پاورپوینت فصل سیزدهم کتاب روانشناسی پرورشی نوین مبحث تفکر مفهوم سازی و قاعده ‏آموزی نوشته دکتر علی سیف ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل سیزدهم کتاب روانشناسی پرورشی نوین مبحث تفکر مفهوم سازی و قاعده ‏آموزی نوشته دکتر علی سیف

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل سیزدهم کتاب روانشناسی پرورشی نوین مبحث  تفکر مفهوم سازی و قاعده ‏آموزی نوشته دکتر علی سیف
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
28,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل سیزدهم کتاب روانشناسی پرورشی نوین مبحث تفکر مفهوم سازی و قاعده ‏آموزی نوشته دکتر علی سیف

در قالب ppt و در 47 اسلاید و قابل ویرایش

 

فهرست مطالب
مقدمه
تعريف تفکر
شناخت، ادراک، یادگیری، و تفکر
انواع تفکر
نيروهاي تأثيرگذار بر تفکرتقسیم‏بندی تفکر از دیدگاه جانسون-لیرد
مفهوم‏سازی
تعریف مفهوم
تعریف مفهوم مفرد
تفاوت دیدگاه‏ها نسبت به مفاهیم
ویژگی‏های مفهوم
ویژگی‏های مفهوم: صفت مفهوم
ویژگی‏های مفهوم: ارزش صفت مفهوم
ویژگی‏های مفهوم: تعداد صفت‏های مفهوم
ویژگی‏های مفهوم: صفت‏های شاخص
ویژگی‏های مفهوم: صفت‏های تعریف‏کننده
تعریفِ تعریف
نظریه‏های مربوط به مفهوم‏سازی
مفهوم و طرحواره
طبقه‏بندی مفاهیم
مفاهیم عینی و انتزاعی
مفاهیم ترکیبی، غیر ترکیبی، و رابطه ای
مراحل آموزش مفاهیم
قاعده‏آموزی
تعریف قاعده
روش آموزش قواعد یا اصول

 

پاورپوینت کامل و جامع کتاب روانشناسی پرورشی نوین مبحث ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نوشته دکتر علی سیف

 

منظور از تفکر (اندیشیدن) فرایندی است که توسط آن یادگیریهای گذشته دستکاری و سازماندهی می‌شوند. از آنجا که یادگیریهای گذشته ما در حافظه ذخیره می‌شوند، پس می‌توان تفکر را به عنوان دخل و تصرف و ایجاد تغییر در اطلاعات ذخیره شده در حافظه تعریف کرد.

شناخت، ادراک، یادگیری، و تفکر
تمامی فعالیتها و فرایندهایی را که موجب آگاهی فرد از جهان هستی می‌شوند شناخت نامیدیم. سه جنبه مهم شناخت ادراک، یادگیری، و تفکر هستند. ادراک به رابطه آنی فرد با محیط، یعنی پاسخ دادن به محرکها در زمان حال، گفته می‌شود، اما تفکر به استفاده از تجارب گذشته اشاره می‌کند. با این حال، تفکر و ادراک از هم جداشدنی نیستند، زیرا تجربه های گذشته بر فرایندهای ادراک تأثیر می‌گذارند و پاسخ به محيط بلافصل نیز چگونگی تفکر را تحت تأثیر قرار میدهد.
از آنجا که یادگیری به کسب تجربه، افزوده شدن پاسخها و اطلاعات تازه به خزانه رفتاری و اطلاعاتی یادگیرنده، یا ایجاد تغيير در پاسخها و اطلاعات گفته می‌شود، در حالی که در تفکر یادگیریهای گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرند، پس تفکر و یادگیری در فرایند متفاوت اند. با این حال، چون که دستکاری و بازسازی یادگیریهای گذشته (یعنی تفکر) می‌تواند به یادگیریهای تازه بینجامد، پس یادگیری و تفکر از هم جداشدنی نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند.


تعریف مفهوم
یکی از راههای برخورد انسان با پدیده ها و رویدادهای مختلف محیطی تمیز دادن میان آنهاست. تمیز دادن نوعی شناسایی است که بر تفاوتهای میان پدیده ها یا محرکها متکی است. راه دیگر برخورد انسان با محیط، دسته بندی کردن رویدادها یا محرکها براساس شباهتهای میان آنهاست. این دسته بندی یا طبقهبندی محرکها یا رویدادها یادگیری مفهوم یا مفهوم سازی نام دارد.
بنا به تعریف، مفهوم به یک دسته یا طبقه از محرکها (اشیاء، رویدادها، اندیشه ها، مردم، و جز اینها) که در یک یا چند صفت با ویژگی مشترکاند گفته می‌شود.
برای مثال، وقتی که ما درباره مفهوم دانش اموز یا صندلی صحبت می‌کنیم، منظور ما دسته یا طبقه ای از محرکهای دارای ویژگیهای مشترک است. از جمله مفهوم دانش آموز همه افرادی را که در مدرسه به تحصیل اشتغال دارند در بر می‌گیرد. نمونه های دیگر مفهوم عبارت اند از: کتاب، درخت، خوبی، عدالت و غیره.

 

 

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643