پاورپوینت فصل دوم 2 ( مبانی جهان شناختی تعلیم و تربیت ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل دوم 2 ( مبانی جهان شناختی تعلیم و تربیت ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل دوم 2 ( مبانی جهان شناختی تعلیم و تربیت ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
35,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل دوم 2 ( مبانی جهان شناختی تعلیم و تربیت ) کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مولف محمد داوودی و حسین کار آمد

در قالب ppt و در 30 اسلاید و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب
اهداف یادگیری فصل
مقدمه
انواع مبانی تعلیم و تربیت
مبنای اول جهان مخلوق خدا و تحت ربوبیت و حاکمیت او
مبنای دوم هدایت یافتگی و قانونمندی جهان
مبنای سوم خداوند جامع همه کمالات و منبع همه آنها
مبنای چهارم هدفمندی جهان
مبنای پنجم محدود نبودن جهان به طبیعت
مبنای ششم تدریجی بودن عالم طبیعت
مینای هفتم محدودیت و تزاحم در عالم طبیعت
مبنای هشتم فناپذیری عالم طبیعت
خلاصه مطالب

 


اهداف یادگیری فصل
از فراگیر انتظار میرود که پس از مطالعه و یادگیری این فصل بتواند
اقسام مبانی تعلیم و تربیت و ملاک آن را توضیح دهد.
اقسام مبانی فلسفی تعلیم و تربیت را توضیح دهد.
هر یک از مبانی جهان شناختی تعلیم و تربیت را همراه با مستندات آنها توضیح داده کاربردهای هر یک از آنها را در تعلیم و تربیت در ضمن یک مثال نشان دهد.

 


مقدمه
در فصل اول درباره کلیات فلسفه تعلیم و تربیت بحث شد این فصل و چهار فصل بعد به مبانی تعلیم و تربیت اسلامی که از مباحث مهم فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است اختصاص پیدا کرده است به همین جهت ضرورت دارد انواع مبانی تعلیم و تربیت اسلامی هم توضیح داده شود این فصل به بررسی تقسیم بندی مبانی و شرح و توضیح مبانی جهان شناختی تعلیم و تربیت اسلامی اختصاص یافته است. از آنجا که دیدگاه اسلام درباره جهان هستی که میتوان آن را جهان بینی اسلامی نیز نامید با دیدگاه دیگر مکاتب مانند ایدئالیسم رئالیسم پراگماتیسم اگزیستانسیالیسم و لیبرالیسم متفاوت است و این دیدگاه در تعیین عناصر و مؤلفه های تعلیم و تربیت اسلامی نقش اساسی ایفا می‌کند، ضرورت دارد برخی از گزاره های ناظر به جهان بینی اسلامی را به اندازه ای که در تعلیم و تربیت اسلامی مؤثر هستند به عنوان مبانی جهان شناختی توضیح دهیم


پیش از ورود به بحث ضرورت دارد به این مطلب اشاره کنیم که جهان در دو معنا به کار می‌رود معنای عام و معنای خاص در معنای عام جهان شامل همه موجودات از جمله خداوند میشود اما در معنای خاص جهان تنها شامل ماسوی الله .است. در اینجا منظور همین معنای دوم است بر اساس منابع اسلامی خداوند خیر محض و جامع همه کمالات و منبع آنهاست. جهان مخلوق خدا تحت حاکمیت و ربوبیت ،خدا هدفمند، هدایت یافته و نظام مند (قانونمند است. علاوه بر جهان طبیعت عوالمی ماورای طبیعت نیز وجود دارد. جهان طبیعت جهان ،تدریج محدودیت و تزاحم و فناپذیر است در ادامه این مبانی پس از بیان انواع مبانی، توضیح داده میشود.


انواع مبانی تعلیم و تربیت
مبانی تعلیم و تربیت را به لحاظ ماهیت مبانی میتوان به سه دسته تقسیم کرد: ۱ مبانی فلسفی و دینی گزاره های فلسفی و دینی که دیدگاهی کلی درباره جهان انسان و جایگاه انسان در جهان به دست میدهند و به همین جهت تأثیرات مهمی بر تعلیم و تربیت دارند، مبانی فلسفی و دینی تعلیم و تربیت را شکل میدهند برای ،نمونه مخلوق بودن جهان و انسان محدود نبودن جهان به طبیعت و وجود عوالمی ماورای ،طبیعت هدفمندی آفرینش انسان و جهان برخورداری انسان از حیات برزخی و حیات اخروی بخشی از گزاره های دینی و فلسفی مؤثر در تعلیم و تربیت و به همین جهت بخشی از مبانی فلسفی و دینی تعلیم و تربیت هستند. گزاره های فلسفی و دینی در فلسفه و کلام با دلایل مناسب اثبات شده عموم متدينان آنها را مسلّم و مفروض تلقی می‌کنند این مبانی نقش مهمی در تدوین چارچوب، نقشه و جهت گیری کلی تعلیم و تربیت دارند تدوین و تبیین اهداف غایی کلی و واسطی تعلیم و تربیت همچنین تدوین و تبیین ماهیت اصول عوامل تعلیم و تربیت و موضوعاتی از این قبیل بدون در نظر گرفتن این مبانی امکان ندارد به همین جهت میتوان آنها را مبانی اساسی تربیت نامید.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643