پاورپوینت فصل دوم 2 ( ساز و کار بازار قراردادهای آتی و پیمان‌های آتی ) مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک مولف جان هال مترجم سجاد سیاح و علی صالح آبادی ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

پاورپوینت فصل دوم 2 ( ساز و کار بازار قراردادهای آتی و پیمان‌های آتی ) مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک مولف جان هال مترجم سجاد سیاح و علی صالح آبادی

در قالب pptx و در 16 اسلاید و قابل ویرایش

 

توضیحات:


بستن موضع معاملاتی در قراردادهای آتی
گفتیم که یک قرارداد آتی توافق نامه ای مبتنی بر خرید یا فروش دارایی با قیمت مشخص در زمان معینی در آینده است. بیشتر قراردادهای آتی، منجر به تحویل فیزیکی کالا نمی‌شود. علتش آن است که اکثر سرمایه گذاران قبل از فرارسیدن زمان تحویل کالا، موضع معاملاتی خود را میبندند تحویل دادن یا تحویل گرفتن کالا تحت شرایط قرارداد آتی، اغلب مشکل و در مواردی نسبتاً پرهزینه است این موضوع در مورد پوشش دهندگان ریسک هم که میخواهند تحت شرایط قرارداد آتی خرید و فروش کنند، نیز صدق می‌کند لذا یک پوشش دهنده ریسک معمولاً ترجیح میدهد که موضع معاملاتی آتی خود را مسدود کند و خرید یا فروش دارایی را به شیوۀ معمول در بازارهای نقدی انجام دهد. بستن یک موضع معاملاتی به معنی ورود در یک معامله جدید و اتخاذ یک موضع معاملاتی عکس حالت قبلی است.
مشخصات قرارداد آتی
هنگام انعقاد یک قرارداد آتی بورس باید جزئیات توافق نامه را بین دو طرف، مخصوصاً نوع ،دارایی اندازه قرارداد به ازای هر قرارداددر برخي موارد، گزينهها و انتخاب هاي مختلفي در مورد کيفيت قابل قبول نوع کالايا مکان تحويل کالا وجود دارد. در اين موارد قاعدة کلي اين است که فروشنده ميتوانداز ميان گزينههاي مختلف که توســط بورس تعيين شده است، گزینة موردنظر را انتخابنمایــد. هنگامي که فروشــنده آمادگي تحويــل کالا را دارد،اطلاعية برنامة تحويل را بهبورس ميفرستد. در اين اطلاعيه مکان تحويل و نوع دارايي، که توسط فروشنده انتخاب شده است، ذکر ميشود.
دارايـي پایه
در صورتی که دارايي موردنظر در قرارداد، کالا باشــد، لازم اســت که شــرایط قابل قبولکالا توسط بورس تعيين شود. چرا که ممکن است، انواع مختلفي از نظر کمي و کيفي ازکالاي موردنظر در بازار موجود باشد. برای مثال، بورس پنبه نيويورک (NYCE) دارايي رادر قرارداد آتی عصاره پرتغال چنين تعريف کرده است:
«از لحاظ درجهبندي آمريکايي در طبقه A باشــد؛ ارزش Brix آن حداقل۵۷ درجهو نســبت ارزش Brix آن به نرخ اســيد حداقل ۱۳ به۱ و حداکثر ۹۱ به ۱ باشد. در مورد فاکتورهاي رنگ و بو۷۳ يا بيشتر و براي عيوب ۱۹ و حداقل نمره، ۹۴ باشد.»

ملاحظه ميشــود که کميــت و کيفيت دارايي موضوع قــرارداد، دقيقاً از قبل تعيين شده است و جز در چهارچوب آن ضوابط، نميتوان به نحو ديگري معامله کرد. در موردبرخي کالاها، دامنها ي از حدود قابل قبول تحويل براي آنها وجود دارد، که با توجه به نوعانتخاب صورت گرفته، قيمت تعديل ميشود. در مــورد داراييهاي مالي که موضوع قراردادهاي آتي قرار ميگيرند، معمولاً نيازي به تعيين ويژگيها و مشخصات نيست.
اندازه قرارداد
اندازه قرارداد، حجم دارايي را که طي يک قرارداد بايد تحويل داده شود، مشخص ميکند. به عبارت ديگر، مقدار اســتاندارد شدة دارايي پايه را به اصطلاح،اندازه قرارداد گويند.تصميمگيــري در مــورد اندازه يک قــرارداد از اهميت زيادي برخوردار اســت، زیرا اگراندازه قرارداد خيلي بزرگ باشــد، بیشتر سرمايهگذاراني که به پوشش ريسک حجم کمياز دارايــي موردنظر تمایل دارند، يا ميخواهند در مــورد حجم کمي از دارايي مذکور بهامر ســفتهبازي بپردازند، نميتوانند از اين قراردادها استفاده کنند. از طرف ديگر، چنانچهاندازه قرارداد خيلي کوچک باشد، با توجه به اينکه برای هر قراردادي که معامله ميشود،هزينهاي تعلق ميگيرد، هزينه معاملات افزایش میابد. اندازه صحيح يک قرارداد به نوع‌کاربر بستگی دارد. با اينکه ارزش آنچه که قراردادهاي آتي محصولات کشاورزي تحويل ميشود، معمولاً۱۰000 تا ۲۰000 دلار است، ولي اين رقم در مورد برخي قراردادهای‌آتي مالي خيلي بزرگتر است.
نحوه تحويل
مکان تحويل کالا بايد توســط بورس مشــخص شود. اين امر خصوصاً در مورد کالاهايي که هزينه حملونقل بالايي دارند، اهميت زيادي پیدا میکند. در مورد قرارداد الوار چوب،بورس تجاري شيکاگو موقعيت تحويل را چنين تعريف کرده است:
«حمل ونقل چوب بايد درون جعبه‌هاي ماشين دو در، بدون هيچ هزينه اضافي برايخريدار و هر چوب جداگانه در داخل يک پوشش کاغذي قرار گیرد و بارگيري بر روي ماشــينهاي با سطوح صاف باشد. مکان اسمي تحويل در کاليفرنيا، آيداهو، مونتانا، نوادا،ارگون و واشينگتن و در يکي از ايالات بريتيش کولومبيا ميباشد.»
اگر گزينه‌هاي مختلفي براي مکان تحويل مشخص شده باشد، پس از انتخاب مکانتحويل توســط فروشنده، قيمت براساس آن تعديل ميشــود. براي مثال، در قرارداد آتيغلات که در بورس شــيکاگو معامله ميشــود، مکان تحويل ميتواند شيکاگو، برنز هاربر، تولدو يا اســتي لويس باشــد. اما تحويل در تولدو اســتي لويس در مقايسه باتحويل در شيکاگو به ازاي هر بوشل، 4سنت اختلاف قيمت دارد.

 

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643