پاورپوینت فصل هفتم 7 (کارکردهای شناختی) کتاب روانشناسی فیزیولوژیک جیمز کالات یحیی سید محمدی ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پاورپوینت فصل هفتم 7 (کارکردهای شناختی) کتاب روانشناسی فیزیولوژیک جیمز کالات یحیی سید محمدی

(0)
(0)

پاورپوینت

پاورپوینت فصل هفتم 7 (کارکردهای شناختی) کتاب روانشناسی فیزیولوژیک جیمز کالات یحیی سید محمدی
رنگ و مدل کالا
پاورپوینت
تعداد
+
_
عدد
35,000 تومان
موجود

توضیحاات

پاورپوینت فصل هفتم 7 (کارکردهای شناختی) کتاب روانشناسی فیزیولوژیک جیمز کالات یحیی سید محمدی

در قالب ppt و در 65 اسلاید و قابل ویرایش

 


فهرست مطالب
قسمت اول : جانبی شدن کارکرد
دست برتری و وراثت آن
نیمکره های چپ و راست
اتصالات بینایی و شنوایی به نیمکره ها
قطع کردن جسم پینه ای
نیمکره های از هم جدا شده رقابت و همکاری
نیمکره راست
تخصصهای نیمکره ای در مغزهای دست نخورده
شکل گیری جانبی شدن و دست برتری تفاوتهای کالبدی بین نیمکره ها
رسش جسم پینه ای
رشد بدون جسم پینهای
نیمکره ها دست برتری و تسلط زبان
بهبود گفتار بعد از آسیب مغزی اجتناب از مبالغه
سخن آخر یک مغز دو نیمکره

قسمت دوم: تکامل و فیزیولوژی زبان
شکلهای نخستین زبان غیر انسانی شمپانزه های معمولی
بونوبوها
غير يريماتها
چگونه انسانها زبان را تکامل بخشیدند؟
زبان به عنوان محصول هوش کلی
زبان به عنوان یک واحد خاص
آیا زبان آموزی دوره حساسی دارد؟
آسیب مغزی و زبان
زبان پریشی بروکا
زبان پریشی ورنیکه
خوانش پریشی

 


مفاهيم مهم
۱ نیمکره های چپ و راست مغز عمدتاً از طریق جسم پینهای ارتباط برقرار میکنند ولی یافتهای عصبی رابط کوچکتری نیز مقداری اطلاعات را بین نیمکره ها رد و بدل میکنند. بعد از آسیب دیدن جسم پینهای هر نیمکره فقط به اطلاعات حاصل از نیمه مخالف بدن و میدان دیداری مخالف دسترسی دارد.
۲ در اغلب افراد نیمکره چپ برای زبان و پردازش تحلیلی تخصص یافته است. نیمکره راست برای برخی تکالیف دیداری- فضایی پیچیده و پردازش ترکیبی تخصص یافته است. تخصصهای زبان مغز انسان گسترش عظیم ویژگیهایی هستند که در سایر پستانداران وجود دارند. نابهنجاریهای نیمکره چپ میتوانند به انواع اختلالهای خاص زبان منجر شوند.
توضیحات زیستی ،بینایی شنوایی و حرکت نسبتاً دقیق هستند توضیحات انگیزشها، هیجانات و حافظه از دقت کمتری برخوردارند عمدتاً. به این علت که پژوهشگران با دقت کمتری این رفتارها را توصیف با ارزیابی میکنند ارزیابی ،زبان فکر و توجه نیز دشوار است که خیلی کمتر به صورت فیزیولوزیکی توضیح داده شدهاند. با این حال از زمان گزارش پل بروکا در دهه ۱۸۶۰ که گفتار به قسمت قشر پیشانی چپ بستگی دارد آنها مباحث جدانشدنی از علوم اعصاب شده اند. با اینکه پژوهش دربارۀ زیست شناسی شناخت دشوار است بسیاری از نتایج آن جالب هستند. بعد صدمه دیدن جسم پینه ای که دو نیمکره را به هم وصل میکند افراد طوری عمل میکنند انگار که دو میدان آگاهی دارند میتوانیم بگویم دو ذهن مجزا در صورتی که مناطق خاصی از نیمکره چپ آسیب ببیند، افراد توانایی زبان خود را از دست میدهند در حالی که از جهات دیگر بدون آسیب می‌مانند افرادی که نیمکره راست آنها آسیب دیده به سمت چپ بدن و قسمت چپ دنیای خود توجهی ندارند. بررسی این گونه افراد سرنخهایی را درباره نحوه ای که مغز عمل میکند در اختیار می‌گذارد و سئوالهای تحریک کننده ای را پیش میکشد.


قسمت اول جانبی شدن کارکرد
در طبیعت تقارن وجود دارد ،خورشید ستاره ها و سیارات تقریباً متقارن هستند. هنگامی که اتم در معرض متلاشی شدن رادیواکتیو قرار میگیرد اشعه های یکسانی را دقیقاً در جهت های متضاد ساطع میکند. با این حال اشاره به چند نوع تقارن در طبیعت ارزشمند است در انفجار بزرگ، دنیا مادۀ بیشتری از ضد ماده داشت اگر ماده و ضدماده به طور برابر تشکیل می‌شدند یکدیگر را خنثی میکردند و ستاره ها با سیارات نمی‌توانستند تشکیل شوند. پروتئین ها از اسیدهای آمینه ساخته شده اند که تقریباً همه آنها به شکل تصویر آیینه ای به نام D و L هستند. با اینکه هر دو نوع اسید آمینه به راحتی در آزمایشگاه شیمی تشکیل می‌شوند حیوانات و
گیاهان تقریباً به طور انحصاری از نوع L استفاده میکنند.. اغلب افراد راست دست هستند و در دو نیمکره مغز کارکردهای نسبتاً متفاوتی دارند.
این قسمت فقط به نمونه آخر میپردازد. متأسفم، من نمیتوانم عدم تقارن انفجار بزرگ را توضیح دهم از قرار معلوم اختصاص یافتن کارکردهای متفاوت به دو نیمکره محاسنی دارد.
دست برتری و وراثت آن
اندکی بیش از ۹۰ درصد افراد با تفاوتهای جزئی در گروههای اقلیت راست دست هستند. آنها برای نوشتن خوردن پرتاب کردن ،خیاطی اره کردن بریدن و غیره ترجیح میدهند از دست راست خود استفاده کنند. از ۹ تا ۱۰ درصد ،باقی برخی قویاً چپ دست هستند ولی اغلب نسبتاً دوسوتوان هستند.

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643