پاورپوینت فصل نهم 9 (نظام پیاژه) کتاب روانشناسی ژنتیک تحول روانی از تولد تا پیری نوشته محمود منصور
در قالب ppt و در 100 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
مقدمه
مفاهیم و سازه های کلیدی
روش
تعریف روش بالینی پیاژه
دوره های شکل گیری وتطور روش بالینی
دوره ی دوم:دوره ی مشاهده ی انتقادی
دوره ی سوم:شکل گیری نهایی روش بالینی و صورت بندی وتدوین قالبهای صوری
دوره ی چهارم:گسترش های تجربی وشناخت شناختی: دورویداد بزرگ،فعالیت های نظام پیاژه را در این دوره مشخص میسازند:
دوره ی پنجم:سوگیری های جدید بنیادی و دامنه های کاربردی
آزمونگری والگوی شکل گیری مراحل در یک فرآیند
اساس ابداع وطراحی آزمون های عملیاتی
مرحله ی اول :مرحله ی نفوذناپذیری ذهنی در مقابل تجربه
مرحله ی دوم : مرحله ی بین بینی یا برزخ
مرحله ی سوم:مرحله ی استنتاج
مراحل بازخورد تجربی با مراحل اصلی پدیدآیی مفهوم نگهداری ذهنی مطابقت میکنند:
دوره ها ومراحل تحول
دوره ی اول:دوره ی حسی _حرکتی(دوسال اول زندگی)
مرحله ی اول:مرحله ی بازتابهای کلی(تولد تا ۱ماهگی)
مرحله ی دوم:مرحله ی واکنش های دورانی نخستین ونخستین سازشهای اکتسابی(۱تا ۴/۵ماهگی)
مرحله ی سوم:مرحله ی واکنش های دورانی ثانوی وسازماندهی های عمدی بین دیدن،گرفتن و لمس کردن(۴/۵تا ۹ماهگی)
مرحله ی چهارم:مرحله ی به کار بستن روان بنه های ثانوی در موقعیت های جدید(۹تا ۱۲ماهگی)
مرحله ی پنجم:مرحله ی واکنش های دورانی ثالث یا نوع سوم وکشف وسایل جدید (۱۲تا ۱۸ماهگی)
مرحله ی ششم:مرحله ی درونی شدن وترکیب ذهنی روان بنه ها(۱۸ تا ۲۴ ماهگی)
دوره ی دوم:دوره ی تجسمی عملیات عینی(ازدوتا یازده سالگی)
الف)نیمدوره ی اول:نیمدوره ی نمادی-پیش عملیاتی(از ۲تا ۷سالگی)
۱-مرحله ی شهودی:مرحله ی شهودی یا درک مستقیم(۲تا ۴ سالگی)
۲)مرحله ی شکل بندیهای راکد ادراکی(۴تا۵سالگی):
۳(مرحله ی بین بینی یا مفصلی(۵تا ۷سالگی)
خود میان بینی ها
اخلاق دیگر پیروی
ب)نیمدوره ی دوم:نیمدوره ی استقرار عملیات منطقی عینی و گسترش نگهداری های ذهنی (۷تا ۱۱سالگی)
دلیل نوع اول:این همانی
دلیل نوع دوم:تصور عمل وارونه یا امکان برگرداندن یک شی به حالت اول
دلیل نوع سوم:جبران
دوره ی سوم:دوره ی انتزاعی یا صوری(از یازده تا پانزده سالگی)
تغییرهای ساختاری این دوره را میتوان چنین خلاصه کرد:
پیاژه به عنوان یک مشاهده گر نافذ، متفکر عمیق، پژوهشگر دقیق و نظریهپرداز بی نظیر روانشناسی عصر حاضر را از توقف در بن بست های فکری و روش شناختی رهایی بخشیده و آن را در گستره ی جدید علوم از نو سازماندهی کرده است.
پیاژه دانشمندی که در نوجوانی در زیست شناسی به شهرت رسیده، ابتدا مسئله 《سازش》 با محیط را در سطح جانوری با نگاهی نو مورد بررسی قرار داده، سپس در این خطه کنجکاوی علمی به مسئله سازش انسان و کشف نحوه ی پی ریزی و شکلگیری سازمان روانی وی براساس ابداع یک روش جدید دستیابی به داده ها، و تبیین آنها و پایه ی انبوهی از سازه های علمی نوین، پرداخته است.
سازش روانشناختی مانند هر سازش دیگر عبارت است از ایجاد تعادل بین 《درون سازی》 یا وارد کردن داده های برونی در 《روان بنه》ها و 《برونسازی 》یاتغییر دادن روان بنه ها به منظور همسطح شدن با یک موقعیت جدید کنش سازمان (سازماندهی یا سازمان یافتگی) که معرف رابطه ی اجزا باکل است از کنش سازش( سازش دهی ،سازش یافتگی) جدایی ناپذیر است .این دو کنش مکمل یکدیگرند، چه سازش، زمانی تحقق یافته است که سازماندهی شده باشد.
روان بنه ها که مرجع پذیرش داده ها و سازماندهی آنها هستند، نخستین واحد های روانی( شناختی یاعاطفی) فرد آدمی را تشکیل میدهند.
روش بالینی پیاژه یک نوآوری در روانشناسی است،ابداعی است که پایههای روش تجربی را نوسازی کرده است، روشی است که با شکلگیری های گوناگون، بدون آنکه در اصل روش تغییری حاصل گردد، با سطوح مختلف تحول تطبیق مییابد. در این روش، مشاهده،که اساس دستیابی به داده های علمی است، در دست مشاهدهگر روش بالینی از ابعاد گسترده ای برخوردار میگردد وشرایط رسوخ به کنه روانی آزمودنی را فراهم میسازد.
پیاژه در درمانگاه روانپزشکی بلولر در سوئیس روش بالینی را مشاهده کرد.روشی که بعدها آن را براساس منظومه ای از تجربهها و سازه ها از کلینیک روانپزشکی زوریخ به صحنه ی پژوهشهای روانشناختی در ژنو انتقال داد و با سطح و نوع پژوهش های روانی سازگار ساخت. این روش سرانجام به منزله ی یکی از روش های برجسته ی روان شناسی درآمد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
کردستان سقز استان : کردستان - شهرستان : سقز - بخش : مرکزی - شهر : سقز - محله : حاجی آباد - خیابان پردیس - کوچه پرتو3 - پلاک : 6.0 - طبقه : 1
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com