پاورپوینت فصل پنجم ( مهارت های اساسی مشاوره و روان درمانی اعتماد سازی) ) کتاب فنون مشاوره و روان درمانی نوشته مجتبی تمدنی و دکتر بهمن بهمنی
در قالب pptx و در 55 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب
تاریخچه
⦁ برخی از فرانگریهای جلسه درمان
شکل گیری توسعه و طبیعی شدن مهارتهای اساسی
مهارت اساسی توجه کردن
رفتارهای نشان دهنده توجه چیست؟
⦁ رابطه همراه با توجه
توجه کلامی
توجه غیر کلامی چیست؟
پاسخ به رفتار غیر کلامی
مقالی برای یک انعکاس مخالف
⦁ توجه به مراجع با دو مهارت دیگر تکمیل میشود که عبارتند از دسترسی پذیری و حضور
⦁ دسترسی پذیری
مهارت اساسی مشاهده
به چه چیزی نگاه میکنید؟ و چرا نگاه میکنید؟
مهارت اساسی گوش دادن
پاسخ دادن آغاز زمان حرف زدن (مشاور )
تشویق کننده های کوچک
پاسخهای انعکاسی مقدمه همدلی اولیه و عمیق
نقل بیان فکر میکنید مراجع چه میگوید
انعکاس افکار
انعکاس احساس و معنا
شناسایی احساسها از روی رفتار غیر کلامی
انعکاسهای همدلانه
حمایت از مهار عاطفی
انعکاس فرایند به عنوان یک مهارت اساسی
انعکاس فرایند در توصیف الگوی روابط بین فردی در تمام شرایط
⦁ انعکاس فرایند در توصیف رابطه مراجع و مشاور
مهارت اساسی سؤال کردن
مهارت اساسی تغییر جهت مجدد
جهت گیری مجدد چیست؟
مهارت اساسی تلخیص خلاصه کردن و جمع بندی
تلخیص به عنوان یک مهارت تمرکز بخشی
⦁ توجه کلامی
⦁ رفتارهای توجه کلامی شامل مواردی مانند آهنگ صدا میزان ،صحبت نگاه ها و کلمات کوتاهی مثل آها یا اهوم است. کلمات جالبی مانند آها ... مراجع را به صحبت تشویق میکند. تلخیص درست انعکاسها و نشان دادن همدلی نیز به مراجع نشان میدهد به دقت به وی گوش میدهید و اهمیت چیزهایی را که میگوید می.فهمید موارد زیر در ارتباط کلامی از اهمیت زیادی دارد :
⦁ .۱ زبان گفتاری که ممکن است شامل بسیاری از عناصر غیر از زبان رسمی کشور نیز باشد. برای نمونه حروف اختصاری یک زبان رسمی کلمات اختصاری مانند بیبیسی یا ای بیسی همچنین زبان محاوره ای یا غیر رسمی کلماتی که همراه با کالاها در تبلیغات به کار میرود. البته در ایران به ندرت به کلمات اختصاری مثل بیبیسی برمی خورید.
⦁ 2. محتوا به مشکل یا تکلیف بر عهده گرفته شده نظیر فراگیری مهارتهای مشاوره اشاره دارد محتوای ،سخن خواه درباره خود دیگران یا محیط به بعد ارزیابی صحبت اطلاق مانند من بی ارزشم» و من هیچ مراقبتی ندیدم می.شود برای مثال مراجعان افسرده ممکن است مطالب منفی بسیاری درباره خود بگویند ...
⦁ 3.مقدار سخن خجالتی اصطلاحی است برای توصیف کسانی که هنگام صحبت با دیگران دشواری زیادی را تجربه می.کنند. در برخی از روی آوردهای مشاوره و نه همه مراجع بیشتر از مشاور حرف میزند ،باوجوداین برخی از مراجعان ممکن است از همان ابتدا حراف باشند اما برخی دیگر با پیشرفت مشاوره حرف زدن خود را افزایش میدهند و در عین حال برخی دیگر همیشه حتی اگر مشاوره موفقیت آمیز ،باشد با مکث حرف میزنند دانشجویان مهارت های مشاوره نیز میتوانند افرادی کم حرف و یا برعکس پر حرف .باشند یک قاعده مشاوره و رواندرمانی این است که باید بتوانید جلوی زبان خود را بگیرید و جز در موارد لازم حرف نزنید.
⦁ ۴ مالکیت سخن توماس گاردون (۱۹۷۰) در کتاب آموزش والدین اثر بخش، تمایز روشــنـی «شما - پیام» و «من - پیام میگذارد شما - «پیام روی شخص دیگر تمرکز دارد و میتواند جنبه قضاوتی به خود بگیرد برای مثال شما از کاری که برایتان کردم تقدیر نکردید» یا «شما خوب به حرفهایم گوش نمیدهید من - پیام از کلمه من استفاده میکند و تمرکز بر شخص فرستنده پیام است برای نمونه من احـسـاس مــی کـنـم مـورد تقدیر قرار نگرفتم یا من به این نتیجه رسیدم که حرفم درست شنیده نشد.» در هـر صورت همیشه به نکته زیر توجه کنید:
⦁ توجه به مراجع با دو مهارت دیگر تکمیل میشود که عبارتند از دسترسی پذیری و حضور
⦁ دسترسی پذیری
⦁ این رفتار توجهی با باز بودن نسبت به تأثیر پذیری و تأثیرگذاری بر مراجع بیان میشود. به به میزان آگاهی که از حساسیت و آسیب پذیری خود دارید؛ مهارت دسترسی پذیری، نگرشی است. همه میدانید که ر روابط بین فردی میزانی اضطراب و تهدید احساس میشود اما همیشه به عنوان یک انسان تمایلی نیز به تأیید و کنار گذاردن ترس دارید. در این حالتاگر شما و مراجع از اضطراب بین فردی هم آگاه نباشید یا کاری برای آن نکنید با پیام غیر کلامی پذیرندگی تداخل میکند.
⦁ حضور: توجه کردن و کاملاً حاضر بودن در برابر مراجع گاهی «حضور» گفته شده است. حضور دلالت بر این دارد که همه انرژی شما در این لحظه بر بودن با مراجع متمرکز است. حضور بسیار انرژی بر است. برخی موانع موجب خالی شدن انرژی و آسیب به حضور میشود:
⦁ خستگی یا ضعف جسمی؛
⦁ همپوشی مسئله شما با مسایل مراجع؛
⦁ دوست نداشتن و بی میلی نسبت به مراجع
⦁ عدم توانایی در نشان دادن توجه مثبت غیر مشروط.
⦁ چنانکه پیش از این در پیش شرطهای مشاوره و رواندرمانی گفتـه شـد، باید بدانید که توجه مثبت غیر مشروط ضرورتاً به معنی دوست داشتن مراجع نیست، بلکه احترام و پذیرش مراجع به عنوان یک انسان در این لحظه است رفتارهای کلامی و غیرکلامی که تمایل توجه باز به مراجع را نشان میدهد تعهد و اقدامی برای کمک به مراجع است.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643