (علیه السلام در فرمان تاریخی خود به مالک اشتر که او را به فرمانروائی مصر برگزیده بود، دستور میدهد که مبادا نیکوکار و بدکردار پیش تو یکسان باشند زیرا چنین روشی نیکوکار را از کار نیک دور ساخته و بدکردار را به کار بدسوق میدهد.»
در تربیت اسلامی تکیه بر تشویق بیش از تنبیه است اصل حیات بر محبت و تفاهم استوار است و آنگاه که آن سودی ،نبخشید مسأله انذار و تنبیه مطرح خواهد شد. این امر بدان نظر است. که از طریق ،رفق بهتر میتوان با کودک کنار آمد تا از طریق استبداد آدمی به هر گونه که باشد در برابر فرد مستبد میکوشد خودی نشان دهد و مقاومتی ابراز نماید.

گفتار اول - روش تشویق
یکی از روشهای بسیار مؤثر در تربیت تشویق کارهای خوب کودک است تشویق در روح و نهاد کودک اثر میگذارد و او را به انجام اعمال نیک تحریض و ترغیب میکند هر انسانی طبعاً خودش را دوست داشته و میل دارد شخصیت خود را کاملتر سازد و دیگران نیز به شخصیت و ارزش وجودی او پی ببرند و از او قدرشناسی و از کارهای خوب او تشکر نمایند. اگر مورد تحسین قرار گرفت هر چه بیشتر بخوبی متمایل میگردد و در مسیر کامل شدن واقع می‌شود.
بر عکس اگر مورد ناسپاسی قرار گرفت از خوبی و خوب شدن دلسرد می‌گردد. در تربیت اولیا و مربیان میتوانند از طریق تشویق کودک را به کاری را دارند که مطلوب آنهاست و از کاری که بدان راضی نیستند باز دارند کودک در سایه تشویق از بسیاری خواسته ها و تمنیات خود چشم پوشی میکند و عملاً به راهی میرود که مشوق او خواهان آنست. شک نیست که اولیا و مربیان برای کودک چیزی جز خیر و صلاح و سعادت نمی‌خواهند ولی او آنرا درک نمیکند بدین نظر محرکی چون تشویق و گاهی هم تنبیه برای بحرکت در آوردن او بسوی هدف مورد نظر لازم است.
نیاز کودکان به تحسین و تشویق
این خطاست که تصور کنیم کودکان دیگر احتیاج به تشویق ندارند از آن جهت که بزرگ شده و مسائل را می‌فهمند این میل از تمایلات فطری انسان است و تا پایان عمر در آدمی باقی میماند فردی نیست که از این امر بی نیاز باشد همگان بدان محتاجند و آرزو دارند موقعیتی نصیبشان شود تا مورد تحسین و تشویق دیگران قرار گیرند رقابتها و تلاشها، اغلب بدین منظور است.
گاهی مختصر نوازشی به کودک نیرو و قدرت میدهد تا به تلاش پردازد. اصولاً تصور این امر که عمل انسان مورد قبول دیگران است به آدمی قدرت می‌بخشد و انسان از آن لذت می‌برد.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643