پاورپوینت فصل ششم 6 (زیست شناسی یادگیری و حافظه) کتاب روانشناسی فیزیولوژیک جیمز کالات یحیی سید محمدی ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل ششم 6 (زیست شناسی یادگیری و حافظه) کتاب روانشناسی فیزیولوژیک جیمز کالات یحیی سید محمدی

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل ششم 6 (زیست شناسی یادگیری و حافظه) کتاب روانشناسی فیزیولوژیک جیمز کالات یحیی سید محمدی
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
35,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل ششم 6 (زیست شناسی یادگیری و حافظه) کتاب روانشناسی فیزیولوژیک جیمز کالات یحیی سید محمدی

در قالب ppt و در 91 اسلاید و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب
قسمت اول : یادگیری حافظه یا دزد و دگی و عملکرد مغز
تعیین محل حافظه
جستجوی نسلی برای رو عصبی
جستجوی جدید برای رد عصبی
انواع حافظه
حافظه کوتاه مدت و بلندمدت حافظه فعال
هیپوکامپ و یاد زدودگی
یادزدودگی بعد از آسیب دیدن هیپوکامپ
تفاوتهای فردی در هیپوکامپ و حافظه
نظریه های مربوط به وظیفه هیپوکامپ
هیپوکامپ و حافظه بیانی
هیپوکامپ و حافظه فضایی
هیپوکامپ یادگیری ترکیب بندی و پیوند دادن
هیپوکامپ و تحکیم
انواع دیگر صدمه مغزی و یادزدودگی
نشانگان کورساکف و صدمه پیش پیشانی دیگر
بیماری آلزایمر
آنچه که بیماران مبتلا به یاد زدودگی به ما می‌آموزند
سخن آخر انواع مختلف حافظه

قسمت دوم : ذخیره کردن اطلاعات در سیستم عصبی
یادگیری و سیناپس هیب
مکانیزمهای تک سلولی تغییر رفتار بی مهرگان
آپلیزیا به عنوان حیوان آزمایشی
خوگیری در آپلیزیا
حساس شدن در آپلیزیا
افزایش توان دراز مدت در پستانداران
مکانیزمهای زیست شیمیایی
سینایسهای AMPA و NMDA
تغییرات پیش سیناپسی
افزایش توان دراز مدت و رفتار

 

مفاهيم مهم
۱ برای اینکه از فیزیولوژی یادگیری آگاه شویم باید به دو سئوال پاسخ دهیم در طول یادگیری در یک سلول تکی چه تغییراتی روی میدهند و سلولهای تغییر یافته چگونه انطباقی همکاری میکنند؟
۲- روان شناسان چند نوع حافظه را متمایز میکنند که هر کدام میتواند به وسیله نوع برای ایجاد رفتار
متفاوتی از صدمه مغزی مختل شود.
هنگام یادگیری تغییرات گوناگونی روی میدهند که فعالیت در سیناپسهای خاصی را آسان کرده یا کاهش میدهند امکان دارد که این تغییرات مبنای فیزیولوژیکی یادگیری و حافظه باشند.
فرض کنید مطلبی را در کامپیوتر خود تایپ کرده و بعد آن را ذخیره میکنید یک سال بعد بر می‌گردید نام فایل درست را کلیک کرده و آنچه را که نوشته بودید بازیابی میکنید کامپیوتر چگونه به خاطر سپرد که این کار را انجام دهد؟
این سئوال در واقع دو سئوال است یکی این است چگونه کامپیوتر بازنمایی کلیدهایی را که شما تایپ کردید ذخیره میکند؟ برای اینکه توضیح دهیم این اتفاق چگونه روی میدهد باید از مسایل فیزیکی ذخیره درون کامپیوتر شما آگاه شویم سئوال دوم این است چگونه کامپیوتر تمام پیامهای ذخیره شده را به نمایشی که روی مولیتور کامپیوتر شما ظاهر میشود تبدیل میکند؟ برای پاسخ دادن به این سئوال باید از نمودار سیم کشی کامپیوتر آگاه شویم.

همین طور، وقتی سعی داریم توضیح دهیم چگونه تجربیاتی را به یاد می‌آورید، در واقع به این دو سئوال جواب میدهیم یکی این است چگونه الگوی اطلاعات حسی در برخی نورونها تغییرات بادوام ایجاد میکند؟ سئوال دوم این است بعد از اینکه نورونها ویژگیهای خود را تغییر می‌دهند، چگونه سیستم عصبی به صورت یک ،کل تغییرات رفتاری را که حافظه می‌نامیم به وجود می‌آورد؟ این سئوال به نمودار سیم کشی مربوط میشود یادگیری به تغییرات در سلولهای تکی نیاز دارد ولی اتفاقی که در سلول تکی روی میدهد رفتارهای آموخته شده را توضیح نمی‌دهد.
ما این فصل را با در نظر گرفتن این نکته شروع خواهیم کرد که مناطق مختلف سیستم عصبی برای به وجود آوردن یادگیری و حافظه چگونه با هم تعامل میکنند در قسمت دوم، به فیزیولوژی مشروح نحوه ای که تجربه ویژگیهای سلولهای تکی و سیناپسها را تغییر میدهد خواهیم پرداخت.


قسمت اول یادگیری حافظه یاد زدودگی و عملکرد کرد مغز
فرض کنید توانایی خود را در تشکیل دادن حافظه بادوام از دست داده اید شما می‌توانید کاری را که همین الان انجام دادید و مطلبی را که همین الان کسی به شما گفته است به یاد بیاورید ولی هیچ چیزی را که قبلاً اتفاق افتاده به یاد نمی‌آورید انگار که همین الان از خواب طولانی بیدار شده اید. بنابراین روی ورقه کاغذی می‌نویسید همین الان برای اولین بار ناگهان هشیار شده ام اندکی بعد، همین تجربه را نیز فراموش میکنید تا جایی که میتوانید بگویید بعد از یک دوره طولانی شبه خواب، هشیار شده اید. به این ورقه کاغذی که روی آن دربارۀ هشیار شدن نوشته اید نگاهی میاندازید ولی نوشتن آن را به یاد نمی‌آورید. چقدر عجیب است! شما باید آن را زمانی نوشته باشید که در واقع هشیار نبودید! ناراحت میشوید و روی آن اظهار خط میکشید و از نو مینویسید حالا» برای اولین بار هشیارم و یک دقیقه بعد روی آن خط میکشید و دوباره و دوباره آن را مینویسید. سرانجام یک نفر این ورقه کاغذ را که بارها روی آن دربارۀ ناگهان هشیار شدن برای اولین بار نوشته و آن را خط زده اید پیدا می‌کند. این واقعاً برای بیماری معروف به C اتفاق افتاد که بعد از اینکه آنسفالیت (التهاب مغز) به قشر گیجگاهی او صدمه زده بود به اختلال حافظه شدید مبتلا شد زندگی بدون حافظه بی معنی است. حافظه شما تقریباً با درک خویشتن شما مترادف است.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643