پاورپوینت فصل هفتم 7 ( دوران وکالت و سفارت ) کتاب تاریخ امامت ( ویراست دوم ) نویسنده:اصغر منتظرالقائم ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل هفتم 7 ( دوران وکالت و سفارت ) کتاب تاریخ امامت ( ویراست دوم ) نویسنده:اصغر منتظرالقائم

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل هفتم 7 ( دوران وکالت و سفارت ) کتاب تاریخ امامت ( ویراست دوم ) نویسنده:اصغر منتظرالقائم
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
38,000 تومان
موجود

توضیحات

پاورپوینت فصل هفتم 7 ( دوران وکالت و سفارت ) کتاب تاریخ امامت ( ویراست دوم ) نویسنده:اصغر منتظرالقائم

در قالب ppt و در 40 اسلاید و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب
دوران امامت محمد بن علی (جواد الائمه) .
اوضاع سیاسی و فرهنگی دوران امامت امام جواد
روابط مامون با امام جواد .
میراث علمی امام جواد
۱. روایات..
۲. رساله ها..
شاگردان امام محمد تقی
۱. ابوهاشم داود بن قاسم جعفری
2نوح بن شعیب بغدادی.
3علی بن مهزیار اهوازی
دوران امامت علی بن محمد هادی ...
اوضاع سیاسی دوران امام هادی .
قیامهای علویان در عصر امام هادی .
تشکیل دولت علویان طبرستان
حرکت فرهنگی امام هادی
آثار علمی امام هادی .
۱. روایات
2. پاسخنامه ها
3مناظره های علمی
۴ رساله های علمی
۵ زیارت جامعه کبیره
یاران امام هادی
1. ابراهیم بن مهزیار اهوازی
2فضل بن شاذان نیشابوری
3احمد بن محمد بن خالد برقی
شهادت امام هادی .
دوران امامت حسن بن علی عسکری .
اوضاع سیاسی دوران امامت حسن بن علی
فعالیتهای فرهنگی امام حسن عسکری
تربیت شاگردان
۱ حسین بن أشکيب مروزی
2هارون بن مسلم.
3. محمد بن حسن بن فروخ صفار .
آثار علمی امام حسن عسکری
1 روایات.
٢. رسالة المنقبة..
3. نامه ها
سازمان وکالت در نظام .امامت.
تعريف وکالت .
علل شکل گیری و گسترش سازمان وکالت
1ارتباط میان امام و شیعیان
2پراکندگی جغرافیایی شیعه.
3سیاست خلفای عباسی در کنترل ائمه
۴ آماده سازی شیعیان برای ورود به عصر غیبت
5ضرورت حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی شیعیان
سلسله مراتب وکلا ..
محدوده جغرافیایی سازمان
وظایف سازمان وکالت
چگونگی ارتباط ائمه با سازمان وکالت
دوران امامت حضرت مهدی (عج) در عصر غیبت صغرا
دوران سفارت و غیبت صغری
سفرای چهارگانه با نواب خاص
1. عثمان بن سعید عمری
2.محمد بن عثمان بن سعيد عمرى.
3.حسین بن روح نوبختی
4.ابوالحسن علی بن محمد مری

 

 


دوران امامت محمد بن على (جواد الائمه)
امام جواد در دهم رجب و به قولی در نوزده ماه رمضان سال ۱۹۵ هجری به دنیا آمد. نام مادرش شبیکه نوبیه بود امام رضاعت او را خیزران نامید القاب وی ،تقی جواد قانع زکی منتجب و مرتضی و کنیه اش ابا جعفر ثانی است درباره دلایل امامت وی افزون بر حدیث لوح نصوصی است که در منابع آمده؛ از جمله صفوان بن یحیی از یاران امام رضا میگوید از آن حضرت سؤال کردم اگر برای شما حادثه ای پیش آمد به چه کسی باید پناه ببریم؟ با دست خود به ابا جعفر اشاره کرد به وی گفتم این که سه سال از عمرش گذشته است! فرمود: «چه زیانی به امامت او خواهد زد؟ همانا عیسی کمتر از سال داشت که به سه پیامبری و حجت الهی قیام کرد همچنین ابویحیی صنعانی میگوید: خدمت امام رضا بودم که ابا جعفر را به نزدش آوردند. فرمود:
این است آن مولودی که مبارکتر از او برای شیعیان ما زاییده نشده است.
برخی از شیعیان سن کم آن حضرت را برخلاف عادت می.دانستند. گروه دیگری از شیعیان پاسخ دادند بلوغ شرط امامت نیست؛ زیرا وی حجت خداست و از کودکی همه چیز را میداند حضرت یحیی بن زکریا و عیسی بن مریم در کودکی برانگیخته شدند و سلیمان بن داود درس ناخوانده بود که فرزانگی یافت امام جواد در علم و حلم و فصاحت و عبادت و سایر فضایل اخلاقی ممتاز بود او زبانی بلیغ و گویا داشت و با وجود کمی سن در علوم و قرآن و سنت همانندی نداشت در کودکی به سال ۲۰۲ از مدینه به خراسان و از راه طبس به بیهق و روستای ششتمد و از آنجا به زیارت پدر خود رفت و آن گونه که اباصلت روایت کرده، هنگام شهادت پدرش بر بالین او حضور یافت و سپس به مدینه بازگشت.

اوضاع سیاسی و فرهنگی دوران امامت امام جواد
دوران امامت محمد بن علی هفده سال به طول انجامید که همزمان با خلافت مأمون و معتصم عباسی بود مأمون پس از ورود به بغداد به سال ۲۰۴ هجری، بیت الحکمه و رصدخانه شماسيه بغداد را بنیان نهاد وی برای بیت الحکمه کتابخانه ای عظیم تأسیس کرد و هیأتی از مترجمان دربار عباسی را به مراکز علمی تحت تصرف بیزانس فرستاد تا کتب ،ریاضی، فلسفی و طبی را با خود به بغداد آورند. او سپس مترجمان را واداشت تا کتب جمع آوری شده ایرانی یونانی و هندی را ترجمه .کنند بدین ترتیب بیت الحکمه وارث مراکز علمی جندی شاپور و اسکندریه شد مأمون به گفتگوی علمی با مذاهب و نحله ها و ادیان گوناگون علاقه مند بود و مجالس مناظره تشکیل میداد تا رؤسای این گروهها - همچون زمان امام رضا در مرو - به بحث و استدلال بپردازند مأمون به معتزله گرایش داشت و عقیده آنان را درباره خلق قرآن پذیرفته بود ولی محدثان بغداد به ویژه احمد بن حنبل و پیروانش به شدت با این دیدگاه مخالف بودند و آن را بدعت میدانستند. از همین روی عباسیان بر آنان سخت گرفتند و حتی احمد بن حنبل را به تازیانه بستند و به زندان انداختند در بغداد کار به شورش کشید؛ تا جایی که حنابله این ایام را دوره «محنه نامیدند مأمون همچنین در سال ۲۱۲ هجری قائل به تفضیل علیه شد و گفت:
آن حضرت برترین مردم پس از رسول الله له است
مامون به سال ۲۱۵ هجری به سرزمین بیزانس لشکر ،کشید اما امپراتور روم شرقی تقاضای صلح کرد وی سرانجام در سال ۲۱۸ هجری درگذشت و برادرش معتصم جانشین وی گردید او که به ایرانیان و اعراب و شیعیان بی اعتماد شده بود، به استخدام ترکان متعصب پرداخت و از آنان لشکریانی منظم ترتیب داد مردم بغداد از ترکان به ستوه آمدند. از این رو معتصم در سال ۲۲۰ هجری ناگزیر به تأسیس شهر سامرا شد و پایتخت را به آن شهر منتقل کرد.

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643