پاورپوینت فصل ششم ( مهارتهای پیشرفته) کتاب فنون مشاوره و روان درمانی نوشته مجتبی تمدنی و دکتر بهمن بهمنی
در قالب pptx و در 35 اسلاید دو قابل ویرایش
فهرست مطالب
مهارتهای پیشرفته
توسعه و حفظ تعامل با مراجع توسعه رابطه درمانی حرکت به جلو
⦁ زمان مناسب استفاده از مهارتهای سطح بالا
⦁ جهت گیری عاطفی حسی حرکتی
جهت گیری عاطفی عینی
⦁ جهت گیری عاطفی عملیاتی - صوری (ذهنی)
جهت گیری عاطفی دیالکتیکی سیستمی ذهنی
⦁ مهارتهای پیشرفته
⦁ مهارت های درونی
⦁ مهارتهای بیرونی
⦁ شخصی سازی
مواجه سازی
مواجه سازی های حمایتی چیست؟
مهارت حضور در لحظه (فوریت)
تمرکز بخشی
مقاومت و راهبردهای مقابله با آن
پذیرش و تشویق
چهارچوب بندی مجدد مقاومت
جابه جایی و گسست مقاومت
اثر گذاری
معایب افشاگری
چند توصیه مهم خود افشاگری
⦁ تمرکز بخشی
⦁ این مهارت توسط نویسندههای مختلف به صورتهای متفاوتی تعریف شده است. برای مثال آیوی و آیوی (۱۹۹۹) تمرکز بخشی را روش مستقیم ایجاد ،توجه ،یعنی تشویق مراجع به تشخیص یک موضوع (حوزه معین به جای چند موضوع (حوزه میدانند. تمرکز بخشی یعنی موضوعی را انتخاب و آن را پیگیری کنید این مهارت به مراجع کمک میکند با بررسی یک موضوع از جهات مختلف نگاه خود را نسبت به آن توسعه دهد. آیوی و آیوی حوزه های مختلف تمرکز دادن را فهرست کردهاند که عبارتند از تمرکز بر مسایل و مطالب مراجع خانواده یا گروه های مرجع مسایل مشاور و مسایل فرهنگ / محیط / بافت مهارتهای مورد نیاز تمرکز شبیه مواجه سازی .است ایجاد تمرکز بر چشماندازهای مختلف و متنوع از یک موضوع به افزایش درک مراجع در مورد پیچیدگی مسایل خود و احتمالا در مجموع درک پیچیدگی جهان هستی کمک میکند
⦁ به نظر جندلین (۱۹۸۱) ایجاد تمرکز فنی برای پرورش توجه و تمرکز دقیق است. ایجاد تمرکز بسیار شبیه دستورالعملهای آرام سازی ،است با وجود ،این در تناقض با آرام سازی ایجاد تمرکز به تشدید احساسها و بینشی جدید منتهی می.شود تمرکز بخشی فرایندی است که فرد را نسبت به حسهای جسمی درونی آگاه می.کند این آگاهی را یک حس احساس شده مینامند» جندلین برای ایجاد تمرکز شش گام در نظر میگیرد:
⦁ ۱ فضا سازی شرایطی ایجاد کنید که مراجع را آرام کند به وی کمک کنید مشکلاتش را کنار بگذارد و بر آگاهی از احساسها (عواطف) تمرکز کند. معادل آرام سازی و مراقبه است. .
⦁ ۲ احساس کردن یکی از مشکلات را انتخاب کنید مراجع را آنقدر روی مشکل نگه دارید تا برای آن یک احساس ایجاد کند.
⦁ 3. بررسی (رسیدگی) به احساس ایجاد شده یک کلمه یا یک تصویر بدهید. این کلمه و تصویر باید بتواند احساس ایجاد شده را توصیف کند اگر کلمه مزبور توصیف درستی از احساس نبود آنقدر مراجع را روی این احساس نگه دارید تا کلمه یا تصویر درستی به دست آید
⦁ ۴. تشدید همچنان روی این لمس (حس) از طریق یک کلمه یا تصویر بمانید، داستانهای همراه آن را چند بار مرور کنید اگر دیدید حس احساس شده کاملاً درست نبـود بگذاریــد مراجع کلمه یا تصویر را تغییر داده تا مجدداً احساس درستی به دست آید.
⦁ ۵. سؤال در مورد مشکلی که به این احساس یا تصور منتهی شده سؤال کنید آنقدر به این پرسش ها ادامه دهید تا احساس تغییر کرده یا رهایی جسمی به دست آید.
⦁ ۶ .دریافت به این فرایند آنقدر ادامه دهید تا رهایی تجربه شود.
⦁ مهارت ایجاد تمرکز به مهارتهای دیگری مانند انعکاس احساس طرح پرسش و به همین ترتیب ادامه آن منتهی می.شود
⦁ جوهره تمرکز ،بخشی آگاهی کلی و کامل بر بدن و هیجان .است در مجموع وقتی از مهارت تمرکز بخشی استفاده میکنید باید در مرحله یکم آگاهی از احساسات ،بدنی مثلاً احساس را در سینه و شکم افزایش دهید سپس از مراجع بخواهید روی یکی از این حسها تمرکز کند در مرحله سوم این حس را به صورت یک ،کلمه تصویر یا صوت نشان دهد. در مرحله چهارم به مراجع بگویید به این حس تمرکز کرده آن را بپذیرد تذکر دهید که نباید احساس شده را تحلیل کند. در مرحله پنجم به مراجع بگویید به نحوی این تجربه را نشان دهد که بتواند بعداً به سراغ آن رفته و آن را بررسی کند.
⦁ در هر صورت، هدف تمرکز بخشی این است که مرجعان احساسات درونی خود را حس کنند به نحوی که با شناسایی ،احساس خود را بهتر بشناسند این فن زمینه ساز خودسازی یا معنایابی می.شود وقتی مراجع درک دقیق تری از احساسات درونی خود پیدا کند با شما همدلی کرده و مشکلات را بیان خواهد کرد
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643